Hjälp till att välja all-mountain skida + bindning
Ok, min sulor är 305mm. Då får det nog bli Salomon warden. Men när jag ska välja var montering av bindningen på skidan.. vart ska den vara? Jag köper allt på sport-conrad. Skidan är 181cm, jag har hittat info för 188cm skidan och där säger dem för factory recommended mount point "-7.85 cm from center; 85.6 cm from tail". Vad bör det då vara för en 181cm skida?Pillard sa:Hm, det där är en jäkligt svår fråga då det beror väldigt mycket på hur du åker och även hur långa sulor du har osv. Jag är 188cm och väger runt 75-78. Så man kan säga att jag är ungefär en decimeter längre och 10 kilo tyngre än du. Det borde ju rakt översatt betyda 1 dintal lägre för dig. Jag brukar köra ca 8-9 lite beroende på bindning. Jag har dock ganska långa sulor (321mm numera men när detta brukade diskuteras hade jag 328) och det innebär lägre din. Så om du har betydligt kortare sulor så kanske du behöver 8-9. Men sen kanske du kör väldigt lugnt och därför bara borde ha 6-7 nånstans.
Av de du nämner så skulle jag nog säga att du kan lägga STH2 åt sidan. 16 som max kommer du nog aldrig att behöva men under 7 kan du kanske behöva gå. Däremot kan du ju sikta på en STH2 med ett lägre spann istället...