Ja, riktigt bra om Västliften förlängs. Det är ett bra grepp av dem, helt klart.
Och du har garanterat rätt i att det kan vara andra kostnader än bara flytt av station och fler stolpar involverat i att förlänga Skalet Express som jag föreslog. Både maskineri och dyl. och fan vet om den går upp ovanför trädgränsen så, då kanske ett garage blir mer eller mindre obligatoriskt. Så visst, det kanske skenar i pengar. Och som du säger så är det ju inte en optimal nedfart och inte direkt Skals eller liknande som man skär av heller, så det är ju inte hela världen. Men min allergi mot att inte vända på alla stenar innan man bestämmer sig gör sig nog påmind här
Och det vore ju faktiskt synd att inte ha sådana tankar med sig åtminstone i typ en masterplan, när det ändå är "så nära". Alltså saker som leder till det jag antydde, att oavsett vart man bor på Skalet så är man i princip alltid bara en expresslift bort från att nå allt och by the way: "vi har sjukt bra redundens även vid hård vind" - det är inte så många anläggningar i Norden som kan skryta med sådant. Och på samma tema, som vi diskuterat här i tråden, att ha en lift upp längs Hildings för att sluta cirkeln åt båda håll åtminstone med i en sådan plan, borde vara givet. Om dessa tankar sedan realiseras eller ej pga pengar vid ett givet tillfälle, omvärldsläge, pandemi eller vad som helst är ju en annan femma.
Ja de borde verkligen kika på att dra ner Hovde Syd längre. Kan säkert vara någon markägare som har idéer eller bara är motvals, men mig veterligen så har jag inte hört om några planer syd/väst om nuvarande skidvägen där. Jag hoppas iaf att de vänder även på den stenen.
Det är rätt bra lutning den biten vi pratar om ner till längdspåren, så jag tycker ju det borde tillföra något även utöver allt praktiskt. Och jag kan inte riktigt se att det skulle bli nåt bra läge för annat - som t.ex en restaurang, där de nu föreslår dalstationen - som kan funka för boende på Klockarfjället även kvällstid. Även det hade varit mycket mer tillgängligt för området om man går ett steg längre ner längs Klockarfjällsvägen. Men de har säkert sina orsaker, men så länge de inte informerar om dem så tjatar vi
Hoppas ju verkligen vi tolkar Skistars skisser för Klyftvallen fel, eller snarare övertolkar dem kanske, för att de bara är just grova skisser. Det är min förhoppning iaf.
Planritningen från ansökan inger ändå hopp och visar ju trots allt att området som avses går hela vägen upp till toppen 992möh och nästan hela vägen upp norrut mot Mörkfjället. Där sträcker det sig ju till typ 925möh enligt Lantmäteriets karta.
Om Skistars skisser stämmer så de avser sluta med toppstation en bit ner (ser ut att vara typ 875möh) pga av något - t.ex vind, då tycker jag ju snarare att de skall fundera på att kasta om positionerna på övre släpliften mot Mörkfjället och sittliften. Då skulle ju övre släpliften säkert enklare gå att kombinera genom någon klok sträckning med den nedre släpliften så du når en mindre vindkänslig access till toppen på det viset istället. Och som bonus får du då redundensen över Skalsfjället bort mot Hovde/Skalets Torg när sittliftarna står still.
Om Lundqvist läser här så säger jag: "Gör som vi säger här i tråden nu bara! Hur svårt kan det vara?"