Tips på nya skidor!

Coldfire

Ny medlem
Tips på nya skidor!
Hej, jag har tidigare varit medlem här, men under 7 års tid har jag bott i södra Sverige och då hamnade skidåkningen på hyllan. Är uppvuxen i Vilhelmina och Kittelfjäll har varit min bakgård sen småbarnsben. Flyttade tillbaks nu i höstas och tog upp skidåkningen så fort det blev tillräckligt med snö! Jag kom mycket fortare tillbaks i det än vad jag trodde, sitter som i ryggmärgen och är roligare än någonsin! :D

Efter att ha åkt i 20 år så är jag väl lite av en mer avancerad åkare och gillar fortfarande utmaningar, så det blir en del stora dropp, samt aggressiv och snabb åkning, men av och till även lite lekfull åkning! Eftersom jag numera är 3-barns far så trodde jag att det skulle bli lugnare åkning med mindre av större dropp, tricks och roligheter i parken, men när jag fick på mig skidorna i början på säsongen kom allt tillbaks som en blixt! Den där underbara känslan av att vilja hitta de brantaste och mest orörda backarna eller att sikta på de största hoppen och lära sig ny trick. Däremot så har intresset för offpist tagit över allt mer, även om jag fortfarande finner parken och vanliga pister roligt!

Det är ju också mestadels i Kittelfjäll jag åker, då det ligger runt hörnet med drygt 1 1/5 timmes bilfärd. Blir en hel del helgåkning där och då är det ju huvudsakligen offpist som gäller. Men när jag får chansen att åka iväg till andra orter blir det ju en del park och piståkning också, även om 70 - 80 % av tiden är offpist! Alperna och backar utanför Europa är det inte på tal om just nu, då yngsta sonen än så länge bara är 3 år, så det ligger på hatthyllan tills några år framöver. Men så småningom är planen att åka till Jackson's Hole i Wyoming, då det är en skidort jag verkligen velat utforska länge och så var en ungdomsdröm att åka Corbet's Couloir. Men när det är dags så har jag förmodligen hunnit införskaffa mer än ett par nya skidor.

Men med tanke på hur läget och situationen ser ut just nu så letar jag efter ett par all-mountain skidor för svenska förhållanden som är lite allround! Något som skiner lite mer och har sin styrka i offpisten men som fortfarande går att åka snabbt med i pisten utan att det blir allt för obekvämt. Ett plus är om de också går att ha någorlunda roligt i parken med utan att man känner sig allt för klumpig.

Min åkstil varierar beroende på i vilket sällskap jag åker i! Åker jag med mer vana skidåkare blir det ju mer att kötta på och pusha gränsen på alla möjliga sätt! Men är det med skidåkare som tar det lite lugnare blir det mycket mer lekfull och lugn åkning, vilket jag finner nästan lika roligt i ett trevligt sällskap! Jag trivs i bådadera och har aldrig något problem att anpassa mig. Men däremot ligger det ju alltid och kliar i bakhuvudet att man vill kötta på och åka av sig ibland!

Så vad för skidor rekommenderar ni? Ett par skidor med sin styrka i offpisten, hyfsat stabila i höga farter, men ändå lekfulla, någorlunda mjuka och lätta samt kvicka i svängarna mellan alla träd. Och som duger hyfsat för pist och parkåkning.

Letar och är inne på ett par skidor som är runt 100 i midjan, plus minus någon siffra är inte det viktigaste!

Det ultimata vore att ha mer än ett par, men för tillfället kommer jag få nöja mig med ett något år framöver.

Några förslag?

Senast ändrad:

herrgard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
Ganska svårt att rekommendera något när vi inte vet vilken känsla du vill ha i skidan. Finns ca tusen skidor som matchar på din beskrivning. De flesta nya skidorna är helt enkelt väldigt bra och passar till det mesta, men jag tror också Atris bli bra för dig.

Kul att du hittat tillbaka till åkningen!

CDP

Medlem
Tips på nya skidor!

@herrgard
@lainenR
Varför Atris?
Atris är ju Black Crows lättåkta, mångsida och rätt mjuka skida. Överlägset mest populära skida bland säsongartjejer. Passar inte alls hans beskrivning enligt min mening.

Men jag ställer ändå frågan varför då jag inte åkt på årets upplaga utav den.

Black Crows chargers är ju snarare Anima och Daemon.

lainenR

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
edelovekillerr sa:
@herrgard
@lainenR
Varför Atris?
Atris är ju Black Crows lättåkta, mångsida och rätt mjuka skida. Överlägset mest populära skida bland säsongartjejer. Passar inte alls hans beskrivning enligt min mening.

Mitt förslag var nog kombinationen av park, lekfullhet och charge. Nya Atris har ju ändrats för att bli mer stabil i högre farter. Det blir en kompromiss, chargern blir mindre lekfull och saknar oftast twintip medan de mer lekfulla blir instabila i högre fart. Tänkte nog mer som alternativ till dina förslag som går mer åt charger hållet med Opinion/Daemon och inte som en absolut rekommendation.

Senast ändrad:

herrgard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
edelovekillerr sa:
@herrgard
@lainenR
Varför Atris?

TS ville ha ett par skidor som är "hyfsat stabila i höga farter, men ändå lekfulla, någorlunda mjuka" vilket jag tycker atrisen passar bra på. Nu har jag inte åkt varken Anima eller Daemon, men jag tänker mig att de inte blir allt för kul i parken.

RWD

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
Har haft både Anima och Atris, ingen enorm skillnad på dem. Tycker att Animan känns lite mer lekfull.
Den har väl även lite mer tailrocker än Atris och mer twintip.
Atris har lite mjukare tail och lägre spann, nya Atris har ju ytterligare mjukare tail.
Skillnaden i bredd märks knappast vid piståkning, tycker nog att Animan har en liten fördel där.
Jag sålde mina Atris och behöll Animan som lössnöskida i första hand och har nu kompletterat med ett par Sick day 104.

herrgard sa:
edelovekillerr sa:
@herrgard
@lainenR
Varför Atris?

TS ville ha ett par skidor som är "hyfsat stabila i höga farter, men ändå lekfulla, någorlunda mjuka" vilket jag tycker atrisen passar bra på. Nu har jag inte åkt varken Anima eller Daemon, men jag tänker mig att de inte blir allt för kul i parken.

Pillard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
herrgard sa:
Pillard sa:
Känns som att jag tjatat om denna nu men själv skulle jag vilja denna för just det du beskriver. Just kombon åka fort, lekfullhet och viss parkåkning... http://blistergearreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2
Var köper man Moment nu för tiden?
snow4you.dk eller av Moment själva i USA. Snow4you har lite skralt utbud för stunden men Moment själva har ju allt och skickar gratis över hela världen. Det är ju lite synd att de inte har nån bra representation i Sverige längre eftersom det är grymt bra skidor

miol11

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
Pillard kör ju stenhårt på med rekommendationer av Moment PB&J och Bibbypro div trådar och känner sej "lätt tjatig" .........Jag känner igen mej :) men det är lätt till när man hittat skidor man verkligen gillar.

Coldfire Movments FLY serie, tycker att dom innehåller precis det som du efterfrågar,
Min grabb kör på FLY 105 grymt allround! Park Offpist Check!
Själv kör jag på FLY 125, kanske inte första valet i parken, men i Konsumravinen och Björnfällan Norgesvängen kommer den verkligen till sin rätt :) funkar tillräckligt bra för några repor i nationella också.

https://movementskis.com/index.php/fr/ski-coll/back-country-twin-tip/fly-family

https://www.facebook.com/laurent.demartin/videos/745211638974729/

Ps Moments BibbyPro kommer att byta namn till Wildcat nästa år

Pillard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
miol11 sa:
Pillard kör ju stenhårt på med rekommendationer av Moment PB&J och Bibbypro div trådar och känner sej "lätt tjatig" .........Jag känner igen mej :) men det är lätt till när man hittat skidor man verkligen gillar.
Precis, vad fasen ska man göra när folk fortsätter att fråga efter samma skida hela tiden ;) Dock är ju Moment fantastiskt jobbiga med sina namn- och formbyten. Bibbys är ju den krångligaste skidan att följa då den gjordes om efter några år men sen återgick till ursprunget. PB&J ska väl däremot ha varit ganska samma hela tiden. Får väl bara hoppas att namnbytet till Wildcat innebär att man låter den vara som den är nu och låter Josh Bibby pilla vidare med nån annan modell.

Coldfire

Ny medlem
Tips på nya skidor!
Tack för alla härliga svar och tips!

Måste säga att Movement FLY serien fångade mitt intresse efter att ha tittat närmare på den!

Moment PJ&B lät också intressant!

Vilka är de bästa återförsäljarna på nätet? Antar att man får beställa från utlandet eller?

Vilka typer av bindningar bör man sikta på da? Vanliga alpina eller ska man fundera över något annat?

Pillard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
Allt beror ju på vilka skidor du vill ha men jag brukar iaf kolla igenom sponrtconrad.de och sport-bittl.com. De har lite överlapp när det gäller märken osv.

När det gäller bindningar är det ju en djungel i sig. Allt beror ju på hur du tänkt åka. Ibland får man grymma paketdeals med skidorna men annars finns ofta begagnat att finna här eller på blocket. Det händer inte jättemycket på bindningsfronten om du ska ha vanliga.

Tänker du tura nånting är det dock en helt annan fråga och det går att nörda ner sig hur mycket som helst.

miol11

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
Coldfire Finns ett par FLY 105 185cm på Fjällsport i Funäs, fråga efter Peter (Tyckte jag såg några fly 115 också)

miol11

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
herrgard sa:
Pillard sa:
Känns som att jag tjatat om denna nu men själv skulle jag vilja denna för just det du beskriver. Just kombon åka fort, lekfullhet och viss parkåkning... http://blistergearreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2
Finns inte nån representant för Moment i Sverige längre

Tror att Snow4you är det som gäller (fast jag har fått känslan av att det går på lågvarv där)
https://www.snow4you.dk/produkter/?brand=2-moment-ski

Pillard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
miol11 sa:
herrgard sa:
Pillard sa:
Finns inte nån representant för Moment i Sverige längre

Tror att Snow4you är det som gäller (fast jag har fått känslan av att det går på lågvarv där)
https://www.snow4you.dk/produkter/?brand=2-moment-ski
Jäkla synd. Mailade med Moment om om att köpa skidor och de var skitbra att prata med. Var ju dock mkt bättre förr när det fanns skidor för test att bara låna. Erbjöd dem att administrera ett testlager men de vag klart kyliga till det ;)

Maxen99

Medlem
Tips på nya skidor!

@miol11
Är du säker på att ett par fly 105 är nått att ha om man vill kunna kötta? de är nog de lekfullaste/mjukaste jag åkt på.
@Coldfire
Jag tycker att du ska satsa på något lekfullt med en liten klick tryck i, sålänge man står i en stadig position kan man kötta på rätt ordentligt men det kommer även bli kul att åka lekfullt. Av de andra skidor som nämns har jag bara testat opinionen, den passar rätt bra in på lekfullt med lite tryck, Icelantic nomad 105 passar även den rätt bra in.

miol11

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
Maxen99 sa:
@miol11
Är du säker på att ett par fly 105 är nått att ha om man vill kunna kötta? de är nog de lekfullaste/mjukaste jag åkt på.
@Coldfire
Jag tycker att du ska satsa på något lekfullt med en liten klick tryck i, sålänge man står i en stadig position kan man kötta på rätt ordentligt men det kommer även bli kul att åka lekfullt. Av de andra skidor som nämns har jag bara testat opinionen, den passar rätt bra in på lekfullt med lite tryck, Icelantic nomad 105 passar även den rätt bra in.
FLY105 är ingen köttarskida, men det är ju en allround skida jag rekommenderat.

Coldfire

Ny medlem
Tips på nya skidor!
Hur är det med Line Sir Francis Bacon och Scott Punisher? Någon som testat dessa? Fick nämligen ett mycket bra erbjudande gällande dessa, (begangnat dock), men något man kan använda tills säsongen är slut för att köpa nya till hösten. För tillfället har jag bara ett par gamla Rossignol Scratch Pro att åka på och tänkte att något annat kanske hade varit roligt att åka på tills säsongen är över.

Coldfire

Ny medlem
Tips på nya skidor!
Efter att ha gjort en rejäl research nu så landar det nog på Icelantic Nomad 105, låter som dom perfekta skidorna utifrån vad jag är ute efter!

Jag är 180 lång så bör jag välja 181 eller bör jag gå ner till 171? Och vilken är den bästa återförsäljaren här i Sverige?

herrgard

Aktiv medlem
Tips på nya skidor!
181! Skidad.com har ju agenturen så de borde vara bra. 181 verkar vara slut i lager men slå dem en pling och se om de kan skaka fram ett par :)

Topp