MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

ByB3rg

Aktiv medlem
Okej, låter lovande :)

Men är inte två grader ganska mycket ?

"Som exempel har raceåkare en hängning på mellan 0,1 och 0,5 grader, en vanlig skida från fabrik har 0,5 grader, och en friåkare har från en grad och uppåt. " - Freerides Skidvårdskola

Ska prova när jag skiftat bindningarna och se hur de beter sig, tusen tack för svaret iaf :)
Jo det är en del. Men som sagt så gillar jag hängda kanter.
Så på Chargen gilla jag 2.
Men test själv hur mycket du behöver.
Och var på skidan du du hänger den. Vet att en del kör lite olika hängning på sina skidor.
 

nostar

Medlem
Jo det är en del. Men som sagt så gillar jag hängda kanter.
Så på Chargen gilla jag 2.
Men test själv hur mycket du behöver.
Och var på skidan du du hänger den. Vet att en del kör lite olika hängning på sina skidor.
Får prova och se hur jag upplever dem efter bindningsbytet !

Känns de är kring "brättena" för att enklare kunna washa av fart när man närmar sig folk och fä :)
 

nostar

Medlem
Måste ju återkomma med rapport efter att ha provat skifta bindning,

Det blev en mycket trevligare skida, lättare att få runt och lättare att ta ner fart trots att det var första skiddagen för året ! :)

Mer hängning skulle nog kunna gynna skidan ännu lite mer !
 

iSooLi

Aktiv medlem
Måste ju återkomma med rapport efter att ha provat skifta bindning,

Det blev en mycket trevligare skida, lättare att få runt och lättare att ta ner fart trots att det var första skiddagen för året ! :)

Mer hängning skulle nog kunna gynna skidan ännu lite mer !
Kul att du gillar dem!

Jag skulle nog köra den lite till innan du hänger mer, eller iaf vara försiktig med mer hängning och ta det i små steg, eftersom det behövs en planslip för att minska den.

Vet du hur nuvarande kantvinklar är slipade?

Har du detunat tip och tail? Om inte, börja där är mitt tips.
 

nostar

Medlem
Kul att du gillar dem!

Jag skulle nog köra den lite till innan du hänger mer, eller iaf vara försiktig med mer hängning och ta det i små steg, eftersom det behövs en planslip för att minska den.

Vet du hur nuvarande kantvinklar är slipade?

Har du detunat tip och tail? Om inte, börja där är mitt tips.
Fick lite mer åkning på den igår kväll, den bara växer till sig.

Skidan gillar fart för att komma till sin rätt men går fint att slöåka några åk utan att den sak kännas jobbig. Desto mer man ger den desto mer får man tillbaka, gillar dessutom att den inte fladdrar lika mycket som den vanliga när man ska "leka" i kanterna på backen.

Otroligt ändå att det kan vara en sån stor skillnad på en skida av byte av bindning, kan verkligen se mig åka och njuta i uppkörd pist och hoppa runt på den :)
 

Leafy

Medlem
Frågar rätt ut i tråden, dags för nya skidor och har tittat på Opinion 108. Vilken av alla olika versioner bör man sikta in sig på? Reload, second opinion etc. Har inte full koll på alla olika versioner alls.

Ligger på 95kg kroppsvikt, 185cm långoch ska ha en one quiver skida, kan köra överallt mer eller mindre men ger mig inte in i skogen. Gillar att stå på i pisten samtidigt som jag lika gärna slökör i vårslasken. Har inte stått på skidor på 3 år nu av olika anledningar (barn o hus) men nu är det dags att ha mina 1-2 veckor/ år igen 😊 Både Alperna som lokala backen som de ska användas i.
 

carl_couloir

Aktiv medlem
Frågar rätt ut i tråden, dags för nya skidor och har tittat på Opinion 108. Vilken av alla olika versioner bör man sikta in sig på? Reload, second opinion etc. Har inte full koll på alla olika versioner alls.

Ligger på 95kg kroppsvikt, 185cm långoch ska ha en one quiver skida, kan köra överallt mer eller mindre men ger mig inte in i skogen. Gillar att stå på i pisten samtidigt som jag lika gärna slökör i vårslasken. Har inte stått på skidor på 3 år nu av olika anledningar (barn o hus) men nu är det dags att ha mina 1-2 veckor/ år igen 😊 Både Alperna som lokala backen som de ska användas i.
Om det är en one quiver skida du är på jakt efter så tycker jag att allt över 95/100 i midjan är allt för brett om man ska ha något som funkar hjälpligt att åka pist med......

Bon Ski
/C
 

Leafy

Medlem
Om det är en one quiver skida du är på jakt efter så tycker jag att allt över 95/100 i midjan är allt för brett om man ska ha något som funkar hjälpligt att åka pist med......

Bon Ski
/C
Om det är en one quiver skida du är på jakt efter så tycker jag att allt över 95/100 i midjan är allt för brett om man ska ha något som funkar hjälpligt att åka pist med......

Bon Ski
/C
Vet inte om det beror på mina bristande färdigheter men jag tycker en "smalare" skida blir så himla stökig när det är uppsladdad eftermiddagsåkning i pisten.
Mina gamla Dynastar LPR 115 tyckte jag var super i de förhållandena medans mina Völkl Wall var fullständigt värdelösa.
Kommer från Snowboardvärlden så min åkning är nog mer långsväng med fart istället för små korta tekniska svängar.
 

carl_couloir

Aktiv medlem
Vet inte om det beror på mina bristande färdigheter men jag tycker en "smalare" skida blir så himla stökig när det är uppsladdad eftermiddagsåkning i pisten.
Mina gamla Dynastar LPR 115 tyckte jag var super i de förhållandena medans mina Völkl Wall var fullständigt värdelösa.
Kommer från Snowboardvärlden så min åkning är nog mer långsväng med fart istället för små korta tekniska svängar.
en smalare skida kan kanske uppfattas som stökigare eftersom den då med störst sannolikhet är pistorienterad dvs mest troligt styvare, kanske kortare radie, mindre eller ingen rocker och eller taper osv. men om jag skulle vara lite "bråkig" har det som du nämner kanske att göra med tekniken ;-)
Men låt inte det skrämma dig, själv tycker jag alltid att det tar allt från ett par svängar till kanske några åk att ställa om när man får en ny skida under foten.

/C
 

Ake_Astrom

Medlem
Jag skulle vilja påstå att en bra bredd på en pistskida som ska kunna användas hela dagen är mellan 80 och 90 mm under foten.
Medan en bra bredd på en skida som skall kunna användas över hela berget är mellan 90 och 100 mm under foten.
Över det så pratar vi offpistskida.
Sedan kan skida ha mer eller mindre rocker allt efter eget smak och tycke, även hårdhet och vridstyvhet är efter eget smak och tycke.
Det tycker jag är en generalisering som fungerar över det stora hela.
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Lite end-of-an-era-känsla måste jag säga. Mina gamla LDE har gjort sitt, stålkanterna börjat rosta ur och lossa. De har gått många lyckliga höjdmeter och får nu pensioneras till tippen. Lyckligtvis hittade jag ett par 108or för en spottstyver, och det blir egentligen väldigt lämpligt nu när Japan-säsonger bytts ut mot turande i Tromsø. Även om normen är betydligt lättare behövs ju något freerajdigt komplement för dagarna när andan ligger på!

Nu ska jag bara lista ut om jag ska sätta på en shift eller tecton, och om jag ska montera på linjen eller gå fram någon cm eller två. Vad säger @MnO - mina 118 kördes på -3.5cm och jag skulle nog inte vilja ha haft de särskilt mycket längre bak!
DSC08511.JPG

Opinionen är död, länge leve Opinionen!
 

ByB3rg

Aktiv medlem
Lite end-of-an-era-känsla måste jag säga. Mina gamla LDE har gjort sitt, stålkanterna börjat rosta ur och lossa. De har gått många lyckliga höjdmeter och får nu pensioneras till tippen. Lyckligtvis hittade jag ett par 108or för en spottstyver, och det blir egentligen väldigt lämpligt nu när Japan-säsonger bytts ut mot turande i Tromsø. Även om normen är betydligt lättare behövs ju något freerajdigt komplement för dagarna när andan ligger på!

Nu ska jag bara lista ut om jag ska sätta på en shift eller tecton, och om jag ska montera på linjen eller gå fram någon cm eller två. Vad säger @MnO - mina 118 kördes på -3.5cm och jag skulle nog inte vilja ha haft de särskilt mycket längre bak!
Visa bilaga 2478
Opinionen är död, länge leve Opinionen!
Va ska du slänga dom???!
Dom ska upp på en vägg!!
 

Corin

Aktiv medlem
Lite end-of-an-era-känsla måste jag säga. Mina gamla LDE har gjort sitt, stålkanterna börjat rosta ur och lossa. De har gått många lyckliga höjdmeter och får nu pensioneras till tippen. Lyckligtvis hittade jag ett par 108or för en spottstyver, och det blir egentligen väldigt lämpligt nu när Japan-säsonger bytts ut mot turande i Tromsø. Även om normen är betydligt lättare behövs ju något freerajdigt komplement för dagarna när andan ligger på!

Nu ska jag bara lista ut om jag ska sätta på en shift eller tecton, och om jag ska montera på linjen eller gå fram någon cm eller två. Vad säger @MnO - mina 118 kördes på -3.5cm och jag skulle nog inte vilja ha haft de särskilt mycket längre bak!
Visa bilaga 2478
Opinionen är död, länge leve Opinionen!
Har ett par Carbon 98 annars som egentligen passar bättre i Tromsö, sugen?

För övrigt körde jag Second Opinion 108 med Shift förut, en helt galet bra enda skida på resa, varjedagskida i Gränsen osv.

Mina LDE har 39 hål per skida, hur många har dina?
 

ByB3rg

Aktiv medlem
Epoxy-lagade och jävliga, både i topsheet och belag. Nej, det var inte mycket till utställnings-ex det där. Kan ha ett dedikerat vägg-ex som inte ens är borrade liggandes ;)
Det är ju dom som ser förjävliga ut. Som ska upp på vägen. Dom har ju nått å berätta!!
Istället för skidor som bott hos alpingaraget hela livet...
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Har ett par Carbon 98 annars som egentligen passar bättre i Tromsö, sugen?
Nope ;)

För övrigt körde jag Second Opinion 108 med Shift förut, en helt galet bra enda skida på resa, varjedagskida i Gränsen osv.

Mina LDE har 39 hål per skida, hur många har dina?
108orna kommer bli famile-/kompisreseskida samt till de där tillfällena när jag känner att det är dags för laddhatten att åka på.

De pensionerade hade bara 17 hål per skida, tyckte inte det fanns någon anledning att byta från radical 12 för än shift kom ;p
 

MnO

Aktiv medlem
Lite end-of-an-era-känsla måste jag säga. Mina gamla LDE har gjort sitt, stålkanterna börjat rosta ur och lossa. De har gått många lyckliga höjdmeter och får nu pensioneras till tippen. Lyckligtvis hittade jag ett par 108or för en spottstyver, och det blir egentligen väldigt lämpligt nu när Japan-säsonger bytts ut mot turande i Tromsø. Även om normen är betydligt lättare behövs ju något freerajdigt komplement för dagarna när andan ligger på!

Nu ska jag bara lista ut om jag ska sätta på en shift eller tecton, och om jag ska montera på linjen eller gå fram någon cm eller två. Vad säger @MnO - mina 118 kördes på -3.5cm och jag skulle nog inte vilja ha haft de särskilt mycket längre bak!
Visa bilaga 2478
Opinionen är död, länge leve Opinionen!
Skidor ska köras till det bittra slutet. Helt rätt.

Rörande Shift eller Tecton... tjaaaa, jag kör båda och gillar båda. Shift har sina tjuvlösproblem, AFD-meck och nerfällande stoppers, men är ju grymt smidig som resortbindning om man vill ha möjlighet att knata. Tecton är lite smålurig med den aningen begränsade rörligheten framåt om man klantar sig i uppförsgången, men annars förvånande felfri och sitter extremt bra. Frågan är bara om den släpper när den väl behöver göra det, men det får man väl hoppas.

Monteringsmässigt på 108 av version 1 körde jag -5. Med den minskade midjebredden relaterat 118 tappar man lyxen av att kunna stå någon eller några cm ytterligare längre fram i puder. -6 (rek) fungerar också ypperligt och är egentligen det bästa valet för dom flesta, men när det strecket ritades dit vägdes det in en del konservativa röster. Du som gillar -3,5 på 118 gör bäst i att välja -5, i alla fall enligt mig.
 

termons

Aktiv medlem
Skidor ska köras till det bittra slutet. Helt rätt.

Rörande Shift eller Tecton... tjaaaa, jag kör båda och gillar båda. Shift har sina tjuvlösproblem, AFD-meck och nerfällande stoppers, men är ju grymt smidig som resortbindning om man vill ha möjlighet att knata. Tecton är lite smålurig med den aningen begränsade rörligheten framåt om man klantar sig i uppförsgången, men annars förvånande felfri och sitter extremt bra. Frågan är bara om den släpper när den väl behöver göra det, men det får man väl hoppas.

Monteringsmässigt på 108 av version 1 körde jag -5. Med den minskade midjebredden relaterat 118 tappar man lyxen av att kunna stå någon eller några cm ytterligare längre fram i puder. -6 (rek) fungerar också ypperligt och är egentligen det bästa valet för dom flesta, men när det strecket ritades dit vägdes det in en del konservativa röster. Du som gillar -3,5 på 118 gör bäst i att välja -5, i alla fall enligt mig.
Shift tjuvlösning lär du höra till den tuffa 0.32% uber charger respect gruppen.😄😀😜👍
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@MnO Förbaskat fint svar, det får bli -5. Shift eller tecton förväntade jag mig ingen input på, det var mer för egen reflektion och jag kommer nog behöva suga på den lite längre. Tjuvlösningar tror jag inte kommer vara ett problem för mig, jag tillhör ju den lyckliga skara människor som kan köra klassisk tech på 100mm-skidor utan att drabbas av tjuvlös alls. Det som talar för shift är att jag har ett par liggandes hemma, det som talar för tecton är 200 gram och slippa en AFD som glider.
 

MnO

Aktiv medlem
Shift tjuvlösning lär du höra till den tuffa 0.32% uber charger respect gruppen.😄😀😜👍
Uber charger kan jag inte på något sätt påstå, men när det gäller att trycka ur bindningar i tid och otid kan jag utan minsta överdrift dessvärre utnämna mig själv till expert. Ett ständigt gissel för min del, framförallt på skidtestarhelger där jag sällan klarar mig helskinnad.
 

termons

Aktiv medlem
Uber charger kan jag inte på något sätt påstå, men när det gäller att trycka ur bindningar i tid och otid kan jag utan minsta överdrift dessvärre utnämna mig själv till expert. Ett ständigt gissel för min del, framförallt på skidtestarhelger där jag sällan klarar mig helskinnad.
Respect ändå.😄
 

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp