Skidor för säsong i alperna

soederman

Medlem
Hej!
Är på jakt på nya lagg inför troligtvis en säsong i alperna(oklart resmål än). Letar runt nu vid reorna och valen står mellan atomic bent 100 med look pivot GW 15 bindning. Bent 110 med shift bindning eller armada arv 106.
Åker väldigt blandat. Mest pist och park. Men vill ha nåt som klarar puder bra.
Åkstilen är va man ska kalla aggressiv lekfullhet. Åker gärna runt och leker medlem i the bunch men trycker på som kilde i brantare partier
är 178cm o ca 93kg i vikten och något under expert åkare
Dilemmat är med 110 att man kanske ska komplettera med ett par smalare parkskidor eller klarar man sig i alperna på 110or?
Kör black crows captis 171 nu men sönderkörda och för korta

Med puder, menar du offpist fram till lunch dagen efter snöfall innan det är spårat? Då räcker 100 mm om du nu är nästan expert... Ska du köra riktig offpist i alla fören är 110 mm på gränsen till för smalt. Minst 185 cm långa.
Komplettera med ett par WC SG eller DH så du kan köra som Kilde.:rolleyes:

Haha lite svårt att skatta sig själv. Brukar ju alltid se sig själv lite bättre😅. Nä men precis. Är nog mer lite puder här och där som körs men gärna en som klarar ett rejält dump. Finns de nån bra skida du rekommenderar då för att ha med som bredare lagg?

Haha lite svårt att skatta sig själv. Brukar ju alltid se sig själv lite bättre😅. Nä men precis. Är nog mer lite puder här och där som körs men gärna en som klarar ett rejält dump. Finns de nån bra skida du rekommenderar då för att ha med som bredare lagg?
Jag åker på Blizzard Rustler 11 i 188 cm (114 mm under foten). Finns liknande från de flesta tillverkare.

Skulle nog säga, utifrån mina teståk på Chetler 100 respektive 110. att jag personligen skulle tycka att dessa är väl mjuka för att duga som "one ski quiver" om man nu tycker om att pressa på i brantare hårda pister.
100'n som park/lek/side-hit skida absolut!
Men hade nog kompletterat med en skida bättre lämpad för att trycka fast i pisten, mer eller mindre svängig efter smak! :)

Skulle nog säga, utifrån mina teståk på Chetler 100 respektive 110. att jag personligen skulle tycka att dessa är väl mjuka för att duga som "one ski quiver" om man nu tycker om att pressa på i brantare hårda pister.
100'n som park/lek/side-hit skida absolut!
Men hade nog kompletterat med en skida bättre lämpad för att trycka fast i pisten, mer eller mindre svängig efter smak! :)
Vad för montering körde du på bindningarna? Hört att +6 ifrån rec ska va bra för mer park orienterad
Dilemmat är om man ska komplettera med 110+ ”puder” lagg isåfall eller ett ~90 lagg. Inte så sugen att dra med gamla gs skidorna för pistsmisk😅

Vad för montering körde du på bindningarna? Hört att +6 ifrån rec ska va bra för mer park orienterad
Dilemmat är om man ska komplettera med 110+ ”puder” lagg isåfall eller ett ~90 lagg. Inte så sugen att dra med gamla gs skidorna för pistsmisk😅
de jag provåkte var +2 från rekommenderat så lite mer frontside än center, skidan är dock så pass lätt att jag inte upplevde några problem att sno runt den nått varv! :)

Nu slänger jag in min tolkning av ditt dilemma och tolkar det som att du letar efter en "göra allt" skida och att du åker rätt hårt när det väl beger sig ;)
Om så är fallet skulle jag nog tipsa om en styvare all mountain skida nånstans runt 110, det bör ta dig igenom diverse park-varv samtidigt som de håller dina fåror i brant manchester och flyter godtyckligt i allt utom det mjukaste japanska fluffet.

Nackdelen med denna typ av skida är att i samband med bredden och tillägg av titanal för att hålla dig på skärande sväng när det börjar gå undan är att vikten smiter iväg ganska snabbt när det kommer till att sätta de i rotation men man får ju alltid göra avkall på något! :D

Skidor som dyker upp i tanken är t.ex:
Nordica enforcer 110 free eller 115 free.
Head Kore 111 eller 117 (här gör du avkall på tailen då den inte är fullt så "twin-tipig" som t.ex chetler).
Line blade optic 114.
En skida som många jag pratat med tycker (i min mening orimligt) gott om annars är Ranger serien, har bara testat 102orna av årgång 22/23 utan att bli det minsta imponerad, men smaken är som baken, och jag har ännu inte hittat en skida som gör "allt" perfekt. Därav är min "daily driver" 3 olika skidor för olika scenarion ^^

Det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas en skida som klarar ett så brett register.
Pruta här eller där.

Ska du säsonga så löser du detta på plats.
Det finns alltid allt ifrån racecarvers till fetingar att köpa billigt på plats.

Sitt still i båten så länge!
Ha de!

100 con mucha nieve en polvo puede ser un poco corto.
Si puedes encontrar algo entre 100 y 110, irán bien tanto en el parque como en la nieve en polvo. (more than 110 for park never)
Las diferencias entre la Armada y la Atomic que has propuesto se basan en la dureza, las atomic 100 son más duras y tienen más camber, mientras que las armada tienen más rocker y hace un poco más suave esquiar.
Los he montado bien en los Alpes con atomic 100 pero siempre siento que necesito más flotabilidad. Actualmente voy con 104 y podría ir con más cintura de todos modos en polvo, pero sería demasiado ancho en el parque.

Puedes mirar en @sleepygrill van con la salomon 106 tanto para park como para todo. Así que algo entre estas cinturas será una buena opción de tamaño para algo de montaña si quieres golpear polvo y estacionar fuerte.
Y siempre al menos tan alto como tu altura. tanto para park como para pow recomendaría +5 cm.

:)

Hej!
Är på jakt på nya lagg inför troligtvis en säsong i alperna(oklart resmål än). Letar runt nu vid reorna och valen står mellan atomic bent 100 med look pivot GW 15 bindning. Bent 110 med shift bindning eller armada arv 106.
Åker väldigt blandat. Mest pist och park. Men vill ha nåt som klarar puder bra.
Åkstilen är va man ska kalla aggressiv lekfullhet. Åker gärna runt och leker medlem i the bunch men trycker på som kilde i brantare partier
är 178cm o ca 93kg i vikten och något under expert åkare
Dilemmat är med 110 att man kanske ska komplettera med ett par smalare parkskidor eller klarar man sig i alperna på 110or?
Kör black crows captis 171 nu men sönderkörda och för korta
Jag tror du kommer klara dig bra på bent 110orna, de funkar bra i parken och i pisten och håller sig stabilt i pudret. Montera bindnignarna lite längre bak bara kanske. Annars kan du ju gå extremt med 120orna men då blir det nog lite jobbigare i pisten

Jag tror du kommer klara dig bra på bent 110orna, de funkar bra i parken och i pisten och håller sig stabilt i pudret. Montera bindnignarna lite längre bak bara kanske. Annars kan du ju gå extremt med 120orna men då blir det nog lite jobbigare i pisten
Lutar åt. 110an. Är de värt att sätta en look pivot på den? Skulle gissa att turandet kommer vara minimalt på den o sugen mer på att ha en bra bindning nerför och komplettera med cast om de behövs även om de kostar senare. Eller är shift/duke pt ett bättre val?

Lutar åt. 110an. Är de värt att sätta en look pivot på den? Skulle gissa att turandet kommer vara minimalt på den o sugen mer på att ha en bra bindning nerför och komplettera med cast om de behövs även om de kostar senare. Eller är shift/duke pt ett bättre val?
Ingen aning, allt kommer nog funka bra

Jag kör på Duke pt16 , fungerar som en Jester/Griffon utför-mycket nöjd med dem förutom att jag tycker att det är lite tajt på höjden i tån för min touringsula (äldre Tecnica Cochise med utbytbar sula) Justerat AFDn till lägsta läget. Men GW sulor och Alpin sula är inga problem.

Inclinándose hacia. 110 an. ¿Merecen la pena ponerle un look pivote? Supongo que el turing será mínimo y estoy más interesado en tener una buena unión y complementar con yeso si es necesario, incluso si cuestan más más adelante. ¿O es shift/duke pt una mejor opción?
Lpivot in powder are so bad cause the back part of the binding is moving and its a mess to put it on powder i didnt recomend that go for shift are the best on the market right now :)

Tillbaka
Topp