Från Atris 2017 – vad är dagens motsvarighet?

Pikebuster

Aktiv medlem
Har kört Black Crows Atris (2017) i flera år nu och gillar dem riktigt mycket. De har varit min Alp-allroundskida: funkar i pist, klarar offpist och är rätt lekfulla.

Men de börjar ha några år på nacken så jag funderar på vad som är den moderna motsvarigheten idag.

Lite om hur jag åker: Mest Alperna, har blivit ganska pisttungt, men vill köra mer offpist. Gillar skidor som är lekfulla men ändå stabila i fart,gärna något runt 100–108 mm midja.

Så min frågor är: Vad är 2025/2026-versionen av Atris? Fortfarande runt 105 mm, eller borde man gå smalare/bredare för Alperna?
Någon som gått från Atris till något annat och varit riktigt nöjd?

Alla tips uppskattas!

Spännande tråd då jag också åker på Atris sen många år tillbaka, gissar runt 2019.
Jag har börjat snegla på vad nästa skidor för Alperna skulle kunna vara.

Jag har sen en tid tillbaka kört på Mirus cor som pistskida och uppskattar, mer än vad jag trodde, bindningen närmare mitten och lite mjukare framdel.
Jag gillar också lekfulla skidor samtidigt som jag vill ha stabilitet som tål lite fart men inte alltför hårda (70kg i vikt). Därav har Atrisen varit helt suverän. Kanske också med något kortare radie än Atrisens 20 meter. Skidor jag tänkt prova till nästa säsongs skidtester:
- Nya versionen av Atris
- Bent 110
- Prodigy 3
- Sender 110
- Antimatter 114

Det jag försöker leta efter hur jag reagerar på mer lekfullhet kontra stabilitet. Därav så är ovan lite olika typer av skidor.

Sen finns det en uppsjö till som Kore, Unleashed, Rustler, Factory, osv. som också är relevanta men det är omöjligt att testa allt.

Senast ändrad:
Kanske kan du få några tips här:
Efter att ha kollat på den videon så börjar det luta åt Salomon QST 106.

Jag har funderat en hel del på längden på mina skido, är 172 cm lång å åker nu med 178 cm långa skidor. Har en fråga/fundering: Vad är för/nackdelen om jag sku gå ner till skidor som är närmare min kroppslängd?

Vad väger du? Mer avgörande för längden på skidorna. Den typen av skida åker man oftast lite längre än sin egen längd.
Men grovt då:
Fördel: kan kännas alertare/kvickare och enklare att få runt.
Nackdel: lite sämre flyt i djup snö, kan tappa lite i fartstabilitet.

Vad väger du? Mer avgörande för längden på skidorna. Den typen av skida åker man oftast lite längre än sin egen längd.
Men grovt då:
Fördel: kan kännas alertare/kvickare och enklare att få runt.
Nackdel: lite sämre flyt i djup snö, kan tappa lite i fartstabilitet.
Jag är ganska lätt runt 62 kg. (är en snorsportare i allmänhet och orienterare i synnerhet.) :)

Vore kul om du kunde utveckla resonemanget kring hur du kom fram till QST.
Jag kollade igenom SkiEssentials jämförelse av mid-100 freeride-skidor och fastnade för Salomon QST 106.

Det jag gillade var att den verkar ha en bra balans, den verkar är lekfull och lätt att svänga, men samtidigt stabil nog att trycka på lite när det går fort. Den låter inte lika aggressiv som t.ex. Mantra, men inte heller för mjuk eller “fladdrig”.

Som jag tolkar det är det en skida som funkar över hela berget, pist, uppkört och lite offpist, men som ändå lutar åt freeride-hållet. Och det passar nog ganska bra för Alperna där man får lite av allt under en dag.

Känslan jag fick är att det är en skida som är ganska snäll, men som ger mer tillbaka ju mer aktiv man är.

Någon här som har åkt QST 106 och kan bekräfta eller säga emot? 🙂

Jag har haft alla versioner av Atris och har ett par 2019 189 cm med ATK freeraider som turskida just nu. Kör Blank som allround oftast och har testat alla QST106 utom årets. Vet inte om den uppdaterats i år.

Jag gillar QST106 och tror den är ett "safe" val om man gillar Atris. Min röst hamnar på bekräfta.

Qst 106 är lik. Vill du ha en lite mjukare gå för impulse 104 (eller 112). Det är också roligt att få till något lite annorlunda för att vakna till som skidåkare :)

Satt å slösurfade och hitta dessa skidor: Zag Slap 104, någon som har någon erfarenhet av dessa?

Senast ändrad:
Hitta nu ett par QST 106 24-25 för under 4000 eller ska man satsa på årets modell eller t.o.m vänta till årsmodell 26-27? Ändras de mycket från år till år?

Hitta nu ett par QST 106 24-25 för under 4000 eller ska man satsa på årets modell eller t.o.m vänta till årsmodell 26-27? Ändras de mycket från år till år?
Årets modell (25/27) fick en ganska rejäl uppdatering. 26/27 modell är oförändrad.
  • 24/25: Mycket dämpad, förlåtande och lättåkt.
  • 25/26: Ny konstruktion och shape. Mer "pop", styvare bakända och mer lyft i djupsnö. Så som jag fattade är skidan lite aggressivare och krävande än tidigare.

Tillbaka
Topp