Puderåk i sthlm. Urbancitysnowboard and ski

Wangler
57 inlägg
Wangler 57 inlägg 1 månad sedan

Var är era bästa urbancitypuderåk?
Finns ju faktiskt lite å köra här om man bara tar tag i det smile
Se mitt åk imorse i Tyresösmile

Svar

carl_couloir
358 inlägg
carl_couloir 358 inlägg 1 månad sedan

genuin skid-/brädglädje när den är som bäst!!!!

JonAgerbjer
9 inlägg
JonAgerbjer 9 inlägg 1 månad sedan

Så jäkla surt att ligga hemma sjuk idag!!

Har varit borta vid Fiskartorpet en gång. Gick fint att åka i gamla slalombacken. Bor på Gärdet så inte lätt att hitta "berg" häromkring.
Lite sugen på att testa baksidan av backen vid hagas parkering! Man ser den från e4an på vänster sida när man passerar Solna söderut.

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 1 månad sedan

Botkyrkabacken går att få ett fåtal trevliga svängar i också!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Wangler
57 inlägg

JonAgerbjer :

Så jäkla surt att ligga hemma sjuk idag!!

Har varit borta vid Fiskartorpet en gång. Gick fint att åka i gamla slalombacken. Bor på Gärdet så inte lätt att hitta "berg" häromkring.
Lite sugen på att testa baksidan av backen vid hagas parkering! Man ser den från e4an på vänster sida när man passerar Solna söderut.

Ja haga har jag cyklat på sommaren och oxå som du sneglat på vintern på 😊
Jag åker ju både skidor och snowboard och i den här urbanoffpistletandet så är snowboarden betydligt enklare.
Jag har bootsen på mig å kör bil i dem å brädan ligger i bakluckan så det är bara å kliva ut och gå mot berget..
Tillgängligheten är ju det som blir knas.
Det jag körde i Tyresö är extremt lättillgängligt med parkering typ 100 meter ifrån backen
Stod en lift här på 70 talet men nu åker familjer pulka och de går inte upp ens 50% så här får man bra fart bra brant och bra puder smile

Wangler
57 inlägg

Vattendroppe :

Jaaa 😊 Där lärde jag mig att åka skidor..
Kumlatippen kallade vi botkyrkabacen
På 70 å 80 talet fanns en knapplift och det var Alby if som hade den som hemmabacke.. Jag tävlade slalom i Kalle Anka cup där i många år...
Vi tyckte den var bättre än flottsbro för den var brantare.

Jag har sneglat på branten ner vid liljeholmen oxå.
Själva liljeholmsberget Bredvid e4.. rakt ner i sjön trekanter.. .

JonAgerbjer
9 inlägg

Wangler :

Vattendroppe :

På 70 å 80 talet fanns en knapplift och det var Alby if som hade den som hemmabacke.. Jag tävlade slalom i Kalle Anka cup där i många år...

Haha jag med! Ser perfekt ut tycker jag!

Wangler
57 inlägg

JonAgerbjer :

Wangler :

Vattendroppe :

Ja det är bra brant 😊

Finns en spännande sopptip/berg/brant backe som jag ser när jag åkt motorväg mot Åkersberga oxå.. man ser den efter Vaxholm/Täby på vänster sida bakom sjön..
Sen är ju Hellas kul oxå men det är svårtillgängligt..
Man vill ju inte gå 5km in i skogen utan man vill ju helst kunna ställa bilen ett par hundra meter ifrån liksom

JonAgerbjer
9 inlägg

Wangler :

JonAgerbjer :

Wangler :

Ja det är bra brant 😊

Finns en spännande sopptip/berg/brant backe som jag ser när jag åkt motorväg mot Åkersberga oxå.. man ser den efter Vaxholm/Täby på vänster sida bakom sjön..
Man vill ju inte gå 5km in i skogen utan man vill ju helst kunna ställa bilen ett par hundra meter ifrån liksom

Den backen ligger bakom Arninge och var en skidbacke förr i tiden. Farsan har snackat om att han lärde sig åka skidor där. Vet att det varit snack ett tag om att Täby slalomklubb vill göra iordning den och använda som träningsbacke.

Wangler
57 inlägg

JonAgerbjer :

Wangler :

JonAgerbjer :

Ja det är bra brant 😊

Den backen ligger bakom Arninge och var en skidbacke förr i tiden. Farsan har snackat om att han lärde sig åka skidor där. Vet att det varit snack ett tag om att Täby slalomklubb vill göra iordning den och använda som träningsbacke.

Ahhh.. ja det är den jag menar 😊
Då får vi passa på innan Täby dlalomklubb gör iordning den.. haha lift och pist räknas ju inte i dessa sökanden efter urbanpowder wink

unsuspected
351 inlägg
unsuspected 351 inlägg 1 månad sedan

Underbart!

JohanLindholm
2 inlägg
JohanLindholm 2 inlägg 1 månad sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/3821f1e1b1854c51cee2e195398c765f.jpg

Älta BC var även rätt episkt.

https://www.freeride.se/img/photo/n/034de8030664ce960ac7a8b1eb553379.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/bb8ed72745adb03e337b645403e9828c.jpg

Wangler
57 inlägg

Hit måste jag. Tack för tips.
Nära min kommun Tyresö ju 😊

Pillard
3097 inlägg
Pillard 3097 inlägg 1 månad sedan

Försökte mig på en sån där för några år sen (2015). Det hade kommit ganska mycket snö i januari och det var svinkallt. Jag och en kompis hade en teori om att Hammarbybacken borde ha haft en vettig bas av kanonsnö som det sen skulle ha dumpat rejält på (i den brantare pisten in mot tunneln som ännu inte var öppen). Så en fredag väntade vi in stängning och sen åkte vi dit och hudade upp när hela backen var tom. Resultatet blev dock inte som här utan det var stenigt något alldeles fördjävligt och typ helt omöjligt att åka. Det slutade med att vi tog 3-4 varv i den stora backen samtidigt som pistmaskinen körde upp den. Där kan man snacka om first tracks i manchestern iaf. Om inte annat så fick vovven motion också...

ejma
1 inlägg
ejma 1 inlägg 1 månad sedan

JonAgerbjer :

Cyklade förbi Ullna i somras och det finns inte mycket kvar av den gamla backen. Det har dumpats ganska mycket schaktmassor där från bla Täbycentrum ombyggnaden. Förr var backen ca 60 m hög och nu runt 100 m. Det går en grusväg till toppen från avfallsanläggningen, men den är stängd för bilar och nu på vintern lär den vara svår att ta sig upp för. Lokalblaskan har sagt att backen är täckt med jord och att det inte skall vara någon rasrisk, men det är bäst att reka åklinjen ordentligt. Finns mycket sprängsten och gropar i backen.
En betydligt mer lättillgänglig backe i Täby är Mosstorpsbacken, dock betydligt mindre. Det går att åka bil till toppen.
Det finns en hel del gamla skidbackar i Stockholmsområdet. Bara Täby hade minst 3 med lift.

JonAgerbjer
9 inlägg

Jag har alltid varit sugen på Högdalstoppen och framförallt den topp som ligger i Hökarängen. Bodde där förut men fick aldrig någon tillräckligt bra vinter för att prova. Är enligt Wikipedia högsta toppen inom Stockholm stad (102m)
Någon som har provat?

marks
5 inlägg
marks 5 inlägg 1 månad sedan

@JohanLindholm! Bor själv i Älta.. hur har jag kunna missa denna pärla! Är alla bilder från samma backe? Visst är det vid bygget i Ältadalen?

Wangler
57 inlägg

Jag håller mig i Tyresö ett tag till 😊
Alby friluftsområde ligger backen jag åkte i..
Här är en bild från baksidan av backen..
Jag gick upp och åkte 5 åk sen tog jag 2 åk på baksidan i Tyresös tuffa "colouir"
En ränna av klass som går rakt ner till parkeringen .
https://www.freeride.se/img/photo/n/304c5558bef92805d9680484e52830d5.jpg

jolun
1 inlägg
jolun 1 inlägg 1 månad sedan

JonAgerbjer :

Jag har alltid varit sugen på Högdalstoppen och framförallt den topp som ligger i Hökarängen. Bodde där förut men fick aldrig någon tillräckligt bra vinter för att prova. Är enligt Wikipedia högsta toppen inom Stockholm stad (102m)
Någon som har provat?

Körde Högdalstoppen för några år sedan när vi senast hade lång och snörik vinter. Finns ett par möjliga åk men bäst ner mot Hökarängen. Man får passa sig för taggbuskarna bara. Duger för att få igång turarmusklerna om man kör några varv.

JohanLindholm
2 inlägg
JohanLindholm 2 inlägg 1 månad sedan

marks :

@JohanLindholm! Bor själv i Älta.. hur har jag kunna missa denna pärla! Är alla bilder från samma backe? Visst är det vid bygget i Ältadalen?

Yes helt rätt. Vi bombade hela skogen dock. smile

AnteJ
5 inlägg
AnteJ 5 inlägg 1 månad sedan

ejma :

JonAgerbjer :

Cyklade förbi Ullna i somras och det finns inte mycket kvar av den gamla backen. Det har dumpats ganska mycket schaktmassor där från bla Täbycentrum ombyggnaden. Förr var backen ca 60 m hög och nu runt 100 m. Det går en grusväg till toppen från avfallsanläggningen, men den är stängd för bilar och nu på vintern lär den vara svår att ta sig upp för. Lokalblaskan har sagt att backen är täckt med jord och att det inte skall vara någon rasrisk, men det är bäst att reka åklinjen ordentligt. Finns mycket sprängsten och gropar i backen.
En betydligt mer lättillgänglig backe i Täby är Mosstorpsbacken, dock betydligt mindre. Det går att åka bil till toppen.
Det finns en hel del gamla skidbackar i Stockholmsområdet. Bara Täby hade minst 3 med lift.

Gick uppför Ullnabacken 4-5 gånger förra helgen och det var inga problem via grusväg. Måste dock ligga en hel del snö. Bäst att åka är där slalombacken låg tidigare, dvs den sida som vätter mot Ullnasjön, ned mot gamla värmestugan.

Wangler
57 inlägg

Då hoppas vi på ett par till puderdump i sthlm under februari/mars för fler bilder och rapporter.
Jag själv kommer vara borta i alperna v 11.
Men före och efter det så är chansen extremt hög att jag kör urbanpowder när tillfälle ges 😊

marks
5 inlägg
marks 5 inlägg 1 månad sedan

Wangler :

Då hoppas vi på ett par till puderdump i sthlm under februari/mars för fler bilder och rapporter.
Men före och efter det så är chansen extremt hög att jag kör urbanpowder när tillfälle ges 😊

Sjukt inspirerad av era bilder/film. Har rekat hemma i Älta, när/om det kommer ett dump tänker jag inte göra samma miss som sist dvs. åka till ett Flottsbro med strömavbrott och barn som inte var så sugna på att gå upp för backen!

Hoppas du får lika mycket puder i Alperna som i Sthlm smile

Wangler
57 inlägg

marks :

Wangler :

Sjukt inspirerad av era bilder/film. Har rekat hemma i Älta, när/om det kommer ett dump tänker jag inte göra samma miss som sist dvs. åka till ett Flottsbro med strömavbrott och barn som inte var så sugna på att gå upp för backen!

Hoppas du får lika mycket puder i Alperna som i Sthlm smile

det hoppas jag också smile

du har ju också turen av att bo i älta och nu ser du ju att både älta och tyresö har fina möjligheter till puder smile så ja..skit i flottsbro.. bara å gå utanför dörren..

Kaskar
552 inlägg
Kaskar 552 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Kaskar (1 månad sedan)

Pulkabacken innan Tyresta ser ju ut att ha potential. Har dock bara sett den från bilen.

Men Vita Bergen funkar utmärkt om det dumpat.
https://www.freeride.se/img/photo/n/6e885b31051562e62509171910558068.jpg

Wangler
57 inlägg

Tittade ut imorse...
Å med tanke på vädret så dammar vi av nästa leksak för säsongen..
Vi letar floder..åar..vattendrag å mindre sjöar man oxå kan köra bil bredvid som då funkar som lift/båt/kabel fram till att wakeboardparken öppnar
Sverige är fantastiskt å sthlm är i världsklass.
Puderåkning ena veckan som snabbt kan bli ett härligt wakeboardåk nästa helg...😊https://www.freeride.se/img/photo/n/c8c7b6eb7ae7f011089d622d00fd6d45.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook