Omöjligt att hitta en vettig skidjacka

peli59
14 inlägg
peli59 14 inlägg 1 vecka sedan

Alltså, det verkar helt omöjligt att hitta en bra skidjacka.
Jag har bara några få krav:
-Gore-tex
-Många fickor
-Snöspärr
-Ingen eller löstagbar huva

Att hitta denna kombination verkar inte gå eftersom alla puckade tillverkare har fasta huvor.
Någon som har något tips?

Svar

Vattendroppe
2929 inlägg
Vattendroppe 2929 inlägg 1 vecka sedan

Den här och den här fixar nog din kravlista.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
xQubeZ
Online 28 inlägg
xQubeZ 28 inlägg 1 vecka sedan

Får jag fråga vad du har emot luvorna? Men ja vill man inte ha en med luva blir det helt klart svårare att hitta något som passar resterande kriterier.

erik_lagg
Online 643 inlägg
erik_lagg 643 inlägg 1 vecka sedan

För mig är det lite som att leta efter en regnjacka utan luva - ett funktionsplagg som saknar en viktig funktion. Men det är förstås många som aldrig använder luvan.

eriC1
Online 291 inlägg
eriC1 291 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad eriC1 (1 vecka sedan)

Det finns en bra anledning till att du inte kan hitta en "vettig" skidjacka med dina kriterier. Det är för att det inte är en vettig skidjacka du letar efter. Du vill alltså ha något som är vattentätt och snö-tätt med snölås i midjan, men du är ok med att det regnar/snöar in runt halsen och huvudet vid skitväder.
Jag kan nästan garantera att du inte hittar en skidjacka med dina kriterier (dock möjligen en modell med avtagbar huva). Finns säkerligen andra typer av jackor där dina krav uppfylls.

Svårt att förstå varför man skulle vilja ha en jacka för att skydda sig mot elementen, men inte vilja kunna ha möjligheten att skydda sig mot elementen fullt ut.

Edit: Jag kan dock förstå att det är skönt utan luva i många sammanhang, då den som sagt faktiskt kan vara i vägen när den inte används, men de är sjukt skönt att ha möjligheten att dra upp över huvudet/hjälmen när de snöar som fan eller är snålblåst. Så en modell, typ Norrönan någon länka eller liknande med avtagbar luva kan nog vara ett bra alternativ för dig smile

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 1 vecka sedan

Jag förstår dig helt. Jag har en gammal arcteryx-jacka där iaf huvan är separat från kragen. Det tycker jag personligen är den bästa lösningen. Antalet gånger jag använder luvan är betydligt färre än de gånger jag stör mig på att det är för trångt mellan hakan och luvan där bak. Man vill ju ha kragen upp över hakan men o mman då har lite större huvud plus en skidhjälm är det väldigt många skidjackor där huvudet inte får plats. Jag fick också leta i flera år innan jag hittade en som funkade bra. Nu när dessutom de flesta hjälmar har nån slags spänne i nacken dessutom är det väldigt lätt att huvan fastnar där så då kan man inte heller vrida huvudet som man vill...

ViktorO
1 inlägg
ViktorO 1 inlägg 1 vecka sedan

Den här har allt du söker.
https://www.norrona.com/nb-NO/produkter … olor=2295&

iSooLi
Online 841 inlägg
iSooLi 841 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad iSooLi (1 vecka sedan)

Jag förstår TS till hundra procent. Jag hade tidigare en Eider där huvan kunde tas bort och den satt aldrig där för min del. Kvar blev bara en störtskön krage av skorstensmodell. Perfekt när man oftast ändå åker med hjälm. Nu för tiden verkar dom mest ha fodrade plagg dessvärre.

Jag har efter det också sökt alternativ utan huva men gett upp. Dessutom kommer huvan till pass ibland, men kragen sitter aldrig lika skönt mot ansikte/hals som den på min Eider. Snölås i midjan dessutom.

The older I get, the faster I was. Citera
peli59
14 inlägg
peli59 14 inlägg 1 vecka sedan

Varför ha en huva som aldrig används?
Dagens jacka har löstagbar huva, som jag aldrig använt sedan jag började med hjälm eller haft behov av. Men nu efter 20-års användning så ser jackan ”lite” sliten ut.
Tack för länkarna, ska titta på det.

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 1 vecka sedan

peli59 skrev:

Varför ha en huva som aldrig används?
Dagens jacka har löstagbar huva, som jag aldrig använt sedan jag började med hjälm eller haft behov av. Men nu efter 20-års användning så ser jackan ”lite” sliten ut.
Tack för länkarna, ska titta på det.

Jag skulle dock säga så här. Testa att använda luvan ibland. Blåser det och snöar kan det vara en synnerligen trevlig upplevelse att dra luvan över hjälmen och sänka ner ansiktet i kragen medan man sitter i liften om inte annat. Jag själv använde aldrig luva och mobbade en kompis som alltid gjorde det. Sen när jag hittade en tillräckligt stor luva och testade insåg jag vad jag missat under många år. Åker du t.ex. i Japan på Hokkaido i januari är tillvaron ganska hemsk utan luvan...

MKOL
16 inlägg
MKOL 16 inlägg 5 dagar sedan

Det här är ett bra exempel på en situation då det lönar sig att ha en bra skräddare. Självklart varierar det från modell till modell men förmodligen går det utmärkt att köpa den perfekta jackan, försöka tänka bort luvan vid provningen och ta med sig jackan och få den anpassad.

Jag har en klockren skräddare som kan trolla med typ allt. Han har fixat allt möjligt åt mig och bekanta. Modifierat skinnpaj, lagat väskor, fixat möbelklädslar, sytt gardiner och självklart standardjobb som sytt in/ut byxor, kavajer etc. Dessutom är han både snabb och billig. Dessutom har han passande nog en riktigt vass skomakare vägg i vägg.

Visst, det är lite andra förutsättningar med funktionsmaterial men jag har svårt att se att han inte skulle fixa sånt.

herrgard
325 inlägg
herrgard 325 inlägg 5 dagar sedan

Köp en vettig skidjacka och klipp bort luvan.

Mizze
Online 65 inlägg
Mizze 65 inlägg 4 dagar sedan

Jag vill utfärda viss varning för att gå till vanlig skräddare med funktionsplagg, om inte personen ifråga faktiskt kan hantera funktionsmaterial. Funktionstextilier har helt andra förutsättningar och kräver material vanliga skräddare tenderar att inte ha (typ gore-textejp, sömtejp med mera). Dessutom saknar vanliga skräddare ofta förståelse för vad en dåligt eller fel tätad söm medför, för att inte tala om den sitter felplacerad. Däremot finns det skräddare knutna till bland andra Norröna och Haglöfs. Kolla med dem, eller hör med en bra friluftsbutik vilken skräddare de använder.

Men visst går det att ta bort luvan så länge en inte rör dragkedjan. Kragen blir eventuellt något högre, men det där kan en ju ha i huvudet när en provar jacka. Ett annat tips är att titta på hur regnställ och seglarjackor löser förvaringen av luvan, exempelvis ofta hopvikt i kragen eller hoprullad som krage. Då hålls den på plats av vertikalt placerade band.

MKOL
16 inlägg
MKOL 16 inlägg 2 dagar sedan

Mizze skrev:

Jag vill utfärda viss varning för att gå till vanlig skräddare med funktionsplagg, om inte personen ifråga faktiskt kan hantera funktionsmaterial. Funktionstextilier har helt andra förutsättningar och kräver material vanliga skräddare tenderar att inte ha (typ gore-textejp, sömtejp med mera). Dessutom saknar vanliga skräddare ofta förståelse för vad en dåligt eller fel tätad söm medför, för att inte tala om den sitter felplacerad. Däremot finns det skräddare knutna till bland andra Norröna och Haglöfs. Kolla med dem, eller hör med en bra friluftsbutik vilken skräddare de använder.

Det är klokt att vara försiktig med vem man låter sätta saxen i funktionsmaterial och jag skulle t.ex. inte drömma om att göra någon större förändring som t.ex. att ta in/lägga ut/ändra storlek hos någon som inte har specialkunskap i just funktionsmaterial. Just p.g.a. kritiska sömmar etc. Men att ta bort en luva bör en duktig skräddare kunna fixa oavsett. Dessutom förutsätter jag att en seriös skräddare inte tar jobbet om han är osäker.

Men som sagt, klokt att vara försiktig om man inte gillar att kasta pengar i sjön.

Chengk
5 inlägg
Chengk 5 inlägg 2 dagar sedan | Senast ändrad Chengk (2 dagar sedan)

Köp bara en sån där alpin skidkondom och äg den.

https://www.freeride.se/img/photo/n/4d6bfe9673ee1e94657cea80cd5e12a7.jpg

MP1
87 inlägg
MP1 87 inlägg 2 dagar sedan

Huva eller inte? Personligen var jag länge emot huva, för jag vid skidåkning bara upplevde nackdelarna (att den ligger och fladdrar och är i vägen när jag åker) och de jag jackor jag använt inte haft en huva som både fungerar med och utan hjälm. Eller jag hade inte testat en huva över huvud taget som hade haft en huva som sitter bra när det blåser hårt, samtidigt har bra synfält och är skön.

Jag tycker att du ska testa en Elevenate-jacka. Där tycker jag att huvan verkligen fungerar. Stor nog för hjälm, utan att vara enorm. Bra rörelsefrihet och synfält. Plus att kragen sitter bra även när huvan är nere.

// Mårten som tidigare jobbat på Elevenate, men även har Peak, Arcteryx, Stellar, J. Lindberg-jackor jag använder.

Hawk100
577 inlägg
Hawk100 577 inlägg 1 dag sedan

Håller med om att huva är ”värdelöst” på en skidjacka för oss som åker med hjälm! Löstagbar+ok. Fast=skit!!!
;-)

Rajden
22 inlägg
Rajden 22 inlägg 1 dag sedan

imo: En huva känns väldigt väsentlig om man väljer att ta sig ut och åka även under dagarna då det inte är solsken och perfekt väder.. Men verkar inte som dåligt väder är ett problem för trådägaren, så då kanske det är en dealbreaker med huva.. Men inte förstått att huvan vart ett problem för någon innan då den inte är ivägen... eller är den det? hmm

Men hur som havre så kan jag rekommendera Röldal jackan som länkats tidigare ifall du söker en grym jacka som faktiskt har de funktioner du söker, samt med en avtagbar luva. Har prövat få jackor med lika bra passform och känsla av kvalitet!

Hoppas du finner det du söker!

Det är ett sätt att leva Citera
peli59
14 inlägg
peli59 14 inlägg 1 dag sedan

Alltså det är helt obegripligt att inte fler jackor har avtagbar huva.
Av alla dessa åkare som har huva, hur många ser man som använder den?
Som jag ser det har huvan bara ett användningsområde och det är vid extrem vind. Trots att jag åkt i -25 och vindar så att det stängt ner liftsystem har jag inte saknat huvan. Jag har heller inte saknat snön som ligger i huvan när den är nere och sen tömmer sig i nacken.

edelovekillerr
93 inlägg
edelovekillerr 93 inlägg 1 dag sedan

Alltså är detta ett skämt eller haha..
För det första så har alla skidjackor huva eftersom att det är extremt väsentligt för ett funktionsplagg, varför ha en tät jacka om den ändå inte är tät uppifrån när det regnar eller snöar?

För det andra så begriper jag inte i vilket fall huvan skulle vara i vägen?
Vill man inte ha fladder så får man väl ta och köra fartdräkt.

Vid regn, rusk, snöfall eller storm så är huvan ett MÅSTE.
Funkar hur bra som helst med hjälm som jag alltid använder. Huvorna i skidjackor är nämligen stora noga för en hjälm.

Neoh
Online 51 inlägg
Neoh 51 inlägg 1 dag sedan

Tycker att den löstagbara huvan på mitt Beyond-X ställ funkar bra både fin och grisväder med hjälmen under.

https://www.freeride.se/img/photo/n/63ccdb0191c75de17f38a4a5c91281c9.jpg

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 1 dag sedan

edelovekillerr skrev:

För det första så har alla skidjackor huva eftersom att det är extremt väsentligt för ett funktionsplagg, varför ha en tät jacka om den ändå inte är tät uppifrån när det regnar eller snöar?

Funkar hur bra som helst med hjälm som jag alltid använder. Huvorna i skidjackor är nämligen stora noga för en hjälm.

Nu kanske det här blir lite onödigt drygt men jag tycker alltid att det är lika roligt med folk som ska förklara för folk vad de ska tycka osv.

- "Extremt väsentligt för ett funktionsplagg" - Jag har ett ganska stort skidgäng jag brukar åka med där vi är max 50% som i nån omfattning använder luvorna alls. Resten använder sina luvor 0% under skidåkning. Då har vi åkt på Hokkaido bl.a. och när det snöar rejält där i kombination med storm är nog ungefär det mest extrema testet för bra skalplagg. Det är helt enkelt så att mängden snö som eventuellt kan leta sig ner i halsen är minimal i jämförelse med de enorma ytor man har. Alltså är halsen en tämligen marginell funktion vad gäller att hålla regn och snö ute.

- Bara för att du inte begriper en sak så behöver det inte vara fel. Jag har tex haft säkert 10 skidjackor de senaste 10 åren. Av dem har 2 varit sådana att jag kunnat ha luvan över hjälmen och åka skidor så. På nån enstaka annan har jag kunnat ha huvan över hjälmen men bara sittandes i liften. Åkning med luvan uppe har varit helt otänkbart med de jackorna. De som har fungerat är min nuvarande Sweet-jacka i XL (alldeles för stor för att använda vid andra aktiviteter än skidåkning) och en gammal 4elements (också den i väldigt stor storlek och den hade den eminenta funktionen, som annars bara återfinns på snowboard-/damjackor, att man med en dragkedja kan förstora halsen rejält.) En "vanlig" skaljacka i en storlek som funkar att ha som funktionsplagg i övrigt vore för mig helt omöjlig att använda med luvan över hjälm. Kanske att liftåkning skulle kunna funka men skidåkning vore smått omöjligt.

- "ett MÅSTE". Se återigen första punkten...

- "Huvorna i skidjackor är nämligen stora nog..." Ja, för dig kanske. Ett litet mått av ödmjukhet vore kanske på sin plats när det enligt tråden bevisligen finns folk som det inte funkar för. För min egen del t.ex. är ett stort problem att öppningen mellan haka och nacke (tänk dig att du stoppar in hakan i kragen och därifrån mäter hålets diameter) är för litet. Detta innebär att huvan konstant fastnar i hjälmens bakkant med följden att du inte kan vrida på huvudet som du vill. En annan vanlig följd är att toppen på dragkedjan också trycker in i hakan med tämligen obehagligt skav som följd. De här problemen löses dock med jackor där kragen och huvan är separerade, men det är väldigt ovanligt idag. Och som noterats ovan, jag själv måste alltså skaffa för stora jackor för att kunna ha huvan över hjälmen och då är det trots det så att jag inte kan driva på huvudet som jag skulle vilja så säkerhetsmässigt är det ju lite sådär att åka skidor så.

Ok, det blev lite långt det där men det kanske kan vara till nytta för att öka förståelsen för oss tjockskalliga och vårt problem med huvor...

AndreasM
124 inlägg
AndreasM 124 inlägg 1 dag sedan

Min Tobe jacka har borttagbar huva och jag kör nästan alltid utan huva men har huvan i ryggsäcken för att ta fram om det är ruskväder. Tycker att luvan är skön om det är stormigt när man sitter i liften men ganska oanvändbar annars. Stör mig framförallt på huvorna som tar vind eller fastnar i saker. Kör en bra ansiktsmask istället.

edelovekillerr
93 inlägg
edelovekillerr 93 inlägg 17 timmar sedan

Pillard skrev:

edelovekillerr skrev:

Nu kanske det här blir lite onödigt drygt men jag tycker alltid att det är lika roligt med folk som ska förklara för folk vad de ska tycka osv.

- "Extremt väsentligt för ett funktionsplagg" - Jag har ett ganska stort skidgäng jag brukar åka med där vi är max 50% som i nån omfattning använder luvorna alls. Resten använder sina luvor 0% under skidåkning. Då har vi åkt på Hokkaido bl.a. och när det snöar rejält där i kombination med storm är nog ungefär det mest extrema testet för bra skalplagg. Det är helt enkelt så att mängden snö som eventuellt kan leta sig ner i halsen är minimal i jämförelse med de enorma ytor man har. Alltså är halsen en tämligen marginell funktion vad gäller att hålla regn och snö ute.

- Bara för att du inte begriper en sak så behöver det inte vara fel. Jag har tex haft säkert 10 skidjackor de senaste 10 åren. Av dem har 2 varit sådana att jag kunnat ha luvan över hjälmen och åka skidor så. På nån enstaka annan har jag kunnat ha huvan över hjälmen men bara sittandes i liften. Åkning med luvan uppe har varit helt otänkbart med de jackorna. De som har fungerat är min nuvarande Sweet-jacka i XL (alldeles för stor för att använda vid andra aktiviteter än skidåkning) och en gammal 4elements (också den i väldigt stor storlek och den hade den eminenta funktionen, som annars bara återfinns på snowboard-/damjackor, att man med en dragkedja kan förstora halsen rejält.) En "vanlig" skaljacka i en storlek som funkar att ha som funktionsplagg i övrigt vore för mig helt omöjlig att använda med luvan över hjälm. Kanske att liftåkning skulle kunna funka men skidåkning vore smått omöjligt.

- "Huvorna i skidjackor är nämligen stora nog..." Ja, för dig kanske. Ett litet mått av ödmjukhet vore kanske på sin plats när det enligt tråden bevisligen finns folk som det inte funkar för. För min egen del t.ex. är ett stort problem att öppningen mellan haka och nacke (tänk dig att du stoppar in hakan i kragen och därifrån mäter hålets diameter) är för litet. Detta innebär att huvan konstant fastnar i hjälmens bakkant med följden att du inte kan vrida på huvudet som du vill. En annan vanlig följd är att toppen på dragkedjan också trycker in i hakan med tämligen obehagligt skav som följd. De här problemen löses dock med jackor där kragen och huvan är separerade, men det är väldigt ovanligt idag. Och som noterats ovan, jag själv måste alltså skaffa för stora jackor för att kunna ha huvan över hjälmen och då är det trots det så att jag inte kan driva på huvudet som jag skulle vilja så säkerhetsmässigt är det ju lite sådär att åka skidor så.

Ok, det blev lite långt det där men det kanske kan vara till nytta för att öka förståelsen för oss tjockskalliga och vårt problem med huvor...

Jag har jobbat i skidbutik där jag jobbade med att testa produkter under hela hösten, hjälmar, googles, skalställ, skidor you name it.
När det kommer till mitt testande av just jackor så har jag testat allt mellan himmel och jord, aldrig någonsin har jag varit med om en huva som inte rymmer min Sweet Igniter XL, oavsett storlek på jackan.

Hur kan det komma sig?
Jo för att tillverkarna har med detta i beräkningarna, så enkelt är det.

De skidjackor jag testat är kvalitativa ställ i GoreTex ställ från tillverkare som Peak Performance, Norröna, Arc’teryx, TNF o.s.v.

Ska vara ärlig och säga att jag aldrig någonsin har hört en kund, eller någon för den delen, som letat en skidjacka utan huva förrän jag såg den här tråden, därav min reaktion.

Och att åka med huva på har såklart sina nackdelar, man har inte alls samma rörlighet och är i vissa fall helt otänkbart men att kunna ha huvan på väg upp för liften, eller på väg upp för toppturen, eller på väg till liften i en alpby i ösregn är i tillverkarnas ögon ett måste.

”Jaha, men kan man inte göra en löstagbar huva då?”
En löstagbar huva medför lite problem med design etc. Absolut ingen omöjlighet men ingen prioritet.
Utbud möter efterfrågan, så enkelt är det.
Att kunna ta bort huvan eller att inte ha någon alls är något jag aldrig ens hört en tillverkare reflektera kring.

Conclusion, ni som inte vill ha någon huva får leva med det minimala utbudet(om det ens finns något?) eftersom att ni är just en minimal målgrupp. smile

Kaskar
512 inlägg
Kaskar 512 inlägg 16 timmar sedan

Det man vill ha är en jacka där man kan expandera halsöppningen. Tyvärr är det ett minimalt antal tillverkare som kör denna funktion. Och de som gör det väljer att plocka bort någon annan funktion som puderkjol, handmuddar etc så man vill ändå inte köpa.

Den närmsta vettiga jacka jag har hittat är Elevenates Vallon. Som har ventiler i halsöppningen men som inte går att stänga i halvöppet läge (av någon outgrundlig anledning). Men jag köpte en jacka och mailade deras kundservice som skickade lösa knappar så att jag kunde dunka i en så att jag kan ha kragen knäppt med ventilerna "exponerade". Blev hur bra som helst.

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 15 timmar sedan

Kaskar skrev:

Det man vill ha är en jacka där man kan expandera halsöppningen. Tyvärr är det ett minimalt antal tillverkare som kör denna funktion. Och de som gör det väljer att plocka bort någon annan funktion som puderkjol, handmuddar etc så man vill ändå inte köpa.

Den närmsta vettiga jacka jag har hittat är Elevenates Vallon. Som har ventiler i halsöppningen men som inte går att stänga i halvöppet läge (av någon outgrundlig anledning). Men jag köpte en jacka och mailade deras kundservice som skickade lösa knappar så att jag kunde dunka i en så att jag kan ha kragen knäppt med ventilerna "exponerade". Blev hur bra som helst.

Exakt, tyvärr finns den funktionen bara på dam- och snowboardjackor normalt. Jag kan inte för mitt liv förstå varför. Det borde vara lika standard som en huva på alla skidjackor. Dessutom ska den öppningsbara delen vara ventilerad. Enda jackan jag haft med den funktionen var en 4elements för 1500;- Den var ingen hit i övrigt men fascinerande att budgetjackan var klart bäst i den delen

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 15 timmar sedan

edelovekillerr skrev:

Pillard skrev:

edelovekillerr skrev:

Hur kan det komma sig?
Jo för att tillverkarna har med detta i beräkningarna, så enkelt är det.

Uppenbarligen inte, eftersom det redan i den här tråden finns flera som har problem med det...

Man behöver inte heller ha en löstagbar, det räcker att den inte är integrerad, alternativt att halsen går att expandera. Bägge sakerna har gjorts förr. Det senare också på riktiga budgetjackor dessutom (förutom Peaks Heli vertical, för damer. Herrarna fick ingen sån möjlighet)

Bohica
73 inlägg
Bohica 73 inlägg 11 timmar sedan | Senast ändrad Bohica (10 timmar sedan)

Nu har jag endast åkt sedan 2012, använder aldrig luvan (löstagbar på ett budgetställ). Och jag åker ofta i riktigt kallt och blåsigt väder. Min luvan är kvar i packningen varje tripp. Den är bara i vägen när den sitter på jackan, svårt att få den sitta bra över hjälmen utan att störa eller blåsa av. Jag saknar den inte.

"Extremt väsentligt" för att fungera som skidjacka?? Det håller inte jag med om iaf.
I sådana fall kan man ju fråga sig hur stora majoriteten överlever, som åker utan luvan på. big_smile

Folk är olika, vissa gillar bälte, andra hängslen. Så är det bara, inget att racka ner på bara för att man inte begriper att andra har annan smak än en själv. Tyvärr kan jag inte hjälpa TS, men hoppas han hittar en jacka som funkar för honom.

unsuspected
313 inlägg
unsuspected 313 inlägg 4 timmar sedan

Inte så många fickor men alla andra kriterier stämmer.
https://www.burton.com/se/en/p/mens-bur … 05501.html

erik_lagg
Online 643 inlägg
erik_lagg 643 inlägg 4 timmar sedan

Bra diskussion men ingen viktigpetter har sagt om man ska säga huva eller luva - är nu inne på att huva är rätt. Luva = mössa. Huva = det som oftast sitter fast i jackan.
/viktigpetter

Mizze
Online 65 inlägg
Mizze 65 inlägg 3 timmar sedan | Senast ändrad Mizze (2 timmar sedan)

erik_lagg skrev:

Bra diskussion men ingen viktigpetter har sagt om man ska säga huva eller luva.

Baserat på https://www.hattmakarna.se/allt-du-beho … /ordlista/ är luva en "Mössa, oftast stickad, finns i en mängd olika varianter".

Ergo talar vi här om huvor. Alternativt, tänk huva- skid/brädåkare och luva- tomte/skäggvätte. Fast det finns ju de som åker i bara mössa fortfarande, tänker någon nu. Jag hävdar dock att de faller in i tomtekategorin...

Martin-J
9 inlägg
Martin-J 9 inlägg 2 timmar sedan

Om du vill ha tätt i halsen och slippa huva kan du kolla på en segelsmock. Jag har åkt skidor i två olika smockar främst för att rörligheten är väldigt bra. Midjekort smock och bib är en kanonkombo. Finns i massor av varianter varav dom dyrare finns i goretex pro mfl exotiska material. Googla offshore race smock.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook