Dags att byta lagg?

matknu

Ny medlem
Dags att byta lagg?
Tjoho!

I 12 år har jag haft mina Fisher Progressor 900. Gillar allt från att carva snabbt och stort till snabbsvänga och även fjanta runt med snabba sladdsvängar a la sällskapsresan. Kanske mer fokus på snabbare kortare svängar eftersom jag tycker att trycka feta snabba carving hela dagarna är lite som att köra SUV. Nu är ju Progressorna säkert hyggligt moderna fortfarande egentligen och jag gilla dem men skulle vilja ha lite bredare under fötterna. Med 75 mm som jag har är det jobbit utanför pist och likaså när det blir uppkört. Jag har tittat på Deacon 84 men tycker att de är för dyra för mig som åker en vecka per år. Tre senaste sportloven har det varit Funäsfjällen men nästa år blir det alperna. Jag är 188cm/90 kg och hyfsad på att att ta mig ner. Nu har jag hitta Nordica Navigator 85 som klickar in alla boxar men jag undrar vad som kommer att bli annorlunda i bra pist. Är det stor skillnad? Fischerlaggen är ju rätt raciga men snälla. Navigatorn har ju 16.5 radie och har fått väldigt bra recensioner och ligger grymt bra i pris. Fischerna har 13-17m radie. Kan det vara ide att ta kortare Navigators för att få lekfullheten? Tänkte ca 179 ist 187 cm och den varianten som har metallkärna.

Mina nuv: https://www.freeride.se/prylar/skidor/fischer-progressor-900.html

/Mats

rabbit

Aktiv medlem
Dags att byta lagg?
...
men skulle vilja ha lite bredare under fötterna. Med 75 mm som jag har är det jobbit utanför pist och likaså när det blir uppkört. Jag har tittat på Deacon 84
...

Behåll de gamla för hårt i sälen och köp något med modern 'rockerkurva' och minst 100mm (110~pjäxbrett) under fot.
Att gå upp 10mm ger inte mycket skillnad.
Och du kommer troligen att (efter några dagar) bli förvånad över hur lätthanterliga moderna 'freeride'-skidor med 100-110midja är även i pisten.

#fwiw #imho #fredpåjorden

matknu

Ny medlem
Dags att byta lagg?
Det kan ju vara ett alternativ. När (...) det är lössnö kör jag bräda så jag har egentligen inget behov av riktigt breda skidor. Det är normalt 95 pist och 5 utanför i nuläget med slalomskidorna. Snabbtestade Völkl Mantra 95 breda förra året men bara några åk. FIck ingen feeling alls men det kanske behövs ngra dagar som du skriver.

fredw

Aktiv medlem
Dags att byta lagg?
Mantra är en sorts landsvägslok. De flesta skidor i den bredden är nog piggare.
Men med din 95/05-profil samt uttalad preferens för carving och att ”fjanta runt med snabba sladdsvängar” 😂 verkar 95 mm ändå onödigt brett.

Jag tänker tvärtom. Du är mycket pistorienterad så renodla den egenskapen istället för att köpa bredare allmountain.
Navigator i den längd du valt är nog inte helt fel.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp