Stighudar till flera skidor?

Penby01

Medlem
Hej,

Jag köpte mig ett par Black Crows Atris (105 mm breda) förra året med tillskurna hudar.
Har nu även köpt ett par Black Crows Anima som är 115 mm i breda.
Kan man använda dessa hudar till Animan också, trots att skidan 1 cm bredare än Atris (men lika långa)?
Tänker mig att det bara blir kortare turer med Animan, då jag då hellre använder Atrisen till längre turer.
Eller hur tänker och gör ni i dessa fall?

Om jag kanske ska försöka hitta ett par lite billigare(på rea) hudar till Animan, hur viktigt är det att det är exakt längd? Tänker att det ändå går att använda en hud som står för en skida som ska vara 185 cm, till min skida som är 189 cm?

Senast ändrad:
Jag är tveksam. Har testat mina 107 mm stighudar på mina 125 mm breda BD megawatt, funkade inte alls. Men dock borde det fungera bättre när breddskillnaden är mindre.

Om du tänkt använda dina breda 115 på de djupaste puderdagarna och att du inte går i upptrampade isiga spår borde det gå utmärkt. Däremot hårt före och skrå är det för stor skillnad i bredd. Jag kör samma hudar på ett par 105 och 108mm där går det utan att man behöver tänka sig för speciellt mycket.

Det går, frågan är om det är värt det.

Ett urgammalt trick är att dela huden i längsled, så att du får två smala hudar som sitter ihop i tip- och tailfäste. På den bredare skidan får du lägga dit de båda halvorna så du får bra täckning framför allt under foten och området framåt och bakåt, du kommer förmodligen också behöva justera längden på tailfästet.

Det har räddat några turer där jag splittat hudar åt andra med en kniv. Absolut inte lika smidigt som med en tillpassad hud men det fungerar bra.

Jädra prylnissar :)

Det blir sällan ett problem med 10mm för smala hudar, även om det är lite på gränsen. Det är bara att sätta hudarna lite medvetet i s-form så de kommer nära kanterna någonstans på varje sida så fungerar det i 90% av fallen. Jag hade testat först på någon mindre viktig tur och sen köpt nya om jag upplever det som störigt. Ska man åka på lyxsegelbåt i norge och tura i en vecka så hade jag gått på nya grejor, och i den andra änden om du bara ska knata lite powder-access här och där så kommer det att duga fint. Så det beror på hur du ska använda skidorna.

Förmodligen tar du väl Atrisen när det är hårt ändå, så åker Animan fram är det säkert oftast relativt mjukt och det är ju ingen skida som brukar väljas i första hand om man ska gå heldagsturer.

Stort tack alla för många bra svar och tips😀
Väldigt nyttiga svar som gör att jag nu förstår vilka olika möjligheter och lösningar som finns.
Och som MnO skriver så blir det säkerligen ungefär som du bl.a skriver i sista stycket (y)

Håller fullt med ovan
Är det inte fluff-fluff så står ändå de breda i farstun och vid lössnö så funkar det utmärkt

Har kört med samma split skins på 4 olika par lagg senaste säsongerna med bredder från 95-120. Funkar sålänge de inte varierar mer än 5-10 cm i längd.

Något sämre grepp än heltäckande hudar, men börjar man halka är det kanske ändå läge att plocka fram skarjärnen. Liten fördel även att vikten blir något lägre och glidet bättre jämfört med motsvarande heltäckande. Kanske inte aktuellt för trådstartaren men som tips till andra.

En erfarenhet till att bjuda på är att det nästan är viktigare med vallade och rätt vallade stighudar än skidor.

Säger som @MnO också. Det brukar generellt funka bra med lite olika bredd. Och ska du gå med för breda skidor är det puder så då spelar det sällan roll. Längden är dock värt att testa först och många spännen är ju enkelt justerade. Om de inte är det kan det vara värre. Det är betydligt värre med hudar som lossar i tailen än är lite för smala...

Funkar alldeles utmärkt utom när du ska gå på skrå på rejält hård ospårad snö (tänk södersidor som frusit på lite under natten eller sidor med hård skare långt efter ett snöfall). Annars kommer det i princip aldrig att vara ett problem tror jag…
Finns det redan spår men där själva spåret frusit på och är lite isigt brukar det ändå funka bra på skrå, även om man ibland kan behöva ”vika knäna lite neråt” för att få hudarna plana mot spåret….

Tillbaka
Topp