Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen

Marsun94

Aktiv medlem
Inspirerad av Åre-tråden, känner jag att denna borde finnas på sin plats här.

Stugägare och lokalnäring (samt Skistar vid nåt hörn) har varit väldigt på hugget när det gäller att bidraga till att skapa moderna skidanläggningar här från ca 2005 tills nu . Klövsjö Express, Grizzly Express, Väst Express och Hovde Express har gjort att Vemdalen i sig har flera moderna skidsystem.

Det som är på gång är ett nytt skidområde på andra sidan Blästerfjället: Björnrike Syd.

Björnrike Syd

Vad för annat är på gång. Finns det några tankar/idéer där ute?
Går det att sammankoppla bergen eller är det för stora avstånd?
Och varför köper man inte upp anläggningen Vargen och länkar ihop den med Vemdalsskalet.

Fyll på!

/Marsun

Då var det dags med lite skisser.

Björnrike

Björnrike Gondol.JPG

Ny by-miljö nere vid vägen (vid Björnriketravet). Gondol från byn upp till vattenreservoaren (grytan) nedanför hotellet. även nedfarter ned till byn.

Vemdalen/Vemdalsskalet

Verkar vara en väldigt komplicerad terräng vid just Vemdalen svårt att hitta bra lutningar för skidbackar.

vemdalen2.JPG

vemdalen1.JPG

1. Ny 10p gondol från Vemdalen/Ol-måns till vändplanen på skogsvägen. 244m höjdmeter på 2.6 km är väldigt lite/flackt. Finns kanske andra bättre lösningar.
2. 4/6/8 kopplingsbar stollift. Även här 2.3 km (Långt). 357 höjdmeter på 2.3 km blir runt 15-20 % lutning i snitt (blåa backar). Börjar vid en annan vändplan och slutar uppe vid Varggransstugan.
3. Släpliftar som kopplar ihop Långsvängen i Vemdalsskalet med Varggransfjället.

Tankar?

/Marsun

Kul med en tråd om Vemdalen! Bra initiativ!

Personligen hoppas jag ju inte man bygger sönder stället utan låter det vara det lite mer småskaliga inom Skistars segment. Det är ju som det är med dem som ägare, men ändå.

Men, även om jag gillar småskaligheten och vill att det skall finnas frihet att njuta av natur, friåka, tura eller enbart piståka osv oavsett vilken typ man väljer att vara, så märker man ju lång väg nu att mer kapacitet måste till. Framförallt på Skalet.
Och där är väl att vaska liv i Veman Express-projektet den mest tänkbara grejen.
Det är ju uppenbart att det blir ansamling av folk vid Pass Express så det skulle ju innebära dels nya långa pister från en ny topp alldeles bakom nedbrunna restaurang Toppen, men också möjlighet till spridning av folk och avlastning för Pass E.
Tycker ju verkligen man skall planera för det i samband med att man återuppbygger restaurangen och tänka till vad det kan bli där uppe snarare än att bara smälla upp en ny kåk så fort man kan.

En annan sak jag tror skulle avlasta Pass E är ju om man kan få till en lift från Hovde E:s dalstation längs Hildings upp - kanske hela vägen till den topp Veman E var tänkt att gå. Då skulle de ju på allvar skapa den ”skidcirkus” som de nämner i reklamen att man kan åka runt mellan två berg utan att behöva åka samma nedfart två ggr vilket ju är ganska unikt på en så liten anläggning.
Nu är liksom cirkeln klar till 3/4 och folk KOMMER ackumuleras vid Pass E som är ensam färd upp på den sidan.
Kan man sprida folk så i princip hälften tar högervarv och andra hälften vänstervarv, i princip så är ju några på väg ner där andra är på väg upp hela tiden. I teorin iaf 😄

Borde ju gå att köpa Vargen och bygga ihop? Då blir det en topp till. Håller verkligen med om att det börjar bli väl trångt vid passexpress. Det byggs ut väldigt mycket boende så blir flera och fler gäster, för bara några år sedan var det nästan aldrig köer utom på sportloven.
Hur skulle Veman express gå?

Borde ju gå att köpa Vargen och bygga ihop? Då blir det en topp till. Håller verkligen med om att det börjar bli väl trångt vid passexpress. Det byggs ut väldigt mycket boende så blir flera och fler gäster, för bara några år sedan var det nästan aldrig köer utom på sportloven.
Hur skulle Veman express gå?
När det gäller Vargen så har jag dålig koll på ägarförhållandet. De har ju fått nya ägare men jag har ingen koll på vilka eller vad de vill.
Men det är kanske möjligt att bygga ihop på något vis med liftar ”runt Ströms” men jag vet inte riktigt hur mycket åkning det skulle ge, kontra hur mycket natur och turleder mot Varggranstjärn osv som det skulle förstöra?
I länken finns dock en lift i ungefär samma position som en av dem Marsun94 ritade in på sina bilder - från Ströms upp till Lätta Blåbär. Så kanske är det möjligt att dra vidare från den upp mot Vargen.

I länken finns också dragningen av Veman Express (se sid 39 i länken). Ungefär samma upplägg som Grizzly Express. Lång lift med fallhöjd på en bra bit över 400m med lite böljande nedfarter precis som Kodiak och Riket. Samt släplift så man kommer en bit upp och tillbaks till Passet/Väst om sittliften står still. Och det hela landar ju som sagt på toppen snett ovanför gamla Restaurang Toppen (är väl typ 40m högre) så det borde ju gå att förlänga Hildings dit upp med.

Vet som sagt inte vart det projektet står idag. 2012 var det ju i media, sen hörde jag att skogsägaren skulle ha för mycket pengar och sen har det varit tvärtyst. Min teori är ju att Örndalen-projektet ligger lite som en våt filt över hela området. I väntan på att man vet vad det blir eller inte blir så är annat bakbundet.

Översiktsplan

Byta ut den "snabba" Mitt liften i Björnrike mot en sittlift eller modernare släplift hade ju inte skadat... Eller byta ut Björn liften till en sittlift! Kanske kan avlasta Grizzly Express trafiken lite..

Byta ut den "snabba" Mitt liften i Björnrike mot en sittlift eller modernare släplift hade ju inte skadat... Eller byta ut Björn liften till en sittlift! Kanske kan avlasta Grizzly Express trafiken lite..
Ja både Mittliften och Björn är ju rätt sega 😄
Men tveksamt om det står på tur i Björnrike 🤔
Är nog närmare att sätta upp en familjeanpassad sittlift som ersättare vid Björnvallen och sen händer väl inget på X antal år. De verkar ju aktivt flytta tyngdpunkten från centrat och Idet ner till Björnvallen och Blästervallen och det är väl bara en tidsfråga innan ICA flyttar ner från centrat med.
Sen är det ju inte lika väderberoende med släplift heller, så de kanske passar sig lite kring Björn tex.

I Storhogna har man ju haft planer på sittlift för att ersätta Fjälliften, men i övrigt har jag inte hört nåt om det området mer än att det finns liftar och nedfarter inritade norr om Lätta slingan på översiktsplaner. Men jag har aldrig hört det nämnas som projekt på gång.

Är nog närmare att sätta upp en familjeanpassad sittlift som ersättare vid Björnvallen och sen händer väl inget på X antal år. De verkar ju aktivt flytta tyngdpunkten från centrat och Idet ner till Björnvallen och Blästervallen och det är väl bara en tidsfråga innan ICA flyttar ner från centrat med.
Sen är det ju inte lika väderberoende med släplift heller, så de kanske passar sig lite kring Björn tex.

I Storhogna har man ju haft planer på sittlift för att ersätta Fjälliften, men i övrigt har jag inte hört nåt om det området mer än att det finns liftar och nedfarter inritade norr om Lätta slingan på översiktsplaner. Men jag har aldrig hört det nämnas som projekt på gång.
Dra en sittlift från Björnvallen upp till "platån" vid långsvängen/övre störtloppet är ju ingen dum idé dock😅

Haft en del riktigt roliga puder dagar i Storhogna utan några som helst liftköer, kanske för att det inte finns någon sittlift🤔 Hade dock vart ett himla lyft att byta ut Fjällliften till en sittlift som går till toppen av Storhognaliften och byta ut knapparna till ankare i Storhognaliften.. Är nog rätt svårt att vädersäkra dock eftersom det kan blåsa något djävulskt där uppe..

Det finns en del att göra för att förbättra skidupplevelsen i Vemdalen.
Jag ser flera saker som direkt skulle göra det bättre just på Skalet:
1) Kvällsbelysning i större delar av systemet så att det går att nyttja systemet även de mörka veckorna på året (läs v49-v5).
2) Säkra upp Passet-sidan genom att sätta en till ankarlift till toppen så man åtminstone kommer runt ifall Skals Express går sönder/stängs pga hård vind.
3) Bygg ut systemet åt valfritt håll så att systemet kan vara i balans med utbyggnaden som skett!
4) Glesa ur de småroliga offpistravinerna/ytorna jag ringat in.
5) Ej inritat på kartan, men visst skulle en lift utmed Hildings backe vara kul så jag slipper gå upp från Hovde Express till Skalsterassen där just min stuga ligger. Detta är ej så kritiskt om punkt 1 och 2 fixas. :)
Skalet-vision 2030.png

Svartkråkan

Snygg skiss - vad är det för karta du använt? Jäkligt ren och bra där det du ritar blir väldigt tydligt.

Håller helt med om nr 1.
Nr 2 har jag också tänkt på. En typ av stormlift där borta som nås från både Parkliften och en ev. ankarlift vid Veman Express om det blir av hade ju jag gärna sett, då det gör att man tar sig vart som helst i systemet även om sittliftarna blir stående. Men kanske kan den dras bortanför de nya backarna om/när Veman-projektet blir av då, bara man når den från en annan släplift.
Nr 3 hade ju naturligtvis varit nåt. Veman Express motsvarar ju den ena du ritat in där men jag är fundersam kring om det verkligen går att dra så långa nedfarter vid Klockarfjället som du ritat in? Det blir rätt flackt en bit ner där nämligen.
Nr 4 tror jag blir svårt. Det är Natura 2000 på båda sidor bilvägen där. Syns på Översiktsplanen jag länkade till för några dagar sen. Kan ju inte påstå att jag direkt har stenkoll på vad som gäller för Natura 2000 dock.
Nr 5 tror jag som sagt hade skapat en bra snurr i systemet om man kan välja håll oavsett vart man kommer ner. Kanske förvisso är trångt att dra lift där med tanke på Natura 2000-området? 🤔 Men det kanske kan gå att dra en gondol som därmed kan korsa Hildings lite mer som man vill än att försöka pressa in en släplift som måste få plats vid sidan av. Då skulle de ju få sin ”reklambroschyr-lift” samtidigt dessutom 😄

Kartan fixade jag från Lantmäteriet. Kan ladda upp ett tomt underlag utan mitt kladd så får fler labba.

Angående Natura2000 så fanns inget redovisat om det på Naturvårdsverket https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/
Screenshot_20220111-204049.png

Gällandes längderna på liftarna får man såklart detaljjustera dem och eventuellt korta ner dem om det blir för flackt.

Sist så skulle absolut en sittlift upp på fjället över Hildings backe funka. Ingen skulle bli gladare än jag!

Svartkråkan

Skumt det där med Natura2000-området. Det är ju 100% säkert med i gällande fördjupade översiktsplanen över Skalet-Vemdalen-Björnrike (från 2008) som jag länkade till i helgen. Vet ju att de jobbade med en ny fördjupad plan separat för Skalet under 2021. Kanske försvann Natura2000-området i samband med det 🤔 Men jag trodde inte de kom nånstans med den planen så jag vet då fasen.

Länk till en bild här på Freeride från nyhetsartikel om tankarna kring Veman Express.
Veman Express 2012
Väldigt likt din dragning 👍🏻

Gällande Veman-ideerna (pister och liftar närmast bredvid Passet-området) förstod jag det som att förhandlingarna med Holmen (som äger marken) inte gick så bra som önskat. Där har det ju nu gått några år så man borde ju definitivt ta upp det igen från Skistars sida. Pass Express är ej dimensionerad för det antal bäddar som ligger på den sidan.

En 8-sits med kupa och rövvärme önskas som ersättare till Pass Express. Liften kan vi flytta på (eller sälja för min upplevelse är att den är för driftosäker).

Jag säger såhär:
Skistar säljer en premiumprodukt men levererar det ej i dagsläget. (Tror det var VDn som själv sade det nyligen.)

Gällande Veman-ideerna (pister och liftar närmast bredvid Passet-området) förstod jag det som att förhandlingarna med Holmen (som äger marken) inte gick så bra som önskat. Där har det ju nu gått några år så man borde ju definitivt ta upp det igen från Skistars sida. Pass Express är ej dimensionerad för det antal bäddar som ligger på den sidan.

En 8-sits med kupa och rövvärme önskas som ersättare till Pass Express. Liften kan vi flytta på (eller sälja för min upplevelse är att den är för driftosäker).

Jag säger såhär:
Skistar säljer en premiumprodukt men levererar det ej i dagsläget. (Tror det var VDn som själv sade det nyligen.)

Ja det är så jag uppfattat det kring Veman E och varför det dog ut. Hoppas de kan vaska liv i det igen. Tror ju som sagt Örndalen/Björnrike Syd ligger lite som en våt filt över saker. Vill de bygga Veman E så vill de säkerligen smälla upp typ en Skistar Lodge eller liknande i samma stund för att skapa en ny nod - och så länge planerna var storslagna med Örndalen med just ett stort lodge-hotell så kanske de var försiktiga. Men med de justerade planerna för Björnrike Syd och osäkerheten om det ens blir av, så kör på!

Ja Pass E känns osäker i drift. Vet ej om det bara är en känsla eller fakta. Och det är klart det hade ju inte skadat med mer kapacitet där. Men med kloka val med t.ex en till nod, förstärkt nod vid Hovde och samtidigt sluta cirkeln mellan topparna så kanske den skulle avlastas tillräckligt ändå.

Mina tankar på en skiss med bl.a. en stormlift längst norrut som öppnar så man tar sig vart som helst utan sittliftar:
skalet_förslag.jpg

@MarDwho
Intressant ritat!

Mina kommentarer på din skiss:
"Möjlig koppling"-området Med tanke på att man styckat av tomter och byggt i backen vid Vargen känns det som en dödförklaring av det berget. Men såklat kan det vara en kul bonuslösning på sikt.

"Urglesad skog inkl några liftar"-området röstar jag för! Hit skulle man ju kunna flytta Pass Express-liften :) och sedan ha ett friåkarområde. Det är kul att åka där och lägesmässigt håller snön där hyfsat på vårkanten. Visst, det flackar ur på myren, så man kanske får stanna där.

Ny express/Gondol från Hovde Express/Gångbron (det röda strecket i vinkel) Detta är klurigt tror jag med tanke på hur trångt det är där. Parkering, privata hus, väg, och allmänt trångt gör detta till en utmanande plats att få till en liftbyggnad (inkl grindar, utrymme för kö mm mm). Här krävs det stora markarbeten/infrastrukturarbeten för att bygga en lösning. Men... jag är inte negativt inställd i allmänhet. Det känns bara långt bort.

Mina slutsatser är att, det ÄR ju "Veman"-projektet som är den mest logiska utbyggnaden i första hand - tillsammans med belysning samt stormsäkra upp liftkapaciteten.

Jag läste någon gång att man på Skistar sade något i stil med att: Ska man bygga ut ett skidområde så skulle det tillföra ngt nytt. Det är just vad "Veman"-projektet skulle tillföra Vemdalsskalet. Då får man en lång backe och lift där en kan få sätta långsvängar i ett par kilometer. Det saknas på Skalet.

Mina tankar är också att Skalet har lite utmaningar med vattentillgång för snöproduktion. Visst, man höjde vallen vid Varggranstjärn för att säkra vattentillgången - och det räcker kanske för en utbyggnad(?).

@Svartkråkan

Mycket medhåll från min sida!
När det gäller möjliga kopplingen till Vargen så utgick jag från FÖP som finns och grovt sett drog kopplingen runt reservområdet "Br13" där. Men det är ju en smula diffust med Vargen. Vem äger, vad vill man och vad skulle det ge? Kan vara overkill, kan vara omöjligt att dra liftar där - jag vet inte.
Fördj_ÖP.jpg

Vidare när det gäller lift längs Hildings så är det som du säger trångt - inte minst OM Natura 2000 som jag tjatar om finns kvar :-D
På bilden syns detta område (N1) iaf.
Men vill man så tror jag det är lösbart. Mycket markarbete på Skalsterassen-sidan naturligtvis. Alternativet är väl, om man drar Gondol, att få till en bredare bro och låta Gondelen stå där det lilla skotergaraget står på Hovde-sidan av vägen och låta liften segla över vägen. Men det är nog lååångt borta. Men det hade ju varit kul och hade gett ett ganska unikt skidområde för att vara Sverige.

Men som du säger - det som tillför något på allvar vore ju Veman. Förlängd Hildings dit upp med så får man ju osökt ett gäng riktigt långa pister.
Tyvärr är det ju som så med Skistar att om de inte kan kränga tomter så blir det inget - så kanske är det lite motsägelsefullt det som kan vara räddningen och trigga Veman-bygget. För tittar man på FÖP så har ju snart alla boendeområden avverkats sedan den kartan skapades 2008 och de är idag inne på t.ex Br12 som då var ett reservområde. Skall de då aktivera ett nytt tomtområde, så kan ju det vara B11 och då måste ju Veman till.

Ett litet fötydligande: Skistar äger ingen mark där "Veman Express" skulle kunna gå. Ej heller omkringliggande mark för exploatering.

Jag letade lite info på https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/

Det är Holmen som äger marken för en eventuell "Veman Express". De måste såklart få skälig ersättning för att arrendera ut sin mark för skidåkning i sisådär 50 år.

Sedan finns det några tomter i anslutning som troligen ligger i exploateringsområde "B11" där ägarna säkert vill vara med och göra fler boenden.

Så, det är väl upp till Anders Lundqvist - destinationschef Skistar Vemdalen att börja läsa Freerides forum. Här får han lite gratis råd och förslag på hur detta borde göras.

1642002892702.png

@Svartkråkan

Helt riktigt. Skistar äger inte eller har rätten till tex B11 ännu.
Och det är mig veterligen inte detaljplanerat område ännu heller. Men att det åtminstone är översiktsplanerat är ju en bit på väg iaf vad gäller hinder den dag Skistar får till en affär med Holmen. Antar att Gunnar Forss sitter på tomter och exploateringstankar där med - det brukar han ju göra :-D

Får hoppas Lundqvist läser ja. Är ju tydligt att flera sett samma saker och vill samma saker.

Intressanta inlägg. Håller med om att det måste hända något i framförallt Skalet. Men det verkar gå segt. Veman E borde stå där redan.

En positiv sak är iaf att kommunen håller med oss, så de vill inte göra någon ny detaljplan så länge det inte finns behov av det, dvs backarna måste byggas ut eller annan service tillkomma. Nuvarande VA sätter väl stopp också för forsatt byggande av boenden?
https://www.herjedalen.se/bygga-bo-...er/fordjupad-oversiktsplan-vemdalsskalet.html

Även i nuvarande detaljplan så nämner de att både B10 och B11 är beroende av Veman Es placering. Så vi får hoppas att B11 inte "låses upp" förrän den står där. Iof kanske det är långsökt att det skulle exploatera B11 utan Veman E på plats? Nuvarande plan borde väl börja närma sig fullt utbyggd vilken kanske pressar Skistar att agera?

Två av områdena markerade för "urglesning" - ravinen söder om Hildings Backe och skogen sydväst om Slingan - åkte jag mer eller mindre hela tiden i mitten av 90-talet. Minns att jag blev sur när man började bygga stugorna vid Klockarfjället eftersom det förstörde den fina åkningen. Skulle vara fint om de områdena blev åkbara igen.

Området norr om Stugbranten är dock livsfarligt då det från toppen ser förrädiskt åkbart ut, och när man inser att det är ett stup kan det vara för sent att få stopp och ta sig upp igen. De har förhoppningsvis satt upp nåt hinder där på de snart 30 år som gått.. Gick ju däremot bra att åka in i det området från skit(hus)rännan.

Senast ändrad:
Veman E med tillhörande backar hade ju varit det mest spännande tillskottet men rykten gör gällande att nästa lift i Vemdalen blir en sittlift i Björnvallen.

Oklart exakt hur långt upp den kommer gå och om Björnvallsliften blir kvar som komplement eller inte.

Där rök den skogsåkningen. Jag och sonen har härjat runt där en del förr. Inte så ofta nu av kända anledningar.

Tror inte de tar bort all skog vad det verkar dock jämnar de ut hovdebranten så den ska få en jämnare o flackare vinkel. Mellanliften sänks med 50 meter.

Närmaste i tidem verkar vara Hovde syd, vad jag har hört skall det bli som en avlastning av barnområdet. Bygg ned mot Vemdalen by, utan boenden med endast ankar och knappliftar för att det skall klara väder och vind. Utbyggnad av "passet sidan" verkar vara längre ifrån just nu, VA sätter stopp som det verkar just nu, men det låter som att Skistar jobbar hårt med att snabba på den biten. Åkytan som skulle bli är stor, glömt bort de exakta siffrorna såklart, men kommer ihåg att jag fick en chock när jag fick höra den. Där kommer även boenden att byggas.. Skistar lodge? Skistarshop och kanske en Conceptstore?

Närmaste i tidem verkar vara Hovde syd, vad jag har hört skall det bli som en avlastning av barnområdet. Bygg ned mot Vemdalen by, utan boenden med endast ankar och knappliftar för att det skall klara väder och vind. Utbyggnad av "passet sidan" verkar vara längre ifrån just nu, VA sätter stopp som det verkar just nu, men det låter som att Skistar jobbar hårt med att snabba på den biten. Åkytan som skulle bli är stor, glömt bort de exakta siffrorna såklart, men kommer ihåg att jag fick en chock när jag fick höra den. Där kommer även boenden att byggas.. Skistar lodge? Skistarshop och kanske en Conceptstore?

Sjukt spännande, skulle vilja veta mer :) källa ?

@NyslipadeKanter
Kändes en smula okontrollerat med den smällen 😄

För övrigt. Intressant med Klyftvallen att satsningen blir av nu som ju diskuterades en hel del här i vintras. Kul!
Det jag reagerar på är ju att de nämner 50 ha nedfarter. Menar de 50 ha åkyta eller att de kommer bygga nedfarter inom 50 av de 400 ha man köpt?!? 🤔
För menar de åkyta så är det ju fasen rejält alltså. Läste nånstans att alla tre anläggningarna i Vemdalen ihop har 165 ha åkyta och som ett exempel så var Kungsbergets södra utbyggnad totalt på 16 ha åkyta för några år sen. Så 50 är rejält alltså. Men det kan ju också vara helgalna siffror jag har att jämföra med å andra sidan 😄

Snödjup

Tillbaka
Topp