Vart i italienska alperna vecka 2 2025?

Alvosk

Medlem
Funderar på att åka till alperna i början av januari (vecka 2), men behöver råd om vart som är bäst att åka utifrån snö- och väderläge? Cervinia är ett alternativ men rädd att liftarna stänger pga blåst, Canazei/Val Gardena ett annat alternativ men vet inte hur snöläget är där då (vanligtvis).
Det är jag och mina två barn (17 & 19 år) som åker. Vi behärskar samtliga pister - föredrar röda men ser gärna att möjlighet finns till både blå och svarta pister liksom offpist. Natursnö är ett annat önskemål. Gärna en mysig by med några restauranger men åker främst för skidåkningen

Funderar på att åka till alperna i början av januari (vecka 2), men behöver råd om vart som är bäst att åka utifrån snö- och väderläge? Cervinia är ett alternativ men rädd att liftarna stänger pga blåst, Canazei/Val Gardena ett annat alternativ men vet inte hur snöläget är där då (vanligtvis).
Det är jag och mina två barn (17 & 19 år) som åker. Vi behärskar samtliga pister - föredrar röda men ser gärna att möjlighet finns till både blå och svarta pister liksom offpist. Natursnö är ett annat önskemål. Gärna en mysig by med några restauranger men åker främst för skidåkningen
Livigno är snösäkert och vackert. Bra prisläge och en av Alpernas trevligaste byar, supermysigt och trevliga butiker och restauranger.
1724786558274.jpeg

Jag skulle också undvika Cervinia vid den tiden. Stora delar av systemet är oskyddat från väder och vind.
Plus för hela Dolomiterna. Där kommer att finnas fin natursnö i januari, underbyggt med extra kanonsnö i pisterna. Ja Livigno är fint, definitivt snösäkert.

Monte Rossa är också väldigt trevligt och borde vara snösäkert den tiden på åren, ligger i västra dolomiterna. Systemet har 4 olika byar varav champoluc är störst med flest restauranger. Många fina pister och mycket möjlighet för offpiste och natursnö.

Jag skulle också undvika Cervinia vid den tiden. Stora delar av systemet är oskyddat från väder och vind.
Plus för hela Dolomiterna. Där kommer att finnas fin natursnö i januari, underbyggt med extra kanonsnö i pisterna. Ja Livigno är fint, definitivt snösäkert.
Gissar att Zermatt är drabbad av samma problematik? :(

Några tips på extra bra orter i Dolomiterna då? :-) Och är det isf hyrbil som gäller från flygplats eller går det att hitta transfer?

Gissar att Zermatt är drabbad av samma problematik? :(

Inte nödvändigtvis, väder och klimat kan skilja stort från dal till dal i alperna men jag har för litet erfarenhet av Zermatt. Byn ligger i en dal (Cervinia mer i nedre änden av en högplatå) och hela liftsystemet ligger dessutom i en helt annan dal än Cervinia, huvudsakligen vänd åt ett annat håll. Det finns en mycket hög obruten bergsrygg mellan byarna med Matterhorn i ena ändan och i princip Monte Rosa i andra ändan. Geografin är annorlunda i Zermatts dalar jämf med Cervinias stora vidder där byn och de flesta liftar och pister ligger ovan trädgränsen.

Hej, jag kan slå ett slag för Pila i foten av Aosta ca en timme söder om Cervinia. Åkningen ligger på ca 2700m höjd. Riktigt trevlig åkning i mestadels kuperade röda och svarta pister (finns även en del blåa). Väderskyddat är det med med berg runt på tre håll.
Upptäckte detta fina system på en Cervinia-resa då allt här var stängt någon dag pga av vind. Det som kanske talar emot är att det inte är något jättestort system men gillar man kul och utmanande åkning med mestadels italienare omkring sig kan jag varmt rekommendera Pila.
Lycka till

Hej, jag kan slå ett slag för Pila i foten av Aosta ca en timme söder om Cervinia. Åkningen ligger på ca 2700m höjd. Riktigt trevlig åkning i mestadels kuperade röda och svarta pister (finns även en del blåa). Väderskyddat är det med med berg runt på tre håll.
Upptäckte detta fina system på en Cervinia-resa då allt här var stängt någon dag pga av vind. Det som kanske talar emot är att det inte är något jättestort system men gillar man kul och utmanande åkning med mestadels italienare omkring sig kan jag varmt rekommendera Pila.
Lycka till
Aha! Det var nåt nytt! Då ska jag kolla på det med - tackar!

Pila är mycket fint och hade den legat hos oss i norr hade det nog varit skandinaviens bästa skidort. Men man kan ju bo i närheten (t.ex. i Coumayeur) och köpa det större liftkortet som täcker hela Aostadalen (inkl Cervinia om vädret är fint...). Perfekt med hyrbil från Turin, Milano eller Bergamo.

Vi bodde i La Thuile en vecka och åkte dessutom skidor i La Rosière, Courmayeur, Cervinia/Valtournenche, Pila och hela Monte Rosa-systemet via Champoluc på en vecka. Och körde hem genom tunneln under Mont Blanc via Chamonix med en skiddag där... Vi kunde välja ort från dag till dag beroende på väder och snöförhållanden. Men visst, det blev en del tid i bil.

1724920371269.png

Senast ändrad:
Aha! Det var nåt nytt! Då ska jag kolla på det med - tackar!
Plus en på Pila, väldigt underskattat system med rolig skidåkning och enkel tillgång till mycket liftburen offpist. Har ni bil kan ni lätt kombinera Pila och Cervinia, köper man t.ex. veckokort i Pila ingår en eller två dagar i Cervinia (dock ej Zermatt).

Edit: Såg nu att mitt förra inlägg om Pila länkats, håller med om allt fortfarande :)

Plus en på Pila, väldigt underskattat system med rolig skidåkning och enkel tillgång till mycket liftburen offpist. Har ni bil kan ni lätt kombinera Pila och Cervinia, köper man t.ex. veckokort i Pila ingår en eller två dagar i Cervinia (dock ej Zermatt).

Edit: Såg nu att mitt förra inlägg om Pila länkats, håller med om allt fortfarande :)
Hmm, då fick jag mer att fundera på! Hade varit otroligt skönt med en paketresa så slapp man fundera på att plocka ihop alla delar själv. Å andra sidan blir man ju betydligt friare med bil och kan hinna se betydligt mer 😃

Hmm, då fick jag mer att fundera på! Hade varit otroligt skönt med en paketresa så slapp man fundera på att plocka ihop alla delar själv. Å andra sidan blir man ju betydligt friare med bil och kan hinna se betydligt mer 😃
Tror att det prispremien för att ta en paketresa kan ligga på typ 50% än om du meckar själv, det blir många luncher i backen ;)

Tillbaka
Topp