Sweeeet. Ska bli kul att höra hur de går sen.
Har fått ett par dagar på dem i ett snömagert Hintertux. Förutsättningarna var väl inte optimala, med duktigt hårda pister och mer eller mindre hårt utanför med knappt mer än fjuntäcke över det uppkörda och återfrysta.
De är nätta i sitt lilla format, men i de hårda pisterna var det som att de har två personligheter. Så länge man kan hålla en skärande sväng är det tryggt och underhållande, carving är skitkul!. Men om man ställer upp en sladd för att ta ner fart eller när man fegar ur när det brantar på, så blev de rätt scary på det hårda underlaget. Kantpondusen på sladd är riktigt medioker trots den nätta midjan. De var så halkiga att de fick mig att tro att jag stod på ett par riktiga fetingar på glatt underlag.
Kantkontaktlängden, särskilt framtill, är klart begränsad på fast underlag, rockern lyfter rätt tidigt upp kanten bara ett par decimeter framför tårna. Det plus att tipparna är duktigt softa förklarar väl en hel del av ovanstående. Om något, så inbillade jag mig att fenomenet avtog en smula, men inte mer än knappt märkbart, när jag körde dem med lätt biffade Cosmos-treor istället för Lange RX på fötterna. Båda i samma Wardens.
Vid sidan om pisterna finns inte så mycket att orda om ännu egentligen. Skulle ha varit kul att få känna på dem i riktigt löst underlag. Det var absolut inget problem att ta sig fram i skitföret, men vid driftande över dylika förhållanden tar jag gärna ett par centimeter till under midjan. Lätt att smalisarna liksom hakar tag i underlaget. Dämpningen ligger någonstans mitt emellan rena kolisar och titanal/gummibyggen. Varken bu eller bä egentligen även om jag föredrar rejält dämp. Flexet under foten och bakåt kändes finfint men jag hade nog önskat lite mer nos. I dessa förhållanden kanske något senare rockerstart framtill. För andra förhålladen kan nog frontrockern dock komma väl till pass, time will tell.
Summa summarum var de lite som väntat, förutom halkigheten på hårt. Jag kan tänka mig att de växer i karaktären ju senare mot säsongen de lider, såväl i som utanför pist, speciellt när nattfruset ger med sig och ersätts av mjukare underlag. Likaså borde de vara ypperliga för skogsäventyr när lössnödjup inte är att tala om, som t.ex. på vår/sensäsong eller när det bara inte har snöat på ett tag men inte töat-återfrusit.