MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Hawk100

Aktiv medlem
Jag har den första 118-versionen (LDE) i 194 cm och det är MYCKET skida!!! Fantastisk i djupt puder men riktigt trist i all pist om det inte är suuupermjukt. Åkte ett par Second opinion 187 i pist i vintras och de var mycket mycket bättre......

Ake_Astrom

Medlem
Jag letar efter en skida som påminner mycket om LDE 187 men är strax under 100mm i bredd.
Någon som har ett förslag?

MnO

Aktiv medlem
Jag letar efter en skida som påminner mycket om LDE 187 men är strax under 100mm i bredd.
Någon som har ett förslag?
Som föregående talare föreslog så är säkerligen ett par begagnade Opinion 98 så nära du kan komma. Det är få skidor i den breddklassen annars som har den typen av lång lowriserocker. Den nya Fusion från Extrem är ett alternativ om du vill ha en hybrid mellan Opinion och Project med liknande känsla i konstruktionen. Den har dock avsevärt mindre rocker så den är inte lika lättsvängd, men å andra sidan får du mer stabiliserande kantlängd i skär.

MnO

Aktiv medlem
K2 Pinnacle 95? Årsmodell 2016 framförallt tycker jag är väldigt lik Opinion 98 i känslan. Pinnacle 105 annars är fortfarande väldigt smidig och har också samma typ av spänst och snökontakt. Den ligger mellan Op98 och Op108 i storleksintryck och jag skulle bli förvånad om du upplever den som för stor.

Det är väl Mindbender som ersätter Pinnacle nu. Den är betydligt mer pistinriktad än Opinion och även om det är en bra skida är den inte att rekommendera i det här specifika fallet.

MnO

Aktiv medlem
Extrem Fusion 95 är annars ett tips. Även om den går mer mot pisthållet så har den lånat ganska mycket från Opinion. Konstruktionen är snarlik och därmed även grundkaraktären i aspekten snökontakt, direkthet och livlighet. Dock har den en avsevärt kortare rockerkurva (som det mesta i den breddklassen förutom just Op98). Shapemässigt ett steg iväg alltså, men konstruktionsmässigt närbesläktade.

MnO

Aktiv medlem
Jag hörde just från Extrem att det finns ett antal Opinion 88 kvar i 186 om det kan vara intressant. Förmodligen bra pris på den udda, men riktigt roliga modellen. Om det är få skidor som har lång och låg rocker i 98mm bredd så är det än färre i 88mm. Den gjordes bara under ett år och hittade inte riktigt rätt på marknaden med sin blandning av mycket rocker men relativt smala midja, men det är en åkglad liten rackare.

Ake_Astrom

Medlem
Jag hörde just från Extrem att det finns ett antal Opinion 88 kvar i 186 om det kan vara intressant. Förmodligen bra pris på den udda, men riktigt roliga modellen. Om det är få skidor som har lång och låg rocker i 98mm bredd så är det än färre i 88mm. Den gjordes bara under ett år och hittade inte riktigt rätt på marknaden med sin blandning av mycket rocker men relativt smala midja, men det är en åkglad liten rackare.
Vad tror du om den skidan i Champoluc?
Kanske lite smal eller?

MnO

Aktiv medlem
Vad tror du om den skidan i Champoluc?
Kanske lite smal eller?
Det beror ju på vad det är för förhållanden och var/hur du åker. 88mm är en rätt lagom bredd för ganska många åkare sett till alla som åker skidor om man fokuserar i princip helt på pist, men som tar sig en sväng ut utanför nån gång ibland när det ser lite trevligt ut. 88:an är en lättsam och trevlig kamrat på berget, men det är ju ingen puderskida för en seriösare friåkare såklart även om man tar sig fram även med den bredden.
Åkte själv puder i två hela vintrar med fullt jubel på tex Salomon AK Rocket som är 86mm bred och saknar rocker en gång i tiden och det funkade ju galant. Jag förmodar med tanke på sökandet efter Opinion 98 eller liknande att du inte åker enbart offpist. 98:an är nästan lika smidig och flyter förmodligen klart bättre (jag har aldrig testat 88:an i puder dock ska sägas. Då har jag valt bredare alternativ). Är du lättviktare och en åkare som gillar sorglös, avslappnad åkning med en lekfullhet i botten kan det nog vara ett roligt alternativ, men väger du över 75kg eller har tänkt åka en någorlunda andel offpist skulle jag inte gå ner så långt i bredd som 88mm.

Skidan byggdes för övrigt med topptur i tanken och då framförallt marknaden i Alperna där många åker på 80-90mm skidor utan eller med mycket lite rocker. Många av dom hade säkerligen älskat Opinion 88 om dom bara hade vågat testa den. Rätt breddkategori, men med en rocker som förenklar åkningen i mjuk och svår snö avsevärt. Men det är en konservativ värld, turarkretsarna i Österrike... och därför nådde aldrig Op88 några säljsiffror värda namnet.

perssse

Medlem
Vilken bindning skulle vara passande på ett par 88or då?
Tänkte att den kan vara rolig i pist men samtidigt bra på tur.

Ake_Astrom

Medlem
Det beror ju på vad det är för förhållanden och var/hur du åker. 88mm är en rätt lagom bredd för ganska många åkare sett till alla som åker skidor om man fokuserar i princip helt på pist, men som tar sig en sväng ut utanför nån gång ibland när det ser lite trevligt ut. 88:an är en lättsam och trevlig kamrat på berget, men det är ju ingen puderskida för en seriösare friåkare såklart även om man tar sig fram även med den bredden.
Åkte själv puder i två hela vintrar med fullt jubel på tex Salomon AK Rocket som är 86mm bred och saknar rocker en gång i tiden och det funkade ju galant. Jag förmodar med tanke på sökandet efter Opinion 98 eller liknande att du inte åker enbart offpist. 98:an är nästan lika smidig och flyter förmodligen klart bättre (jag har aldrig testat 88:an i puder dock ska sägas. Då har jag valt bredare alternativ). Är du lättviktare och en åkare som gillar sorglös, avslappnad åkning med en lekfullhet i botten kan det nog vara ett roligt alternativ, men väger du över 75kg eller har tänkt åka en någorlunda andel offpist skulle jag inte gå ner så långt i bredd som 88mm.

Skidan byggdes för övrigt med topptur i tanken och då framförallt marknaden i Alperna där många åker på 80-90mm skidor utan eller med mycket lite rocker. Många av dom hade säkerligen älskat Opinion 88 om dom bara hade vågat testa den. Rätt breddkategori, men med en rocker som förenklar åkningen i mjuk och svår snö avsevärt. Men det är en konservativ värld, turarkretsarna i Österrike... och därför nådde aldrig Op88 några säljsiffror värda namnet.
Jo insåg att det åktes ju på typ 64 mm en gång i tiden så frågan blev lite dum.
Men faktiskt så är det offpisten som vi skall åka i Italien och jag tänkte i första hand på ett par skidor som kan funka även i pisten och bredden strax under 100mm eftersom jag väger in på ca 85 kg, om nu snön lyser med sin frånvaro v3. Annars så har jag ju mina LDE :)
Men tänkte bara ta med 1 par skidor och leva med en kompromiss (blev ju lite feg med mina LDE och borttappat flygbagage och den tanken finns även med mina Voodoo).
Men om priset är det rätta så kanske ändå, blir säkert en trevlig skida i pisten när vårslasket kommer.
Varför skall livet vara så vårt ;)

MnO

Aktiv medlem
Vilken bindning skulle vara passande på ett par 88or då?
Tänkte att den kan vara rolig i pist men samtidigt bra på tur.
Tja, det är väl samma diskussion som alltid när det gäller bindningsval. Full tech eller hybrid är väl frågan och sen finns det ju ett antal alternativ. Shift är ett givet val om man vill gå nära alpinprestanda. Kingpin eller Fritschi Tecton är hybrider med mer turinriktning. Vipec lever i sin egen värld med sidoutlösning fram trots tech (förutom SkiTrab då, men den äter ju pjäxor om man inte har särskilda förstärkningar) och vill man gå full on tech så gillar jag ATK FreeRaider tex, men det finns ju drösvis med bra alternativ.

perssse

Medlem
Tja, det är väl samma diskussion som alltid när det gäller bindningsval. Full tech eller hybrid är väl frågan och sen finns det ju ett antal alternativ. Shift är ett givet val om man vill gå nära alpinprestanda. Kingpin eller Fritschi Tecton är hybrider med mer turinriktning. Vipec lever i sin egen värld med sidoutlösning fram trots tech (förutom SkiTrab då, men den äter ju pjäxor om man inte har särskilda förstärkningar) och vill man gå full on tech så gillar jag ATK FreeRaider tex, men det finns ju drösvis med bra alternativ.
Tackar för svar!

Är sugen på ett par men är just bindingsvalet som jag fastnar vid. Kanske Kingpin är vettigast då det blir en okej medelväg.

iSooLi

Aktiv medlem
Intressant, har det hörts någon prisindikation?

MnO

Aktiv medlem
Intressant, har det hörts någon prisindikation?
Nej, det har jag inte koll på tyvärr. Så långt kom vi aldrig utan jag fick bara höra att det fanns några par kvar på lagret. Det lär nog att gå att få en bra deal direkt från Calle på skidfabriken på carl@areskidfabrik.se. Det är ju alltid en fördel att rensa rent i hyllorna på alla skidor som är äldre än årets modell.

Pillard

Aktiv medlem
Nej, det har jag inte koll på tyvärr. Så långt kom vi aldrig utan jag fick bara höra att det fanns några par kvar på lagret. Det lär nog att gå att få en bra deal direkt från Calle på skidfabriken på carl@areskidfabrik.se. Det är ju alltid en fördel att rensa rent i hyllorna på alla skidor som är äldre än årets modell.
Hur är vikten på dem? Jag såg tidigare i tråden att tanken var att nå turare. Jag är på jakt efter en åkbar skida runt 90-95mm som är klart lättare än mina Enforcer 93 för rena turarresor

iSooLi

Aktiv medlem
Hur är vikten på dem? Jag såg tidigare i tråden att tanken var att nå turare. Jag är på jakt efter en åkbar skida runt 90-95mm som är klart lättare än mina Enforcer 93 för rena turarresor
Läste 1690 g/skid i 179 cm längd så runt 1850 eller strax under är väl rimligt för 186:eek:rna.

Kan bekräfta att de finns hos skidfabriken, åtminstone ett par fanns..!

Edit; 186orna ska vara utan :eek:

iSooLi

Aktiv medlem
Vägda till 3,67 kg för paret i 186 cm, med Opinionseriens störtsköna rockerprofil. Spännande kombo med 88-midja. Grymt slanka skidor!

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp