Hjälp mig välja skidor?

oskar w

Medlem
Hjälp mig välja skidor?
Ska köpa nya skidor Inför vintern då ja ska säsonga i Chamonix(100-110)och letar efter en som är väldigt mångsidig, dvs lekfull men ända stabil o bra i pist. Skulle säga att ja är en ganska erfaren åkare som oftast åker snabbt och stora svängar, men gillar även att leka runt i skogen mycket oxå o därför vill ha något som inte är för stumt.
Har kollat runt lite funderar på någon av följande skidor-
-Black crows atris
-Salomon qst
-Line Vison 108
-Head Core 105
Skriv gärna allt ni vet om skidorna och gärna jämföra dom om ni kan. Kom gärna med med förslag.

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor?
Inte för att göra det hela mer komplicerat, men jag skulle kasta in Blizzard Rustler 10 i det gänget. Fantastiskt rolig skida som klarar allt!

Tror att du bör komplettera din fråga med hur du åker (hur mycket pist vs offpist, fartmonster i stora skärnade svängar eller kortsväng, etc). Inte för att jag är expert, men de här som är det brukar fråga efter det.. :)

Hjälp mig välja skidor?
Kör line vision 108 i 189cm med en shift på.
Hade ett par qst 115, men gissar att du kollar på 106?
Har inte kört nån av de andra skidorna du nämner.

Jag är 183 och strax norr om 90 pannor. Tycker vision funkar bra så länge det inte är nyspolad blåis (eller ”välpreparerad” försäsongsback med kattskallar som inte är en höjdare heller för den delen).
Men jag antar att du inte kommer till freeride för att hitta åkdon till det.

Så med det sagt.

Line vision 108, min bild än så länge är att man kan driva på laggen rätt hårt i pisten, kul att carva! Bra bett. Lekfulla och betydligt kvickare än q115 som jag körde innan.
Vision är rätt styva under foten och bakom pjäxan med lite mjukare mot tip&tail. Lätta och jag upplever dem som smidiga i 189. Visst blir det lite rockerfladder i hög fart men tycker inte det stör så mycket.
Tycker den är ganska lättåkt i den meningen att du inte måste ha ben som en brottare för att bli kompis med skidan. I mitt tycke ganska härlig energi, vridstyv men ändå något dämpad.
Flyter fint i offpisten, smidiga bland träden trotts längden och är tillräckligt lätta för att Tura lite på.

Var inne på samma spår som du förra hösten när jag uppgraderade och anledningen till att jag valde bort qst och atris var vikten.

Hjälp mig välja skidor?
Vision är grym!! Men hade helt klart rekommenderat Blizzard rustler 10 också, typ först och främst den! Sen vision 108 och atrisen! Kore 105 e ju ganska styv så e man inte köttig som satan eller ganska aggressiv åkare så platsar den nog inte in som så väldigt lekfull
Men så här skulle jag sätta upp dom i en topplista för det du vill ha dom till :)
Nr1 rustler 10
Nr 2 vision 108 och atris 108
Nr3 qst 106
Nr4 kore 105

Hjälp mig välja skidor?
Men sen kan man fundera på om vikt på skidan är en fråga?
Vill du ha mot lekfullare eller chargigare skida.

Ett wildcard kan vara Sakana?

Hjälp mig välja skidor?
Line Sakana :cool:, har 181cm, R15m, 105 midja, passar mig grymt som åker mestadels pist.
190 cm lång och 100+ kg. Bra grepp och stabila i pisten.

Hjälp mig välja skidor?
Vision är grym!! Men hade helt klart rekommenderat Blizzard rustler 10 också, typ först och främst den! Sen vision 108 och atrisen! Kore 105 e ju ganska styv så e man inte köttig som satan eller ganska aggressiv åkare så platsar den nog inte in som så väldigt lekfull
Men så här skulle jag sätta upp dom i en topplista för det du vill ha dom till :)
Nr1 rustler 10
Nr 2 vision 108 och atris 108
Nr3 qst 106
Nr4 kore 105
Rustler 10 är ju lite tyngre jämfört med framförallt Vision men även Atris.
Inte sämre för det, men kan ju vara bra att ha i åtanke.
Kan även tipsa om Line Sick Day 104 som är en riktigt bra allroundskida och ligger under 2kg strecket vilket gör att den även funkar att tura med.

Tillbaka
Topp