Inserts

Inserts
Tjena,

Bor i Stockholm och vill sätta inserts i två av mina skidor (Duke PT binding). Har hört med AG och de kan hjälpa för 3000 kr men behöver införskaffa inserts själva. Antar att det är Freedom man ska ha men hittar ingen EU sida för att beställa. Vet någon som säljer i Sverige eller tyskland? finns det något liknande märke annars (förutom QK).

//Ludde

Inserts
Notera även att inserts har större chans att gänga upp sig också så gäller att hålla koll på skruvarna och vanlig lock-tite gänglåsning är inte att rekommendera. För något i lösningsmedlet förstör plasten i bindningen så den blir spröd (googla så hittar du trådar med folk som haft problem).

Personligen skulle jag satsa på dubbla bindningar i största möjliga mån med vanlig och permanent montering.

Senast jag monterade med inserts så gick det bäst att borra med mall och standard 4,2 mm hål och sen borra upp hålen 0,5mm i taget med metallborr tills diametern blev rätt för att ta fram tappen och gänga för inserts. Borrade i en skida med mycket metall så gick jag upp i större steg ville borren skära fast i metallen och sen dra snett.

Köpte inserts samt tapp från usa för säkert 15 år sen.
Kom ihåg att skaffa lämplig rostfri skruv också som passar bindningen...

Inserts
Jag beställde på snowcountry, holländsk sida! Körde med det i två säsonger och tyckte det fungerade väldigt bra, visserligen med en look pivot som är väldigt enkel att ha o göra med! Enda man ska tänka på är att man får dra åt skruvarna då o då, jag gjorde det i snitt en gång i veckan under en 5 månaders säsong! Ett tips är att köpa ett gäng extra skruvar på valfritt byggvaruhus

Tillbaka
Topp