Det är en ganska enkel konstruktion som påminner om den i länken på Teton, men jag har inte min tech-tå monterad på skidan utan den sitter på en separat platta liknande Cast i ren princip (om än inte alls lika smutt). Jag använder en Griffon Demo (den någorlunda nya varianten med "lyftlås" och inte den äldre med skruvjustering och såklart med den gamla bra häldelen istället för nya TCX) där jag helt enkelt tar bort tådelen och ersätter den med en slide-on-platta med en tech-tå-tådel monterad. Låsning av skistopper sker med gummiband än så länge. Hälhöjaren hade jag tejpad med monteringstejp för proto-test, men den höll inte måttet. Med den varianten kan man även ta bort häldelen om man skulle vilja få ner skidvikten rejält, men då får man ju släpa mer i ryggan istället.
För stunden har jag en Tecton-tå, men tanken är att ersätta den med en riktigt lätt tådel när jag väl hittar någon till rimligt pris. Plattan är än så länge bara gjord i 3D-print så tveksamheter finns rörande hållbarheten men det har funkat för test i alla fall. Jag får väl göra den i något hållbarare när jag väl har spikat formen. Jag skulle inte lita på den i exponerade miljöer i nuvarande konstruktion, men jag har hittills bara använt den till kortare powder-access-turer och för återmarsch om man har bomkört ner på fel ställe och den typen av knatande. Turfunktionen har mer rollen som komplement eller extra möjlighet på en skida som jag annars nästan enbart använder för liftburet. Blir det längre turer har jag andra skidor.
Jag har några justeringar kvar att göra. Jag har inte riktigt fått till låsningen av tech-plattan än. Den låser bra, men kärvar lite när man ska sätta dig och ta bort den. Hälhöjaren vek sig lite senast och lossnade delvis som jag nämnde ovan(och nu är bortmonterad helt) och behöver göras om. Jag har som ambition att slippa att borra extra hål i skidan för hälhöjaren, men jag kanske får ge mig på den punkten till slut.
Ska se om jag kan rota fram grejorna och fota lite.