Köpa korta skidor till lång gubbe

Hej

Behöver lite skidråd. Jag är 188 cm, väger ca 72 kg och helt OK åkare utan någon vidare teknik men full med åkglädje. Man kan väl säga så här; att jag fixar iaf de brantaste backarna i sälen/trysil med hygglig teknik utan att behöva sladdsvänga. Om det nu betyder något.:D

Åker 2-3 veckor om året. Alltid på familjeorter som typ sälen, branäs, trysil mm.

Åker mest tillsammans med mina barn som är 8-10 år. De älskar att åka i skogen och det gör jag med. Jag älskar att försöka hitta så rak fallinje som möjligt i skogen och åka utifrån mina kunskaper aggressivt. Förutom det blir det en del piståkande. Lössnö = drömmen men obefintligt.

Jag funderar nu på att köpa en för mig extremt kort slalomskida med väldigt snäv radie. Med kort menar jag 155-165 cm. Radie runt 11-12 meter. Detta då jag ofta är inne och brötar i tät skog med mkt korta, snabba svängar. När jag väl åker i pisten tycker jag om en snabbsvängd skida som liksom kastar mig ut ur svängarna. Vill hitta denna skida begagnad då skogskidåkningen tyvärr alltför ofta döljer dolda stenar och rötter och är inte intresserad av att köpa nytt och köra så hårt som jag ändå gör.

Har tidigare kört en atomic sl längd ca 172-175 cm och gillar den skidan mkt men den är numer helt sönderkörd.

Är jag ute och cyklar i mina tankar? och om någon skulle ha en lämplig skida i längd ca 160 i gbg området elelr som kan skicka så är jag öppen för förslag.

/P

Hej!

Inledningsvis en liten fundering kring din skidteknik, du säger att du åker de brantaste backarna i Sälen och Trysil utan att sladda ... det är ytterst få som har teknik och styrka att göra så ... jag skulle vilja kalla dem som fixar det som avancerade åkare. Utveckla gärna resonemanget kring din skidteknik.

Du skriver vidare att du vill ha begagnat för att de blir riskerar att bli förstörda i skogen, det sliter ju inte direkt mindre på skidorna för att de är begagnade, så jag antar att det mer är en prisfråga. Hur mycket får de kosta?

/MM

Mountain Man - du är ju en levande legend här på freeride.

Så här ser jag på mig själv. Jag har som många andra 70-talister åkt skidor sen jag var liten. säg att jag snittat iaf 1 vekca per år i över 20 år. Jag känner mig alldeles för okunnig för att betygsätta min egna kapacitet då jag helt och hållet är självlärd och befriande okunnig om teknik i teorin, vad mans ska och inte ska göra när man åker osv. Men, när jag är på familjesemester (iofs då i sälen/trysil där man ju knappast stöter på de mest avancerade åkarna) så noterar jag att det är inte många om ens någon som åker lika fort som mig i pistade backar och jag vill nog gärna åtminstone tro att jag åker på kant istället för sladd.

Då mitt självförtroende är gott men jag gärna inte vill skryta så tror jag mig fixa att åka ett storslalomlopp på ett helt ok sätt om än inte i klass med sverigeeliten.

när det gäller skogskidåkningen så är detta min paradgren menar jag själv då jag i unga år tvingades hänga med betydligt mer erfarna åkare som hade en väldigt rak och aggressiv åkning i skogen. Dvs jag vill inte åka runt träden utan hellre åka mot träden - i fallinjen. I tätskog där man inte ser mer än max tre svängar framför sig gäller det att vara lite lagom dum och våga hitta vägar som är trånga, smala och tja utmanande.

Vill inte på något sätt påstå att jag är Kaj Zackrisson dock. :)

Ja, att köpa begagnat är ju givetvis en prisfråga dvs jag blir inte lika sur på mig själv när jag klipper en sten eller på mina barn när dom i vanlig ordning traskar rakt över skidorna eller nån dansk i liftkön som inte kan stå på benen.

Kan ju passa på och säga att jag som många andra funderat på ett par RTM i någon bredd typ men att då köpa ett par riktigt korta RTM. Men tycker npg det är lite för mkt pengar för något som jag framförallt vill ha som en slit-och-släng skida. Skulle jag hosta upp det pengarna som som ett par RTM kostar så hade jag känt mig tvungen att köpa mer normal längd.

Just nu mindre "levande" efter att ha kraschat rejält i Tandådalen, för 25 år sedan hade jag antagligen rest mig upp plockat ihop grejorna och åkt vidare, nu har jag ont både här och där, dessbättre inget brutet (vad jag känner till).

Måste erkänna att jag inte blir riktigt klok på vad det är för skida du behöver/vill ha. Du säger 155-165 cm med 11-12 m radie vilket indikerar ett par SL (slalom) med racestuk alternativ ett par mjuka nybörjarskidor. inget av dessa alternativ känns som en höjdare om du vill kombinera hög fart i pisten med skogskörning, men det är klart att det går ... har du något exempel på vad det är för typ av skida du letar efter?

/MM

Om du är en skaplig åkare behöver du inte alls ha korta skidor i skogen. Du kommer runt ändå och får bättre stabilitet och flyt med 'normallånga' skidor. Rocker i bägge ändarna kan dock vara användbart.

erik_lagg sa:
Om du är en skaplig åkare behöver du inte alls ha korta skidor i skogen. Du kommer runt ändå och får bättre stabilitet och flyt med 'normallånga' skidor. Rocker i bägge ändarna kan dock vara användbart.
Tycker det är fascinerande att folk vill köra med mega korta skidor, varför?
Själv är jag av åsikten att en längre skida är att föredra vid all skidåkning förutom just portåkning.
Själv kör jag på 188's skidor över allt men då kör jag inte portar. Har inte det minsta problem i skogen med dessa. :)

När du ska köra svensk skog har jag ganska svårt att se att skärande sväng är att föredra.

Undrar om det är jag som missförstår nåt eller om utvecklingen gått väldigt mycket framåt och tekniken förändrats. Men jag upplever att folk helt plötsligt bedömer all åkning utifrån skärande sväng. Visst, att kunna åka med rent skär är ju en färdighet i sig men den stora färdigheten är ju att kunna variera sig mellan sladd och skärande sväng.

Det här rör inte TS specifikt utan verkar mer vara en övergripande trend. Är det jag som missat något?

Förstår inte hur du åker i skogen, rakt ned i fallinjen och inte åka runt träden. Fastnar du inte i fjällbjörken då???

Som MM skriver vill du ha en SL carver men i skogen vill man ha bärighet, om du inte gillar uppkörd frusen betong, dagen efter solstekt dag och tidigt på morgonen efter en stjärnklar natt med -15 C. Fast då åker inte jag i skogen alls.

Jag och de flesta med mig brukar föredra mjuk snö av olika slag i skogen. Allt från Utah fluff till tung svensk snö, men dock fortfarande halvmjukt så att du inte behöver bettskena. Och då gäller skidor med bärighet, det går att svänga ursnabbt med fetingar i lössnö. Kör själv Sektens Rhino i snårigaste fjällbjörk i god fart utan problem. Har provat mina Fischer SL där men helt klart långsammare i sväng då de sjunker.

Pillard sa:
När du ska köra svensk skog har jag ganska svårt att se att skärande sväng är att föredra.

Undrar om det är jag som missförstår nåt eller om utvecklingen gått väldigt mycket framåt och tekniken förändrats. Men jag upplever att folk helt plötsligt bedömer all åkning utifrån skärande sväng. Visst, att kunna åka med rent skär är ju en färdighet i sig men den stora färdigheten är ju att kunna variera sig mellan sladd och skärande sväng.

Det här rör inte TS specifikt utan verkar mer vara en övergripande trend. Är det jag som missat något?
+1 på det här, verkligen +1! Inte just TS nu men många verkar anse sig kunna åka på rena skär mest hela tiden, och att den svängen ska tillämpas i ur och skur oavsett terräng. Att åka på sladd verkar anses som dåligt och dosering mellan kant och vrid som är extremt viktig i skidåkningen håller på att försvinna för att folk köper kortsvängda skidor, åker på innerskida för att kunna lägga ut yttern långt ut och få mycket sväng, men är helt sålda när det blir brant. Carvingen är kul för att det är en ny upplevelse, men den är inte lösningen på all terräng man hamnar i som skidåkare. Rena skär i röd/svart backe med fartkontroll tar år att lära sig men det verkar många göra som att det vore som att cykla.. Det är en jäkla skillnad på att kunna åka på skär och faktiskt kunna ÅKA på skär med fartkontroll och rätt teknik. Likadant med skärande sväng i offpist/skog etc, inte så lätt att göra eller tillämpbart. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att göra skärande sväng i skog, trots mina 5 säsonger som skidlärare, kanske i ingång i skog när det är hårt före. Att få sig själv filmad är en bra metod för att få en idé om hur man själv åker, ofta sänks uppfattningen över sin egna förmåga.

Bra input från alla.

Då min budget är begränsad och jag tänker mig bara ha ett par skidor och mest åker i svenska fjällen så var min tanke från början att köpa ett par slalomskidor, just slalom inte GS eller något liknande.

Det är oftast mina barn som bestämmer var vi ska åka, jag hänger på. Det är deras skidglädje som jag säter prio på. Därför åker jag stundtals på ställen som den samlade freeride majoriteten säkert skulle betrakta som okul. Tex pucklig, spårig, skarig skog eller skog full av blöt, tung snö.

Jag har just nu inga lössnö ambitioner då jag prioriterar åkning med familj och i sälen är det inte många dagar på året som man kan hitta riktig pow.

Japp, bärighet i skogen är en sak man får offra med en smal skida men oftast är inte snödjupet så djupt när och där jag åker.

Min tanke är att försöka hitta ett par bättre beg. genom freeride köp/sälj, någon alpinklubb eller via blocket.

Märke - har inget krav.

Vill inte på något sätt göra gällande att jag är någon expert. Åker bara för att det är kul och vill helst inte grotta ner mig allt för mkt i teknik och teori av rädsla för att jag kommer fokusera mer på det än själva skidglädjen.

Vill också klargöra att jag inte på något sätt ämnar åka med skärande sväng i skogen. Skogskidåkning handlar bara om att hitta roliga och tuffa linjer tycker jag. Men, en kort skida anser jag vara väldigt lätt att snabbt kunna ändra riktning på och i sälenfjällen är det bara typ 100 meter fjällbjörks åkning där man i princip kan plöja rakt över en björk om man måste och sen möts man ofta av en ganska kompakt barrskog och då vill jag iaf ha en skida som är lätt att svänga/lägga om. En gång i tiden harvade jag runt med 2 meter Elan Comprex i skogen och då fick man jobba lite och det var på den "gamla goda tiden" då det faktiskt fanns mkt snö så att man kunde sjunka ner en bit. Det var utmanande för lårmusklerna.

Däremellan varvar jag skogsåkning med vanlig piståkning och då tycker jag en slalomskida i sälen/trysil är rolig med sina snabba svängar. Jag tycker även att en slalomskida är riktigt kul i uppkörd eftermiddagssnö i april då tycker jag att man kan plöja genom alla mjuka pucklar och studsa runt lite som man känner för.

Men, jag skulle vilja påstå att min erfarenhet av olika moderna skidor är högst begränsad och därav startade jag denna tråd. För att få smarta råd.

Jag har provat att åka Rossignol Soul 7 i sälen och det tyckte jag var en riktigt tråkig upplevelse både i pist, park och skog. Jag har kört en 10 år gammal Atomic SL 172 cm som en kompis en gång tävlat med, med 12m radie och den tycker jag är mkt roligare i nämnda områden. Har ingen lust att lägga 6-8000 på att prova en viss skida. Kanske borde prova att hyra olika men tycker alltid att uthyrarna verkar ha en egen agenda vad de vill hyra ut.

@patflemming
Börjar klarna ... tidigare fanns det fler kortsvängs friåknings pistskidor men idag är det lite längre radier som gäller i allmänhet, men det kompenseras med tip & tailrocker som gör skidan mer följsam, lättare att initiera svängen, lättare att komma ur svängen och lättare att sladda (rena Kinderegg). Jag tror du kan gilla en rockad skida i 80 mm klassen i längden omkring 170 cm, där kan du hitta en skida som är kvick i skogen samtidigt som den är riktigt bra i pisten.

Men huvudfrågan kvarstår, vad får det kosta? Är du beredd att lägga dig upp mot 4000 kr blir urvalet riktigt stort och det finns goda möjligheter att fynda även obegagnat. Pratar vi upp mot 2000 kr blir det tuffare och vi rör oss på begagnatmarknaden med de för- och nackdelar det innebär, men det går att hitta riktigt bra grejor även för denna peng! :-)

/MM

Mountain man och ni andra vad säger ni om dom där völkl rtm 80 som Intersport säljer för 3999kr?. Finns i längd 176 vilket jag har svårt att förhålla mig till. känns som jag frångår mitt tänk med kort slalomskida men å andra sidan får jag mer alltoundskida. Då börjar kag tänka att med dagens rocker så kanske 176 är kort?

Eller ett par Rossignol experience 80 premium för 3000kr? Längd 176 eller 184

Tusan Intersport verkar ha massor av bra delas.
Rossi hero elite för 2999
Dynastar Cham 87 för 2999 iofs en mer freeride skida men men.

Stadium har nu, 20% extra rabatt på redan rabatterade priser
T.ex 177 cm Head monster 83 Ti för 3499kr - 20% dvs 2800 riksdaler för ganska så bra skidor
nästa vecka skulle jag tro dom plockar bort alla vintervaror

/GC

@patflemming
Jag tror både Völkl RTM 80 och Ross Exp 80 kan passa dig och dina behov riktigt bra. På dessa skidor är rockern låg vilket gör att det i princip inte påverkar längdvalet. 176 cm bör vara "rätt" längd för båda modellerna. RTM 80 är sannolikt mer "farttålig/hårdare" och Exp 80 mer "lekfull/mjukare".

/MM

Typiskt mig, missade alla reor på hemmaplan och dessutom när jag väl står i butiken så blir man alltid så påverkad av försäljaren som alltid lyfter fram sina favvo skidor, favvo längd och säger att dom är bäst.

Nu surfar jag stenhårt på sport-bittl och försöker hitta något roligt för runt 3-400 eur. Har bland annat hittat ett par head supeshape & Völkl racetiger som väl båda är rena pistmissiler eller ett par fischer MTN 80 Ti. Jag vet at tjag gilalr korta svängar i pist och den katapult känsla man får av ett par rena slalomlagg men jag blir också väldigt sugen på att gå på lite med allmtn inspirerad skida med beredare midja.

Finns det något annat prisvärt som jag missar? Jag har en fäbless för Völkl märker jag då jag tycker deras namn är coolt, i övrigt har jag ingen jättekoll på material osv.

Här på Vexario finns oxå en hel del prisvärda alternativ just nu, särskilt med pistinriktning. Kika genom de olika kategorierna bara...

Sök på Ebay efter tex
Head Supershape Speed
Head Worldcup i.SL (utan RD!)
Båda funkar bra offpist med (mycket) god teknik och fart.

Köp inte skidor som du inte har testat! Passa på när du är i Sälen eller trysil, gå till hyran, be om att få testa skidor och därefter kan du köpa de antingen begagnat eller nya.

Blev ett par Vökl RTM 77 i 176 cm längd, årsmod 2012 som jag hittade begagnade. Ska upp och testa över påsk i Sälen och gillar jag dom inte så säljer jag dom. Priset var så bra att jag inte kunde motstå.

Har även hyrt ett par Head iTitan som jag ska jämföra med. Kommer bli kul och se om jag märker någon skillnad.

Testa även Head Supershape iMagnum som jag läst är "trevligare" än iTitan.

Tillbaka
Topp