Liftaccessad offpist i alperna

Norderman

Medlem
Val Venus passar bättre i annat forum 😊
Val Cenis, Termignon och Bonneval besökte jag 2006. Lugna mysiga byar med snö som håller sig länge. Mer sol och oftast mindre påfyll med snö än franska orterna norröver. Retour d Est kan ge mycket snö i Haute Maurienne. Mer info på weathertoski - blog Val Cenis och Fred Buttards Up Guides.

Rättat! :)
Men det är väl rätt enkelt. Många orter har potential, men man måste time:a snön helt enkelt.

torax

Aktiv medlem
Rättat! :)
Men det är väl rätt enkelt. Många orter har potential, men man måste time:a snön helt enkelt.
Nja, det finns lugnare ställen med mer skyddat läge där timingen inte är så viktig. Tex i Haute Maurienne där jag och min son fick dump första natten och fick åka liftnära och orört hela veckan. Första dagarna ovan skogsgränsen resten av veckan i skog. Nordsidor med gott om tillgänglig skog med stabilare klimat än de flesta andra franska orter.

Norderman

Medlem
Nja, det finns lugnare ställen med mer skyddat läge där timingen inte är så viktig. Tex i Haute Maurienne där jag och min son fick dump första natten och fick åka liftnära och orört hela veckan. Första dagarna ovan skogsgränsen resten av veckan i skog. Nordsidor med gott om tillgänglig skog med stabilare klimat än de flesta andra franska orter.

Hmm, ja är det så är det ju bra. Bra skog håller sig ju länge och om ingen är där och spårar kan det vara helt fantastiskt. Ligger med på listan! :)

Hawk100

Aktiv medlem
Ja Mauriennedalen har hamnat märkligt under radarn hos oss svenskar. Jag har varit där på två veckovistelser med guide och kan verkligen rekommendera det. Tyckte dock att skogsåkningen inte var av riktig högsta världsklass, men fantastiskt fina turer finns att göra lite senare på säsongen......

Goblin

Medlem
St anton har riktigt Nice med offpist. Liftsystemet är så stort så att du kommer nästan alltid kunna hitta orört. Beror ju såklart hur länge sedan det snöade. Men med ett så stort liftsystem och om du har flyt med vädergudarna så ska du få riktigt feta åk dagar/vecka! Säsongat 3 vintrar i st anton senaste åren och man hittar orört puder via liftar flera dagar efter. Även om det är puderhets.(y)

Norderman

Medlem
St anton har riktigt Nice med offpist. Liftsystemet är så stort så att du kommer nästan alltid kunna hitta orört. Beror ju såklart hur länge sedan det snöade. Men med ett så stort liftsystem och om du har flyt med vädergudarna så ska du få riktigt feta åk dagar/vecka! Säsongat 3 vintrar i st anton senaste åren och man hittar orört puder via liftar flera dagar efter. Även om det är puderhets.(y)

Ja, det är en poäng till för Stuben/St Anton/Zürs etc! Kul att höra att även i ett puderhetsställe som St Anton går det att hitta guld. :)

sohl

Ny medlem
Här kommer några tips på ställen beroende på var det har snöat som komplement till de ovan:
- Disentis, om du ändå kan tänka dig kostandsläget i Schweitz. Byn har bra åkning och ingen tränsel i off-pisten. Ligger ca 30min tågresa med Glacier Express ( har afterskivagn ) från Andermatt. Tågresan är otrolig och ingår i liftkortet.
- Passo di Tonale, på Paradiso sidan finns mycket att åka på
- Ober Tauern, ligger också högt och brukar ha mycket snö även när andra har det sämre på norra sidan av Alperna

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Så svår fråga detta.
Jag har varit i över 40 klassiska puderorter runtom i hela alperna de senaste 8 åren.
Mina favoriter som många skriver ovan, som jag inte kan bestämma mig vem som har bäst liftburen offpist är:
Engelberg, Andermatt, St. Anton, Fieberbrunn/Saalbach, Monterrossa (gressoney, alagna och Champoluc) och Lauchernalp.

Obertauern, Zillertal arena, Pitzal, Disentis (ganska litet, max 2 dagars åkning) , La Cluzas (Candide Thovex hemort), Cormayeur (bara om toppliften till höger är öppen) är också riktigt trevliga orter men kommer kanske inte med på topplistan.

Om jag skulle väja en ort för en pudervecka så går nog valet till St. Anton, mest varierad åkning och enormt område, konkurrensen är väldigt hård där och hetsen enorm men systemet är ännu mer enormt så det funkar ändå.
Eller Engelberg, längre och större åk, mindre konkurrens, men där suger pisterna om det inte finns någon puder.

Annars Lauchernalp är ett hett tips, helt okänd ort i Schweiz som jag fick tipset från Sean Petits instagram, var där förra året. Liknar Engelberg men inge folk alls, såg kanske max 8st till offpiståkare under de 4 dagar vi var där. Lite mindre berg än Engelberg till bredden då det bara finns 3 liftar till toppen, men fallhöjden är som Engelberg och högre än de flesta orter!

Valet beror på vad man vill ha ut av resan.

Norderman

Medlem
Här kommer några tips på ställen beroende på var det har snöat som komplement till de ovan:
- Disentis, om du ändå kan tänka dig kostandsläget i Schweitz. Byn har bra åkning och ingen tränsel i off-pisten. Ligger ca 30min tågresa med Glacier Express ( har afterskivagn ) från Andermatt. Tågresan är otrolig och ingår i liftkortet.
- Passo di Tonale, på Paradiso sidan finns mycket att åka på
- Ober Tauern, ligger också högt och brukar ha mycket snö även när andra har det sämre på norra sidan av Alperna

Tack för tips!
Har tittat på Disentis, men känns som man måste kombinera med något mer i så fall. Andermatt till exempel... Hmm... :)

Norderman

Medlem
Så svår fråga detta.
Jag har varit i över 40 klassiska puderorter runtom i hela alperna de senaste 8 åren.
Mina favoriter som många skriver ovan, som jag inte kan bestämma mig vem som har bäst liftburen offpist är:
Engelberg, Andermatt, St. Anton, Fieberbrunn/Saalbach, Monterrossa (gressoney, alagna och Champoluc) och Lauchernalp.

Obertauern, Zillertal arena, Pitzal, Disentis (ganska litet, max 2 dagars åkning) , La Cluzas (Candide Thovex hemort), Cormayeur (bara om toppliften till höger är öppen) är också riktigt trevliga orter men kommer kanske inte med på topplistan.

Om jag skulle väja en ort för en pudervecka så går nog valet till St. Anton, mest varierad åkning och enormt område, konkurrensen är väldigt hård där och hetsen enorm men systemet är ännu mer enormt så det funkar ändå.
Eller Engelberg, längre och större åk, mindre konkurrens, men där suger pisterna om det inte finns någon puder.

Annars Lauchernalp är ett hett tips, helt okänd ort i Schweiz som jag fick tipset från Sean Petits instagram, var där förra året. Liknar Engelberg men inge folk alls, såg kanske max 8st till offpiståkare under de 4 dagar vi var där. Lite mindre berg än Engelberg till bredden då det bara finns 3 liftar till toppen, men fallhöjden är som Engelberg och högre än de flesta orter!

Valet beror på vad man vill ha ut av resan.

Tack för utförligt svar! Lauchernalp ser häftigt ut, men lite litet kanske för en vecka. Men som har varit på förslag så kan man ju hyra bil och kuska runt där snön är bäst. Finns ju lite i området där. Verbier, Zeratt etc. Kul med okända orter!

sohl

Ny medlem
Tack för tips!
Har tittat på Disentis, men känns som man måste kombinera med något mer i så fall. Andermatt till exempel... Hmm... :)
Det går att få på samma liftkort, planen är att bygga ihop systemen men förra året fattades fortfarande några liftar. Hotell Alpensu i Disentis är trevligt. Hyr en guide en förmiddag så kan dom visa en kanon off-pist från översta Disentis liften, 30-40min på hudar och sedan ner i nästa dal ner till järnvägen >1000m. Håller för hur många åk som helst

Wangler

Aktiv medlem
Jag slår faktiskt ett slag för Saalbach.
Hela systemet i dalgången med avstickare leogang gillade jag.
Och det jag också gillade var att förutom en ganska lätt åtkomst till offpist från liftarna var också att iallafall jag uppfattade det som rätt lätt att hamna rätt.. dvs det var inte jättemånga farliga områden med dödsbranter, stup eller farlig terräng. Å nästan var jag än åkte ner så kom jag tillbaka till dalen där lift eller buss bara var några stenkast bort. I liften upp såg jag nästan hela linjen jag ville åka
Ibland kom det dock nått staket å ibland hamnade man på någon bondes gård men jag uppfattade det som betydligt enklare terräng än exempelvis chamonix eller andra mer aggressiva höghöjdsorter.
Med enklare menar jag inte att det är flackt utan att jag alltså uppfattade de åken jag åkte var lätta att spotta från lift och de blev relativt långa och enkla att ta sig till och ifrån.
Jag vill påpeka att jag hade en enorm tur också gällande väder. Jag åkte v7 på vinst å förlust å kom ner till några få minusgrader och nära 40-60cm puder där i stort sett alla andra turister bara åkte i pisten och hängde på afterskin.

Annars måste jag nog säga att det är i min uppfattning egentligen mest en fråga om väder.

Jag har upplevt Sälen lika bra som Val Thoréns. Jag hade en vecka i Serre Chevalier med nära 90cm puder. Jag var i S.t Anton å körde i påskslask i februari för att nästa besök dit upplevt torr fin nysnö i mars.

Men om vi tänker närhet från lift så titta lite på systemen i Saalbach 😊

Norderman

Medlem
Telenor har numera fri surf i Schweiz, Andorra mfl.
Områden i Frankrike, Italien och Österrike som gränsar till Schweiz kan övergå till schweizisk mast och därmed förlorar man sin fria surf trots att man befinner sig i EU-land b

Ja, hade med det området i tankarna från början. Fieberbrunn har ju grymt bra rykte när det kommer till offpist. Även de andra orterna har ju en hel del att erbjuda. Väl värt att ha i åtanke!

lamboren

Aktiv medlem
Har haft samma önskemål - liftnära offpist och inte så stor puderhets - tycker att Zermatt uppfyllt detta bäst, och ett stort åkområde (am Arlberg-området är ju väldigt stort, men där det är roligt att åka är konkurrensen större, iallafall vad jag erfarit) - har också varit i Engadin av samma orsak, ingen stor puderhets, men heller inte lika roligt eller snösäkert område.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Har haft samma önskemål - liftnära offpist och inte så stor puderhets - tycker att Zermatt uppfyllt detta bäst, och ett stort åkområde (am Arlberg-området är ju väldigt stort, men där det är roligt att åka är konkurrensen större, iallafall vad jag erfarit) - har också varit i Engadin av samma orsak, ingen stor puderhets, men heller inte lika roligt eller snösäkert område.

Zermatt är också grymt bra, men är också vindkänsligt och ganska stor konkurrens om pudret. Då skulle jag hellre satsa på Monterosa som ligger på andra sidan dalen, en tredjedel av liftkortspriserna och maten hälften.
Utelivet är inget att hurra för direkt här så där är Zermatt mycket bättre, men det finns ändå lite nattliv i Champoluc i Monterosa.

lamboren

Aktiv medlem
Zermatt är också grymt bra, men är också vindkänsligt och ganska stor konkurrens om pudret. Då skulle jag hellre satsa på Monterosa som ligger på andra sidan dalen, en tredjedel av liftkortspriserna och maten hälften.
Utelivet är inget att hurra för direkt här så där är Zermatt mycket bättre, men det finns ändå lite nattliv i Champoluc i Monterosa.
Systemet i Zermatt är så pass stort och i många väderstreck, så finns enligt min erfarenhet finns alltid någonstans att åka oavsett vind. Men området upp mot kammen med förbindelserna med Cervinia är klart vind- och väderkänsliga.
Men håller med, priserna i Zermatt är den stora nackdelen...
En annan aspekt, i de Schweiziska orter jag åkt, utom Verbier, har det varit i princip avsaknad av liftköer, även dagar efter snöfall - så mer åktid per dag. Har jag bara haft tur eller är liftsystemens dimensionering oftare större i Schweiz? (kan ju ha direkta relationer till liftkortspriset - åt båda hållen så att säga)

carl_couloir

Aktiv medlem
En fråga som säkert har ställts många gånger, men hittade inget i forumen som är aktuellt.

Jag vill åka till alperna och åka offpist. Antingen i år eller nästa blir det. Gammal man som jag är nu så vill jag inte tura. Var ska man åka för att hitta bra lättillgänglig, och då menar jag max 10 minuters knallande med skidor på axlarna, lössnö? Det måste alltså finnas bra med möjligheter direkt från liften brevid pister och mellan pister. Att ta med i beräkningen är puderhetsen på orten, får inte vara för liten så att om snön inte ligger där den ska finns det ändå nog med pist för en vecka. Och då gärna någorlunda snösäkert. Jag kommer inte kunna vara helt spontan så kan inte köra ett sista minuten-upplägg och följa snön utan måste chansa. Jag vet. En utopi att få allt det där, men vilken ort kommer närmast?
Om jag åker blir det vecka 4 eller 5 så kommer nog inte vara så fullt så förhoppningsvis hittar jag lite orört någonstans i alla fall.

Förslag jag har själv är Zermatt/Cervinia, Ischgl (Piz Val Gronda verkar lockande), Hinterglemm/Fiberbrunn eller kanske Alagna/Monterosa Ski.

Så. Handsken är kastad. Hur svarar ni, Freeride-forumnister?
Vad är era erfarenheter? Vilka mer ställen bör finnas med på listan?

Låter lite som en UCPA-resa i mina öron. Klart att boende och mat inte för 5-stjärnigt men man får tillgång till fantastisk åkning! Tror det är 55-års gräns på offpist-resorna om jag inte minns helt fel.

bon ski
/C

brattattack

Ny medlem
Argentière känns rätt litet, men antar att eftersom det är så nära till Chamonix att det är alternativet om man vill ha mer. Någon som vet när grand Montets-liften öppnar igen? Utan den tappar väl orten en hel del av möjligheterna?

Det är dock supernajs att tura upp den sista biten istället! Mindre folk på toppen nu när liften inte fungerar dessutom

Topp