Nya skidor denna säsong, vad köper ni?

karambo

Medlem
Jag står i begrepp att köpa ny skidor denna säsong så jag tänkte höra med er vad ni sneglar på inför denna säsong.

Idag kör jag på ett par Nordica Enforcer 93 (18/19) med Rotefella freeride.
Nöjd med dom, dom går köra fort, dom svänger och isgreppet är vad jag önskar. Men dom är samtidigt hårda och tunga, dom kan kännas lite döda ibland.

Så nu är jag inne på 2 skidor.
- Völkl Blaze 93 vilket verkar vara en snarlik skida som Enforcer men lite lättare och lekfullheten verkar finnas där. Den verkar "lösa dom problem" jag har med Enforcer utan att ge avkall på dom bra egenskaperna.

- Atomic Bent 90 eller 100. Nu hamnar jag på andra sidan spektrat, bort från pisten och in i parken. En relativt mjuk skida med mycket lekfullhet. Denna typ av skida vore kul att få testa då jag mest haft pist-orienterade. Kanske kan dom erbjuda det som gör att smilbanden går ännu bredare?

Völkl känns som det säkra kortet för mig medans Atomic kanske är det jag behöver nu för att utveckla telisåkandet ytterligare?

Bindningen kommer nog bli 22designs Outlaw x eller Bandit om den hinner komma.

Skidåkningen idag är uteslutande pist men tar gärna en tur offpist när förhållanden medger eller in i parken, mot blå linje.

Jag vet inte om jag startat denna tråd för att få köpråd eller bara för att säsongen närmar sig snart och jag tänker mer och mer på skidor? 🙄

Köpte nyss ett par Stöckli Montero AS efter att ha testat dem i våras. Funkar på is och slaskpuckel.

Nu har jag köpt ett par Völkl Blaze, hittade dom på black week rea för 6000.

Nu återstår det att ordna med en bindning.

Jag står i begrepp att köpa ny skidor denna säsong så jag tänkte höra med er vad ni sneglar på inför denna säsong.

Idag kör jag på ett par Nordica Enforcer 93 (18/19) med Rotefella freeride.
Nöjd med dom, dom går köra fort, dom svänger och isgreppet är vad jag önskar. Men dom är samtidigt hårda och tunga, dom kan kännas lite döda ibland.

Så nu är jag inne på 2 skidor.
- Völkl Blaze 93 vilket verkar vara en snarlik skida som Enforcer men lite lättare och lekfullheten verkar finnas där. Den verkar "lösa dom problem" jag har med Enforcer utan att ge avkall på dom bra egenskaperna.

- Atomic Bent 90 eller 100. Nu hamnar jag på andra sidan spektrat, bort från pisten och in i parken. En relativt mjuk skida med mycket lekfullhet. Denna typ av skida vore kul att få testa då jag mest haft pist-orienterade. Kanske kan dom erbjuda det som gör att smilbanden går ännu bredare?

Völkl känns som det säkra kortet för mig medans Atomic kanske är det jag behöver nu för att utveckla telisåkandet ytterligare?

Bindningen kommer nog bli 22designs Outlaw x eller Bandit om den hinner komma.

Skidåkningen idag är uteslutande pist men tar gärna en tur offpist när förhållanden medger eller in i parken, mot blå linje.

Jag vet inte om jag startat denna tråd för att få köpråd eller bara för att säsongen närmar sig snart och jag tänker mer och mer på skidor? 🙄
Har du köpt? Om inte så kan jag verkligen rekommendera Ranger 96 med ox bindningen 😀 Fantastisk kombo! Går överallt och som på räls i backen

Har funderat en del på detta. Kör på Enforcer 100 19/20 och är toknöjd. Går som tåget på allt utom stenhård morgonpist. Visst kikar man runt och läser tester om hur förträffliga årets nyheter är år efter år. Dock har jag så svårt att se varför jag ska köpa nya. Vad är det med de nya am-modellerna som motiverar 7-10000kr som inte 5år gamla Enforcers har. Har det egentligen hänt så mycket eller är det grader i helvete.

Jag är ute efter lite mera frontside fokuserade AM-skidor. Anomaly 84/88, Enforcer 89, Montero AR 💸, Project 91.
Visst blev det Anomaly? Testade ett par Anomaly 88 (188 cm tror jag) under 80 minuter i Danterciepes-backen i Selva. Riktigt positivt överraskad, trodde de skulle vara för mäktiga. Tunga att bära men lätta på foten.

Visst blev det Anomaly? Testade ett par Anomaly 88 (188 cm tror jag) under 80 minuter i Danterciepes-backen i Selva. Riktigt positivt överraskad, trodde de skulle vara för mäktiga. Tunga att bära men lätta på foten.
Jo, det blev dem i 182 cm längd. Jag mestadels jättenöjd med dem - mångsidiga, enkla att sladda, bra dämpning och bra kantgrepp. Men ibland önskar jag mig att skidan vore lite mjukare à la BC Serpo :D

Har de senaste tio åren kört på ett par Rossignol World Cup SL-race skidor, då de är roliga även i lägre farter när man åker med barnen, har nu kompletterat dessa med ett par Fisher Progressor 900 som dök upp nästgårds i prima skick för inga pengar, roliga skidor som duger mer än väl i väntan på något mer permanent, vad det nu månne bliva

Tillbaka
Topp