Kan vara detsamma som UPS. Mig veterligen efter 2 dagars efterforskning med bl.a. tullverket så har stora insatser gjorts på att kontrollera så många paket som möjligt. Företag i staterna är skyldiga att ange innehåll (helt olika tull för olika material, böcker 6%, jackor 14% etc.) och värde på innehåll och fraktutlägg. Det sistnämda är också momspliktigt. Kontentan av allt är att det är svårt att komma från tull/moms vid postorder helt enkelt, då främst UPS, men inom snar framtid de flesta fraktföretag.
Det pågår ett handelskrig mellan EU och USA och detta har medfört att tullavgiften i snitt ökat med en procentenhet per måndad sedan mars 2004. Denna ökning har hamnat parallellt med ordinarie tullavgift, och man drabbas helt enkelt av en straff-tull. Detta är anledningen till att jag fått en räkning på tull/moms 1300kronor, då mitt paket var värt ca 2500kronor. Alltså mer än 50 %. Känns mindra roligt.
Alternativet är att handla själv i staterna och föra över gods själv över gränsen, eller be någon vän over there skicka det som en gåva. Dock riskabelt om det senare framgår att du betalat för grejerna och det visar sig att det skickats som gåva (till exempel om du ber företaget skriva "gåva" på paketet). Detta kan medföra att man blir åtalad för smuggling. Tullen kan spåra paket 10 år tillbaka, och detta händer faktiskt årligen att folk åker dit på. Trots små-grejer.
Whatever. Kontrollera med tullverket innan beställning sker hur mycket man ska betala totalt, och kolla sedan om det är värt.