Är det någon som vet vikten på Opinion 118 i LDE versionen?
Produktionsversionen ser ut att ha legat på runt 4500g för paret men vad jag förstått har LDE en annan kärnprofil och mindre gummi.
Mina LDE väger 2190 gram per skida. Det är verklig vikt och inte katalogvikt. Jag har för mig att den officiella viktuppgiften är 2200 gram, men jag är osäker där.
LDE har identisk konstruktion och vikt som den första produktionsvarianten av Op118, dvs den med röd cartoon-ish grafik.
Det finns konstruktionsmässigt tre olika varianter på Opinion 118. Alla har samma geometri och rocker.
1. Opinion 118 och Opinion 118 LDE. Endast grafiken skiljer. Kärnan var relaterat till senare versioner mjukare i mitten. 2200 gram.
2. Opinion 118 "2.0". Hette förvirrande nog fortfarande bara 118 i sortimentet, men kallades för 2.0 på forumet. Den har samma kärnmaterial och dämpning, men är styvare under foten. Vikten ligger gissningsvis runt 2300 gram, men jag äger ingen sådan så jag vet inte exakt. Det här är den mest prestandainriktade versionen (i 118-bredd) eftersom Charger och Reload aldrig byggdes bredare än 108mm.
3. Second Opinion 118. Samma kärnprofil som 2.0, men nu med en lättare och spänstigare träkärna. Här ligger vikten på 1975 gram. Klart lättare och "roligare" (beroende på vem du frågar iofs) än 2.0. Detta var för att möta marknadens rörelse mot aningen smalare skidor och i och med detta anses 118mm vara mer puderinriktat än tidigare. Det här är min personliga favoritversion.