HJÄLP - går inte att slipa kanter (Seriös hjälp sökes)

hajen5

Ny medlem
På sina ställen så hjälper det inte hur jag filar (använder 97 grader filhållare). På dessa partier förblir kanten slö. Vad gör jag för fel? Har en splitter ny fil inköpt i skidaffär så det är nog inte det.

Tjena!

ja detta upplever jag titt som tätt oxo när jag slipar kanterna.

kan bero på nga saker kan jag tro. dels att kanten är skadad av tex sten vilket har gjort den aningen deformerad och med d så kan inte filen komma åt just där. kanske man avhjälpas med ett diamantbryne. annars så är det så att efter X antal slipningar så är kommer man tillsut ner så långt att filen kan återigen slipa hela kanten. kanske en inlämning till en skidbod/affär kan lösa problemet på en gång, men det kostar ju en slant och d är ju just därför man slipar själv för att slippa punga ut men stålars för en sak man lätt kan göra själv.

annars så kan d bero på att kanten är för vass, kan hända men dock inte så troligt. du får helt enkelt stå ut med att delar av kanten inte har samma skärpa som man vill. det är iaf mitt synsätt.

vet inte om d hjälpte dig direkt men d är iaf som jag ser på problemet.

Inte speciellt gamla skidor heller. Prövade bla att slipa vasst i ändarna där jag tidigare slöat till dem men det tycks helt omöjligt att åter få det vasst där. Tack hur som helst för svaret. Fler som har några ideér? Måste väl hänga diverse raceåkare här som kan dela med sig av sina erfarenheter?

hur testar du skärpan med nageln eller? om du inte redan gör d prova i olika vinklar mot kanten.. i vissa lägen kan även den skarpaste kanten verka slö..

Japp det är nageltestet som säger mig att de är slöa här och där (och vassa här och där). På vissa ställen så blir det helt enkelt inget nagelskrap trots flitigt skrapande. Har provat flera gånger och det är alltid på samma ställen det inte blir nåt nagelskrap :´(

hmm tja.. en rejäl planslipning och kant slip kan avhjälpa problemet.. d ska ju vara vinkel från båda håll liksom.. om kanten inte är plan från belagetssida så kan man knida hur mkt som helst utan att d ger ngt bra resultat.. ser du ngn skada på kanten där d är slött?..

Prova att ta bort lite plast ovanför kanten, ofta den som är i vägen så att du vinklar filen för mycket.

Ingen synbar skada. Min egen teori är väl att jag möjligen (och utan att märka det) sluntit med diamantbrynet på belagsidan när jag slipat bort små grader och på så sätt skapat ett på tok för stort häng på sina ställen. Andra teorier börjar nästan snudda vid voodo....

Utter: Det är ju en liten plastkant på nån millimeter ovanför själva stålkanten, men slipar man inte automatiskt på den också när man kör på med filen?

mm ja det är en mkt möjlig orsak.. d första alltså.. är ju ganska svårt på frihand få en perfekt vinkel på brynet.. men är d fallet så kommer d sinom tid att bli skarpt även där när du kommit ner en liten bit på kanten.

Kan det vara nån skum härdning eller nåt så att filen bara studsar? Är ju i och för sig inte blånerade nånstans eller så.

£@#@/&¤¤!!!! också!!!!!

Kan helt klart vara kanten som är härdad lite här och var. Införskaffa ett diamantbryne, förslagvis det blå - finns fyra olika färger. Gå sedan lös på kanten, både belagskant och sidokant. Använd gärna vinkel till sidokanten. Därefter ska nog filen börja ta igen.
Det kan också vara så att det är plastkanten ovanför stålkanten som är boven. Är inte den nedslipad kan filen helt enkelt glida på den utan att skärpa stålkanten det minsta. Det finns vissa specialverktyg som är lämpade för uppgiften bl.a swix har en bra varriant. Dessa verktyg brukar som regel vara ganska dyra, det brykar på vissa skidor funka med en pansarslip om man vinklar den så att den inte tar i stålkanten. Man brukar efter lite övning komma på hur det går till.

Lycka till!

länge leve konstsnö

Blått Diamantbryne har jag redan prövat med. Det känns på nåt sätt som att det inte heller tar. Det hörs inget slipljud. Är det den rackans plastkanten som är boven ändå? Kan inte riktigt inse varför skidorna är kosntruerade på det viset. "vissa" skidor råkar händelsevis inte vara Fischer SL-skidor?

Jag tror att om man ska kunna slipa stålkanterna ett visst antal ggr, måste kanten stå ut från skidans sida. För att minska stålkantens sårbarhet, krävs någon form av stöd för den. Därav den konstruktion som skidorna har.

Fischer sl, ja det är väl bara att prova. Funkar det inte med pansarfil får du försöka med något annat. Är ganska säker på att det är plastkanten som härjar. Glöm inte att ta bort den mindre, lite blankare metallkant som sitter mellan plasten och stålkanten, om du har någon. Skulle nästan tro det.

jag satsar på att de e plastkanten jag med... du kan ju alltid ta skidan till en sport afffär o fråga ifall dom har nå tips, dom kan ju kolla på skidan o se vad som måste göras.

jag satsar på att de e plastkanten jag med... du kan ju alltid ta skidan till en sport afffär o fråga ifall dom har nå tips, dom kan ju kolla på skidan o se vad som måste göras.

Du kan dra med en mattskärare (eller annan vass kniv) ovanifrån och på så sätt dra bort plastkanten och frilägga lite mer av stålkanten.

skulle bara säga att ni kan iaf glömma att stål kanten är härdad på vissa ställen lr mer härdad på vissa ställen för stålkanten är förhoppningsvis härdad från fabrik och då är den inte mer härdad på vissa ställen det kan jag garantera och den kan ju inte härda när du åker med skidan!

va bara det

Jodu Airman, det är precis vad den kan (Fråga mig, jag är snart civilingejör i ämnet...)

Hur som helst: Tror knappast att detta är problemet, för de ställen som brukar härda så du måste ta bort med brynen är ställen med jack, där det liksom blir små utstående historier som blir extra ansatta av friktionen från snön. Hade du haft dessa hade inte filen bara låtit bli att ta, då hade den blivit förstörd pga. att de är hårdare än filen.

Tänker inte säga plastkant, för det är redan sagt.
Gå till en bra affär.

Hej!

(för stor vinkel från "belagssidan" är väl knappast trolig, även om du inte har ens 90 grader, säg 103 grader, så lär den ändå skrapa nageln rätt bra).

Konsultation av skidtekniker har lett till slutsatsen att jag förmodligen sluntit med mitt (blåa) diamantbryne när jag hållt efter småskador på kanten (belagssidan) och orakat ett onödigt stort häng här och där (på i övrigt helt ohängda skidor). Inget som inte kunde fixas med maskinslip som tur var. Dessutom tyckte han inte att de var fullt så slöa som jag gjorde utan tvärtom rätt vassa ändå.

Sensmoralen är väl att det ser lätt ut i olika instruktioner som t ex länken ovan men att en viss hantverksskicklighet ändå krävs. Ett ögoblicks ouppmärkssamhet och kanten är skadad. Nån form av "gradplupp" - för snart är kanterna hängda 0,5 grader - skall införskaffas för att undvika dylika incidenter framgent.

Kanske kan denna tråd hjälpa andra amatörer i så motto att det som verkar lätt och självklart för proffsen kanske inte är så lätt för oss amatörer trots allt?

Tack alla som tagit sig tid att svara på mitt inlägg!

No problemo, skönt att du fick till det till slut. Och Airman, om du kör på en sten så hårt att kanten skadas så blir kanten också varm och härdas på detta sätt. Detta åthjälps dock lätt med ett diamantbryne som fortfarande är hårdare än kanten.

Tillbaka
Topp