MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

waxoff

Aktiv medlem
Har du åkt på dem? Verkar stabila för mig i alla fall.
Ja jag har ett par (Aurelien Ducroz-versionen, som är samma skida) Fantastiskt stabila lagg men ändå inte våldsamt styva. Carvar som på räls och kan tryckas in i kortare skärande sväng än vad radien skvallrar om med lite fart. De behöver fart för att skina. Har även spenderat en hel del tid på Opinion charger 193 som iofs är svinsköna på sitt eget sätt, men om det är lok du söker så är Legend Pro svårslagna.

PrezSnow

Medlem
Är det någon som vet vikten på Opinion 118 i LDE versionen?
Produktionsversionen ser ut att ha legat på runt 4500g för paret men vad jag förstått har LDE en annan kärnprofil och mindre gummi.

MnO

Aktiv medlem
Är det någon som vet vikten på Opinion 118 i LDE versionen?
Produktionsversionen ser ut att ha legat på runt 4500g för paret men vad jag förstått har LDE en annan kärnprofil och mindre gummi.
Mina LDE väger 2190 gram per skida. Det är verklig vikt och inte katalogvikt. Jag har för mig att den officiella viktuppgiften är 2200 gram, men jag är osäker där.

LDE har identisk konstruktion och vikt som den första produktionsvarianten av Op118, dvs den med röd cartoon-ish grafik.

Det finns konstruktionsmässigt tre olika varianter på Opinion 118. Alla har samma geometri och rocker.

1. Opinion 118 och Opinion 118 LDE. Endast grafiken skiljer. Kärnan var relaterat till senare versioner mjukare i mitten. 2200 gram.

2. Opinion 118 "2.0". Hette förvirrande nog fortfarande bara 118 i sortimentet, men kallades för 2.0 på forumet. Den har samma kärnmaterial och dämpning, men är styvare under foten. Vikten ligger gissningsvis runt 2300 gram, men jag äger ingen sådan så jag vet inte exakt. Det här är den mest prestandainriktade versionen (i 118-bredd) eftersom Charger och Reload aldrig byggdes bredare än 108mm.

3. Second Opinion 118. Samma kärnprofil som 2.0, men nu med en lättare och spänstigare träkärna. Här ligger vikten på 1975 gram. Klart lättare och "roligare" (beroende på vem du frågar iofs) än 2.0. Detta var för att möta marknadens rörelse mot aningen smalare skidor och i och med detta anses 118mm vara mer puderinriktat än tidigare. Det här är min personliga favoritversion.

MnO

Aktiv medlem
Jag läste en hint om en Final Opinion @MnO
Finns det någon info?
Inte mig emot, men det är inget som har nått mig i alla fall. Jag kan inte påstå att jag har varit med i svängen riktigt dock de senaste två vintrarna pga tillskott av dotter i familjen. Det är superkul i många aspekter, men definitivt inte för antalet kvalitetsskiddagar eller för att vara aktiv i skidutveckling. Modellserien Opinion har dock varit med länge nu som produkt och produktnamn och oavsett om det kommer en sista uppdatering eller ej så närmar vi oss nog ett läge där Extrem antingen gör en större förändring eller hittar på något nytt.

Redaktionen

Aktiv medlem
opinion-1000x480.jpg

Det här är historien om Extrem Opinion 118, den svensktillverkade friåkningsskidan som skapades genom en tråd på Freerides forum för 10 år sedan.

Läs hela artikeln:

Glisseur

Aktiv medlem
Är det någon modell av Opinion som ni skulle vilja ha tillbaka i line-upen? Alltså bredd, inte grafik då. Även om jag själv fortfarande gillar originalgrafiken.

MnO

Aktiv medlem
Är det någon modell av Opinion som ni skulle vilja ha tillbaka i line-upen? Alltså bredd, inte grafik då. Även om jag själv fortfarande gillar originalgrafiken.
En Final 108 hade jag ju inte tackat nej till som numera småbarnsfarsa och gles besökare av alper. Just 108-bredden är riktigt trevlig för allroundbruk. Den långa puderinriktade rockern gör att den (nästan) flyter som en feting och ändå är den smidig som en 105:a.

Inte för att det har med Opinion att göra, men det ska bli intressant att se vad Extrems nya secret protos landar i framåt vinterhalvtid.

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Alltså en 108 Charger med den uppdaterade rockerprofilen, det skulle kunna bli The Ultimate Opinion.

Inget trams med att minska vikt, eller göra den mer "lättillgänglig" genom att snåla på titanalet!

Make it happen och jag beställer osett!

MnO

Aktiv medlem
Alltså en 108 Charger med den uppdaterade rockerprofilen, det skulle kunna bli The Ultimate Opinion.

Inget trams med att minska vikt, eller göra den mer "lättillgänglig" genom att snåla på titanalet!

Hmm... den första Charger var fasen en tämligen bastant best. Jag gillade ju den titanalsnålade andra varianten, men det skulle jag ju aldrig erkänna offentligt :)

waxoff

Aktiv medlem
Hmm... den första Charger var fasen en tämligen bastant best. Jag gillade ju den titanalsnålade andra varianten, men det skulle jag ju aldrig erkänna offentligt :)
Vi gillar olika helt enkelt. Har förstått att på skalan krisp<-->dämp så håller du och jag oss helst på olika sidor. Jag tyckte inte att gen1 chargern (193) var särskilt beastly.

Gillade originalrockern i orört, där var den smooth. Tror den uppdaterade profilen skulle göra gott i många andra förhållanden, särskilt för en charger. Förmodligen oxå för de smalare varianterna. Har en del tid på 88:orna, och jag skulle nog ha gillat den nya rockern på dem oxå!

Wille1504

Aktiv medlem
Lite off topic för tråden, men @MnO du nämner i artikeln en Griffon PT. Du skulle inte vilja dela med dig lite om hur du har gjort?

En konstruktion med demobindning som grund likt Brian Lindahl i tråden här på Teton gravity? Anledningen till att jag frågar är att jag håller på med ett liknande projekt men med Warden

MarkusO

Aktiv medlem
Känns som vi inte är riktigt klara med mjölkandet av potentialen i namnet med omnejd i sig heller.
Skulle vilja se lite mer av det.

Livets hårda skola 108
Leftie 118
Extrem Högerpopulist 95
Trollet Charger

o lite såna

RWD

Aktiv medlem

Opinion 108 reload? Inte testat men gillade också 108 charger...

waxoff

Aktiv medlem
Opinion 108 reload? Inte testat men gillade också 108 charger...
Har ett par Reload, det är inte vad jag var ute efter med mitt inlägg. Det jag är ute efter är den ändrade rockerprofilen med längre avstånd mellan spannkontaktpunkterna. Chargerbygget (men stoppa gärna in ännu mer gummi!) skulle nog passa alldeles förträffligt med en profil inriktad mer mot stöksnö än lössnö.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Lite off topic för tråden, men @MnO du nämner i artikeln en Griffon PT. Du skulle inte vilja dela med dig lite om hur du har gjort?

En konstruktion med demobindning som grund likt Brian Lindahl i tråden här på Teton gravity? Anledningen till att jag frågar är att jag håller på med ett liknande projekt men med Warden
Det är en ganska enkel konstruktion som påminner om den i länken på Teton, men jag har inte min tech-tå monterad på skidan utan den sitter på en separat platta liknande Cast i ren princip (om än inte alls lika smutt). Jag använder en Griffon Demo (den någorlunda nya varianten med "lyftlås" och inte den äldre med skruvjustering och såklart med den gamla bra häldelen istället för nya TCX) där jag helt enkelt tar bort tådelen och ersätter den med en slide-on-platta med en tech-tå-tådel monterad. Låsning av skistopper sker med gummiband än så länge. Hälhöjaren hade jag tejpad med monteringstejp för proto-test, men den höll inte måttet. Med den varianten kan man även ta bort häldelen om man skulle vilja få ner skidvikten rejält, men då får man ju släpa mer i ryggan istället.

För stunden har jag en Tecton-tå, men tanken är att ersätta den med en riktigt lätt tådel när jag väl hittar någon till rimligt pris. Plattan är än så länge bara gjord i 3D-print så tveksamheter finns rörande hållbarheten men det har funkat för test i alla fall. Jag får väl göra den i något hållbarare när jag väl har spikat formen. Jag skulle inte lita på den i exponerade miljöer i nuvarande konstruktion, men jag har hittills bara använt den till kortare powder-access-turer och för återmarsch om man har bomkört ner på fel ställe och den typen av knatande. Turfunktionen har mer rollen som komplement eller extra möjlighet på en skida som jag annars nästan enbart använder för liftburet. Blir det längre turer har jag andra skidor.

Jag har några justeringar kvar att göra. Jag har inte riktigt fått till låsningen av tech-plattan än. Den låser bra, men kärvar lite när man ska sätta dig och ta bort den. Hälhöjaren vek sig lite senast och lossnade delvis som jag nämnde ovan(och nu är bortmonterad helt) och behöver göras om. Jag har som ambition att slippa att borra extra hål i skidan för hälhöjaren, men jag kanske får ge mig på den punkten till slut.
Ska se om jag kan rota fram grejorna och fota lite.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Det är en ganska enkel konstruktion som påminner om den i länken på Teton, men jag har inte min tech-tå monterad på skidan utan den sitter på en separat platta liknande Cast i ren princip (om än inte alls lika smutt). Jag använder en Griffon Demo (den någorlunda nya varianten med "lyftlås" och inte den äldre med skruvjustering och såklart med den gamla bra häldelen istället för nya TCX) där jag helt enkelt tar bort tådelen och ersätter den med en slide-on-platta med en tech-tå-tådel monterad. Låsning av skistopper sker med gummiband än så länge. Hälhöjaren hade jag tejpad med monteringstejp för proto-test, men den höll inte måttet. Med den varianten kan man även ta bort häldelen om man skulle vilja få ner skidvikten rejält, men då får man ju släpa mer i ryggan istället.

För stunden har jag en Tecton-tå, men tanken är att ersätta den med en riktigt lätt tådel när jag väl hittar någon till rimligt pris. Plattan är än så länge bara gjord i 3D-print så tveksamheter finns rörande hållbarheten men det har funkat för test i alla fall. Jag får väl göra den i något hållbarare när jag väl har spikat formen. Jag skulle inte lita på den i exponerade miljöer i nuvarande konstruktion, men jag har hittills bara använt den till kortare powder-access-turer och för återmarsch om man har bomkört ner på fel ställe och den typen av knatande. Turfunktionen har mer rollen som komplement eller extra möjlighet på en skida som jag annars nästan enbart använder för liftburet. Blir det längre turer har jag andra skidor.

Jag har några justeringar kvar att göra. Jag har inte riktigt fått till låsningen av tech-plattan än. Den låser bra, men kärvar lite när man ska sätta dig och ta bort den. Hälhöjaren vek sig lite senast och lossnade delvis som jag nämnde ovan(och nu är bortmonterad helt) och behöver göras om. Jag har som ambition att slippa att borra extra hål i skidan för hälhöjaren, men jag kanske får ge mig på den punkten till slut.
Coolt!!! Läge för en community-utvecklad bindning nu tycker jag!!! Du verkar ju vara på god väg med en start och har ju erfarenhet av att projektleda!!! 😉

Wille1504

Aktiv medlem

Kul! Är den printad i PLA nu alltså? Vad tänkte du tillverka den i när du är nöjd med konstruktionen? Jag jobbar just nu i CAD med mina plattor och gör en liknande konstruktion som din med skillnaden att jag tänkte använda låsmekanismen från ett par andra Warden demo. Jag har en tanke om att låta printa mina i nylon med kolfiber men har inte helt bestämt mig. Som jag förstått det är det snarlikt materialet i Shift.

Brian Lindahl (i tråden på Teton) gjorde sina hälhöjare halvt själv om du kikat. Det verkar bli förhållandevis billigt, men tyvärr får man nog borra ytterligare något hål i skidan.

Foton vore väldigt trevligt! Kanske en egen tråd till och med?

MnO

Aktiv medlem
Kul! Är den printad i PLA nu alltså? Vad tänkte du tillverka den i när du är nöjd med konstruktionen? Jag jobbar just nu i CAD med mina plattor och gör en liknande konstruktion som din med skillnaden att jag tänkte använda låsmekanismen från ett par andra Warden demo. Jag har en tanke om att låta printa mina i nylon med kolfiber men har inte helt bestämt mig. Som jag förstått det är det snarlikt materialet i Shift.

Brian Lindahl (i tråden på Teton) gjorde sina hälhöjare halvt själv om du kikat. Det verkar bli förhållandevis billigt, men tyvärr får man nog borra ytterligare något hål i skidan.

Foton vore väldigt trevligt! Kanske en egen tråd till och med?
Ja, PLA med 95% infill, så nästan massiv. Den är ganska överdimensionerad i tjocklek i alla ledder och har funkat, men än så länge är det som sagt mest test av principen snarare än något som blir hållbart på sikt och det är inte planen heller med den versionen. Som vanligt med PLA får man passa sig för formminnet. Man kan inte förvara skjutplattan på bindningsplattan eftersom PLA "kryper" i form om det ligger under press. Men som sagt, är den här prototypen bara för att jag ska ha något att testa konceptet med.
Jag har egentligen två alternativ som jag ser det. Antingen snyggar jag till en egen variant med en mer seriös STL-fil och beställer en print i någon form av armerat material eller möjligen ren nylon till att börja med, eller också har jag faktiskt funderat på om jag skulle kunna få till någon form av formgjutning runt bottenplattan med polymorphplast som sen sågas och slipas till att se bra ut och för att bli lagom tight. Det blir imponerande starkt även i ganska tunna skikt och jag har i andra sammanhang lyckats ganska bra med att gjuta den kritiska formen och sen bearbetat/slipat/sågat resten för att få en funktionell del.

Med rätt tejp och en lite större bottenplatta borde man kunna få en hälhöljare att sitta även utan skruvar. Det finns ju tejpvarianter som sitter riktigt rejält. Det bär emot att borra extra hål i en skida i prototypstadiet i alla fall, så jag försöker undvika det in i det sista.

PNyberg

Aktiv medlem
Holy cow. Det var läänge sen jag var här inne och läste :P Men sedan @Glisseur har blivit en del av freeride och happy så har jag börjat läsa mer. Jag menar, klart att man följer the GOAT av skid- och cykelpoesi 😀

För att spåra vidare hä på diskussionen av de olika modellerna och vilken jag själv hade sett göra en comeback så tror jag att valet är ganska lätt:

108 Charger med en lätt omarbetad rocker fram eller shape på nosen.
Anledningen är att det var en GRYMT bra skida som ångrar att jag sålde vidare. Den fungerade överallt med bravur. Det enda negativa var att den hade så bra bett att om nosen drog i backen vid sväng kunde det hända märkliga grejer. Man fick helt enkelt de-tuna nosen och tail och då jävlar gick dem bra!

Anledningen till att jag inte väljer 118 LDE är för att jag har kvar mina - och jag kommer ALDRIG att sälja dem❤

Topp