Miljövänlig resa till franska alperna

Nybbstrom

Medlem
Hej!

Vi är några som kikar på att åka till Serre Chevalier i vecka 5 och funderar på hur man kan ta sig dit utan att flyga. Det är ju riktigt smidigt att åka till Österrikiska alperna med Snälltåget nu men desto svårare att ta sig till de franska.

Är det någon som har tips på tågrutter dit med så få byten som möjligt eller om det finns möjlighet att åka buss ner?

Hej!

Vi är några som kikar på att åka till Serre Chevalier i vecka 5 och funderar på hur man kan ta sig dit utan att flyga. Det är ju riktigt smidigt att åka till Österrikiska alperna med Snälltåget nu men desto svårare att ta sig till de franska.

Är det någon som har tips på tågrutter dit med så få byten som möjligt eller om det finns möjlighet att åka buss ner?
En titt på kartan räcker för att konstatera att det landvägen (tåg eller bil) är minst 5 h längre restid enkel väg till franska Alperna än till Österrike.
Mitt tips är (om det tvunget ska vara tåg) att åka till Österrike i stället, om inte huvudsyftet med resan är att tillbringa många miljövänliga timmar ombord på ett tåg.
Och att åka diesel-buss som du också frågar om är väl inte miljövänligt?

Hej!

Det går mycket bra! Briançon har tågstation så det är bara att planera. Ta gärna några dagar extra, en vecka är alltid för kort för skidresa :)

Tips, ladda ner appen för interrail och reservera plats på nattåg resp franska snabbtåg. Byte i Hamburg, Basel och något i Frankrike. Alt buss från Modane. Tyska, danska, eller franska tågsidor är också bra för att antingen reservera plats eller boka biljett.

Det går att resa med buss via Ucpa.

Flixbus kan vara bra att ha koll på också. Åkte dem från Chamonix till Aosta och därifrån vanliga tåg och buss till Champoluc, det var smidigt. Borde gå att göra något liknande från valfri större fransk stad till typ Turin eller Grenoble.

Med Europeisk elmix så lär det inte skilja så mycket mellan tåg och buss, iaf enligt vissa hemsidor. Så UCPA buss till Frankrike ter sig ju som ett av de bättre alternativen.
Källa:https://www.smarttransport.org.uk/o...y shows that a,national rail per passenger km.
1698078383908.png

Med Europeisk elmix så lär det inte skilja så mycket mellan tåg och buss, iaf enligt vissa hemsidor. Så UCPA buss till Frankrike ter sig ju som ett av de bättre alternativen.
Källa:https://www.smarttransport.org.uk/opinion/the-carbon-footprint-of-different-travel-options-is-a-misleading-guide-to-action#:~:text=This typically shows that a,national rail per passenger km.
Visa bilaga 26703

Så om man är tre personer eller fler så är det minst lika bra som tåg/buss att ta den vanliga bilen?

Så om man är tre personer eller fler så är det minst lika bra som tåg/buss att ta den vanliga bilen?
Jag tror de räknat med nån sorts medelantal passagerare i den där artikeln, läst på nått annat ställe att 1 pers i en personbil släpper ut lika mycket per personkilometer som flyg. Och enl grafen stämmer det nog ganska bra då de flesta bilar säkert ligger där kring 157g CO2/km.

Nu har ju elmixen i Tyskland förändrats rätt kraftigt till det sämre senaste åren också så sådana där jämförelser måste man vara rätt noga med att kolla hur aktuella de är. Ska man sen till just Frankrike är väl Serre ungefär så långt bort man kan komma. Ska det bli riktigt smidigt är väl Les Arcs en vinnare med tågstation i nästan direkt anslutning

I vilket fall så finns det utrymme för förbättring. Ofta minst två tågbyten redan mellan Malmö och Hamburg - det var faktiskt bättre på 1980-talet. Blir bättre när Fehmarn-bält- tunneln blir klar. Hoppas på reguljära direkttåg Malmö-Hamburg, kanske även till München och Paris.

I vilket fall så finns det utrymme för förbättring. Ofta minst två tågbyten redan mellan Malmö och Hamburg - det var faktiskt bättre på 1980-talet. Blir bättre när Fehmarn-bält- tunneln blir klar. Hoppas på reguljära direkttåg Malmö-Hamburg, kanske även till München och Paris.
Ja ser fram emot den tunneln som kommer korta restiderna avsevärt! Redan nu kan man dock åka ändå från Stockholm till Hamburg/Berlin utan något byte med SJ Euronight eller Snälltåget.

En titt på kartan räcker för att konstatera att det landvägen (tåg eller bil) är minst 5 h längre restid enkel väg till franska Alperna än till Österrike.
Mitt tips är (om det tvunget ska vara tåg) att åka till Österrike i stället, om inte huvudsyftet med resan är att tillbringa många miljövänliga timmar ombord på ett tåg.
Och att åka diesel-buss som du också frågar om är väl inte miljövänligt?
Som jag skrev har vi full koll på smidigheten att åka till Österrike men nu funderar vi på bästa sättet att åka till just Frankrike utan att flyga! Att det tar längre tid jämfört med Österrike är vi medvetna om. Jag tror vi är många här som vill fortsätta åka till de franska alperna men utan att bidra till klimatförändringarna genom att flyga. Letar främst efter alternativ med så få byten som möjligt eftersom det är jobbigt att släpa skidfodral etc under byten.

Det ska inte tvunget vara tåg men däremot ska det tvunget inte vara flyg. Miljövänligt är ingen absolut term såklart men man kan ställa saker mot varandra och jämföra deras miljövänlighet. En dieselbuss är då mycket miljövänligare än ett flygplan. Som tidigare nämnt kan det t.o.m. vara ett likvärdigt alternativ till tåg pga den europeiska elmixen.

På den här sidan: https://klimatsmartsemester.se/transportmedelsberakningar beräknar man buss ha ett utsläpp på 25 gram CO2 per personkilometer vid 28 passagerare i bussen. För tåg gäller: "tågresande i de nordiska länderna utom Danmark orsakar 7 gram CO2 per personkilometer (Eltåg Norden) och ett eltåg i Europa (Eltåg Europa) orsakar 24 gram". För flyg gäller 133 gram CO2-ekvivalenter per personkilometer.
Dessa siffror verkar stämma rätt bra med de som länkades ovan från denna artikel. Baserat på dessa siffror hade iallafall jag klassat buss som ett miljövänligt alternativ för att ta sig till alperna.

Som jag skrev har vi full koll på smidigheten att åka till Österrike men nu funderar vi på bästa sättet att åka till just Frankrike utan att flyga! Att det tar längre tid jämfört med Österrike är vi medvetna om. Jag tror vi är många här som vill fortsätta åka till de franska alperna men utan att bidra till klimatförändringarna genom att flyga. Letar främst efter alternativ med så få byten som möjligt eftersom det är jobbigt att släpa skidfodral etc under byten.

Det ska inte tvunget vara tåg men däremot ska det tvunget inte vara flyg. Miljövänligt är ingen absolut term såklart men man kan ställa saker mot varandra och jämföra deras miljövänlighet. En dieselbuss är då mycket miljövänligare än ett flygplan. Som tidigare nämnt kan det t.o.m. vara ett likvärdigt alternativ till tåg pga den europeiska elmixen.

På den här sidan: https://klimatsmartsemester.se/transportmedelsberakningar beräknar man buss ha ett utsläpp på 25 gram CO2 per personkilometer vid 28 passagerare i bussen. För tåg gäller: "tågresande i de nordiska länderna utom Danmark orsakar 7 gram CO2 per personkilometer (Eltåg Norden) och ett eltåg i Europa (Eltåg Europa) orsakar 24 gram". För flyg gäller 133 gram CO2-ekvivalenter per personkilometer.
Dessa siffror verkar stämma rätt bra med de som länkades ovan från denna artikel. Baserat på dessa siffror hade iallafall jag klassat buss som ett miljövänligt alternativ för att ta sig till alperna.
Och hur många restimmar går det med tåg + transferbuss till Serre Chevalier?
Hur många byten med att släpa på packning och skidor på tågcentraler?
Det är ju inte precis som att ta kvälls/nattåget från Lund till Åre, vilket är smidigt och effektivt.

Om det nu måste vara ”miljövänligt”, vilket jag inte anser att dieselbuss är (förutom att det är obekvämt), har ni funderat på att köra elbil dit?
Om ni inte äger en så kan ni ju hyra en.
Ni slipper alla omlastningar och byten.

Och hur många restimmar går det med tåg + transferbuss till Serre Chevalier?
Hur många byten med att släpa på packning och skidor på tågcentraler?
Det är ju inte precis som att ta kvälls/nattåget från Lund till Åre, vilket är smidigt och effektivt.

Om det nu måste vara ”miljövänligt”, vilket jag inte anser att dieselbuss är (förutom att det är obekvämt), har ni funderat på att köra elbil dit?
Om ni inte äger en så kan ni ju hyra en.
Ni slipper alla omlastningar och byten.
25 timmar från Köpenhamn med 4 byten till Serre. Som att resa till en kulle vid namn Riksgränsen från samma fråndestination. Och man slår ihjäl 8 timmar med att sova. 17 timmar vaken resa kvar, vilket dessutom är trevligt att hänga ihop. Med inräknad hotellnatt tar det några timmar längre tid att köra ner själv.

Att byta är betydligt lättare än vad folk tror. Oftast sker byten på samma perrong, så det är bara att gå in och ut. Snälltåget är oerhört smidigt. Att resa med byten är smidigt. Efter 6 timmar på samma sträcka är det tom rätt skönt att gå ut lite :)

Det sista du skriver är intressant. Såg att elbil hade samma Co2 som tåg i Europa. Är lite frågande till siffrorna, eftersom elen hämtas från samma källor. Kan det vara så att distansen blir rakare med bil? Motståndet i tåg är relativt lågt vilket borde göra att kw förbrukningen blir lägre för tåget.

Det sista du skriver är intressant. Såg att elbil hade samma Co2 som tåg i Europa. Är lite frågande till siffrorna, eftersom elen hämtas från samma källor. Kan det vara så att distansen blir rakare med bil? Motståndet i tåg är relativt lågt vilket borde göra att kw förbrukningen blir lägre för tåget.
Men herrejesses, vad spelar det för roll?
Välj det resesätt (bil eller tåg) som du tycker är bekvämast.;)

Såg att elbil hade samma Co2 som tåg i Europa. Är lite frågande till siffrorna, eftersom elen hämtas från samma källor. Kan det vara så att distansen blir rakare med bil? Motståndet i tåg är relativt lågt vilket borde göra att kw förbrukningen blir lägre för tåget.

Det är mycket mer komplicerat än så att jämföra. Tåg rullar lätt men är enormt tunga och går oavsett den dagens resebehov, allt mellan heltomma till överfulla. Vilket skiljer sig från bil och charterbuss och kan tolkas på olika sätt.
Den som vill kan ju också räkna in den samhällsekonomiska marginalförlusten av ett par extra förlorade arbetsdagar.
Att tåg som helhet är miljövänligt är väl dock rätt så okomplicerat.

Enligt snälltågets egna utsago gäller följande:

"Att ta Snälltåget från Malmö till vinteräventyret i de österrikiska alperna är det mest klimatsmarta sättet att resa. Tåget drivs av förnyelsebar el (vattenkraft, vindkraft, solkraft) för minsta klimatavtryck för resan, främst från vattenkraft."

Det undandrar sig min bedöming i vilken utsträckning detta är sant.

Hursomhelst funderar jag lite på att testa det där tåget ner till st Anton, med lite buss på slutet.

Är det ngn som har åkt det? Hur är det att sitta igenom hela natten?

Det är mycket mer komplicerat än så att jämföra. Tåg rullar lätt men är enormt tunga och går oavsett den dagens resebehov, allt mellan heltomma till överfulla. Vilket skiljer sig från bil och charterbuss och kan tolkas på olika sätt.
Den som vill kan ju också räkna in den samhällsekonomiska marginalförlusten av ett par extra förlorade arbetsdagar.
Vill man röra till det ännu mer så börjar man räkna in byggets utsläpp också

Funderade också lite på det, hur fulla tåg man räknar på. För övriga resor står antalet personer inräknade förutom för tåget. Se länk. Resa på natt sparar in arbetstid. Sen är väl tågresenärer (resan är målet) generellt ett lyckligare folk, bortsett från klimatångesten vi kollektivt tar.. ;)
https://klimatsmartsemester.se/transportmedelsberakningar

Funderade också lite på det, hur fulla tåg man räknar på. För övriga resor står antalet personer inräknade förutom för tåget. Se länk. Resa på natt sparar in arbetstid. Sen är väl tågresenärer (resan är målet) generellt ett lyckligare folk, bortsett från klimatångesten vi kollektivt tar.. ;)
https://klimatsmartsemester.se/transportmedelsberakningar
Jag gick in på deras metodrapport och hittade följande info:

"Beräkningen [för tåg] är baserad på en energianvändning på 81 Wh per person-km. 81 Wh är baserat på SJ:s medel för hela sin tågflotta och med medelbeläggning. Många semesterresor i Sverige och utomlands sker dock med snabbtåg som har hög beläggning, för X2000 uppger SJ en lägre energiåtgång (50 Wh/pkm).

För tåg i Europa finns uppgifter om energiåtgång på 38–52 Wh/pkm (källa: Projekt FINE1, sid 19). Å andra sidan sker en del semesterresor med nattåg och dessa har en högre energianvändning per passagerare pga. att det är ungefär hälften så många platser per vagn (källa EU-parlamentet, sid 25). Vi bedömer att siffran 81 Wh väl speglar ett rimligt genomsnitt för semesterresor, den ligger också nära en siffra för Europasnitt på 87 Wh (Knörr och Hüttermann, 2016)."

Enligt snälltågets egna utsago gäller följande:

"Att ta Snälltåget från Malmö till vinteräventyret i de österrikiska alperna är det mest klimatsmarta sättet att resa. Tåget drivs av förnyelsebar el (vattenkraft, vindkraft, solkraft) för minsta klimatavtryck för resan, främst från vattenkraft."

Det undandrar sig min bedöming i vilken utsträckning detta är sant.

Hursomhelst funderar jag lite på att testa det där tåget ner till st Anton, med lite buss på slutet.

Är det ngn som har åkt det? Hur är det att sitta igenom hela natten?
Jag åkte till Zell am See i somras och trots någon liten försening tyckte jag att det var utmärkt. Dock plats i sovkupé. Att sitta är nog så bekvämt som det låter. Kanske bättre benutrymme än buss men sämre möjlighet att fälla sätet samt inget fotstöd?
Tågen är alltså gamla men i OK skick så tror inte att sittplatserna är särskilt moderna, gick dock aldrig in i den vagnen.

Hoppade på i Malmö på eftermiddagen vilket gav lagom med tid att ta det lugnt tills vi hade middagsbokning i restaurangen och därefter var det läggdags. När man vaknade var det frukost och sedan ett par timmar till och sen var man framme.

Jag åkte till Zell am See i somras och trots någon liten försening tyckte jag att det var utmärkt. Dock plats i sovkupé. Att sitta är nog så bekvämt som det låter. Kanske bättre benutrymme än buss men sämre möjlighet att fälla sätet samt inget fotstöd?
Tågen är alltså gamla men i OK skick så tror inte att sittplatserna är särskilt moderna, gick dock aldrig in i den vagnen.

Hoppade på i Malmö på eftermiddagen vilket gav lagom med tid att ta det lugnt tills vi hade middagsbokning i restaurangen och därefter var det läggdags. När man vaknade var det frukost och sedan ett par timmar till och sen var man framme.
Tack för info! Det är lockande att testa detta tåg, om man som jag inte bor nära någon flygplats men har nära till en station där snälltåget stannar blir det rätt bekvämt. Det blir för min del två byten, ett i Malmö och ett i Innsbruck till bussen vidare till St Anton.

Sen kunde man väl tänka sig utlägget för sovplats, vad som håller mig tillbaka om ni ursäktar att det blir en aning privat, är att jag nått ett läge då jag behöver gå upp ett par tre ggr om natten. Säg att man hamnar längst upp i sovkupen, det är sex bäddar, och ska upp och stöka och ut i korridoren och sen tillbaka... det blir lite segt. Bättre då att sitta i en fåtölj.

Så det är en nackdel med tåget förutom den uppenbara; att det tar lite tid.
Fördelen är att man slipper ta sig till flygplatsen, antingen med tåg eller bil vilket är en kostnad. SJ-tågen är inte att lite på heller. I januari fick jag ett sms på natten innan tågavgången att tåget var inställd pga vagnsbrist. Såg inte sms:et på natten och försöker boka om på morgonen men alla andra möjliga tåg var redan fullbokade.

Blir tvungen att ta elbilen 36 mil till flygplatsen... efter tre laddstopp, det var kallt, ringer jag flygbolaget/flygplatsen/charterarrangören och varnar att jag blir sen. De lovar sen incheckning, jag kommer fram 30 minuter innan avgång och får checka in.

Med snälltåget slipper man detta! Fast det var väl för ngt år sedan snälltåget fick vända pga av storm!

Senast ändrad:
Ja Snälltåget fick vända tillbaka mot Malmö i norra Tyskland men samma stormiga helg blev många flygresenärer från CPH strandade/försenade eftersom bron stängde. Det finns gott om skräckhistorier när det gäller de flesta transportmedel och även en flygresa genom Europa (med snålt bagage) tar ju ofta en hel del tid om man räknar in transfer, väntetider och nödvändiga marginaltider.
För vår del väljer vi därför, som boende i Malmö, oftast bilresa. Många fördelar. Men lyssnar gärna på tips och erfarenheter från tågresenärer.

Ja Snälltåget fick vända tillbaka mot Malmö i norra Tyskland men samma stormiga helg blev många flygresenärer från CPH strandade/försenade eftersom bron stängde. Det finns gott om skräckhistorier när det gäller de flesta transportmedel och även en flygresa genom Europa (med snålt bagage) tar ju ofta en hel del tid om man räknar in transfer, väntetider och nödvändiga marginaltider.
För vår del väljer vi därför, som boende i Malmö, oftast bilresa. Många fördelar. Men lyssnar gärna på tips och erfarenheter från tågresenärer.

Ja, för min del börjar jag dra mig för flygresor, inte för att jag är en fin människa, utan för att det är så j-a krångligt eftersom jag inte bor vi ngn flygplats.

Man måste ta sig 20-40 mil beroende på varifrån man hittat ett lämpligt flyg och det blir en kostnad och tar tid och blir antingen med bil eller (om det ens går) tågresa med rejäl tidsmarginal. Tågen går ju inte att lita på. Har man elbil ska laddningen planeras och tidsberäknas.

Sen vid hemresan, om nu inte skidorten ligger nära flygplats så är det transfer till närmsta lämpliga. Inte morgonflyg då så det leder ofta till att landningen blir sen och kanske blir det till att ligga över på innan hemfärd (eftersom tågen slutat gå om man nu åkte tåg).

Jag har flera ggr åkt tåg till alperna, Bad Gastein och Flims t. ex.
Det var på den tiden när det gick nattåg från Köpenhamn till München och Basel mm.
Men kostnaden var avskräckande (familjeresa) och det blev en hel del byten.

Snälltåget, och kommande liknande tågmöjligheter, kanske är framtiden?

Det går fortsatt nattåg TIll Basel, Insbruck mm men från Hamburg och med ÖBB eller tex. Urlaub express men ett fåtal avgångar under vintern: direkt till St Anton, Zell Am See mm) På den senare kan man även ta med bilen

Sen är ju frågan hur "miljövänligt" det är att åka tåg till skidåkningen - för att besöka en massturistort som ex St.Anton eller Åre..?

tyvärr är ju de flesta orter som kan nås med tåg ganska hårt exploaterade med en hel del negativa konsekvenser som följd.
Men undantag finns: Riksgränsen och Limone, kanske fler?

Sen är ju frågan hur "miljövänligt" det är att åka tåg till skidåkningen - för att besöka en massturistort som ex St.Anton eller Åre..?

tyvärr är ju de flesta orter som kan nås med tåg ganska hårt exploaterade med en hel del negativa konsekvenser som följd.
Men undantag finns: Riksgränsen och Limone, kanske fler?
Vad gör dessa två orter ”miljövänligare” än några andra? Italien kör väl fortfarande mest rysk gas? Titlis t.ex. driver liftarna med 100% lokal vattenkraft.
Sen håller jag 110% med om att massturism är något negativt.

Vad gör dessa två orter ”miljövänligare” än några andra? Italien kör väl fortfarande mest rysk gas? Titlis t.ex. driver liftarna med 100% lokal vattenkraft.

Nja, inte "mest rysk gas", av den naturgas som Italien importerade 2023 så kom 11% från Ryssland, och andelen är på nedgång. De stöder sanktionerna. Men visst, grundproblemet är att de producerar för litet energi själva och måste importera.

Senast ändrad:
absolut, men jag tänker mer än enbart "lågt co2 utsläpp" i begreppet "miljövänlig" eller "hållbart resande"

Iofs kanske de "hårt exploaterade" orterna är mer energieffektiva än de som är små och mysiga. Räknat per besökande. Bara en tanke. En tråkig förort i Stockholm kan vara mer energieffektiv per invånare än en glesbygdskommun.
I vilket fall är det tydligen resandet som står för lejonparten av CO2-utsläppen för en typisk skidort. Och därefter allt som har med boendet och annan service att göra.

Sammanfattningsvis - ta tåget till Köpenhamn och åk på Copenhill! ;) Fast oj nu var det franska alperna.

Nej, tänkte nog det också. Men på vilket sätt är Limone bättre då? Riksgränsen kan jag förstå efter som det verkar saknas i princip allt...
om man vill att charmiga orter som Limone ska finnas kvar så behöver de få besökare.

Limone var nog ganska exploaterat på 60-70 talet. massor av anskrämliga höghus en bit utanför själva stan (ser ganska övergivet i nu)

Tillbaka
Topp