Bästa carvingskidorna för pist 2023

Letar du efter ett par slalomskidor som har ett tryggt isgrepp och härliga carving-egenskaper? Vi har hårdtestat en massa av årets nya alpina skidor ämnade för pist. Här läser du omdömen och betyg.

Om du ska hålla dig till liftar och preparerade nedfarter så är en pistskida den ultimata kompanjonen under dina pjäxor. En bra pistskida är en ren fröjd att åka härliga carvingsvängar med oavsett om du ska till Sälen, Åre, Vemdalen, Norge, Alperna eller någon annanstans.

Ett grymt isgrepp, fartstabilitet och kvickhet från kant till kant är några av egenskaperna som gör att en pistskida sticker ut jämfört med andra kategorier av alpina skidor som exempelvis de lite bredare all mountain-skidorna.

Om du vill veta mer generellt kring lagg och är köpsugen så har vi gjort en omfattande guide kring att köpa skidor. Under testet av pistskidor här nedan hittar du också en specifik Frågor & Svar om just carvingskidor.

Förr i tiden, och fortfarande av somliga, så sade man slalomskidor. Idag brukar man säga pistskidor vilket då innebär kategorin av skidor som är avsedda för preparerade nedfarter. Inom segmentet pistskidor hittar man sedan slalomskidor, som då har en väldigt kort radie som ger korta, snabba svängar som i just den alpina grenen slalom, medan storslalomskidor har en längre radie.

Om Skidtestet

Freeride.se var på plats i Vemdalen redan i början på februari 2022 och testade fem spännande nyheter inom pistskidor som kommer ut i butik och hos näthandlare nu i höst. Testet består också av fyra pistskidor som vi testade förra vintern i Sälen respektive Kungsberget, dessa skidor finns kvar i samma konstruktion och grafik, enda undantaget är K2 Disruption 78 Ti som fått nya grafik.

Innan du köper skidor rekommenderar vi alltid att du testar själv och/eller läser fler skidtester. På försäsongen innan jul kommer skidtestardagarna på platser som Vemdalen, Sälen och Åre där du gratis kan testa skidor.

Utan vidare omsvep, här är några av årets bästa pistskidor! Skidorna är sorterade efter betyg från våra teståkare, bäst först.

Bästa pistskidor 2023

1. Fischer RC One 78 GT

Längder: 157, 164, 171 och 178 cm
Tip: 123 mm
Midja: 78 mm
Tail: 110 mm
Radie: 16 m (@ 171 cm)
Vikt:  2050 gram (@ 171 cm)

Om skidan: Fischer RC One 78 GT är anpassad för lättsam och smidig åkning med en ny tvådelad platta med minimal vikt som ska ge perfekt kraftöverföring. Skidan har en massiv träkärna av poppel och Fischer har i denna skida också petat ned följande egenskaper:
– Bafatex som är ett lätt material med ett fantastiskt styrka-till-vikt-förhållande samt utmärkt hållbarhet vilket tillför styrka och smidighet i skidkonstruktionen.
– Sidoväggar i ABS som stöttar stålkanten för bästa stabilitet, styrka och tålighet.
– Trippel radius som möjliggör bättre kraft och kontroll genom hela svängen.
– Turn zone teknologi, en teknik som innebär en blandning av specialiserade material i den kritiska spann-delen av skidan för att minska massan. Detta möjliggör mycket enklare styrning och svänginitiering samt minimerar vibrationer.

Skidan riktar sig enligt Fischer från medel till avancerade åkare och GT-serien är aningen bredare med sina midjemått från 78 och hela vägen upp till 86 cm och har även lite längre rocker än de smalare segment Ti, S och X.

Omdöme: RC ONE 78 GT är en skida som är lättsvängd, fartstabil och ligger bra i pisten. Att skidan uppfattas lätt har kanske att göra med att Fischer försökt mixtra med materialet i skidan och, kanske tack vare Bafatex, lyckats reducera skidans vikt i tip and tail samtidigt som man inte tummar allt för mycket på vridstyvheten. Skidan testades på ett relativt uppkört före vilket i sig är ett bevis på att 78 GT fungerar alldeles ypperligt under sena eftermiddagar då det ofta blir mer uppkört, rocker-konstruktionen finns där och hjälper till att initiera svängen men är inget som man reflekterar speciellt mycket över. Detta är en otroligt komplett skida som upplevs lyhörd med bra gensvar. Turn zone teknologin och trippel radius? Ja…  kanterna sitter då i underlaget och det är det som räknas! En otrolig konsumentskidan som inte heller är för dyr med en rimlig prislapp på 6000 kronor.

Betyg: 5/5

Mer information: läs hela recensionen av Fischer RC One 78 GT


2. Stöckli WRT pro

Längder: 162, 172 och 180 cm
Tip: 118 mm
Midja: 66 mm
Tail: 100 mm
Radie: 14,8 meter (@ 172 cm)
Vikt: –

Om skidan: Denna skida är ett stycke schweiziskt mästerverk. Träkärnan är förstärkt med dubbla lager titanal och har också längsgående integrerat kolfiber som ska ge ännu bättre prestanda i pisten. För detta är en pistskida i sin renaste form som är utrustad med teknologi från världscupen, bland annat har belaget högre andel sot vilket ger maximalt glid. Prislappen inklusive bindning och platta ligger på blygsamma 19 000 kronor.

Omdöme: Stöckli WRT pro är en fartstabil skida som är vassare än en schweiziskt armékniv. Skidan fungerar bra i båda stora och små svängar och samtliga teståkare var  överens om hur rolig och kompetent denna skida är när det kommer till hård piståkning. Enough said!

Betyg: 4,9/5

Mer information: läs hela recensionen av Stöckli WRT Pro.


3. Salomon S/Race GS

Längder: 170, 175 och 180 cm
Tip: 115 mm
Midja: 68 mm
Tail: 97 mm
Radie: 18 meter (@ 175 cm)
Vikt: 2115 gram (@ 175 cm)

Om skidan: Salomon S/RACE GS 12 är framtagen för avancerade åkare som vill åka storslalomsvängar (GS = Giant Slalom) i pisten och släpps i en begränsad upplaga. Salomon har petat ner vad de kallar ”Blade-teknik” i skidorna, vilket består av ett titanal-lager som är utskuret delvis och ersatt med flexibla polymerinlägg som enligt uppgift ska göra det lättare att böja skidan och att svänga utan att tappa fart. Skidan är en lightversion av det som tävlingsåkarna kör på i världscupen, alltså en avancerade skida för oss vanliga dödliga skidåkare. Skidan har en träkärna i ask, två lager titanal och en sandwichkonstruktion som ger ”utmärkta förutsättningar för att krossa allt motstånd” enligt de franska skidtillverkarna på Salomon. Belagen ska också vara redo för fart, då det är tävlingsbelag.

Omdöme: Detta är en lättåkt och lekfull pistskida som ändå står pall för ett rejält stycke fart utan att svänga för mycket. I jämförelse med Fischer RC4 CT som gick i mål med samma snittbetyg (se nedan) så upplever delar av teståkarna denna skida från Salomon som mer lättåkt. Prislappen för dessa retrodesignade skidor ligger på 10 200 kronor inklusive bindningen X12.

Betyg: 4,25/5

Mer information: läs hela recensionen av Salomon S/Race GS.


4. Fischer RC4 CT

Längder: 165, 170, 175, 180 och 185 cm
Tip: 113 mm
Midja: 65 mm
Tail: 98 mm
Radie: 15 meter (@ 175 cm)
Vikt: 2350 gram (@ 175 cm)

Om skidan: Fischer RC4 CT kom ut på marknaden för tre år sedan och inför 2023 är skidan uppdaterad. Bland annat har man lagt i plexiglas i utskärningen i brättet för att du som åker dessa skönheter inte ska få snö i ansiktet (vilket uppenbarligen varit ett problem på tidigare modeller). I övrigt är detta en skida som svänger mycket med full prestanda, konstruerad med dubbla lager metall samt förstärkt med kolfiber. Priset för RC4 Ct ligger på cirka 13 000 kronor inklusive platta och bindning.

Omdöme: Detta är en skida som ser snabb ut – och är snabb. Fischer RC4 CT är en utmanande, hård, vridstyv och tung skida med bra isgrepp. ”Jag fick kämpa lite men det var kul” säger en av teståkarna vilket är ett talande omdöme för dessa raceskidor från Fischer.

Betyg: 4,25/5

Mer information: läs hela recensionen av Fischer RC4 CT.


5. Völkl Deacon 76 Master

Längder: 171, 176 och 181 cm
Tip: 124 mm
Midja: 76 mm
Tail: 104 mm
Radie: 17,6 meter (@ 176 cm)
Vikt: 2420 gram (@ 176 cm inklusive bindning)

Om skidan: Völkl har här tagit racestandard till konsument-scenen med en träkärna av massiv ask som man använder i World Cup cirkusen tillsammans med två fulla lager av titanal. Deacon har även en kolfiberförstärkning för att reducera vibrationer och öka vridstyvheten. Kommer med en raceplatta från Marker på 10 millimeter. Deacon 76 Master har camber konstruktion med lite tip and tail rocker. Materialvalen har reducerats ned till en sak – och det är maximal prestanda. 

Omdöme: Detta är en riktig charger skida som kräver sin åkare för att kunna nyttja dess fulla potential. En skida för större svängar som passar dig som som gillar fart. Vill man ha samma typ av skida men korta ned svängarna rekommenderas Deacon 72 Master i stället eftersom den har en kortare radie. Raceplatta tillsammans med tip and tail rocker gör att kantövergångarna blir blixtsnabba.

En stark träkärna och två lager titanal uppskattades av teståkaren som gärna åker snabbt och relativt aggressivt. Med en stark konstruktion anpassar sig skidan ändå mycket bra mot underlaget vilket ger en otrolig stabilitet, vid utgången av svängen så frigörs all ackumulerad energi och skidan flexar härligt tillbaka vilket ger en otrolig acceleration ur samt in i nästa sväng. Tre saker som imponerar är; skidans precision, styrka och att den uppfattas väldigt responsiv.

Modellen gör sig sannolikt bäst och mest rättvis i sällskap av en avancerad åkare. Att börja med carving och köpa den här skidan rekommenderas inte då den kräver en relativt inbiten åkare med dragning åt race.

Betyg: 4/5

Mer information: läs hela recensionen av Völkl Deacon 76 Master


6. Elan Voyager

Längder: 160, 166 och 172 cm
Ihopvikbara längd: 90 (@166 cm)
Tip: 127 mm
Midja: 78 mm
Tail: 110 mm
Radie: 13,7 meter (@ 166 cm)
Vikt: 3400 gram (@ 160 cm)

Om skidan: Elan Voyager är världens första vikbara (och antagligen knäppaste) skida för piståkning. Den viks ihop och fälls upp med hjälp av en roterande platta i kolfiber. I övrigt så är träkärnan förstärkt med titanium och rockerprofilen i ser olika ut på höger- respektive vänster skida (mer rocker på skidans yttersidor).

Omdöme: Elan Voyager är en lättåkt och rolig pistskida som är kvick i svängarna utan att bli överdrivet aggressiv. Den är förvånansvärt allround och fungerar relativt bra även när det är uppkört vilket gör att denna skida skulle kunna vara ett bra alternativ för dig i princip uteslutande åker i preparerad pist och vill ha en skida som är behändig att resa med. Tekniken har dock ett pris, och dessa originella skidor går lös på cirka 13 000 kronor.

Betyg: 4/5

Mer information: läs hela recensionen av vikbara skidan Elan Voyager.


7. K2 Disruption 78 Ti

Längder: 156, 163, 180, 177 och 184 cm
Tip: 124 mm
Midja: 78 mm
Tail: 109 mm
Radie: 17,8 meter (@ 177 cm)
Vikt: 1886,6 gram (@ 177 cm)

Om skidan: K2 Disruption 78 TI är något bredare pistskida som tenderar att hamna i kategorin all mountain. Träkärna i asp vilket gör att skidan uppför sig lugnt och mjukt mot underlaget. I-Beam är ett nytt koncept K2 kommit med som innebär att man förstärkt mittpartiet på skidan med titanal. I-Beam skall hjälpa till att göra skidan lagom styv men eftersom metallen inte sträcker sig ut på sidorna blir skidan förhållande vis lätt och smidig att svänga med. 

Disruption 78 Ti har också Power Wall teknologi vilket innebär en grövre Side wall som är integrerad med träkärnan under foten vilket tillsammans med I-Beam ger extra vridstyvhet främst under bindningen. Dark Matter Damping som är en mix av kolfiber och gummi hjälper till att absorbera vibrationer utan att behöva lägga till en massa vikt i form av annat material i skidan. I övrigt en skida med traditionellt spann samt rocker i tip och tail. 

Omdöme: Här har vi en skida som glänser när det kommer till högre farter där skidan är lugn och samlad. Vibrationerna absorberas vilket i sig genererar ett otroligt kantgrepp. Skidan uppfattas aningen seg och behöver jobbas för att få med kraften ut ur svängen. Disruption 78 TI har likt Fischer RC One 78 GT en rocker konstruktion som gör att skidan klarar en eftermiddag när föret är lite mer uppåkt och svårhanterat, tillsammans med att skidan är lite bredare än vanliga carvingskidor.

Skidan är inte speciellt lättmanövrerad och är relativt svår att påverka genom svängen men väldigt stabil väl på kant. En samlad bedömning är att det är en fartstabil skida som är lätt att svänga med, det vill säga lättåkt – men tyvärr saknas flexen i skidan.

Betyg: 3,5/5

Mer information: läs hela recensionen av K2 Disruption 78 Ti.


8. Rossignol Hero Elite MT

Längder: 1159, 167, 175 och 183 cm
Tip: 123 mm
Midja: 74 mm
Tail: 109 mm
Radie: 15 meter (@ 175 cm)
Vikt: 1850 gram (@ 175 cm)

Om skidan: Rossignol Hero Elite Multi-Turn är byggd för dig som vill åka pist på en raceinspirerad skida, men är enklare enklare konstruerad (bland annat mindre metall) vilket ska ge en lättåkt och prisvärd skida. Hero Elite MT är konstruerad med kolfiber, basalt samt titanal och har också försetts med en så kallad On-Trail Rocker, vilket ska ge en mer förlåtande skida som är enkel att få in i sväng. Priset ligger på 7000 kr med bindning.

Omdöme: Rossignol Hero Elite MT är en mjuk skida som sannolikt passar nybörjare till medelåkare. Delar av teståkarna på denna skida tycker den är för mjuk och att kicken ut ur svängen uteblir, de tillägger dock att det inte är något fel på skidan men att den inte passar dem.

Betyg: 3/5

Mer information: läs hela recensionen av Rossignol Hero Elite MT.


9. Elan Ace SCX Fusion X

Längder: 155, 161, 167, 173 och 179 cm
Tip: 113 mm
Midja: 67 mm
Tail: 100 mm
Radie: 15,9 meter (@ 173 cm)
Vikt: 2360 gram (@ 173 cm)

Om skidan: Elan Ace SCX Fusion X är en pistskida som ska göra det möjligt att kombinera korta slalomsvängar och längre storslalomskär. Denna skida är byggd för medel och avancerade åkare och är förstärkt med dubbla lager titanal samt Fusion X, som är Elans bindningssystem, där själva bindningen är monterad på en kolfiber- och kompositplatta. Elan Ace SCX Fusion X i årsmodell 2022/2023 är exakt samma i konstruktion och grafik som föregående år. Vill man ha en ren slalomvariant av denna skida finns Elan Ace SLX och storslalom heter Elan Ace GSX.

Omdöme: Elan Ace SCX Fusion X är en skida som passar åkare som inte kräver allt för mycket och vill ha en lättåkt skida utan överraskningar. Freerides teståkare upplevde dessvärre att denna skida inte klarade av fart och aggressiv åkning tillräckligt bra. Summa summarum; ändå en mysig carvingskida.

Betyg: 2,7/5

Mer information: läs hela recensionen av Elan Ace Scx Fusion X.


Jämförande tabell

Märke & Modell Mått (nos-midja-bak) Radie Vikt per skida Betyg
Fischer RC One 78 123-78-110 mm 16 m (@1717 cm) 2050 g (@171 cm) 5
Stöckli WRT pro 118-66-100 mm 14,8 m (@172 cm) 4,9
Salomon S/Race GS 116-68-97 mm 18 m (@175 cm) 2115 g (@175 cm) 4,25
Fischer RC4 CT 113-65-98 mm 15 m (@175 cm) 2350 g (@175 cm) 4,25
Völkl Deacon 76 Master 124-76-104 mm 17,6 m (@176 cm) 2420 g (@ 176 cm inklusive bindning) 4
Elan Voyager 127-78-110 mm 13,7 m (@166 cm) 3400 g (@160 m) 4
K2 Disruption 78 Ti 124-78-109 mm 17,8m (@166 cm) 1886,5 g (@177 cm) 3,5
Rossignol Hero Elite MT 123-74-109 mm 15 m (@175 cm) 1850 g (@175 cm) 3
Elan Ace Scx Fusion X 113-67-100 mm 15,9 m (@173 cm) 2360 g (@173 cm) 2,7

Köpguide pistskidor

Vad är en pistskida?

En pistskida förklaras kort och gott med namnet. Konstruktionen det vill säga sättet den är utformad på, gör att skidan presterar maximalt om kanterna kan ha en klinisk kontakt med underlaget. Underlagt ska i detta fall bestå av ett fast, välpreparerat, jämt före.
Och vart hittar du så optimala förhållande, jo i pisten.

Vad är det som är bra med en pistskida?

Oavkortat själva carving-teknologin!
Skidan kan, förutsatt att möjligheten ges, skapa runda och symmetriska svängar tack vare sin djupare skärning och timglas liknande form. Carvingåkning är en rolig åkteknik för personer som gillar fart. Beroende på backe och dagsform kan åkaren dessutom utmana sig själv genom att vissa åk svänga mer och andra åk mindre.

Vad är det som är dåligt med en pistskida?

Fel pistskida till fel åkare kan innebära att skidan uppfattas som svår att över lag kontrollera när det gäller att kunna manövrera skidan till sväng. Samtidigt som det skulle kunna vara tvärtom, det vill säga att skidan uppfattas för lättsvängd och mjuk. Detta beror oftast på två saker, åkarens nivå rent tekniskt samt vikt.

Hur bred är en pistskida?

Varierar från skida till skida men min personliga åsikt är att skidor under 90 millimeter i midjan kan titulera sig som pistskidor.
En pistskida som är smalare i midjan går fortare att kanta jämfört med en bredare skida. Eftersom det krävs en kortare rörelse för att vinkla skidan till kant.
En smalare skida funkar bättre under optimala förhållanden, en bredare pistskida fungerar också men gör sig bättre när det blir uppåkt och stökigt som det lätt kan bli under eftermiddagarna.

Varför ska jag inte bara stirra mig blind på en pistskida?

För åkaren som inte bara håller sig i pisten utan värdesätter åkning över hela berget, kan en dedikerad pistskida vara de sämre valet. Varför? Skidan är ofta tyngre men framför allt smalare vilket gör den svårmanövrerad i djupare snö. Skidan är byggd för att gå på kant samt fästa på hårdare underlag och kommer kännas som två ubåtar utanför pisten.

Åkning i off pisten är då mer gynnsam av en bredare skida som ger bättre bärhet samtidigt som denna typ av åkning kräver en helt annan typ av skidteknik.

Varför ska jag inte stirra mig blind på skidor överhuvudtaget?

Skidor som så mycket annat i livet till exempel; golfklubbor, bilar, fiskespön är bra på olika saker. Det finns idag ingen skida som är bäst på allt så vid val av skida skall du primärt välja en skida som tenderar att prestera bäst där du kommer åka och som passar dig som åkare både till erfarenhet och/eller vikt.

Vilka bindningar ska jag ha på ett par pistskidor?

En bindning som klarar av din vikt och nivå av åkning.
Ju tyngre eller mer avancerad åkare du är desto större påfrestning sätts på bindningen.
En lättviktig nybörjare skall heller inte ha för hård inställning på bindningens fjäder eftersom bindnings primära syfte är att säkra skidan på foten. Skidan skall aldrig oönskat lösa ut under åket utan bara i situationer där det kan innebära större skada om skidan sitter fast, alltså vid en krasch.

Vad är det här för plattor alla pratar om på pistskidor, vad ska det vara bra för?

Plattor kan vara bra av flera olika anledningar. Till exempel när man vill flytta bindningen utan att behöva borra fler hål i skidan, åkaren kommer högre upp från underlaget och kan således kanta skidan mer och även öka kraften i svängen. Det kan förbättra flexen eller styva till skidan.
Det finns olika typer av plattor med olika funktion, material och höjd..

Måste jag köpa nya pistskidor?

Beror på hur mycket skidor du åker samt hur väl du sköter om dina skidor.
En person som åker på skidorna två veckor per år och då endast vallar skidorna, kommer kunna ha samma skidor under en väldigt lång tid. Medan en åkare som åker två gånger i veckan och då slipar skidornas kanter mellan varje pass, behöver byta skidor eftersom det till slut inte finns några stålkanter kvar.

En annan aspekt kan vara att du som nybörjare köper skidor för att lära dig åka carving.
Skidor som med tiden kan upplevas för mjuka och fladdriga.
Då kan det åkmässigt vara så att du behöver köpa ett par mer avancerade skidor som passar
din utvecklade åkstil bättre.

Hur är en pistskida konstruerad och vilka material är det som gäller?

Skidor är idag olika konstruerade men den vanligaste tekniken är lite lik en smörgås med olika pålägg som ligger lager på lager, d.v.s. en sandwich-konstruktion.
I denna finns armerad plast eller glasfiber, skidans mitt d.v.s. kärnan består ofta av ett träslag och här finns det en uppsjö olika, till exempel al, björk, bok, balsaträ, poppel eller ask.
För extra förstärkning så läggs ofta ett eller varför inte två lager titanal.
För att minska oönskade vibrationer har det blivit vanligare och vanligare med gummi i skidorna. På skidans sida hittar vi stålkanter som på pistskidor av naturliga skäl är lite bredare så att de tål fler slipningar och sist men inte minst belaget undertill på skidan som är gjort av polyeten.

Vad är det för skillnad mellan pistskidor för dam och herr?

Det är ingen astronomisk skillnad mellan dam och herr skidor, vanligast är längd och exteriör design. Visst kan det skilja i material då en dam skida ofta behöver vara mjukare eftersom skillnaden mellan damer och herrar tenderar vara att män generellt väger mer.
En tyngre åkare har per automatik andra förutsättningar att böja en pistskida jämfört med en lättare åkare.

Vad är det för skillnad mellan pistskidor för nybörjare, medel och avancerad?

Den stora skillnaden ligger i materialet i skidan. En nybörjare som inte lärt sig tekniken fullt ut kommer inte kunna böja skidan lika mycket som en avancerad åkare. Därför är vissa skidor mjukare och ”mer förlåtande” vilket i sig hjälper åkaren att lära sig grunderna.
En avancerad åkare som åker tuffare, fortare och bygger mer kraft i svängarna behöver därför en skida som är styvare och mer fartstabil.

Säljs riktiga tävlingsskidor till konsument?

Ja och nej.
Inte alla sportbutiker tar in tävlingsskidor i sina sortiment.
Dessa skidor är mer rejäla av den anledningen att de har mer material, avancerad bindning plus platta vilket gör att skidorna dessutom kostar mer. Gemene man har varken utrustning (pjäxor), tekniken eller benmusklerna för att böja igenom dessa skidor och klarar sig alldeles utmärkt på ett segment som riktar sig till vanliga konsumenter och i vissa fall lekmän.

Hur långa pistskidor ska jag ha?

När det gäller carving så vet man att en kortare skida svänger mer än en längre skida.
För en nybörjare kan det taktiskt vara bättre att välja en kortare och mer lättåkt skida framför en längre.
Här tvistar de lärda men generellt brukar man säga att rekommendationen för vuxna är någonstans mellan 0-15cm kortare än dig själv.
En tumregel att tänka på kan vara några centimeter mindre för dig som är nybörjare och är du erfaren på skidor eller bara vill göra större svängar, en något längre skida. Lär dig mer om hur långa skidor man ska ha.

Vilken svängradie ska jag ha?

Låg radie innebär en mindre sväng och längre radie betyder en större sväng.
Det finns för och nackdelar med för kort och för lång radie.
Med en för kort radie kan det bli väldigt tvära svängar och åkning i långa fina pister kan bli rätt krävande under en längre tid.
Med en för lång radie kan det vara svårt att bibehålla fartkontrollen i brantare pister eftersom svängen tenderar blir större vilket också bygger mer fart.

I tävlingssammanhang har man i slalom förhållandevis kort radie för att enklare ta sig runt de tätt placerade käpparna. I Super G har man längre skidor som inte svänger lika mycket utan tillräckligt för att ta sig runt portarna som sitter med klart längre mellanrum.

Rocker och spann, vad spelar det för roll?

Förutsatt att man vet vad det är så; Ja, det spelar roll.
Lägg skidorna helt plant på ett bord, om skidans mitt är i luften har skidan ett spann, är merparten av skidans främre och kanske till och med bakre del i luften, är det rocker konstruktion. Inom carving och renodlade pistskidor är det mindre vanligt med mycket rockerteknologi, de flesta skidtillverkare kör idag med både tip and tail rocker på carvingskidor för konsument. Anledningen till detta är att skidorna blir mer lättsvängda och lättmanövrerade. Rocker är idag vanligast kombinerat med allmountainskidor vilket dels gör att skidorna flyter bättre i djupsnömassor men hjälper också till i pisten och gör framför allt bredare skidor mer lättåka och allsidiga. Spannet är viktigt när du åker på framför allt hård snö vilket du ofta gör med carvingskidor. Det har att göra med att vikten fördelas mer jämt vilket ger bättre kontakt med underlag och ett bättre kantgrepp.

Men rocker och spann är väl inget att tänka på i pisten väl?

Med carvingskidor är det viktigt att skapa förutsättningar vilka i sig gör att skidan svänger.
Har vi skidorna rakt under kroppen helt plana kommer skidan inte att kunna svänga.
Detta betyder att vi behöver röra på oss för att det skall hända saker. Du bör vara medveten vid köp av carvingskidor och speciellt mer avancerade skidor att dessa kommer kräva mer av dig som åkare. Inte bara mentalt utan även fysiskt.

Vad är flex och vad gör det för skillnad egentligen?

Skillnaden på många skidor är hårdhet och vridstyvhet.
En hård skida har bättre förutsättningar att skapa mer kraft vilket kan ge bättre grepp i sväng men framför allt acceleration.
Flex är väldigt individuellt och några faktorer som är avgörande i val av skidan är vikt, åkstil och teknik. Detta betyder att en lätt men avancerad åkare kan uppleva en skidas böjlighet precis samma som en tyngre och mer oerfaren åkare.

Hur tar jag hand om mina skidor över sommaren?

Valla skidorna innan de sommarförvaras så att belaget får sig ett rejält täcke över sommaren och ställ skidorna svalt, då mår de som bäst.
Ett tips är att släppa lite på fjädern genom att skruva ner trycket på bindningen en aning.
Finns ingen studie på detta mig veterligen men att ha en fjäder under konstant tryck känns onödigt då det med en skruvmejsel på några sekunder går snabbt att åtgärda. Nästa gång du ser någon klicka båda skidorna i tredje svängen för säsongen kommer du förstå varför. Lär dig mer om att ta hand om din utrustning över sommaren.

Hur ofta ska jag valla och slipa mina skidor?

Valla bör du göra av två anledningar,
1. Inte torka ut belaget
2. Få ett bra glid.
Åker du dessutom hela vinterhalvåret kommer föret av naturliga skäl variera under vinterns gång. Då kan det vara bra att ha valla för olika temperaturer för att få en så grym åkdag och upplevelse som möjligt. Kan vara smart att inte åka med skidorna hela vägen fram till bilen så att sten och grus likt sandpapper slipar bort all valla och slöar till stålkanter.

Slipning av skidornas kanter görs om kanterna känns slöa eller om underlaget är isigt och skidorna inte greppar.

Text: Petter Elfsberg
Text: Jesper Hayland, Petter Elfsberg & Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
8 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (8)