Black Crows Atris

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Black Crows Atris
Har en fundering kring nytt inköp av skidor.
Har ett par Anima som jag är jätte nöjd med.
Hade även ett par Atris av förra årets modell men sålde dem då jag inte tyckte det var jättestor skillnad på dem och Animan.

Tänkte skaffa ett par något smalare skidor men fortfarande minst 100 i midja. Viktigare att de är lite hårdare tail för att få lite mer livlig skida när underlaget är hårdare.
Beskrivningen på nya Atris säger ju att den är stabilare och bättre på hårdare underlag, vilket Black Crows också har sagt.
Men samtidigt ska de ju vara mjukare tail och mer rocker. Tycker de borde bli mindre stabila då.
Är det någon som testat och kan svara på vad skillnaden verkligen är?
Hade annars tänkt mig ett par Line SD 104 vilka ju ska vara förbättrade till i år med styvare tail bla. Har haft gamla SD 110 och tyckte den var riktigt bra även på hårdare underlag.
Animan tänkte jag behålla till riktig lössnö

Senast ändrad:
Black Crows Atris
De säger ju att den ökade radien på nya Atris ska göra den stabilare i hög fart och att den blivit mjukare för att fortfarande vara lekfull. Jag testade Atris på skidtest i december och den kändes väldigt stabil då, men jag har inte testat den äldre så har inget att jämföra mot.

Själv funderar jag på om det inte är en Corvus man ska ha, eller är den för köttig?

Black Crows Atris
Visst större radie ökar kanske stabiliteten, men mjukare tail känns ju som att det skulle bli mindre stabilitet.
Men det kanske är annorlunda rockerprofil som gör mests skillnaden.
Hade varit intressant att se en jämförelse.

En annan skida som jag testat och gillade är Opinion 108 charger. Lite fladdrig tip men ändå stabil och bra bett.

Ingen som har testat nya Sick day 104?

herrgard sa:
De säger ju att den ökade radien på nya Atris ska göra den stabilare i hög fart och att den blivit mjukare för att fortfarande vara lekfull. Jag testade Atris på skidtest i december och den kändes väldigt stabil då, men jag har inte testat den äldre så har inget att jämföra mot.

Själv funderar jag på om det inte är en Corvus man ska ha, eller är den för köttig?

Black Crows Atris
Jag har kört förra versionen av Atris 189 mycket och testat både 184 och 189 av årets version. Kör nu Anima 188 och Anima Freebird 188. Har till och med testat alla fem samma dag.

Tycker dom lyckats väldigt bra med justeringarna på nya versionen av Atris. Det är inte speciellt stor skillnad i flex tyckte jag mot den äldre. Iom den längre radien kan den till och med kännas lite stabilare fast den är aningens mjukare.

Nya 189 kändes stabilare och lite "större" än gamla 189 på kant och en aning lättare att sladda ut när det är trångt. Nya 184 kändes lika stabil på kant som gamla 189 men mycket kvickare att sladda runt och manövrera i övrigt.

Jag tycker nya atris med förändringarna har gått ännu närmare Anima i känsla. När jag valde mellan gamla Atris och Anima blev det Anima. Men skulle jag välja mellan nya Atris och Anima skulle det bli Atris.

Ska du ersätta Anima tycker jag du ska ta gå på Atris men ska du komplettera känns Daemon som något du borde testa.

Black Crows Atris
Tack!
Tyckte att förändringarna på nya Atris borde göra dem mer lik Anima. Det blir antingen en skida mellan 100-105 som komplement till Animan, eller kanske byta Animan då mot nya Atris kanske och slå till på ett par mer pistorienterade skidor som RTM 86 eller liknande.

yiu-han sa:
Jag har kört förra versionen av Atris 189 mycket och testat både 184 och 189 av årets version. Kör nu Anima 188 och Anima Freebird 188. Har till och med testat alla fem samma dag.

Tycker dom lyckats väldigt bra med justeringarna på nya versionen av Atris. Det är inte speciellt stor skillnad i flex tyckte jag mot den äldre. Iom den längre radien kan den till och med kännas lite stabilare fast den är aningens mjukare.

Nya 189 kändes stabilare och lite "större" än gamla 189 på kant och en aning lättare att sladda ut när det är trångt. Nya 184 kändes lika stabil på kant som gamla 189 men mycket kvickare att sladda runt och manövrera i övrigt.

Jag tycker nya atris med förändringarna har gått ännu närmare Anima i känsla. När jag valde mellan gamla Atris och Anima blev det Anima. Men skulle jag välja mellan nya Atris och Anima skulle det bli Atris.

Ska du ersätta Anima tycker jag du ska ta gå på Atris men ska du komplettera känns Daemon som något du borde testa.

Black Crows Atris
Full reverse camber på dem såg jag, brukar inte gilla det då jag tycker de ofta blir lite livlösa på hårdare underlag. Gillar nog skidor med vanlig camber och tiprocker och ev lite tailrocker om de ska bli lite roligare i pist/hårt underlag också.
Så de måste nog testas först innan jag vågar mig på ett köp.
Tanken om jag behåller Animan är att ha något som är roligare i pist men fungerar ok offpist. Sen kan det ju vara så att dessa kanske får ersätta Animan om de fungerar tillräckligt bra i off-pist också. Därför har jag inte släppt tankarna på nya Atris helt än. (Atris plus rtm86 kanske vore det optimala) Men gamla Atris tyckte jag inte var bättre än Animan i pisten, utan väldigt likvärdiga där så då vann Animan på att det var lite roligare i offpisten.
Men jag är inte säker på att jag är rätt ute. Kan ju bli så att det slutar med tre par skidor :) och det är ju alltid roligt med flera skidor.

dallan sa:
Har inte kört den själv, men vet en kille som är Atris frälst, som numera är Daemon frälst :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp