Nya NTN bindningar, eller inte....

skidmannen

Aktiv medlem
Nya skidor till vintern. Funderar på att skaffa nya bindningar också, men vad?

Pjäxor jag har är Scarpa TX Pro och TX Comp. Gillar Comp lite bättre, men dom är slut i tå-läppen och funkar inte på Rottefella Freedom längre. Äger ett par gamla 75 mm också, men dom är nästan slut .
Gillar inte jätte aktiva bindningar, kör mina freedom på lösaste inställningen. Det är mest i början av böjen jag vill att det ska vara löst.
Skidorna blir några ganska lätta, typ Black Crows Navis Freebird, K2 Wayback 106.
Har kört NTN i ganska många år, men gillar fortfarande 75 mm känslan lite bättre.
Jag kör mest liftburen skogsåkning eller toppturer. Nån vecka i alperna varje år.

Vilka ska jag välja? Det lutar åt Mejdjo, eller behålla mina Freedom.

Mejdjo. (Har haft version 1.0. Inge bra, för korta fjädrar osv osv. :(
+ Dom nya verkar bättre, bra åkkänsla?
+ Utlösarfunktion är plus, oavsett om det inte är riktig DIN så är det bättre än att sitta tokfast.
+ Lätta. Bra att gå med.
? Hållbara?
? Funkar till pist och park?
- fånigt dyra
- Bromsen verkar sådär.

Freedom.
+ Billiga. Jag har ett par.
+ Bromsar som funkar.
+ Lätta att ta av och på.
+ Löser ut, om man har lösa fjädrar.
o OK att gå med utan att vara jättebra.
o Dom har hållt för mig, troligen för att jag kör så lösa fjädrar.
- Gillar inte riktigt åkkänslan i början av böjen, men den är OK
- Tunga, men lättare än Outlaw med broms.

Outlaw X.
+ Hållbara.
+ Lite billigare än 2-pin-varianterna
+ Funkar kanske med mina gamla TX Comp
- Tunga.
- Svåranvända bromsar.
- Oklar utlösarfunktion
? Kanske bättre åkkänsla än Freedom, andra säger att dom känns lika.
? OK att gå med

Lynx.
+ Billigare än Mejdjo, men bara några 100 lappar
+ Lätta och bra att gå med
+ Inte en miljard skruvar som Meidjo.
- Dåligt rykte gällande hållbarhet.
- Oklar utlösarfunktion

karlbolin

Ny medlem
Min erfarenhet av Lynx efter en (alltför kort) säsong är att de är relativt lika mina gamla BD O1. Tyvärr slits de en del, se
. Vad jag förstått är 22Designs service-vänliga och skickar nya plattor men det är underligt om de behöver ersättas varje år. Utlöarfunktionen på mina är väldigt aktiv trots mina 61 kg så behöver jag åka i gåläge. Lycka till med valet.

Haktussen

Ny medlem
Följer intressant tråd.
Kör fortfarande på 75 mm men planerar för bytet till NTN, är nog ffa mina toffel-sköna Garmont Ener-G från 2006 som kommer behöva ersättas snart.
Jag har tidigare googlat mig fram till att byta till Meidjo 2.0, utlösningsbarheten väger tyngst för mig, för att få större chans att spara på korsband, menisker etc vid ev. rotationsvåld. Har dock inte provat någon NTN överhuvudtaget.
Nu såg jag att Meidjo verkar komma med en 3.0 till vintern. Lär bli saftig i pris men kan den vara tillräckligt bättre än de andra bindningarna du listade?

skidmannen

Aktiv medlem
Jag har strukit Lynx från listan. Dels verkar dom inte har fått kläm på hållbarheten, dels gör den där bladfjädern att den är extra aktiv i början, något jag inte gillar.
Mejdjo 3.0 är ingen jätteuppgradering mot 2.1 vad jag förstått. Just nu kan man beställa den lite billigare, leverans i oktober. Men ändå väldigt dyr, 4900:-. Bromsarna kan man strunta i eftersom dom ändå inte funkar så bra.

karlbolin

Ny medlem
Nja skidmannen, Lynx ställs in i tre olika lägen för att förspänna fjädern och det minst aktiva läget skulle jag jämföra med en gammal Rottefella alternativt en Riva så den är inte aktiv, snarare hopplöst sladdrig i sitt mjukaste läge.

lmk30

Aktiv medlem
Jag skulle nog slå ett slag för Outlaw eller Lynx eller Meidjo (de två sistnämnda om du tänkte tura mer än bara litegrann).
Jagar du inte gram är outlaw riktigt vass, fantastiskt stabil och inte överaktiv om man låter förspänningen vara ganska lös. Bromsarna funkar helt invändningsfritt.
Lynx har jag själv aldrig haft problem med avseende hållbarheten, liksom karlbolin skriver kan man justera fjäderns förspänning och det lösaste läget borde kännas rätt likt flexen i en freedom. Dock finns inga bromsar.
Meidjo hade också fin åkkånsla, dock vet jag fler som haft problem med olika haverier. Konstruktionen är ju kanske lite känsligare med mycket plast och många skruvar. Hur som tror jag iaf att du får bättre åkning om du byter till någon av de ovanstående kontra att åka kvar på freedom. Lycka till!

jwunsche

Medlem
Jag trivs bra med mina Meidjo (2.0 och 2.1). Stort intervall för justering av fjädrarna, så du borde kunna hitta ett läge du trivs med. Utlösningsfunktion som är separat ställbar tycker jag är ett plus (det har ingen av de andra). Med 3.0 (och senare 2.1) blir det ännu smidigare step-in, utan att behöva spänna upp bindningen först. Med bromsar är det lite pilligt att kliva i, men med lite övning så går det rätt bra. Med 2.1 har jag haft problem med att snö packas vid ”bromsspaken” så att bromsen fastnar och inte går ner när man kliver ur. Har som tur är inte hänt mig vid något fall.

Jag har testat Outlaw men inte så mycket. Upplever den som betydligt mer aktiv —går inte att justera så lösa som Meidjo.

Senast ändrad:

anulaikar

Medlem
Kolla på instagram, #daddydanieldummyproof, så får du en uppfattning om vilken bindning som håller länge.
Men- de är ganska kraftiga i fjädern, så jag känner flera som tycker att det blir för jobbigt. Jag ligger på 95 kg så jag har vikten på min sida...

Lenz

Aktiv medlem
Köp meidjo 3,0. Det har hänt en del sedan dom kom ut på marknaden. Man har bytt ut en del delar som inte va så hållbara. Finns i butik till denna säsongen. Fjädrarna i tådelen är mycket kraftigare på 3,0 än tidigare versioner. Vilket gör att bindningen blivit mer stabil.

Senast ändrad:

Lenz

Aktiv medlem
Meidjo är den NTN bindning som är närmst 75 mm i känslan om du gillar den bättre.

xviggenx

Aktiv medlem
Nu va det några vintrar sedan jag böjde knä, men tycker fortfarande en variant av TTS är det vettigaste. Jag köpte bara "häldelen" från Wasatch och kör dom tillsammans med antingen Dynafit Radical- eller G3 Ion LT-tår. Montera "hälblocket" med inserts så du kan ändra hur aktiv bindningen är, sjukt enkelt.

Visst inga bromsar eller så, men löser fortfarande ut och du får åka med fångrem.

Om du vill köpa komplett från "erkänd tillverkare" så är väl Voile's nya TTS också ett alternativ: https://www.voile.com/voile-telemark-tech-system-binding-tour.html

skidmannen

Aktiv medlem
Jag var jätteinne på TTS när det kom. Men efter att ha provat (då, det kanske har hänt grejor) kom jag fram till att kombinationen stora fötter och att jag gillar att kunna gå lågt inte matchade med TTS. Jag bottnar ut fjädrarna alldeles för tidigt. Och jag har inte tid och ork att bygga egna fjädrar. Tyvärr, skitbra system i övrigt. Jag har storlek 28 och kör lågt när andan faller på, dessutom är det bra om man inte river ur bindningarna in case of knee to ski crash.

Men det kanske är bättre nu? Det var som sagt ett tag sen jag provade. Bottnar dom tidigt?

Senast ändrad:

skidmannen

Aktiv medlem
Tja, bor i Falun, så inte nästgårds direkt. Brukar inte ha så många ärenden i Östersund vintertid, Norge ligger närmare om det ska åkas skidor, men där kommer man ju inte in just nu så vad vet man.

xviggenx

Aktiv medlem
.............. Jag bottnar ut fjädrarna alldeles för tidigt. Och jag har inte tid och ork att bygga egna fjädrar. Tyvärr, skitbra system i övrigt. Jag har storlek 28 och kör lågt när andan faller på, dessutom är det bra om man inte river ur bindningarna in case of knee to ski crash.

Men det kanske är bättre nu? Det var som sagt ett tag sen jag provade. Bottnar dom tidigt?
Det går enkelt att bestämma rätt enkelt hur tidigt du vill att dom ska bottna, i alla fall med Wasatch:s delar. Ett "long"-kit tillsammans med valfria långa fjädrar från G3 eller Rottefella från deras klassiska 75mm bindningar och kabeln under foten i sitt främsta läge (minst aktiv).

Karlstad

Medlem
Lite halvt off topic men vad för slags bindningar rekomenderar ni ifall man vill hyra ett par telisar?
Jag har aldrig stått på ett par telisar men vill gärna prova i vinter.
Säkert helt oviktig info men jag tycker kabelbindningar ser coolast ut 😆

xviggenx

Aktiv medlem
@Karlstad: ingen som är värd hyrpengarna sysslar med kabelbindningar, det är NTN eller inget alls som gäller.

skidmannen

Aktiv medlem
Om jag var nyfiken på att fortsätta skulle jag försöka hyra NTN eftersom det är bra att prova det man ska köpa och jag skulle köpa NTN om jag köpte nytt. Men kabel fungerar utmärkt det också. Men det brukar inte finnas jättemycket att välja på i hyran, så börja med att plocka ut dom pjäxor som passar bäst och välj bindning efter det.

anulaikar

Medlem
Lite halvt off topic men vad för slags bindningar rekomenderar ni ifall man vill hyra ett par telisar?
Jag har aldrig stått på ett par telisar men vill gärna prova i vinter.
Säkert helt oviktig info men jag tycker kabelbindningar ser coolast ut 😆
Branäs vet jag köpte in bra grejer för några år sedan (om du bor i Värmland vill säga). Hur det ser ut idag där vet jag inte...
Är du i Östersund är det Lagg&Hoj eller Åre Skidsport som är bäst.

D

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp