inställning av bindning i höjdled

EricG

Medlem
tjena

har ett par salomon 912 och min pjäxa glappar någon millimeter i höjdled när jag lutar foten bakåt. kan man tighta åt det på ngt vis? e inte helt me i matchen när det gäller bindningar måste jag säga.:)

Ja, du både kan och bör ställa in höjden på framdelen så att den passar med dina pjäxor. Du gör enligt följande:

1. Skruva upp ett par varv extra höjd på tådelen genom att vrida moturs på den skruv som sitter på ovansidan av tådelen med en stor spårmejsel.

2. Gör en pappersremsa av vanligt kopieringspapper eller liknande och lägg på tåplattan (spheric-pedalen).

3. Håll pappret på plats och tryck i pjäxan. Nu ska pappret vara lätt att röra i sidled.

4. Skruva ner samma skruv som nämns i punkt 1 och rör samtidigt pappret lite fram och tillbaka. Snart kommer du att låsa fast pappersremsan. Dra åt ytterligare nåt kvarts varv och ta ur pjäxan. Klart.

har du sett att det finns en stor skruv på ovan sidan av frambinningen?. om du inte har sett den så kan du kolla igen...om du inte ser någon så kan jag inte säga vad mer du ska göra.... skruva åt den medsols. hade samma problem men det enda som skiljer dig och mig från det här problemet är att jag fattade hur jg kunde fixa det efter nån minut...men det beror helt på om du har en sånn stor skruv på binningen....svara mig gärna om du har hittat skruven!!!!!!!!!!!!!!!

MnO: Ska man lita på dig eller ska man lita på dem som säger att man ska skurva tills pappert sitter fast för att sen lösa på skruven tills man kan röra på pappert?
Har hört bägge versionerna...

Yutta: Rent mekaniskt tror jag inte det spelar så stor roll iom att det finns ett visst rörligt flex i Sphericfunktionen. Den officiella varianten är göra som du säger, men jag brukar alltid skruva åt ytterst lite extra (ca ett kvarts varv som sagt) om man utgår från det läge där pappret precis nyper/släpper. Det är så jädra störigt att se att det glappar lite nere i tådelen. Skillnaden i inställning blir väl kanske ett halvt varv åt ena eller andra hållet beroende på vilken metod man använder och det har säkert ingen större inverkan på bindningens funktion.

Tillbaka
Topp