Behöver hitta skid kompisar

Hej! Jag försöker bli mer engagerad i skidåkning, men har inte hittat några vänner att göra det med. Jag bor i södra Finland, så det är långt till fjällen. Med familjen åker vi alltid till Hemavan på sportlovet, och jag gör även en resa för ski touring med min pappa på vårvintern. Jag är tillräckligt stabil på skidorna för att ta mig ner för det mesta i hög alpina området. Så kan nog skida krävande terräng. Skulle kanske vilja säsonga i alperna med några kompisar men vet inga. Borde jag jobba på en svensk skidort en säsong och hoppas att jag lär känna någon där? Vad skulle ni göra i min situation?

Lite oklart för mig om du är 20, 30 el 40, svaret skulle variera beroende på vilket. Men gissar på det yngre. Sök reda på nordic skibums grupperna på facebook, hitta några sköna lirare som söker nån att bo med och åk till alperna. De skulle åtmn jag göra om jag var 20 år yngre. Eller så bokar du en resa med ucpa.se om du bara vill åka en vecka.

Lite oklart för mig om du är 20, 30 el 40, svaret skulle variera beroende på vilket. Men gissar på det yngre. Sök reda på nordic skibums grupperna på facebook, hitta några sköna lirare som söker nån att bo med och åk till alperna. De skulle åtmn jag göra om jag var 20 år yngre. Eller så bokar du en resa med ucpa.se om du bara vill åka en vecka.
Ursäkta att jag inte var tydlig med åldern. Är 18 och ännu i skola. Men planerar att ta liten paus från skola. Tack för tipsen!

I din situation hade jag åkt till Alperna direkt. Finns ingen anledning att ta omvägen via svenska fjäll. Om du vill träffa andra svensktalande så är Bad Gastein ett hett tips, det är liksom som en egen svenne banan-koloni där.

Kompisar med samma intresse hittar du direkt på plats oavsett var du åker så det är det minsta problemet. Jag ångrar själv att jag inte vågade ta steget när jag var ung, något jag drömde så hårt om, men vågade inte pga bristande språkkunskaper och andra tvivel.

Eller som Emmis säger, UCPA om du vill åka med andra och få en försmak av Alperna. Det finns ju olika nivåer.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp