Fanns ju en del inlägg här redan. Här kommer ändå min ekonomiska erfarenheter av säsongandet. I ett inte alls särskilt lättläst format. ;P Vill reservera mig för ev. felskrivningar orkar verkligen inte läsa igenom denna lätt osammanhängande erfarenhetsyttringen. Särskrivningpoliser kan dra åt helvete. Hyran på 800euros stämmer dock.
Har gjort 3 säsonger på 3 olika sätt. Samt en ren semester på NZ.
Jag gjorde min första säsong i St.Anton. Fixade boendet hemifrån i tryggheten, så jag slapp oroa mig. Hade iofs löst sig ändå. Brände 65.000+. 20.000:- var boendet, en tvåa delade på 5 pers ;(. Boendet hade eget kök, hyfsat centralt och obegränsade förfestmöjligheter. Utrustning, 15.000+ Köpte det jag tyckte jag behövde. (Brädor, boots, ryggskydd, jackor, sändare, spegellinser blabla). Liftkort 6000+. Resa tur och retur, 3800+. Fick använda mig av hemförsäkringen för att finta bort sjukvårdskostnader, betydde självrisk. Köpte 2 brädor, varav en på 50% rea, reklamerade 2 brädor. Plockar på..
Söp när jag ville, och vad jag ville. Åt det jag ville, dock oftast hemlagat. Sov alldeles för mkt, på eftermiddagarna, var svårt att hålla sig vaken framför tv:n ;P
Året efter kom jag tillbaka. Hade fixat jobb via kontakter från året innan. Hade 40.000 sparade på banken ifall nåt skulle skita sig. Sura arbetsgivare eller vad som helst. Jobbade heltidsjobb kvällstid, började vid 5(lite för tidigt). Boende och mat ingick. Sov aningen för lite. Söp nästan ingenting, med säsongsmått mätt. Åt på Benvunito och Hazinda nån gång i veckan ;P(riktiga resturanger). Hade redan all nödvändig utrustning. Uppgraderade kläder o goggles. Reklamerade 3 brädor, köpte ingen. Fick gratis sjukvård. Halva liftkortskostnaden tillbaka, bonus till säsongarbetare i St.Anton. Gick +15.000sek. Fick se mina första 500euro sedlar. Lärde mig lite tyska pga arbetsplatsen. Åkte absolut inte mindre puder pga jobbet. Genom jobbet lärde jag känna en bergsguid som gjort 5+ säsonger på orten som hade "viss" lokalkännedom. Hade dock blivit ett par timmar till i parken utan jobbet.
Använde istället mina sparpengar till 3 månader semester på Nya Zealand. Det var trevligt. SnowPark e bra. Railade sönder min Jussi. Köpte en begagnad bäda. Eller ja, en un-inc provåkt en dag, såg han åka pist med den hela dan. För 2500:- fick jag med ett par begagnade mission bindningar. Jag var jäkligt pank men nöjd när jag kom hem.
Jag tycker att det är mkt bättre att jobba under säsongen. OM man hittar en schysst jobb. Sitter liksom så fint att sticka på semester när man kommit hem från sin säsong. Jobb med kassa arbetstider är dock inte att tänka på.
Gjort en säsong i morzine också. Stack iväg i slutet av november med 35.000 på kontot. Inget fast boende eller jobb. Hade boende fixat för 9 dagar. Jobbade av boenderäkningen med 4 dagsverken, målning och städning. Hitta ett tillfälligt jobb i 10 dagar dagtid, långa 10 timmars dagar, som kakelläggare, innan liftarna öppnade, räckte till liftkort och ett par nya byxor. Hittade en säng för säsongen för 800 Euro, HAHAHA! SÅ jävla trångt det var! Men billigt ska vara dåligt.? Bra skidbussförbindelser, ingen skillnad om inte bättre än för centraltboende, men 25min promenad hem från krogen på kvällarna. Fick gratis käk från flickvännens jobb. Jobbade extra som diskare under högsäsongen. Kvällstid 19-21, samt 5 dagtidsdagar under hela säsongen. Missade inget puder men väl lite solsken. Diskjobbet räckte till hyran. Levde snålt bara för att prova, gillade det inte. Reste tur och retur under 3.000. EasyJet + Ryanair + skjuts med vänner mellan flygplatser i London. Kom hem med jag minns inte hur mkt kvar 20.000?. Frankrike är dock mkt dyrare än österrike. Reklamerade 2 brädor.
Hade klart roligast de första två. Leva snålt går men jag tyckte inte det var lika kul. Passade inte mig. Framförallt hade det varit värt att bo som en människa, givetvis centralt och betalt mer i hyra.
Brädor ska helst köpas på rea och alltid reklameras.