Pengar beror lite på växelkurser och ort. Priserna på säsongskort varierar rätt rejält. På större kan dom kosta mellan 10.000 och 20.000 kronor medan man kan komma undan riktigt billigt på mindre. Jag brände drygt 40.000 på min säsong i whistler då jag bara åkte men det var -97 så det kan ha hänt en del, och det är en dyr ort.
Skidåkarkultur finns det gott om i nordamerika både på större och mindre orter och attityd så det räcker och blir över ibland, men god stämning på de ställen jag varit (bara runt i kanada).
Skulle säga lite som i alperna, stora ställen = mycket fest och liftköer + stress men kan vara fin åkning om man kan ta stressen, mindre ställen döda men med mycket åka i lugn och ro. Sen får man ju såklart titta på terrängen. Färgerna på pistkartor och fallhöjder säger ju en hel del. Kolla runt på olika ställens hemsidor och jämför. Glöm inte att kolla priserna på säsongskort.
Skulle jag åka till andra sidan igen skulle jag välja liten håla med bra turmöjligheter, men det är för att jag börjat åka gubbskidåkning, så det är väl som med baken men riktlinjerna ovan tycker jag man kan använda sig av.
Lycka till!
///Perka