Hur ta sig till Alperna på sportlovet

Clevinger

Medlem
Vilka lämpliga orter kan man flyga direkt till från Stockholm om man vill ta sig till Alperna? Jag är så pass osäker på vart vi ska åka (helst Frankrike men flexibla) att en smidig och relativt billig resa skulle kunna få styra resmålet lite grann. Finns det några "trick" för att komma ner i pris när man ska åka på sportlovet - såsom destination, flygbolag, eller veckodag? Och hur tidigt kan/bör man boka?

Efter ett dussin sportlov i svenska fjällen tänker vi nämligen att det är dags för Alperna med barnen (14 och 17 år). Nu siktar vi på vecka 9 2026, tyvärr enda möjligheten på grund av skola. Man kan googla i veckor utan att komma fram till vilken ort som är "bäst" utifrån våra önskemål. Det jag alltid kommer fram till är att det verkar bli ganska dyrt.

Paketresor hittat jag från cirka 70 tkr och uppåt för fyra personer i en vecka. Förstås smidigt att få allt serverat, men rimligen kommer det till ett pris. Jag gillar vanligtvis att snickra ihop mina egna resepaket, för priset förstås men kanske ännu mer för att få det jag vill ha (bort från charterorter). Men hittills tycker jag det går trögt att pussla ihop alpresan.

Egentligen skulle jag vilja åka tåg, Snälltåget tar oss från Stockholm till Innsbruck (via andra orter i Österrike). Det kostar 25 papp t/r för egen kupé. Rätt dyrt och kanske tar det lite för lång tid. Man måste dessutom åka redan fredag morgon.

Vi kommer inte köra ner med bil, så då återstår flyg. En snabb sökning på Sthlm-Geneve lördag-lördag vecka 9 säger att det kostar cirka 30 tkr för oss fyra, och sedan tillkommer transfer. Och boende och liftkort... Jag är helt enkelt osäker på hur mycket pengar man kan "tjäna" på att fixa resan själv, och om det är värt det.

Jag har inte varit i Alperna på 20 år, vad säger ni med mer erfarenhet?

vecka 9 är kanske inte veckan då de kastar billiga flyg efter en.. men Geneve e en bra utgångspunkt om du tänker Frankrike. Transfer åtminstone billigast med Bensbus. Lufthansa tycker jag brukar kunna ha de billigaste flygen men beror nog på ort och dag.. annat är ju att flyga till turin, men då brukar det bli svårare med billig transfer… grenoble har då billigare transfer men brukar vara svårare att hitta billiga flyg dit..
under 70k tycker jag nog du ska lyckas hitta. Fördelen med paketresorna - förutom enkelt- är att liftkorten brukar vara billigare🤔 men har aldrig åkt paketresa själv. Vi brukar packa ihop själva enligt principen så billigt som möjligt och välja ort efter det

Kan man flyga direkt till Turin och Grenoble?

Både dessa orter ligger ju, liksom Lyon, bra till geografiskt men jag har inte sett att det går att flyga dit direkt. Klart man kan överväga ett stopp om det innebär att man kommer ner rejält i pris, men lite meckigare och större risk för strul.

München kan vara ett alternativ; tåg eller hyrbil vidare till Österrike.

Eller Flyg till Nice som brukar vara billigt - med 3 bra skiorter på 10 mils avstånd
Tror det finns direktflyg till Innsbruck och Salzburg med Austrian Airlines under vintern. Flyg med mellanstopp skulle jag undvika med risken för all utrustning och packning som man har med sig.

Lyon flög vi till i påskas. Brussels Airlines med en mellanlandning. Funkade ok. Hyr dock inte bil av Rentscape. Ostädade skräpbilar…..

Lyon flög vi till i påskas. Brussels Airlines med en mellanlandning. Funkade ok. Hyr dock inte bil av Rentscape. Ostädade skräpbilar…..
Hyr alltid av större kända bolag, filma/fota hyrbilen för att undvika problem. Kör själv nästan alltid hertz då extra förare ingår om man är gift och medlem (är gratis)så slipper man pröjsa extra för att frugan ska kunna köra vid behov.

En stor fördel med att planera egen resa gentemot charter är att det går att få ut fler skiddagar på en vecka. Flyg lördag ner, hem söndag och det blir minst 7 dagar. Är det kort transfer till skidorten är 8 eller t om 9 dagar görbart, men det kräver sin moral. Lite svårare med boende som inte är en vecka med tanke på bytesdagar men brukar gå att hitta.

Vill ni pressa priset på flygresa går det också att spana på flyg ner fredag eftermiddag/kväll ifall ni kan komma loss lite tidigare från jobb och skola, men då tillkommer ju en övernattning istället.

• Vissa flygbolag har skidfrakt inbakat i priset, t ex Lufthansa utom på billigaste biljetterna. Kan betyda flera tusenlappar för en familj.
  • Tänk brett när det gäller flygplats vs skidort när det gäller hyrbilstransfer. När man väl sitter i bilen kan t ex fyra timmars körning vara helt rimligt.
  • Senast vi hyrde bil i München (Thrifty/Hertz) ville de ha extra betalt för körning utanför landet, litet irriterande, nytt för mig.

• Senast vi hyrde bil i München (Thrifty/Hertz) ville de ha extra betalt för körning utanför landet, litet irriterande, nytt för mig.
Det där ska man se upp med. Österrike och Schweiz har ju Vignette-system, dvs man måste betala för att åka på motorvägarna. Antingen genom att köpa en klisterlapp man sätter på rutan (därifrån namnet kommer), numera går det även boka på nätet på bilens registreringsnummer.
En kollega hyrde bil i CH och behövde åka genom Österrike, han löste det genom att åka på småvägar den korta sträckan han skulle passera. Men ska man köra längre sträckor är ju motorväg klart bekvämare.

Såg inte att någon skrivit om det, men kan vara värt att kolla upp vilka länder i alperna där de har sportlov samtidigt som Sverige för att kanske komma ner lite i pris (och trängsel). Finns en risk att Frankrike (någon del) har vinterlov vecka 9 också. För att komma ner i pris hade jag siktat på Italien, men kanske något flyg till Geneve och se efter orter i Aostadalen? Typ La Thuile eller något. Jag har för mig att det är enklare med transfer från Geneve än från Turin flygplats.

Det där ska man se upp med. Österrike och Schweiz har ju Vignette-system, dvs man måste betala för att åka på motorvägarna. Antingen genom att köpa en klisterlapp man sätter på rutan (därifrån namnet kommer), numera går det även boka på nätet på bilens registreringsnummer.
En kollega hyrde bil i CH och behövde åka genom Österrike, han löste det genom att åka på småvägar den korta sträckan han skulle passera. Men ska man köra längre sträckor är ju motorväg klart bekvämare.

Ja det också. Och numera är väl risken att få böter nära 100% eftersom de läser av bilarnas reg.nummer med kameror. Men i detta fall var det alltså även hyrbolaget som ville ha en extra avgift om man körde utanför Tyskland. Känns sådär, jag tvivlar på att hyrfirman egentligen har merkostnader för t ex försäkring eller annat.

Just hemkommen från ännu en låång Europaresa med bil och det blir ganska många extraavgifter vid motorvägar, färjor, tunnlar, parkeringar, måltider, övernattningar mm. Börjar nästan längta efter en klassisk flygcharterresa med transfer där allt är fixat och betalt i förväg.

Vi brukar också se till att få någon extra skiddag eller två när vi bokar själva, men var medveten om att det kommer med visst "bök" eftersom de nätter som inte är "lördag till lördag" oftast blir på ett nytt boende som kanske ligger litet avsides. Låter kanske inte så farligt men eftersom bagage inkl. skidkläder och utrustning ska packas in och ut en extra gång och fraktas till ett nytt boende... inte precis som att bara glida hem och slappna av med en öl på rummet.

Glöm inte Ryanair som flyger till Bergamo - därifrån når man i princip alla skidorter i Italien med hyrbil. Det tar extra betalt för skidor men det kan ändå bli billigt. Eller så tar man med pjäxor och hyr skidor, vilket iofs också kostar (minst 120 euro för en vecka om du inte vill ha mellanmjölks-skidor). En del hatar Ryanair och kanske jag också, men utan dem (och andra flygbolag med låg service och låga priser) hade flygbiljetter tur och retur inom Europa idag startat på kanske 5000 kr. Jag flög en del på "Super APEX-biljetter" på 1980-talet, och då var man glad att hitta en t. o. r. till Italien under 3500 kr. För 40 år sedan alltså.

Börjar nästan längta efter en klassisk flygcharterresa med transfer där allt är fixat och betalt i förväg.

Charter har ju sina fördelar.
Intressant hur vanligt det är med paketresor i olika länder:
En mycket stor andel av de engelska skidturisterna åker charter.
I USA är det omvänt; de flesta bokar eget boende & flyg.

Min bild är att ganska hög andel av svenska skidturister kör charter.
någon som vet mer?

Ja det också. Och numera är väl risken att få böter nära 100% eftersom de läser av bilarnas reg.nummer med kameror. Men i detta fall var det alltså även hyrbolaget som ville ha en extra avgift om man körde utanför Tyskland. Känns sådär, jag tvivlar på att hyrfirman egentligen har merkostnader för t ex försäkring eller annat.
Jag reser ofta i jobbet och kör då ofta även hyrbil. På tyska flygplatser får jag alltid frågan om jag kommer att köra utomlands med bilen (vilket händer då och då) och då lägger de till en avgift. Jag har dock aldrig frågat vad den avgiften är till för, men det är nog ”standard” att de gör så.
Behöver man köpa Vignette så får man naturligtvis själv stå för det. Lite surt när man ska köra in i Schweiz bara för någon dag eller två, och måste klistra en års-Vignette i hyrbilen.

Charter har ju sina fördelar.
Intressant hur vanligt det är med paketresor i olika länder:
En mycket stor andel av de engelska skidturisterna åker charter.
I USA är det omvänt; de flesta bokar eget boende & flyg.

någon som vet mer?
Efter att ha tillbringat en sportlovsvecka i Cervinia det här året är jag övertygad om att minst 99% av de svenskar som flyger till Alperna åker charter.

Cervinia = Alp-Mallis 🥴

EDIT:
Det vi betalade för charterresan till Cervinia hade vi aldrig kunnat få in i en privatresebudget. Det var ganska prisvärt.
Jag kollade naturligtvis på andra möjligheter först (har ju ”charter-allergi”), men det fanns nästan inga hotell i Cervinia som hade lediga rum för privatgäster. Allt uppbokat i förväg av alla charterbolagen (inte bara svenska naturligtvis).

Senast ändrad:
någon som vet mer?

Tror att det av naturliga skäl (avstånd) är fler i Skåne som "kör själv" och därmed "bokar själv" till alperna, gäller inte bara vinter utan även sommarsemester till Europa. Att köra från Sthlm tar ju nästan en dag till, och närheten till CPH flygplats gör att Skånes sportlovsresenärer har ett större utbud flyg att välja till någon lämplig flygplats även när det är störst efterfrågan (v 8 + påsk).
Men andelen charter har jag ingen uppfattning om. Mina egna vänner här i Skåne brukar oftast "boka själv" till alperna.
Tror det är svårt att gissa hur fördelningen ser ut. Charterresenärer hamnar ju i det mindre antal skidorter där charter-utbudet från Sverige finns, medan vi andra sprider ut oss mer.

Ett tips för att komma ner i resekostnad är att försöka undvika att flyga ner på helgen vecka 8 och hem helgen vecka 9. I år flög vi ner på fredag vecka 8 och hem måndag vecka 10 och vann många tusenlappar. Nu har vi eget boende och behöver inte bry oss om kostnaden för boende men det kan vara värt att kolla upp om man t.ex. hyr via AirBnb.

Kan ju också tillägga att vi båda har möjlighet att jobba på distans men skolbarn som då behövde ta två extra lovdagar (vilket är tillåtet på vår skola)

Jag har en fråga om hyrbil.

Brukar ni ta försäkringen mot självrisken?

Självrisken brukar vara runt 20000 kr eller har ni något bra kreditkort som tar självrisken. I så fall vilket kort.

Jag har en fråga om hyrbil.

Brukar ni ta försäkringen mot självrisken?

Självrisken brukar vara runt 20000 kr eller har ni något bra kreditkort som tar självrisken. I så fall vilket kort.

Brukar aldrig betala extra självriskeliminering till hyrbilsbolaget (svindyrt). Tar det antingen via kreditkortet eller nån gång (när självrisken varit hög) via ERVs reseförsäkring. Kostade 435 kr för en vecka nu i vintras och gav självriskskydd för hyrbil upp till 25000 kr plus en hel del annat.

Tror annars att kort hos Norwegian, Coop och Swedbank täcker upp till 20000 kr.

Efter att ha sökt flyg till Salzburg, Innsbruck, Lyon, Turin, Milano, Bergamo, Geneve, München och Grenoble (och säkert några till) är det bästa jag hittar med vettiga flygtider (vill inte landa för sent, eller att flyget hem går jättetidigt, med tanke på transfer) att flyga till Lyon via Amsterdam med KLM. Då hamnar jag på 17-18 tkr för en familj på fyra personer. Dock verkar transfer från Lyon vara dyr (kollade iofs bara till Les Arcs nu, men lär väl vara liknande oavsett).

med vettiga flygtider (vill inte landa för sent, eller att flyget hem går jättetidigt, med tanke på transfer)
Vi bokar ofta hemresan tidigt på morgonen. Vi njuter av skidåkning hela dagen och kör sedan direkt till flygplatsen där vi lämnar hyrbilen och checkar in grejerna. Och vi övernattar vid flygplatsen (typ Novotel eller Hilton i MUC).

Jag antar att UCPA's familjeveckor är något alternativ?
Buss från Stockholm, prisvärt och all inclusive (resa, boende, mat, skidhyra, instruktör/guide).
Det går även att flyga ner om man vill kosta på lite mer och missa bussäventyret.
Det här året körde dom Les Contamines och Serre Chevallier på sportlovet.
Ifall det skulle vara intressant.

Efter att ha sökt flyg till Salzburg, Innsbruck, Lyon, Turin, Milano, Bergamo, Geneve, München och Grenoble (och säkert några till) är det bästa jag hittar med vettiga flygtider (vill inte landa för sent, eller att flyget hem går jättetidigt, med tanke på transfer) att flyga till Lyon via Amsterdam med KLM. Då hamnar jag på 17-18 tkr för en familj på fyra personer. Dock verkar transfer från Lyon vara dyr (kollade iofs bara till Les Arcs nu, men lär väl vara liknande oavsett).
Bens bus kör https://www.bensbus.co.uk/ski-transfer/lyon-airport-to-bourg-st-maurice/ men förstås inte alla dagar..

Flyger du till Lyon och vill sova nära flygplatsen innan hemresa är Ibis Budget där helt ok. Gratis och smidig skyttelbuss dessutom!
Ok (men på inget sätt fantastisk!) frukost serveras redan från 04.00.

Tänk också på att en del flygbolag inte släpper biljetterna så här tidigt, t.ex. Ryanair, och priserna går upp och ner. Lägg en bevakning på rutten på t.ex. Google Flights eller Flyscanner, där kan du också se när i tiden det är billigast att boka:)

Tänk också på att en del flygbolag inte släpper biljetterna så här tidigt, t.ex. Ryanair, och priserna går upp och ner. Lägg en bevakning på rutten på t.ex. Google Flights eller Flyscanner, där kan du också se när i tiden det är billigast att boka:)

Precis, och så långt i förväg är priserna oftast höga. Just för att de vet att en viss grupp vill säkra en biljett långt i förväg och är beredda att betala för det. Sedan sjunker priserna för att locka till inköp, för att ofta stiga igen på slutet om (om!) efterfrågan ser ut att vara större än tillgången och en del börjar bli desperata.
Den stora frågan är när priset är som lägst, vilket man egentligen inte vet förrän efteråt... Generellt typ 5-7 månader före avfärd men det är en mycket osäker tumregel.
För flygcharter gäller helt annan dynamik. Där kan det vara bäst att vara tidigt ute (för charterbolagen vill få in pengar så att de kan betala för de flygplan och hotell som de förbokar), men om man är beredd att boka sent och "åka vart som helst" så kan det gå att hitta riktigt billiga resor.

Och som sagt ovan - "jättetidigt" flyg hem funkar om man sover på/nära flygplatsen och har allt färdigpackat.

Italien är uteslutet för oss Göteborgare 2026 pga OS.
Lär vara ont om billiga flyg.
6-22 februari

Italien är uteslutet för oss Göteborgare 2026 pga OS.
Lär vara ont om billiga flyg.
6-22 februari

Gäller kanske mest norra och östra Italienska alperna, dvs inte det område där förra vinter-OS i Turin höll till. Karta för OS 2026 nedan!

IMG_9900.webp

Lite OT, men varför kör dem inte herrar och damer på samma ställe? För trångt för alla?

Bra fråga, är ju ingen expert men det blir nog väldigt trångt ändå på dessa orter.
Har en kollega som bokat boende (dyyyyrt! ****) i Canazei och köpt biljetter till biathlon och längdskidåkningen... med ganska långt att köra däremellan (norra resp. södra Dolomiterna). Har förberett honom på att det nog kommer att bli trångt och långsamt på vägarna.
En annan vän har kommit på den smarta idén att köra ner i sin husbil för att spara pengar på boende men jag tror att det kommer att bli tämligen trångt på ställplatserna.
Jag har sett några alpina världscupstävlingar på nära håll och bara allt tillrest TV-folk och funktionärer, plus publiken, på dessa smala alpvägar... uj uj. Bäst att hålla sig borta!

**** Helt OT apropå "dyyyrt!":

Senast ändrad:
Ett tips för att komma ner i resekostnad är att försöka undvika att flyga ner på helgen vecka 8 och hem helgen vecka 9. I år flög vi ner på fredag vecka 8 och hem måndag vecka 10 och vann många tusenlappar. Nu har vi eget boende och behöver inte bry oss om kostnaden för boende men det kan vara värt att kolla upp om man t.ex. hyr via AirBnb.

Kan ju också tillägga att vi båda har möjlighet att jobba på distans men skolbarn som då behövde ta två extra lovdagar (vilket är tillåtet på vår skola)
Överväger måndag-måndag för att få ner flygpriset, men förutom att det blir betydligt svårare att hitta boende så verkar det även bli dyrare med transfer. Ben's bus t.ex. kör från Geneve för cirka en 1000-lapp/person, men bara på helgen. Privat transfer måndagar verkar bli det dubbla. Inte så sugen på att hyra bil även om jag inte utesluter det. Svårt att sy ihop ett paket till rimligt pris hur man än gör...

PS har just upptäckt att det är Paralympics i Cortina och Val di Fiemme (dvs östra och södra Dolomiterna) efter vanliga vinter-OS.... Galna boendepriser redan och det verkar ha smittat av sig på hela Dolomiterna.

Apropå så blev jag just påmind om att Norwegian flyger direkt till Salzburg, kanske har någon skrivit det redan. Tror både från STO och CPH. Därifrån finns t ex direkttåg till Badgastein. Fast de tar 300 kr enkel väg för ett skidpaket (som man möjligen kan klämma in flera par i).

Tillbaka
Topp