Köpguide: Köpa rätt Skidhjälm

En av tio som skadar sig i skidbacken får en huvudskada. Hälften av skadorna hade kunnat undvikas med rätt hjälm.
Det kan vara svårt att välja vilken hjälm du ska köpa, alla tillverkare pratar förstås om sina egna lösningar som de bästa och täcker upp brister med en massa mumbo jumbo som snarare skapar förvirring än att hjälpa.

Vi klargör några grundläggande saker innan vi går vidare.
Nej, en cykelhjälm eller annan typ av hjälm avsedd för andra ändamål än skidåkning kommer inte att skydda dig tillräckligt om olyckan är framme.
Nej, köp inte hjälm från Biltema eller liknande varuhus som inte är speciellt insatta i skidåkning.
Och nej, klistermärken försämrar inte kvaliteten på hjälmen. Eller för att förtydliga. Moderna hjälmar med nutida klistermärken gör inte det. Detta är en modern skröna. Förr i tiden när hjälmar gjordes av ett annat material och klistret på klistermärken inte var vattenbaserat kunde det påverka molekylstrukturen i plasten och försämra skyddet, och många försäkringsbolag hade klausuler mot just klistermärken på hjälmar.

Passformen

Passformen är A och O när du köper hjälm. En hjälm ska sitta både bra och skönt och detta kan ta lite tid att hitta om du har en avvikande huvudform. Den ska sitta skönt för att vara användarvänlig. Gör den inte det är risken större att hjälmen lämnas hemma och exponentiellt ökar risken för huvudskador. Sen ska hjälmen passa bra för att göra det jobb den är tänkt för. Skydda. Hur en hjälm sitter om den sitter bra återkommer vi till alldeles strax.

Storleken kan variera något mellan fabrikör men nedan har du generella storlekar. Varför storlekarna är angivna i ett spann är därför att hjälmen är justerbar i storleken. Antingen med pads, olika innandömen eller en snurra i nacken som är bra för att finjustera.

Small/Medium 53-56cm
Medium/Large 56-59cm
Large/XLarge 59-61cm

Du mäter enkelt din egen omkrets på huvudet genom att lägga ett måttband strax ovanför ögonbrynen och låta det löpa runt huvudet strax ovanför öronen. När detta är gjort blir letandet enklare. Prova dig fram bland modellerna och märk väl att en hjälm kanske behöver modifieras med pads eller dyl. för att bli idealisk just för dig. När du hittat en hjälm som verkar sitta bra, så gör den oftast det, men du kan alltid göra några enkla test. Känns den tight runt hela huvudet? Är du helt rörlig? Tar hjälmen i nacken? Kan du spänna hakbandet? Nicka fram och tillbaka ganska ordentligt och se hur benägen hjälmen är att röra på sig. Är den rörlig i detta test är den för stor. Du kan även prova att rucka på hjälmen med handen. Vill huden följa med när du för hjälmen bak över hjässan? Det är inget måste men ett kvitto på att hjälmen sitter bra om huden vill följa med något. Prova nu att göra samma test i sedled. Är den rörlig är den för stor.

Certifikat

De flesta hjälmar är byggda för att hålla dig varm och skydda dig. Vad ska den skydda mot då? För att få säljas och marknadsföras inom Europa måste hjälmen vara CE-märkt.
En godkänd skidhjälm har märkningen ”CE-EN 1077” (vissa fall SS-EN 1077) vilket står för Eueopean Norm där 1077 är specifikt för skidhjälmar (märk väl att snowboardhjälmar ej räknas och har en separat märkning). Kraven hjälmen skall uppfylla är, konstruktion allmänt, stötdämpning, penetrationsmotstånd, hakbandsfunktion samt märkning och information på svenska. Hjälmarna testas i 20km/h. Motsvarande märkning i USA är ASTM om du skulle inhandla hjälm där. CE-märkning svarar upp till ASTM-kraven medan ASTM ej möter CE-kraven. Det finns dock de som hävdar att CE-testerna är förlegade.

MIPS

Mips (Multi-Directional Impact Protection System) är en god kvalitetsstämpel. Traditionellt testats hjälmar med våld rakt emot huvudet (smällar och penetrationsskador) medan många forskare hävdar att det faktiskt är rotationsskador som står för den största delen av olyckorna.

Eftersom många olyckor innebär islag från sidan är målet att MIPS-hjälmen ska ta upp energi från både raka och sneda fall.
Både forskare och kirurger lobbar i nuläget för att man ska testa hjälmar mot en snedställd yta istället mot en plan. En sned rotationsskada, som är den vanligaste vid trafikolyckor, ger ungefär tio gånger större deformationer i hjärnan än ett slag rakt mot huvudet.
MIPS-tekniken innebär ett hölje av plast på insidan av hjälmen – plasthöljet fungerar som glidskydd åt sidorna för att fånga upp stötskador mot huvudet. Tekniken bygger på kroppens eget sätt att skydda hjärnan på, genom att hjärnvävnaden glider i skallen och skyddas av ryggmärgsvätskan vid en krock.

Ventilation

Fixerad ventilation på hjälmen är den mest grundläggande ventilationen. Detta system använder hål eller dylikt inbyggda i innerskalet. Detta tillåter små mängder värme att lämna skallen men den är inte justerbar. Andra har dubbla lager hål i de två skalen ytterst som är placerade avigt. På så sätt förloras inget skydd men med ökad ventilationsförmåga.
Många hjälmar har justerbara ventilationsöppningar på det yttre skalet. Snabbt justerbart och ofta en bred skala av ventilering.
Det finns även självklart hjälmar som kombinerar de olika nämna systemen.

Material

Ytterskalen på hjälmar består oftast av ABS-plast (en sampolymer med olika mängd akrylnitril-, butadien- och styren-monomer) eller PC-plast (polykarbonat). På bättre hjälmar är det kompletterat med en förstärkning av Aramid (aromatic polyamid) som i handelsnamnet heter kevlar. Olika typer av förstärkningar finns; rutnät, kors eller andra sätt att fördela en kraftig smäll. Här kan du snabbt se en kvalitetsskillnad på hjälmar även om det självklart inte är i svart och vitt. Jämför du en hjälm med ett ytterligare skyddande lager av kevlar mot en med endast ett lager ABS-plast har du oftast en bättre (men tyvärr också dyrare) hjälm i den med kevlar.

Kolfiber hittar du på de lättare modellerna. Väldigt hårt och lätt på samma gång.

EPS (Expanded Polystyrene) är det du ofta hittar som stötabsorberande material inuti hjälmen

Olika typer av skidhjälmar

full faceFull Face

Denna hjälmen ser du inte lika mycket i skidbacken som för ett drygt decennium sedan. Bra skydd, speciellt mot ansiktet dock så har det diskuterats huruvida denna typ av hjälm är kontraproduktiv för nackskador.

 

 

 

 

 

Half Shell

Den vanligaste hjälmen idag. Fördelar med denna är att den oftast är lätt.

 

 

 

 

 

 

 

Full Shell

Vanlig i den alpina världscupen och skiljer sig från half shell med plasten som går ner över öronen.
Så, vad kommer vi fram till egentligen? Vi kan summera informationen så här. Alla skidhjälmar du hittar i en seriös butik är godkända enligt konsumentverkets krav och då märkta med EN 1077. Dock så är deras tester bristfälliga enligt många då de endast testar för penetrationsskador och raka smällar. Känner du dig osäker på detta ska du välja MIPS-hjälmar som oftast placerar sig bättre i tester än ej MIPS-hjälmar.

Passformen är väldigt viktig och det är här du ska lägga ner tid. Går du till en seriös butik kommer de kunna hjälpa dig. Känn efter, låt hjälmen vara på ett tag. Passar den till dina goggles? Det gör de flesta hjälmar i dagsläget men varför inte ta med de goggles du skall åka med?

Skyddet är olika bra men det enda du kan göra förutom att testa själv är kika på andra test. Folksam gör de mest omfattande testen i Sverige idag.

Dyrt kan det mycket väl komma att bli men detta är någonting som verkligen är värt att prioritera. Med det inte sagt att en dyrare hjälm behöver vara bättre, men om priset försvaras med modernare teknik är ofta fallet så att de är bättre.

Du har väl inte missat våra andra köpguider?

Köpguide: SKIDOR >>
Köpguide: PJÄXOR >>
Köpguide: SKIDKLÄDER >>
Köpguide: BINDNINGAR >>
Köpguide: GOGGLES >>

Text: Simon Tjernström
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla2   Kommentera (2)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: ,
  • TAGGAR: ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. simon_tjernstrom
    0

    Det där är absolut en bra länk att se där jag tror dom har testat hjälmar med en kraft av 25km/h istället för 20km/h som certifieringen kräver. Även testas här hjälmar med sned inslagsyta.

  2. rabbit
    0
    rabbit | 2014-09-06 03:42          

    mer intressant läsning om skidhjälmar:
    "Det är stor skillnad mellan de bästa och de sämsta skidhjälmarna och alla skidhjälmar i testet skulle kunna förbättras. Det visar Folksams test av 13 av de vanligaste skidhjälmarna på den svenska marknaden"
    http://www.folksam.se/testergodarad/var … kidhjalmar