Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen

Noterar att det är lite knepigt att ta reda på åkyta; försökte googla fram Åres åkyta, men hittade ej.
Tror att pistad åkyta i Åre ligger kring 330 Ha. Visst är det ett intressant mått. Borde kanske korrigeras med en faktor som tar hänsyn till hur lång andel av den teoretiska öppettiden som liftarna står stilla, så att man får "effektiv nåbar pistad åkyta".

Senast ändrad:
Noterar att det är lite knepigt att ta reda på åkyta; försökte googla fram Åres åkyta, men hittade ej.

Ja hopplöst :-)
Jag hittade ju själv 100% säkert en siffra som jag skrev förra veckan på ca 165 ha i hela Vemdalsfjällen, och den verkar ju rimlig baserad på det destinationschefen säger i radioreportaget att Skalet har 60 ha idag. Men hittar jag vart tusan jag hittade den siffran nu igen - nä, givetvis inte! :-D

När det gäller sprängningarna uppe på Hovde så ser man ju på uppdaterade satellitbilder på Google Maps att de tycks göra fler stråk ner intill toppliften från Hovde Express avstigning och jag har förstått mellan raderna att det man gör är att man vill spränga bort att det är platt platt platt och åter platt där uppe och sen en plötsligt brant en kort bit ner mot mellanliften. Helt enkelt vinklar ner krönet så det blir mer jämnbrant. Så har jag fattat det.
Sen kortar man väl ner Mellanliften lite, eller åtminstone flyttar vändhjulet närmare avstigningen. Antar att det är för att den inte skall vara en barriär för hela åkytan om man skall välja Svåra Turisten och Turisten. Ser lite grann ut på Maps som att de vill göra Hovde, Svåra Turisten och Turisten till tre separata spår redan från toppen.

Ja hopplöst :)
Jag hittade ju själv 100% säkert en siffra som jag skrev förra veckan på ca 165 ha i hela Vemdalsfjällen, och den verkar ju rimlig baserad på det destinationschefen säger i radioreportaget att Skalet har 60 ha idag. Men hittar jag vart tusan jag hittade den siffran nu igen - nä, givetvis inte! :-D

När det gäller sprängningarna uppe på Hovde så ser man ju på uppdaterade satellitbilder på Google Maps att de tycks göra fler stråk ner intill toppliften från Hovde Express avstigning och jag har förstått mellan raderna att det man gör är att man vill spränga bort att det är platt platt platt och åter platt där uppe och sen en plötsligt brant en kort bit ner mot mellanliften. Helt enkelt vinklar ner krönet så det blir mer jämnbrant. Så har jag fattat det.
Sen kortar man väl ner Mellanliften lite, eller åtminstone flyttar vändhjulet närmare avstigningen. Antar att det är för att den inte skall vara en barriär för hela åkytan om man skall välja Svåra Turisten och Turisten. Ser lite grann ut på Maps som att de vill göra Hovde, Svåra Turisten och Turisten till tre separata spår redan från toppen.
Hmm, ja det kan nog bli bra.
Jag var bara där en snabbis i våras, men vill minnas att Hovde var det bästa berget men att det var lite platt på toppen.
Får se om man har vägarna förbi i vinter och se hur det blev!

Tror att pistad åkyta i Åre ligger kring 330 Ha. Visst är det ett intressant mått. Borde kanske korrigeras med en faktor som tar hänsyn till hur lång andel av den teoretiska öppettiden som liftarna står stilla, så att man får "effektiv nåbar pistad åkyta".

Vad blir det nya eftertraktansvärda måttet då? Hektartimmar? Förkortas det hah eller hat? Sen kommer frågan om ytan skall mätas rakt uppifrån, alltså som på ett flygfoto, eller vinkelrät mot ytan. Och borde inte ytan dessutom delas upp efter lutning. Annars kommer det att bli fler backar som avslutas med dalstationen längst bort på en fotbollsplan eller tre.

Vad blir det nya eftertraktansvärda måttet då? Hektartimmar? Förkortas det hah eller hat? Sen kommer frågan om ytan skall mätas rakt uppifrån, alltså som på ett flygfoto, eller vinkelrät mot ytan. Och borde inte ytan dessutom delas upp efter lutning. Annars kommer det att bli fler backar som avslutas med dalstationen längst bort på en fotbollsplan eller tre.
Ja, en ganska ointressant diskussion. Med det måttet skulle vi ju kunna anlägga ett stort skidområde på Söderslätt.
Så… nu till den intressanta frågan: Hur många fhm blir det i det nya skidområdet?🏔️🚠

Ja, en ganska ointressant diskussion. Med det måttet skulle vi ju kunna anlägga ett stort skidområde på Söderslätt.
Så… nu till den intressanta frågan: Hur många fhm blir det i det nya skidområdet?🏔️🚠
Ser på kartor ut som cirka 400 fhm men med blå lutning, vi får hoppas att de kan trolla lite för att få ut några röda backar iaf.

Ser på kartor ut som cirka 400 fhm men med blå lutning, vi får hoppas att de kan trolla lite för att få ut några röda backar iaf.

Ja det låter rimligt. Området motsvarar ju det som diskuterades här i tråden i vintras då iaf jag yrade en del om "Veman Express". Den diskussionen var ju kopplat till de fördjupade översiktsplaner som finns och en artikel från 2012 där man nämnde en ny expresslift med arbetsnamnet Veman Express - och i den artikeln nämndes en längd på ca 2km och 425 fhm.

Så en ny medlem får inte posta ett inlägg som inte faller Herr PC på läppen. Dessutom är det tagit ur en befintlig tråd.
Man kan ju jämföra med vissa andra som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt i varje tråd här på forumet.
Ingen nämnd ingen glömd.
Fridens folks!

Här är lite bilder på planerna. Det kan ju ändras såklart.
I dagsläget har man fått OK från kommunen med översiktsplanen för Hovde Syd vad jag förstått.

Det är klurigare med Klyftvallen eftersom en privat entreprenör vill exploatera bredvid Skistars Klyftvallen, men det blev avslag eftersom VA-nätet behöver först byggas ut. Det är ju stopp för vidare detaljplanering på Vemdalsskalet till nytt reningsverk byggts

Det hindrar inte att Skistar bygger både Hovde Syd och Klyftvallen, men min killgissning är att man tar en sak i taget, och då lär Hovde Syd bli först, och det lär skapa nöjdare besökare att kunna komma bort från barnområdet då det är väldigt trångt där under familjeveckorna. Hovde syd lär attrahera familjeåkarna. Det lär bli flackt med någon lite fartigare backe men inget anmärkningsvärt. Jag har skolat mina barn i skogsåkning i det området så jag har rätt bra koll på var granarna står.

52f714ff-cad7-4e14-ae2d-c7a9079694b1.jpeg

bebf8218-11fd-4f8c-b6ee-f76c67af3810.jpeg

Senast ändrad:
Här är lite bilder på planerna. Det kan ju ändras såklart.
I dagsläget har man fått OK från kommunen med översiktsplanen för Hovde Syd vad jag förstått.

Det är klurigare med Klyftvallen eftersom en privat entreprenör vill exploatera bredvid Skistars Klyftvallen, men det blev avslag eftersom VA-nätet behöver först byggas ut. Det är ju stopp för vidare detaljplanering på Vemdalsskalet till nytt reningsverk byggts

Det hindrar inte att Skistar bygger både Hovde Syd och Klyftvallen, men min killgissning är att man tar en sak i taget, och då lär Hovde Syd bli först, och det lär skapa nöjdare besökare att kunna komma bort från barnområdet då det är väldigt trångt där under familjeveckorna. Hovde syd lär attrahera familjeåkarna. Det lär bli flackt med någon lite fartigare backe men inget anmärkningsvärt. Jag har skolat mina barn i skogsåkning i det området så jag har rätt bra koll på var granarna står.

52f714ff-cad7-4e14-ae2d-c7a9079694b1.jpeg

bebf8218-11fd-4f8c-b6ee-f76c67af3810.jpeg
Kan man se förslaget på exploatering bredvid klyftvallen som stoppades?
Letar tomt i området och är nyfiken på vad som är på gång.

Härjedalens kommun och Bergs kommun samarbetar så de har gemensam administration i vissa fall. Miljö- och byggnadsnämnden är ett sådant samarbete.
Just beslutet om Klyftvallen och Hovde Syd togs 2022-12-08.
Om du kollar sidan:
så hittar du protokoll och ärendelista. Dock publicerar man inte HELA protokollet och underlagen för ärendena på webben pga GDPR. Så du får begära ut samtliga handlingar.

Men, du kan ju kolla vilka delar av ärendelistan du vill få ut.
Här är ärendelistan
Mitt tips är att begära ut handlingarna för ärendena:
25: Vemdalens Kyrkby 35:7 - Planbesked (Skistar Klyftvallen)
26: Vemdalens Kyrkby 35:33 - Planbesked (Byggexploatering)
27: Vemdalens Kyrkby 39:42 - Planbesked (Skistar Hovde Syd)

Vemdalens kyrkby 35:33 ägs av en känd exploatör som äger omkringliggande mark också, och har varit en drivande faktor för utvecklingen på Vemdalsskalet en lång period.

Jag har gjort en bild på vilka fastigheter som avses
1671571092612.png

Senast ändrad:
HIttade även denna artikel där Gunnar Forss utvecklar sina tankar kring fastigheterna vid Klyftvallen som han äger.

Urklipp från artikeln:
I slutet av oktober inkom en ansökan om planbesked till Härjedalens kommun. Ansökan gäller utvecklingen av ett nytt område med lägenheter, stugby, centrumanläggning och hotell samt förutsättningar för längd- och alpinskidåkning på Klyftberget, Vemdalsskalet. Bakom ansökan står bolaget Vemdalen Rekreation Klyftvallen AB som har sitt säte i Stockholm.

Området som bolaget vill exploatera gränsar till Skistars mark där även de har
stora planer – bland annat på nya nedfarter och liftar.

– Vemdalen Rekreation Klyftvallen har en total yta på 94 hektar där det finns stora möjligheter, säger bolagets styrelseordförande Gunnar Forss och berättar vidare att hans mål, förutom byggnader och skidåkning, är att skapa villkor för att cykla hela vägen ner till Vemdalen by.

Ambitionen för Gunnar Forss är att skapa en bättre året-runt-produkt i Vemdalen, något som han menar också kan gynna bygden. Och just en helårsprodukt finns det stora förutsättningar för om intressenter i området väljer att samverka för att ”uppnå ett så bra resultat som möjligt”.

– Ska det bli bra på Klyftberget så måste man planera tillsammans och göra kostnadsfördelningar, säger han och syftar på såväl storbolaget Skistar som på mindre aktörer och samebyar.

Gunnar Forss uppger att han har haft en lång diskussion med Skistar om att ihop med dem och kommunens styrning skulle kunna stärka Vemdalens position så att det blir ”en av Sveriges bästa fjälldestinationer”.

– Om det ska bli bra för alla så måste vi få till ett bredare utbud på Vemdalsskalet. Tendensen är att fler och fler vill göra annat än att enbart åka alpint. Det öppna friluftslivet med längdskidåkning och cykling växer, men den produkten haltar efter här. Vi måste satsa på den och det blir både bättre och lättare om vi kan planera ihop.

ÖP har kontaktat Skistar som svarar skriftligen att ”Vi har inga kommentarer på andras planer”.
– Den fördjupade översiktsplanen beskriver att en utbyggnad förutsätter anslutning till kommunalt vatten- och avloppsnät och det är i nuläget osäkert när den kapacitet kommer att finnas på plats. Antalet lägenheter, som man tidigare har räknat med att kunna bygga, har redan byggts. Taket är nått, säger Peter Nilsson, stadsarkitekt på Berg och Härjedalens miljö- och byggavdelning.

Exploateringsplanerna för Vemdalen Rekreation Klyftberget AB gäller dessutom ett i dag obebyggt område och Peter Nilssons bedömning är att man, i stället för att fortsätta splittra centrumfunktioner och öka bilberoendet, ska fokusera på och skapa livskraft i de centrumbildningar som redan finns kring Skalstorget och Skalspasset.

I ansökan föreslås även en stor förflyttning av befintliga störningszoner som påverkar riksintresset för rennäring och tar outbyggda naturområden i anspråk.

– Men det är politikerna som avgör i ärendet och blir det avslag så innebär inte det stopp för all framtid utan ny ansökan kan skickas in när planeringsförutsättningarna har ändrats, förklarar Peter Nilsson.

@Svartkråkan
Tack för bilderna! När det gäller Hovde Syd så får man ju ta området för vad det är och vad det är tänkt för, och då ser det väl ganska logiskt och bra ut till stora delar. Blir säkert väldigt populärt för familjerna. Och en annan positiv del är ju den tänkta förlängningen av Västliften, så att man efter det når hela Klockarfjället via skidväg efter det, men också att man når de nya liftarna i Hovde Syd och därmed kan man alltså ta sig över berget även om sittliftar står still. Jag har ju nämnt det tidigare att det annars är en svaghet, att man blir bussberoende för att ta sig upp mot Skalets Torg om man är på Passetsidan och sittliftarna stänger. Den förlängningen blir ju en billig redundans.

De grejer jag inte riktigt gillar eller inte förstår är ju däremot.
1. Varför drar man inte nedfartena lite längre ner? Går de bara en liten bit till så de når nästa kurva på Klockarfjällsvägen så man hamnar i höjd med längdspåren där åtminstone, där det finns en liten parkering som säkert kan utvecklas så man enklare kan göra någon form av angöring som funkar för både spåret och nedfarterna, samt bygga värmestugor och annat som lär behövas i ett familjeområde och som då kan nyttjas av längdåkare med osv osv. Vet inte om det är topografin eller tomtgränser som gör det - men det känns lite ogenomtänkt och lite av ett hastverk kring vart "dalstation" placeras. 2. De ritar in en potentiell knapplift från Skalet Express över krönet till Hovde Syd. Och det låter väl bra att avlasta Toppliften så sett. Men det innebär att Övre Blåbär tycks ryka och dessutom Toppbranten ser ut att bli avskuren och symboliken på bilden antyder att den då stängs helt. Känns ju surt att slarva bort de få möjligheterna som finns till svarta nedfarter. Nu har ju en brant redan rykt till i år då övre delen av Turisten gjordes om. Ingen ko på isen, men det känns onödigt att en till skulle ryka för att få fram en jäkla knapplift. Kanske kan förlänga Skalet Express istället så annat fortfarande kan kvarstå där under, om nu den där kopplingen över krönet behövs öht. Dyrt jämfört med en knapplift, javisst, men även detta känns lite som ett hastverk. En förlängt Skalet Express innebär ju dessutom att du kommer över krönet och får access till Väst/Passetsidan direkt från Skalets torg. Toppliften blir då rejält avlastad och mer som en ren bonus/redundans. Och i princip så spelar det ingen roll vart du står, så är du ändå bara en Expresslift bort från att nå vart du vill i grova drag.

När det gäller bilden över Klyftvallen så blev jag ju glad av att se att området som indikeras sträcker sig ända till den egentliga toppen. Alltså toppen lite ovanför gamla restaurang Toppen. De (förvisso bara grovt föreslagna) liftar och nedfarter som Skistars film och bilder visade, antydde ju att liften skulle sluta en bit ner, som hade inneburit att för att ta sig mot Skalets Torg så hade man behövt åka ner till passet och upp igen. Känns ju helt vansinnigt och det borde vara givet att man skall bygga till toppen så man kan komma till Hildings direkt från Klyftvallen. Det har jag också nämnt här tidigare att det är ju en möjlighet att få systemet att hänga ihop bättre och kanske få till en stormlift eller nåt dit upp med för att få en redundans om sittliftar står still.

@MarDwho
Bra analys. Ja, det finns lite tveksamheter i detaljerna kring både Skistars film men också de skisser som jag lagt upp.

1) Är enig om att de lagt "dalstationen" för Hovde syd alldeles för högt. Drar man ner den lite till så finns ju potential att integrerar det mer med hela Klockarfjället hus och de som bor där får bättre förutsättningar för ski-in, ski-out åt det hållet också utöver integrationen med längdspåret. Min teori är att det har med markägare att göra (ej överens om arrende för Skistar alternativt att markägaren har planer på fler bostäder, eller både och).

Jag har också noterat att ankarliften vid Väst förlängs lite och det är bra för att få just den uppsäkringen av systemet vid stark blåst som verkligen är nödvändig. Det ska Skistar ha beröm för!

2) Knapplift från Skalet express; Ja, samma där. Synd att skära av den korta, svarta Toppbranten. Dock är den lite märkligt byggd när det kommer in folk från grön backe, och den slutar vid liftstationen efter exakt 4 svängar. Toppbranten känns alltid som en högriskbacke. Det finns ju stor risk att skidåkare krockar där i korsningen.
Att förlänga Skalet Express är säkert en rejält mycket dyrare lösning än att sätta upp ankarlift, men absolut trevligare. Hoppas Skistar tänker om här lite. Det kan ju vara så att en längre lift kräver kraftfullare motorer och då kanske investeringen blir löjligt dyr och svår att räkna hem.

3) Klyftvallen är jag rädd att man inte drar upp backarna så högt som du (och jag) förväntar oss. Jag har tolkat skisserna som att man drar backarna alldels för lågt, men jag lever på hoppet och hoppas att Skistar / Andes Lundqvist läser här och tar intryck av våra idéer och farhågor.

Ja, riktigt bra om Västliften förlängs. Det är ett bra grepp av dem, helt klart.
Och du har garanterat rätt i att det kan vara andra kostnader än bara flytt av station och fler stolpar involverat i att förlänga Skalet Express som jag föreslog. Både maskineri och dyl. och fan vet om den går upp ovanför trädgränsen så, då kanske ett garage blir mer eller mindre obligatoriskt. Så visst, det kanske skenar i pengar. Och som du säger så är det ju inte en optimal nedfart och inte direkt Skals eller liknande som man skär av heller, så det är ju inte hela världen. Men min allergi mot att inte vända på alla stenar innan man bestämmer sig gör sig nog påmind här ;)
Och det vore ju faktiskt synd att inte ha sådana tankar med sig åtminstone i typ en masterplan, när det ändå är "så nära". Alltså saker som leder till det jag antydde, att oavsett vart man bor på Skalet så är man i princip alltid bara en expresslift bort från att nå allt och by the way: "vi har sjukt bra redundens även vid hård vind" - det är inte så många anläggningar i Norden som kan skryta med sådant. Och på samma tema, som vi diskuterat här i tråden, att ha en lift upp längs Hildings för att sluta cirkeln åt båda håll åtminstone med i en sådan plan, borde vara givet. Om dessa tankar sedan realiseras eller ej pga pengar vid ett givet tillfälle, omvärldsläge, pandemi eller vad som helst är ju en annan femma.

Ja de borde verkligen kika på att dra ner Hovde Syd längre. Kan säkert vara någon markägare som har idéer eller bara är motvals, men mig veterligen så har jag inte hört om några planer syd/väst om nuvarande skidvägen där. Jag hoppas iaf att de vänder även på den stenen.
Det är rätt bra lutning den biten vi pratar om ner till längdspåren, så jag tycker ju det borde tillföra något även utöver allt praktiskt. Och jag kan inte riktigt se att det skulle bli nåt bra läge för annat - som t.ex en restaurang, där de nu föreslår dalstationen - som kan funka för boende på Klockarfjället även kvällstid. Även det hade varit mycket mer tillgängligt för området om man går ett steg längre ner längs Klockarfjällsvägen. Men de har säkert sina orsaker, men så länge de inte informerar om dem så tjatar vi :ROFLMAO:

Hoppas ju verkligen vi tolkar Skistars skisser för Klyftvallen fel, eller snarare övertolkar dem kanske, för att de bara är just grova skisser. Det är min förhoppning iaf.
Planritningen från ansökan inger ändå hopp och visar ju trots allt att området som avses går hela vägen upp till toppen 992möh och nästan hela vägen upp norrut mot Mörkfjället. Där sträcker det sig ju till typ 925möh enligt Lantmäteriets karta.
Om Skistars skisser stämmer så de avser sluta med toppstation en bit ner (ser ut att vara typ 875möh) pga av något - t.ex vind, då tycker jag ju snarare att de skall fundera på att kasta om positionerna på övre släpliften mot Mörkfjället och sittliften. Då skulle ju övre släpliften säkert enklare gå att kombinera genom någon klok sträckning med den nedre släpliften så du når en mindre vindkänslig access till toppen på det viset istället. Och som bonus får du då redundensen över Skalsfjället bort mot Hovde/Skalets Torg när sittliftarna står still.

Om Lundqvist läser här så säger jag: "Gör som vi säger här i tråden nu bara! Hur svårt kan det vara?" ;)

Det verkar röra på sig kring Björnrike Syd; ny ansökan inlämnad då örnarna verkar ha flyttat på sig.

Lite historik om projektet också.

Ett steg närmare, länstyrelsen har godkänt planen men jag gissar att någon miljöorganisation kommer att klaga på beslutet.

Ett steg närmare, länstyrelsen har godkänt planen men jag gissar att någon miljöorganisation kommer att klaga på beslutet.

Kul med optimister:
”företagets förhoppning att det ska gå att åka skidor i det nya området redan till vintern 2024.”

Men är det Skistar som ska driva liftarna…?
Tanken måste väl ändå vara att de ska ingå i Vemdalen/Björnrikes liftkort..?

Kul med optimister:
”företagets förhoppning att det ska gå att åka skidor i det nya området redan till vintern 2024.”

Men är det Skistar som ska driva liftarna…?
Tanken måste väl ändå vara att de ska ingå i Vemdalen/Björnrikes liftkort..?
Tittar man på översiktskartan verkar det som att toppen av sittliften i Björnrike Syd kommer vara precis bredvid toppen av Grizzly Express.

Så man får nästan hoppas att det blir på samma liftkort. Kan bli lätt stökigt annars med aningslösa gäster som åker ner i fel liftsystem och sedan inte har liftkort för att komma upp igen

Tittar man på översiktskartan verkar det som att toppen av sittliften i Björnrike Syd kommer vara precis bredvid toppen av Grizzly Express.

Så man får nästan hoppas att det blir på samma liftkort. Kan bli lätt stökigt annars med aningslösa gäster som åker ner i fel liftsystem och sedan inte har liftkort för att komma upp igen
Nej, kanske fel av mig. Är nog snarare en bit mellan sittliftarna med en kortare matarlift mellan

Nej, kanske fel av mig. Är nog snarare en bit mellan sittliftarna med en kortare matarlift mellan
Det krävs nog någon matarlift, eller starka ben & armar. Det är ganska platt uppe vid Grizly express åt det hållet som nya området är tänkt. Undras om man tänker cykel oxså om det ändå byggs nytt. Inget tvärbrant område så borde kunna bli fin cykling på blå backar.

Spännande med flera projekt i Vemdalen! Någon som vet mer om tidsplanerna för utbyggnaden av de två områden i Vemdalsskalet, Klyftvallen och Hovde syd?

Vinterns nyheter i Vemdalen släpptes idag och där nämns en förlängning av väst liften som en del av Hovde Syd men inte mer än så.

Screenshot_20230912-160156~2.png

Det verkar gå framåt med detaljplanen, kan det bli åkning till 24/25?

Har jag fattat det rätt att Hovde syd innebär en ankarlift, en knapplift och förlängning av västliften, samt lite grön/blå backar däremellan?
Känns ju som att de lätt får ordning på detta till säsongen 24/25 om inte det juridiska kärvar

Har jag fattat det rätt att Hovde syd innebär en ankarlift, en knapplift och förlängning av västliften, samt lite grön/blå backar däremellan?
Känns ju som att de lätt får ordning på detta till säsongen 24/25 om inte det juridiska kärvar
Jo, byggtekniskt är det nog enkelt, men Vemdalen ligger norr om Dalarna och då finns det renar. Dessutom nuförtiden i området ganska många renar, så det är nog risk för det där med det juridiska. Men man kan ju alltid hoppas att bygget blir av.

Inspirerad av Åre-tråden, känner jag att denna borde finnas på sin plats här.

Stugägare och lokalnäring (samt Skistar vid nåt hörn) har varit väldigt på hugget när det gäller att bidraga till att skapa moderna skidanläggningar här från ca 2005 tills nu . Klövsjö Express, Grizzly Express, Väst Express och Hovde Express har gjort att Vemdalen i sig har flera moderna skidsystem.

Det som är på gång är ett nytt skidområde på andra sidan Blästerfjället: Björnrike Syd.

Björnrike Syd

Vad för annat är på gång. Finns det några tankar/idéer där ute?
Går det att sammankoppla bergen eller är det för stora avstånd?
Och varför köper man inte upp anläggningen Vargen och länkar ihop den med Vemdalsskalet.

Fyll på!

/Marsun
Jag ser 2 stora problem med Vemdalens liftsystem:

1. Passet express är alldeles för överbelastad. Lång kö där nästan hela dagen på grund av faktumet att det inte finns något annat sätt att ta sig till toppen av berget.

2. Hovde express ligger helt off, vilket gör att all trafik från den sidan av berget koncentreras i barnområdet och skalet express.

Vad det gäller det första problemet så finns det två möjliga lösningar, antingen bygger man en ny sittlift från botten till toppen eller så bygger man en andra släplift från mitten av berget där parkliften slutar. Jag tror dock att en andra släplift kan bli utmanande eftersom just det området av berget inte har jättemycket spelyta. Den skulle behöva skära igenom backen passet för att nå till toppen, eller så får man dra den så att den når en lägre punkt på kallfjället. En sittlift skulle vara betydligt effektivare i att avlasta trycket som ligger på pass express. Skulle dock vara extremt onödigt att placera en till sittlift på det lilla området där pass express ligger. Jag tror snarare att man skulle kunna placera den i slutet av Hildings, precis innan bron över bilvägen. Detta skulle inte bara lösa problemet med överbelastning, men även det helt separata problemet att man inte kan ta sig tillbaka upp på Skalsfjället ifall man åker Hildings ner, utan måste åka över till Hovde.

Problem 2 handlar mest om att Skalet express ligger mitt i Vemdalens stora barnområde, vilket betyder att alla familjer som bor där såklart utgår ifrån den liften. Samma sak här som med Passet express, kö hela dagen. Det roliga här är dock att det redan finns en lösning på problemet, Hovde express. Teoretiskt ska den här liften kunna avlasta trycket från Skalet eftersom man kan ta sig dit med en transportsträcka. I praktiken funkar detta knappt. Transportsträckan mellan liftarna är platt, lång och dessutom en uppförsbacke när man närmar sig Hovde express. Då kan ni tänka er varför en familj med 3 barn väljer att istället ställa sig vid Skalet express. Detta gör att Passet express i princip bara trafikeras av folk som kommer över från Skalsfjället och folk som kommer ner för de röda och svarta backarna på den sidan av berget. Därför är det i princip aldrig någon där alls, vilket gör att liften känns helt felplacerad. Lösningen här är svårare eftersom det känns fel att montera ner Hovde express och bygga upp den närmare skalet, då detta skulle betyda ingen lift till toppen för folk som kommer över från Skalsfjället.

1. Passet express är alldeles för överbelastad. Lång kö där nästan hela dagen på grund av faktumet att det inte finns något annat sätt att ta sig till toppen av berget.

2. Hovde express ligger helt off, vilket gör att all trafik från den sidan av berget koncentreras i barnområdet och skalet express.

Vad det gäller det första problemet så finns det två möjliga lösningar, antingen bygger man en ny sittlift från botten till toppen eller så bygger man en andra släplift från mitten av berget där parkliften slutar. Jag tror dock att en andra släplift kan bli utmanande eftersom just det området av berget inte har jättemycket spelyta. Den skulle behöva skära igenom backen passet för att nå till toppen, eller så får man dra den så att den når en lägre punkt på kallfjället. En sittlift skulle vara betydligt effektivare i att avlasta trycket som ligger på pass express. Skulle dock vara extremt onödigt att placera en till sittlift på det lilla området där pass express ligger. Jag tror snarare att man skulle kunna placera den i slutet av Hildings, precis innan bron över bilvägen. Detta skulle inte bara lösa problemet med överbelastning, men även det helt separata problemet att man inte kan ta sig tillbaka upp på Skalsfjället ifall man åker Hildings ner, utan måste åka över till Hovde.

Problem 2 handlar mest om att Skalet express ligger mitt i Vemdalens stora barnområde, vilket betyder att alla familjer som bor där såklart utgår ifrån den liften. Samma sak här som med Passet express, kö hela dagen. Det roliga här är dock att det redan finns en lösning på problemet, Hovde express. Teoretiskt ska den här liften kunna avlasta trycket från Skalet eftersom man kan ta sig dit med en transportsträcka. I praktiken funkar detta knappt. Transportsträckan mellan liftarna är platt, lång och dessutom en uppförsbacke när man närmar sig Hovde express. Då kan ni tänka er varför en familj med 3 barn väljer att istället ställa sig vid Skalet express. Detta gör att Passet express i princip bara trafikeras av folk som kommer över från Skalsfjället och folk som kommer ner för de röda och svarta backarna på den sidan av berget. Därför är det i princip aldrig någon där alls, vilket gör att liften känns helt felplacerad. Lösningen här är svårare eftersom det känns fel att montera ner Hovde express och bygga upp den närmare skalet, då detta skulle betyda ingen lift till toppen för folk som kommer över från Skalsfjället.
Hovde syd kommer ju att avlasta familjeåkningen i skalet express (grön/blå backar). Klyftvallen kommer avlasta passet express (röd/svart om jag fattat det rätt).
Hovde express ligger väl helt rätt för den lite brantare åkningen i skalet eller?

Känns som att planen för skalet är helt rätt förutom att alla bostäder byggdes innan liftkapaciteten ökade.

En eller två sittliftar i Björnrike står på min Vemdalen-önskelista istället 😅🥳

Problematik med liftköer i Vemdalen är inget generellt problem, utan typiskt för några högsäsongsveckor om året, samt vissa helger. Är man där annan tid är det på sin höjd någon minut i kö. Sedan vill nog Skistar gärna bygga fler liftar, och expandera, men det är inte så enkelt. För att slippa långa köer i Vemdalsskalet så är tipset att åka i Klövsjö eller Björnrike när det är som värst. Brukar vara betydligt lungnare där även under högsäsong.

...Det roliga här är dock att det redan finns en lösning på problemet, Hovde express. Teoretiskt ska den här liften kunna avlasta trycket från Skalet eftersom man kan ta sig dit med en transportsträcka. I praktiken funkar detta knappt. Transportsträckan mellan liftarna är platt, lång och dessutom en uppförsbacke när man närmar sig Hovde express. Då kan ni tänka er varför en familj med 3 barn väljer att istället ställa sig vid Skalet express. Detta gör att Passet express i princip bara trafikeras av folk som kommer över från Skalsfjället och folk som kommer ner för de röda och svarta backarna på den sidan av berget. Därför är det i princip aldrig någon där alls, vilket gör att liften känns helt felplacerad. Lösningen här är svårare eftersom det känns fel att montera ner Hovde express och bygga upp den närmare skalet, då detta skulle betyda ingen lift till toppen för folk som kommer över från Skalsfjället.
Ja en sån där transportlift som man har i Sälen mellan områdena (som kan åkas åt bägge håll på plan mark) hade inte varit dumt längs den där transportsträckan.

Kul att denna detaljplan är i rullning nu. Överlag är det ju mycket positivt i den, även om det inte direkt är 5-6 nedfarter av Skals kaliber som byggs.
Avlastning av familjeområdet vid Skalets Torg är ju naturligtvis den ena stora vinsten.
Den andra anser jag faktiskt är förlängningen av Västliften som i kombination med den nya ankarliften i Hovde Syd kommer innebära att man får en koppling över berget även när sittliftar står still pga väder.
Koppling åt motsatt håll finns ju redan och förstärks ju ytterligare i denna plan med ny knapplift.

Avlastning för Hovdestugan och värmestugor med 300m2 + 75m2 byggrätter i planen är ju också väldigt positivt.

Skall man nämna något minus så tycker jag ju fortfarande det är lite synd att det inte tycks gå att dra ankarliften typ 100-200m längre ner i dalen så den når åtminstone vägkröken där. Dels för att den skulle bli nåbar för fler boende då, man skulle ev. kunna få till någon symbios med längdspårcentralen och rent allmänt kan det väl inte vara dumt att en dalstation faktiskt har åtminstone någon koppling till bilväg? Men men...detta minus är ju inte hela världen ändå - mest bara en förundrad tanke varför man slutar där man gör.

Jag tycker som sagt detta med möjlighet att nå i princip alla delar även om sittliftarna står still är en viktig del av hur man borde utveckla vidare med tanke på hur mycket det blåser nuförtiden.
Så jag hoppas man tänker stenhårt på detta när man bygger Klyftvallen - att man tar chansen att skapa möjlighet för ny släplift där och Parkliften att båda nå en ny "Topplift" även där, för koppling ända bort till Skals och Hilding. För då nås verkligen allt med redundans.
Sen kan man göra fler små förbättringar på temat. Som någon nämnde så är ju skidvägen från Torget till Hovde Express/Mellanliften inte jätterolig. Borde ju gå att förbättra så det enkelt går att ta sig till Mellanliften från Barnliften. Då skulle man slippa den skidvägen även om sittliftarna står still.

Östersundsposten. 15 november 2023 17:00. Ang nya Hovde sydprojektet.
Skistars planer på nya nedfarter och liftar möter motstånd hos länsstyrelsen.
Spåren av tretåig hackspett som hittats i skogen gör att utbyggnaden sannolikt är förbjuden, bedömer myndigheten.

Det är inte enkelt att bygga i Jämtland & Härjedalen. Inte nog med att det finns massor med känsliga renar, det finns som vanligt fåglar o växter som måste värnas.

Östersundsposten. 15 november 2023 17:00. Ang nya Hovde sydprojektet.
Skistars planer på nya nedfarter och liftar möter motstånd hos länsstyrelsen.
Spåren av tretåig hackspett som hittats i skogen gör att utbyggnaden sannolikt är förbjuden, bedömer myndigheten.

Det är inte enkelt att bygga i Jämtland & Härjedalen. Inte nog med att det finns massor med känsliga renar, det finns som vanligt fåglar o växter som måste värnas.
Det är inte 1 april idag, så jag förutsätter att det inte är ett skämt?
Har knas-aktivister infiltrerat olika tjänstepositioner på länsstyrelserna?
Den tretåiga hackspetten har säkert varit och satt sina fotavtryck i de flesta skogar någon gång. :unsure:
Annars får väl hackspetten lära sig att åka skidor!☝️

Tillbaka
Topp