Black Friday, White Friday & Green Friday? BS eller bra?

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Vad tänker ni om Black, White och Green Friday?

Är det ett osmakligt handelsjippo som liksom sitter som en törnekrona kring det konsumtionskapitalistiska samhälle som vi har byggt på stora delar av vårt sköra jordklot? Eller är White Friday en gyllne möjlighet för kampanjande från företag som mest använder miljöargument för att fortsätta få oss att konsumera i samma takt som förut men må lite bättre för att vi gör inbillade medvetna val? Eller är sanningen kanske någon lite tristare gråaktig nyans däremellan?

Sanningen är att det är med pressade marginaler detaljhandeln tävlar mot varandra genom sänkta priser för att överleva medan andra spelar på miljötänk om att vi som konsumenter ska välja det kloka alternativet. Allt handlar dvs om att vinna kunder och öka sin omsättning. Företag gör det på olika sätt för att skapa mervärde och konkurrensfördelar. Klart som fasen dom vill att vi ska konsumera mera, den som tror något annat borde prova på att leva utan kassaflöde eller driva detaljhandelsföretag med långsam lageromsättning (H&M just nu t.ex.).

Jag vet inte vad jag står i frågan dock, jag tycker att det är bra ur ett personligt perspektiv, men lite sorgligt att företag känner sig tvingade att konkurrera på det sättet. Samtidigt gäller det att förstå att detaljhandeln inte kommer att kunna ha samma marginaler som de haft historiskt i framtiden. Konkurrensen är helt enkelt tuffare idag då det t.ex. är lätt att hitta pressade priser världen över online. De som lyckas bäst att acklimatisera sig är även de som kommer att finnas över en längre tid.

Någon som har några härliga klipp att dela med sig av förresten?

Allting gott!

Senast ändrad:
Lätt för oss som kan köpa saker till ordinarie pris året om att tycka illa om svarta fredagen eller de som idag konsumerar för fulla muggar. Rätt många som har det knapert sparar ju länge för att äntligen kunna få köpa det de drömt om, julklappar till sina barn osv. Skulle nog vilja påstå att det här hånandet har en smula klassförakt över sig. Jag kommer ofta på mig själv med att omedvetet döma andra utifrån någon slags medelklassig syn på konsumtion, miljö och hållbarhet. Ganska osmakligt alltihop!

Med det sagt, kanske jag skulle ta och klicka hem lite utav varje med gott samvete såhär på kvällskvisten.

Synd då att många produkter höjs successivt under hösten för att sedan säljas med bra ”rabatt” under Black Friday.

Tycker egentligen att black friday är en rätt dåligt tillfälle att köpa ofta. Priserna är marginellt bättre (åtminstånde ifall vi kollar på dyra skid och mountaineering utrustning/kläder). Nästan allt jag velat köpa har haft samma pris som tidigare eller vart sänkt med 10% så lär snarare vänta på att det dyker upp något mer prisvärt som när en produkt går ur lagret och de bara är få storlekar kvar tex. Det är då man gör de riktiga fynden imo.

barnbacken sa:
Lätt för oss som kan köpa saker till ordinarie pris året om att tycka illa om svarta fredagen eller de som idag konsumerar för fulla muggar. Rätt många som har det knapert sparar ju länge för att äntligen kunna få köpa det de drömt om, julklappar till sina barn osv. Skulle nog vilja påstå att det här hånandet har en smula klassförakt över sig.
Absolut. Jag vet flera familjer där secondhandplagg inte är ett aktivt miljörelaterat val, utan enda alternativet på grund av ekonomiska förutsättningar. Även skidor, pjuck och övrig utrustning faller in i samma kategori. Problemet med svartfredagen är att den generella resursförbrukningen ökar i onödan när det impuls-shoppas saker en egentligen inte behöver. Köper en det en faktiskt ska ha, och hade köpt ändå, blir problemet fortfarande resursförbrukning, men med mindre klassprägel och åtminstone lite mindre onödig resursförbrukning. (Sedan kan en såklart ställa sig den större frågan om vi kan rättfärdiga den miljöpåverkan skidåkning medför, men det betraktar jag som en diskussion som möjligen ska försiggå i en egen tråd). Själv tillhör jag någon sorts mellanting mätt i köpkraft- eftersom jag tyvärr fastnat för en viss typ av material på kläder och vissa typer av skidor, goggles och så vidare, är den svarta fredagen välkommen. Nu tillhör jag kategorin som vet vad jag ska ha och nördat ner mig i respektive varas prisutveckling sedan generellt minst sex månader tillbaka i tiden samt använder prisjämförelseverktyg in absurdum, så det där med smyghöjningar av priset brukar inte bekomma mig, mer än att jag permanent bojkottar butiker som gör så.

Samtidigt behöver vi förändra vårt konsumtionsmönster om vi vill fortsätta åka skidor på snö. Själv tänker jag att om fler i och med svartfredag har råd att handla miljösmarta produkter (som vanligen är dyrare än dito planetdödaralternativ) i större utsträckning så kan jag leva med shoppingdagen. Fast då krävs det att fler väljer miljövänliga produkter.

Svår fråga! I det stora hela och ur ett politiskt perspektiv är dagen rätt kass eftersom den bidrar till en ökad konsumtion vilket såklart inte är hållbart.

På ett personligt plan så är dock alla dessa reor till höger och vänster en förutsättning för att jag och min familj ska ha råd med prylar för våra aktiviteter/vintern. För två kommunal anställda med 3 barn hade pengarna tyvärr aldrig räckt till för att köpa grejer till ordinarie pris. Detsamma gäller skidresor. V.4 och V.17 denna vinter. Vi har turen att fortfarande få ta ledigt från skolan när det inte är lov. Annars hade vi kunnat glömma att åka..

Olika perspektiv..

wenton sa:
Jag vet inte vad jag står i frågan dock, jag tycker att det är bra ur ett personligt perspektiv, men lite sorgligt att företag känner sig tvingade att konkurrera på det sättet. Samtidigt gäller det att förstå att detaljhandeln inte kommer att kunna ha samma marginaler som de haft historiskt i framtiden. Konkurrensen är helt enkelt tuffare idag då det t.ex. är lätt att hitta pressade priser världen över online. De som lyckas bäst att acklimatisera sig är även de som kommer att finnas över en längre tid.

Allting gott!
Du behöver inte tycka synd om företagen under black friday. Det är dagen då företag ökar sin omsättning som mest men där de ökar sin marginal ännu mer.
"Hur kan det komma sig?"
Merförsäljning, tjänster, lägre inköpspriser etc.

Saltum sa:
Synd då att många produkter höjs successivt under hösten för att sedan säljas med bra ”rabatt” under Black Friday.
Inte riktigt sant detta.
Det förekommer men det är marginellt, detta är rent fusk och det bevakas rätt hårt nu för tiden. För den överväldigande majoriteten så sker inte detta.

Black friday gör att:
+Företag ökar omsättning och marginal
+Slutkund får möjlighet att handla till bra priser
+Konsumtionen ökar vilket leder till ökat klirr i statskassan
+Det skapas fler arbetstillfällen

Det negativa är ju att ökad konsumtion har en negativ påverkan på miljön.

Många ovan mig har nämnt att konsumera rätt, att handla med ett miljövänligt tänk. Jag tycker att fokuset bör ligga på att konsumera rätt, inte nödvändigtvis att konsumera mindre.

edelovekillerr sa:
wenton sa:

Allting gott!
Du behöver inte tycka synd om företagen under black friday. Det är dagen då företag ökar sin omsättning som mest men där de ökar sin marginal ännu mer.
"Hur kan det komma sig?"
Omsättningen ökar givet att de ökar försäljningen, men marginalerna minskar eftersom företagen säljer till ett lägre pris, lägg där även till kostnader för marknadsföring och strategi inför black friday. Att tro att black friday är positivt för företagen känns dumdristigt, en julhandel utan black friday hade gjort att företagen kunnat sälja till högre priser och därmed mer positiva marginaler. En del starka företag utesluter t.o.m. reor under black friday för att de helt enkelt inte vill sälja till lägre marginaler. Förstår inte vad du menar med att lägre inköpspriser har med black friday att göra.

wenton sa:
edelovekillerr sa:
wenton sa:

Allting gott!
"Hur kan det komma sig?"
Omsättningen ökar givet att de ökar försäljningen, men marginalerna minskar eftersom företagen säljer till ett lägre pris, lägg där även till kostnader för marknadsföring och strategi inför black friday. Att tro att black friday är positivt för företagen känns dumdristigt, en julhandel utan black friday hade gjort att företagen kunnat sälja till högre priser och därmed mer positiva marginaler. En del starka företag utesluter t.o.m. reor under black friday för att de helt enkelt inte vill sälja till lägre marginaler. Förstår inte vad du menar med att lägre inköpspriser har med black friday att göra.
Jag har de senaste åren jobbat inom den ledande branschen i det ledande företaget när det kommer till black friday. Den här branschen är troligen den mest prispressande.
Black friday är dagen på året med mest intjäning och högst marginal, tro mig.

edelovekillerr sa:
wenton sa:
edelovekillerr sa:
"Hur kan det komma sig?"
Jag har de senaste åren jobbat inom den ledande branschen i det ledande företaget när det kommer till black friday. Den här branschen är troligen den mest prispressande.
Det verkar som att du inte förstår var marginaler är för något och att du har jobbat inom branschen säger ingenting så länge du inte kan komma med relevanta argument. Ett företag säger även väldigt lite i förhållande till marknaden i sig. Det finns mycket att läsa om på bland annat svensk handel om hur black friday påverkar detaljhandelns lönsamhet negativt på lång sikt samt att senast för någon dag sedan kom kreditinstitutet Moodys ut med en rapport om att black friday i större utsträckning har en negativ påverkan på handelns marginaler. Detta eftersom att om företag säljer till lägre priser givet kostnaden lika så gör det att deras rörelsemarginal blir lägre, vilket påverkar lönsamheten negativt. Om de säljer för ett högre pris så ökar rörelsemarginalen, som påverkar lönsamheten positivt. Kostnaden för inköpen påverkas ju inte, då redan varorna finns i butik. Hög intjäning till följd av ökad försäljning är alltså inte samma sak som höga maginaler.. Svårare än så är det inte.

Senast ändrad:
wenton sa:
edelovekillerr sa:
wenton sa:
Det verkar som att du inte förstår var marginaler är för något och att du har jobbat inom branschen säger ingenting så länge du inte kan komma med relevanta argument. Ett företag säger även väldigt lite i förhållande till marknaden i sig. Det finns mycket att läsa om på bland annat svensk handel om hur black friday påverkar detaljhandelns lönsamhet negativt på lång sikt samt att senast för någon dag sedan kom kreditinstitutet Moodys ut med en rapport om att black friday i större utsträckning har en negativ påverkan på handelns marginaler. Detta eftersom att om företag säljer till lägre priser givet kostnaden lika så gör det att deras marginaler blir lägre, vilket påverkar lönsamheten negativt. Om de säljer för ett högre pris så ökar marginalerna, som påverkar lönsamheten positivt. Kostnaden för inköpen påverkas ju inte, då redan varorna finns i butik. Hög intjäning till följd av ökad försäljning är alltså inte samma sak som höga maginaler.. Svårare än så är det inte.
Priset sänks, det är vad du och jag ser när vi tittar i annonsbladet.
Förutom att försäljningen av t.ex. TV-apparater och mobiltelefoner så ökar försäljningen av tjänster kraftigt, vilket generellt är produktsegmentet med överlägset högst marginal.
I många fall när det kommer till tjänster(försäkringar, abonnemang etc) så tillhandahålls dessa av externa bolag.
Inför black friday förhandlas annorlunda avtal för just black friday, det gör att marginalen för tjänster ökar kraftigt.

Samma sak gäller produkter i övrigt, priser förhandlas och de absolut bästa priserna du ser i katalogerna, är för de produkter som bolaget har kunnat förhandla det bästa möjliga inköpspriset.

Merförsäljning är en annan stor faktor. Du vet på midsommar när ICA sänker priset på potatis till 99 öre kilot. Det är en bankaffär i sig men iom det låga priset på potatis så handlar man resten av midsommarbordet på ICA och hips vips så har man helt plötsligt tjänst en herrans massa pengar.

I mitt distrikt har de tre senaste åren visat ungefär en likadan kurva uppåt, men i runda slängar har det sätt ut så här.
Omsättning ökar med ca 250%
Intjäning ökar med ca 500%
Marginalen ökar därmed med ca 100%

Ser ungefär likadant ut nationellt.

Priserna sänks, men enligt anledningarna ovan så är det inga drastiska skillnader, men kollar du generellt på marginalen på en säng eller en TV så sänks den något.
Iom de övriga anledningarna så ökar marginalen KRAFTIGT.
I korta drag så är det så det fungerar.

Fler frågor?

wenton sa:
edelovekillerr sa:
wenton sa:
Det verkar som att du inte förstår var marginaler är för något och att du har jobbat inom branschen säger ingenting så länge du inte kan komma med relevanta argument. Ett företag säger även väldigt lite i förhållande till marknaden i sig. Det finns mycket att läsa om på bland annat svensk handel om hur black friday påverkar detaljhandelns lönsamhet negativt på lång sikt samt att senast för någon dag sedan kom kreditinstitutet Moodys ut med en rapport om att black friday i större utsträckning har en negativ påverkan på handelns marginaler. Detta eftersom att om företag säljer till lägre priser givet kostnaden lika så gör det att deras marginaler blir lägre, vilket påverkar lönsamheten negativt. Om de säljer för ett högre pris så ökar marginalerna, som påverkar lönsamheten positivt. Kostnaden för inköpen påverkas ju inte, då redan varorna finns i butik. Hög intjäning till följd av ökad försäljning är alltså inte samma sak som höga maginaler.. Svårare än så är det inte.
Förutom att försäljningen av t.ex. TV-apparater och mobiltelefoner så ökar försäljningen av tjänster kraftigt, vilket generellt är produktsegmentet med överlägset högst marginal.
I många fall när det kommer till tjänster(försäkringar, abonnemang etc) så tillhandahålls dessa av externa bolag.
Inför black friday förhandlas annorlunda avtal för just black friday, det gör att marginalen för tjänster ökar kraftigt.

Samma sak gäller produkter i övrigt, priser förhandlas och de absolut bästa priserna du ser i katalogerna, är för de produkter som bolaget har kunnat förhandla det bästa möjliga inköpspriset.

Merförsäljning är en annan stor faktor. Du vet på midsommar när ICA sänker priset på potatis till 99 öre kilot. Det är en bankaffär i sig men iom det låga priset på potatis så handlar man resten av midsommarbordet på ICA och hips vips så har man helt plötsligt tjänst en herrans massa pengar.

I mitt distrikt har de tre senaste åren visat ungefär en likadan kurva uppåt, men i runda slängar har det sätt ut så här.

Priserna sänks, men enligt anledningarna ovan så är det inga drastiska skillnader, men kollar du generellt på marginalen på en säng eller en TV så sänks den något.

Fler frågor?

edelovekillerr sa:
wenton sa:
edelovekillerr sa:

Fler frågor?
Intressant! Varför har ni inte black friday everyday?

Jag antar att företaget du jobbar på är duktiga på att pusha för merföräljning av t.ex. försäkringar och har en etablerad e-handelsplattform samt att ni har anpassat er på bästa möjliga vis för black friday och detaljhandelns förändringar i övrigt. Jag killgissar även att det är ett företag inom elektronikhandeln där priserna pressats en hel del under de senare åren. Utvecklingen av e-handel(lägre kostnader för hyror av lokal etc) och teknisk utveckling har även gått framåt och det medför att kostnader, produktion och inköp även blir mindre, vilket kan vara en bidragande faktor till ökade marginaler trots prispress.

Tittar man däremot på detaljhandeln som helhet så finns det data som visar att rörelsemarginalen sjunkigt de senaste 15 åren i samband med att e-handeln ökat. Detta slår hårt på mindre butiker som kanske har dyra lokalhyror att betala och helt enkelt inte klarar av den prispress e-handeln medför. Black friday är något som ytterligare sätter press på de butikerna eftersom det finns kan finnas mer attraktiva priser att hitta online. Jag tror att exempelvis många kanske t.o.m. provar pjäxor i butik, för att sedan beställa hem från tysken online. Det tycker jag är lite sorgligt, eftersom jag fortfarande vill handla pjäxor, skidor och annat i lokala nischade butiker för att stötta deras överlevnad.

Det finns mer att läsa om ämnet i den här rapporten(bild från samma rapport): http://www.svenskhandel.se/globalas...detaljhandelsskiftet_2018-digital-version.pdf

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp