Fischer PROGRESSOR 900

Fischer PROGRESSOR 900
Kategori: Pistskidor
Nivå: Medium
Märke: Fischer
Årsmodell: 2013
Mått (Nos/Midja/Bak): 121/75/104 mm Svängradie: 13.00 m (170 cm)
Storlekar: 160,165,170,175,180 cm
Pris: 8000 Kr
Tillverkarens beskrivning
SKIDAN SOM GARANTERAR ÅKAREN GRÄNSFRITT NÖJE. MED DEN NYA RACE-TRACK BINDNINGEN FÖR EXTRA STABILITET OCH BÄTTRE KRAFTÖVERFÖRING. DUAL RADIUS TEKNIK SOM GER DIG SNABBARE INGÅNG I SVÄNGARNA.

(Officiell information från Fischer)


Forumämnen om Fischer PROGRESSOR 900

Skidor med kort radie (Pursuit 14, Progressor 800, RC4, 24 Daytona el. 24 X-kart)  »

Vad tycker du om Fischer PROGRESSOR 900?
5
4
3
2
1
blunde56
2017-12-20
Styrkor:
Snabb och rolig skida att åka på. Stabil även i långa svängar.

Svagheter:
Inga

Sammanfattning:
Bra grepp och härlig att åka på i både korta och långa svängar.

Årsmodell: 2012
Åkstil: Pist
Testad längd: 170 cm
Åkarens vikt: 84 kg
Åkarens längd: 169 cm

Mountain_Man
2012-01-30
Styrkor:
Perfekt pistcrusier som levererar i proportion till vad man lägger in. Fungerar både i avslappnad crusing som i aktiv brantkörning. Enormt stor flexibiltet i svängradie och leverar såväl korta som långa svängar på rent skär. Lättsladdad men mår absolut bäst på kant i carvingsvängar.

Svagheter:
Inte lika exakt, greppsäker och fartstabil som en mer racingbetonad skida. (Men betydligt mer förlåtande.) Kommer till sin rätt om den körs mer på teknik än råstyrka. Inte förstahandsvalet för den som vill ha en "laddarskida"!

Sammanfattning:
Känslan i skidan är mycket krispig med en nära snökontakt. Extremt lätt att få in i tajta kortsvängar samtidigt som den är stabil i större svängar. Men är man van vid mer dämpade konstruktioner kan en viss inkörning behövas för att nyttja skidans fulla potential.

Inledningsvis var jag mycket konfunderad och det var inte långt ifrån att jag skulle lägga upp den på Köp & Sälj. Grymt underhållande i flackare backar men jag fick inte riktigt till det när det brantade på utan då kändes skidan nervös och instabil. Tack och lov gav jag skidan ytterligare chans och upptäckte till min glädje att med en mer aktiv körning och distinkt kantisättning levererar den fullt ut även i hög hastighet i branta partier.

Perfekt pistksida för de som vill ha någom mindre krävande och mer förlåtande än en mer racingbetonad skida utan att tappa allt för mycket i prestanda.

Progressorkonceptet innebär att skidan har två svängradier. Min skida i 180 cm är märkt med 14/19 vilket om jag förstått det rätt innebär att framdelen av skidan har en skärningsradie på 14 meter meden bakdelen har 19 meter. Tycks fungera i praktiken för mer flexibel svängradie har jag inte upplevt på någon skida. Mycket lätt att pressa i slalomkortsväng samtidigt som skidan även håller greppet i mer storslalominspirerade linjeval!

Skidans uppenbara svaghet märks på hårt slagit underlag där den lätt dämpade konstruktionen (jämfört med racelagg) ger ett nervöst intryck. Går att kompensera till viss del med en bestämd aktiv åkstil, men det känns att skidorna inte är race.

I betyg absolut värde en femma (5) för den som söker en pistcruiser men vill man ladda och är mer raceorienterad är en mer dämpad konstruktion att föredra. Därav betyget fyra (4).

Sammanfattningsvis en enormt flexibel och skön skida för pistcruising i skilda hastigheter och svängar för alla som vill ha något mer bekvämare och förlåtande än en raceskida.

Årsmodell: 2012
Åkstil: Oskolad men ståsäker. Utanförpist (puder,blötsnö, skare, sten, whatever ...) och pistcruising.
Testad längd: 180 cm
Åkarens vikt: 92 kg
Åkarens längd: 186 cm