wenton sa:
edelovekillerr sa:
Jag har de senaste åren jobbat inom den ledande branschen i det ledande företaget när det kommer till black friday. Den här branschen är troligen den mest prispressande.
Black friday är dagen på året med mest intjäning och högst marginal, tro mig.
Det verkar som att du inte förstår var marginaler är för något och att du har jobbat inom branschen säger ingenting så länge du inte kan komma med relevanta argument. Ett företag säger även väldigt lite i förhållande till marknaden i sig. Det finns mycket att läsa om på bland annat svensk handel om hur black friday påverkar detaljhandelns lönsamhet negativt på lång sikt samt att senast för någon dag sedan kom kreditinstitutet Moodys ut med en rapport om att black friday i större utsträckning har en negativ påverkan på handelns marginaler. Detta eftersom att om företag säljer till lägre priser givet kostnaden lika så gör det att deras marginaler blir lägre, vilket påverkar lönsamheten negativt. Om de säljer för ett högre pris så ökar marginalerna, som påverkar lönsamheten positivt. Kostnaden för inköpen påverkas ju inte, då redan varorna finns i butik. Hög intjäning till följd av ökad försäljning är alltså inte samma sak som höga maginaler.. Svårare än så är det inte.
Priset sänks, det är vad du och jag ser när vi tittar i annonsbladet.
Förutom att försäljningen av t.ex. TV-apparater och mobiltelefoner så ökar försäljningen av tjänster kraftigt, vilket generellt är produktsegmentet med överlägset högst marginal.
I många fall när det kommer till tjänster(försäkringar, abonnemang etc) så tillhandahålls dessa av externa bolag.
Inför black friday förhandlas annorlunda avtal för just black friday, det gör att marginalen för tjänster ökar kraftigt.
Samma sak gäller produkter i övrigt, priser förhandlas och de absolut bästa priserna du ser i katalogerna, är för de produkter som bolaget har kunnat förhandla det bästa möjliga inköpspriset.
Merförsäljning är en annan stor faktor. Du vet på midsommar när ICA sänker priset på potatis till 99 öre kilot. Det är en bankaffär i sig men iom det låga priset på potatis så handlar man resten av midsommarbordet på ICA och hips vips så har man helt plötsligt tjänst en herrans massa pengar.
I mitt distrikt har de tre senaste åren visat ungefär en likadan kurva uppåt, men i runda slängar har det sätt ut så här.
Omsättning ökar med ca 250%
Intjäning ökar med ca 500%
Marginalen ökar därmed med ca 100%
Ser ungefär likadant ut nationellt.
Priserna sänks, men enligt anledningarna ovan så är det inga drastiska skillnader, men kollar du generellt på marginalen på en säng eller en TV så sänks den något.
Iom de övriga anledningarna så ökar marginalen KRAFTIGT.
I korta drag så är det så det fungerar.
Fler frågor?