Moms och Tull på skidor från tyskland och USA

• Trådstartare Trådstartare user35807
  • Start datum Start datum
U

user35807

Guest
Tja
är det någon som vet hur det är med tull och moms på skidor om man beställer från Tyskland eller USA?

I Eu läner betalar du moms i det land du handlar från oftast lägre än svensk.
Usa får du betala svensk moms om tullen kollar ditt paket.

Är moms oftast inräknat från börgan i EU länder?

Beställer ofta grejer från USA och det du måste göra är att be dem som skickar grejerna att skriva tydligt på paketet att det är en gåva eller en present, då får inte tullen kolla dina paket och dom kommer fram gratis! utan tull o moms i alla fall.... frakt kan du nog få räkna med att betala...

Mvh//

Min erfarenhet av försändelser från USA, då främst dykutrustning. Är att valet av fraktbolag påverkar möjligheten till att få betala moms och tull i allra högsta grad.
UPS bor troligtvis hos tullen, tull och moms varje gång
DHL någon gång gick paketen omnvägen via tullen
FedEx raka vägen hem till mig varje gång utan fördyrande mellenhänder

Även om man ber avsändaren markera fraksedeln med gåva så kan tullen öppna ditt paket och
du får betala skatt. Det är en fråga om olika tariffer på olika saker. Momsen är dock den samma för alla saker. Ring tullverket och fråga vad just din sak kostar att förtulla. Sen får man besluta om man ska chansa eller inte. Av mina cirka 25 paket från USA har jag endast fått betala tull och moms tre gånger. Och alla dessa paket var ganska stora.

tänk på att det är tull på momsen och att posten tar ut en expeditionsavgift (runt 100kr har jag för mig).

Jag har precis beställt kläder från staterna och de kunde absolut inte gå med på att skriva på paketet att det var en gåva. Detta är olagligt och straffbart för företaget, eller tillochmed mottagaren. Nu är det bara att vänta och se hur det blir med tullen.

Jag har oxå beställt grejer fr USA, leverades med FedEx och fick betala moms & tull...fast det blev ju billigare iaf...

Hmm tja lagen säger att om något skickas till ett EU land från ett land som inte är med i EU och varan har deklarerats till att vara värt mer än 400 sek. så kommer tullen att lägga på 25% moms samt en tullavgift.
Dock är det inte säkert att allt fastnar i tullen, vissa saker slinker igenom. Och om man dessutom skriver att varan är värderad till ett värde mindre än 400 så har varan större chans att komma igenom, då de ej är intresserade av artiklar som är så lite värda. Om man nu i stället värderar något till e.x 200 kr och det egentligen är värt mycket mer så finns det en risk, det är att om varan hamnar på villovägar (helt enkelt blir stulen motsv.) så kan man bara få ut så mycket pengar som varan deklarerades för.

Skicka varor inom EU går hur bra som hellst, man betalar bara moms i det landet där varan köps.

Fladlish. Att ange att en vara kostar mycket mindre än vad den verkligen är värd kan rimligen föra med sig obehagliga konsekvenser. Om du blir upptäckt kan du (förutom att bli tvungen betala moms osv) åka dit ordentligare. Det är ett brott, att göra så, och det är dessutom lätt att leda i bevis. Det är kanske värt att fundera på innan man i alla fall?

Och nu har man fått kläderna från USA... Levererades via UPS och självklart åkte jag på tull-smällen. Kläder (värde på paketet exl. frakt) för 2000kronor (283 dollar) och tull på 491kronor, och införelsemoms på 702kronor. Utläggsersättning 100kronor, och sammanlagt att betala för bara tull/moms 1312kronor. Kan detta stämma? Måste man alltså enligt lag betala detta för att beställa lite prylar för eget bruk? Det innebär att tullen är på ca 25% och införelsemomsen är på 35% (!?) Hutlöst! Nån som kan kommentera detta?

Jo men Göran gillar att sno åt sig så mycket han kan, men du får ju så mycket tillbaka på annat ...........

Om man beställer med UPS så får man betala moms och tull, ups kollar nämligen alla paket, har nåt avtal för att snabba upp leveransen eller hur det nu var....
Altså, UPS = Tull och moms från USA.

Kul att veta detta nu när man precis beställt grejjer från staterna... de skickas med något som heter USPS, är det samma sak som Ups eller?

Hade!!

Kan vara detsamma som UPS. Mig veterligen efter 2 dagars efterforskning med bl.a. tullverket så har stora insatser gjorts på att kontrollera så många paket som möjligt. Företag i staterna är skyldiga att ange innehåll (helt olika tull för olika material, böcker 6%, jackor 14% etc.) och värde på innehåll och fraktutlägg. Det sistnämda är också momspliktigt. Kontentan av allt är att det är svårt att komma från tull/moms vid postorder helt enkelt, då främst UPS, men inom snar framtid de flesta fraktföretag.

Det pågår ett handelskrig mellan EU och USA och detta har medfört att tullavgiften i snitt ökat med en procentenhet per måndad sedan mars 2004. Denna ökning har hamnat parallellt med ordinarie tullavgift, och man drabbas helt enkelt av en straff-tull. Detta är anledningen till att jag fått en räkning på tull/moms 1300kronor, då mitt paket var värt ca 2500kronor. Alltså mer än 50 %. Känns mindra roligt.

Alternativet är att handla själv i staterna och föra över gods själv över gränsen, eller be någon vän over there skicka det som en gåva. Dock riskabelt om det senare framgår att du betalat för grejerna och det visar sig att det skickats som gåva (till exempel om du ber företaget skriva "gåva" på paketet). Detta kan medföra att man blir åtalad för smuggling. Tullen kan spåra paket 10 år tillbaka, och detta händer faktiskt årligen att folk åker dit på. Trots små-grejer.

Whatever. Kontrollera med tullverket innan beställning sker hur mycket man ska betala totalt, och kolla sedan om det är värt.

USPS -> United Stats Postal Service, en kille på jobbet hade sickat med dom fick ej betala ngt extra... vet dock ej bakrundsfakta ang den sändningen, men usps är inte samma som ups.

Jag ar boende i USA och har erfarenhet av saker som skickas. Det basta du kan gora ar att hitta nan som ar bosatt i staterna som koper sakerna till dig och sedan skickar denna vad du har kopt som gava. jag har nagra kompisar som kopt saker och nar alla momser och skatter ar betalda sa slutar det med att du har betalt alldeles for mycket, till exemple, en kompis kopte ett par byxor for 700 kr, det slutatde att hon betalade 1600 kr for dom........

Jag fick ett personligt brev ifrån tullverket där dom tvunget ville veta vad mitt paket innehöll, vad det var värt och dom ville dessutom se ett kvitto eller orderbekräftelse. Annars skulle jag inte få det utskickat till mig ifrån postterminalen på Arlanda. Detta även fast paketet var märk som gåva...

Någon som har beställt från Europa till Kanada?

Om varan fastnar i tullen och man måste betala moms. Hur gör man då? Betalar man när man får fram paketet vid dörren eller ? (väldigt oerfaren av att köpa saker på internet)

Tillbaka
Topp