Hur mycket pengar måste man ha?

ellii

Ny medlem
Ska göra min första säsong i italienska alperna nu, men har inte rikigt koll på hur mycket pengar man borde ha med sig ner. Jag har tänkt jobba där nere. Har någon erfaren nåt tips?
tack, Ellinor

Hur mkt hadde du tänkt jobba?
Det e ju alltid skönt att ha med sig en buffert ner
men om du ska jobba så behöver du bara till liftkort mat i en månad och boende tills du hittar jobb.
alltså max 10-15 papperslappar då har du ditt på det torra

mitt tips är helt klart att inte jobba, gjorde en säsong i chamonix tidigare i år som var sjukt najs..
hade med mig 45-50k och det räckte men då köpte jag skidor och hela paketet med lavinsändare osv osv. har man redan det så skulle jag kunna tippa på 35k och man har alla dagar lediga!
puss hej!

45-50k låter fett påkostat hur mkt drinkar bjuder man på då din stekare :)

jag ska ner nu till vinter iofs till österrike men jag hade tänkt mig 25-30 för å vara på säkra sidan, men då räknar jag med något jobb också!

/mors

beror lite på vad du skaffar för jobb också. Jobbar du nattklubb/bar/restaurang så har du ju hela dagarna på dig att åka plus att du kanske får mat, alternativt sprit på jobbet. Då behöver du inte lägga pengar på det.

50 tusen kr låter jäkligt dyrt. Bodde ni på hotell hela tiden då?

Putte: Om man bor i containrar och äter rester på restauranger borde det bli mycket mindre än 15000. ;)

Säsongen 2006-2007 hade jag tänkt göra min första säsong någonstans nere i alperna. Jag har planerat att inte jobba där nere utan jobba ihop 25-35000 här i Sverige för att sedan leva livet där nere i några månader. Har inte räknat så noga på hur mycket allt kan komma att kosta men jag har sett att man kan bo hyfsat fint för 2000 i månaden om man är flera i en lägenhet. Förmodligen så får man säkert leva på lite nudlar och annat billigt men det är det nog fan värt.

20 skulle nog jag haft med mig.. och sen rackat nudlar och druckit vatten.. tills man hittar ett jobb det känns som om man jobbar lär man känna flera åkare och kanske folk som bor där permanent så kanske man slipper betala för boendet nästa gång..

samtidgit tror jag att man får ut mer av sin åking igenom att du kanske möter mer erfana åker som kanske är sugen på att lära ut några feta puder åk..

Fanns ju en del inlägg här redan. Här kommer ändå min ekonomiska erfarenheter av säsongandet. I ett inte alls särskilt lättläst format. ;P Vill reservera mig för ev. felskrivningar orkar verkligen inte läsa igenom denna lätt osammanhängande erfarenhetsyttringen. Särskrivningpoliser kan dra åt helvete. Hyran på 800euros stämmer dock.

Har gjort 3 säsonger på 3 olika sätt. Samt en ren semester på NZ.

Jag gjorde min första säsong i St.Anton. Fixade boendet hemifrån i tryggheten, så jag slapp oroa mig. Hade iofs löst sig ändå. Brände 65.000+. 20.000:- var boendet, en tvåa delade på 5 pers ;(. Boendet hade eget kök, hyfsat centralt och obegränsade förfestmöjligheter. Utrustning, 15.000+ Köpte det jag tyckte jag behövde. (Brädor, boots, ryggskydd, jackor, sändare, spegellinser blabla). Liftkort 6000+. Resa tur och retur, 3800+. Fick använda mig av hemförsäkringen för att finta bort sjukvårdskostnader, betydde självrisk. Köpte 2 brädor, varav en på 50% rea, reklamerade 2 brädor. Plockar på..

Söp när jag ville, och vad jag ville. Åt det jag ville, dock oftast hemlagat. Sov alldeles för mkt, på eftermiddagarna, var svårt att hålla sig vaken framför tv:n ;P

Året efter kom jag tillbaka. Hade fixat jobb via kontakter från året innan. Hade 40.000 sparade på banken ifall nåt skulle skita sig. Sura arbetsgivare eller vad som helst. Jobbade heltidsjobb kvällstid, började vid 5(lite för tidigt). Boende och mat ingick. Sov aningen för lite. Söp nästan ingenting, med säsongsmått mätt. Åt på Benvunito och Hazinda nån gång i veckan ;P(riktiga resturanger). Hade redan all nödvändig utrustning. Uppgraderade kläder o goggles. Reklamerade 3 brädor, köpte ingen. Fick gratis sjukvård. Halva liftkortskostnaden tillbaka, bonus till säsongarbetare i St.Anton. Gick +15.000sek. Fick se mina första 500euro sedlar. Lärde mig lite tyska pga arbetsplatsen. Åkte absolut inte mindre puder pga jobbet. Genom jobbet lärde jag känna en bergsguid som gjort 5+ säsonger på orten som hade "viss" lokalkännedom. Hade dock blivit ett par timmar till i parken utan jobbet.

Använde istället mina sparpengar till 3 månader semester på Nya Zealand. Det var trevligt. SnowPark e bra. Railade sönder min Jussi. Köpte en begagnad bäda. Eller ja, en un-inc provåkt en dag, såg han åka pist med den hela dan. För 2500:- fick jag med ett par begagnade mission bindningar. Jag var jäkligt pank men nöjd när jag kom hem.

Jag tycker att det är mkt bättre att jobba under säsongen. OM man hittar en schysst jobb. Sitter liksom så fint att sticka på semester när man kommit hem från sin säsong. Jobb med kassa arbetstider är dock inte att tänka på.

Gjort en säsong i morzine också. Stack iväg i slutet av november med 35.000 på kontot. Inget fast boende eller jobb. Hade boende fixat för 9 dagar. Jobbade av boenderäkningen med 4 dagsverken, målning och städning. Hitta ett tillfälligt jobb i 10 dagar dagtid, långa 10 timmars dagar, som kakelläggare, innan liftarna öppnade, räckte till liftkort och ett par nya byxor. Hittade en säng för säsongen för 800 Euro, HAHAHA! SÅ jävla trångt det var! Men billigt ska vara dåligt.? Bra skidbussförbindelser, ingen skillnad om inte bättre än för centraltboende, men 25min promenad hem från krogen på kvällarna. Fick gratis käk från flickvännens jobb. Jobbade extra som diskare under högsäsongen. Kvällstid 19-21, samt 5 dagtidsdagar under hela säsongen. Missade inget puder men väl lite solsken. Diskjobbet räckte till hyran. Levde snålt bara för att prova, gillade det inte. Reste tur och retur under 3.000. EasyJet + Ryanair + skjuts med vänner mellan flygplatser i London. Kom hem med jag minns inte hur mkt kvar 20.000?. Frankrike är dock mkt dyrare än österrike. Reklamerade 2 brädor.

Hade klart roligast de första två. Leva snålt går men jag tyckte inte det var lika kul. Passade inte mig. Framförallt hade det varit värt att bo som en människa, givetvis centralt och betalt mer i hyra.

Brädor ska helst köpas på rea och alltid reklameras.

Gjorde av med ca 30000kr hade jobb och så men pengar går snabbt, Hade middag gratis och jobbade ca 4 timmar per dag på kvällen, blev avstulen ett par 15 minuter gammla skidor. Annars jäkligt kul.

hej en liten fråga till er som säsongat tidigare.
har en lägenhet i västra st anton på gång 3 min från liften, två rummare för fyra pers på 50 kvadrat, nyrenoverad i december, är 7500 euro ett för högt pris för den i tre månader?
/Sara

Sarap det blir cirkus 20€ per man och natt vilket är vad man får betala för en sjysst lya i anton.
Det går att hitta helt ok säsongsboende i typ nasserein för 15€ natten
om man vill ha ännu billigare så kan man sträcka sig till pettneu där det går att hitta från 5€ natten (ett stall luktar illa) .

Så nej det är inte ett högt pris för den lägenheten. Men det e mkt pengar.

Sarap:

Finns det kök? Menar du 2 rum eller 2 rum och kök? Är den med kök så ta den och bo minst fem i den.

jag hade med mig 7000 kr till anton förra året...!!! jobbade lite flyttade några gånger men hade sjukt skoj!!!!! och mycket puder........!!!!

Det behövs inte så jävla mycket pengar som alla säger... är man bara beredd att jobba lite så löser sig allt via kontakter där nere...

Stick bara ner så löser det sig....

hepp. jag var i badgastein för 1 år sedan o då kostade liftkorten ungefär 3,500. o sen lite runt kostnader som mat dryck o skid grejer. det blev ganska dyrt. j

Såg tråden och så här såg det ungefär ut när jag var i Anton
Hyra 400*5
Utrrustning/outfit 1200 (1 bräda, lavinkit ett måste annars är man fan dum, lite kläder mm, köpte inte särkilt mycket om man ser på andra)
Försäkringar ~300 (hemförsäkring förlängd och DSV är grym,ett måste)
Bil 200 (Försäkring, lite lampor ,var bra höll utan problem)
Bensin inte en aning(även resa dit å tillbaks)
Liftkort 650
Mat/dricka 100-200*5
Totalt 5100 euro
det är ett ungefär men ha roligt utan bekymmer kostar, bara hyra+liftkort är typ 25papp men skulle man orka jobba kan man komma jävligt billigt undan

Så lycka till allihop

Tillbaka
Topp