Skidor med kort radie (Pursuit 14, Progressor 800, RC4, 24 Daytona el. 24 X-kart)

Sinclairwilde

Ny medlem
Skidor med kort radie (Pursuit 14, Progressor 800, RC4, 24 Daytona el. 24 X-kart)
Dags att köpa skidor till mig själv (176cm, 65kg). Min åkning är 99 procent pist i jakt på de perfekta carving svängarna. Jag kikar uteslutande på skidor med lite kortare svängradie och ännu så länge ser min lista ut så här:

Rossignol Pursuit 14 (13m)
Fischer Progressor 800 (12/15m)
Fischer RC4 Superrrace SC (14m)
Salomon 24 X-kart (12,1m)
Salomon 24 Daytona (13,1m)

Har någon här åkt på någon av dessa och har några kloka ord att säga om dem i förhållande till egenskaper och min kropps specifikationer? Vilken läng borde tex. passa en sån som mig. Har ännu så länge utgått ifrån att jag kommer köpa ett par skidor som ligger i nedre 160cm spannet. Rätt eller fel tänkt?

Enbart ute efter den rena och skära glädje som infinner sig när man ligger på kant. :-)

Senast ändrad:
160 cm låter kort om det inte är ett par riktigt hårda SL av butiksracer (eller racestock) du är ute efter. De skidor du anger är ju samtliga "friåkningsskidor" och du bör nog gå upp mot 165-170 cm med din tyngd och intentioner, annars är risken att de blir för mjuka.

En skida som överraskat mig enormt genom sin svängglahet är Völkl RTM 84. Specad med lite längre svängradie 19 meter i 181 cm. Men går lätt att pressa i betydligt kortare svängar.

/MM

Själv hadde jag progressor 8+ förut i 170cm är själv 180 cm men upplevde dom fladdriga vid mycke fart! så nu när jag bytt till progressor 800 tog jag 175 i längd och upplever att det är mycke stadigare och går att ligga på mycket bra! Så köp inte för korta skidor då kan det bli sladrigt!

Två mycket carvingorienterade lagg är HEAD Supershape Magnum och Titan. Stadiga sandwichkonstruktioner med dubbla metallager, en softad tävlingsskida. Har funnits några år nu, har alltid fått bra tester, mycket användarvänliga. Finns till bra priser nere i Tyskland. Jag skulle föreslå längd 170 cm. (radie 13,5).
http://www.skixpress.de/catalog/product_info.php?products_id=6434
http://www.skixpress.de/catalog/product_info.php?products_id=6431

Vore intressant att få veta hur du resonerade kring dina alternativ. I mina ögon är möjligen de båda Fischerskidorna de enda någorlunda intressanta.

/Ace DG

Senast ändrad:
Rekommenderar Atomic D2. Nästan lika roligt som metron B5 som inte tillverkas längre

zantarf sa:
Rekommenderar Atomic D2. Nästan lika roligt som metron B5 som inte tillverkas längre
...finns ju ett gäng D2:or, men dom här kan passa in på din profil kanske.
D2 VF75, 175, r 14 m
Redster D2 SL, 170, r 12 m
Nix, har inte testat någon av dom. Torde sannolikt vara fullt godkänt klipp i Redster!
/A

D2 REDSTER MARCEL HIRSCHER SL

Inte provat just dom, men det är nog bland det värsta som går att skrapa fram

Mountain_Man sa:
160 cm låter kort om det inte är ett par riktigt hårda SL av butiksracer (eller racestock) du är ute efter. De skidor du anger är ju samtliga "friåkningsskidor" och du bör nog gå upp mot 165-170 cm med din tyngd och intentioner, annars är risken att de blir för mjuka.

En skida som överraskat mig enormt genom sin svängglahet är Völkl RTM 84. Specad med lite längre svängradie 19 meter i 181 cm. Men går lätt att pressa i betydligt kortare svängar.

/MM
Vad menas egentligen med att en skida är en SL?

Spontant när jag läser om Völkl RTM 84 så framstår dem som lite, i brist på annan definition, klumpiga? Körde på ett par Salomon X-win 6 för några vintrar sedan 165 långa tror jag att de var. Nimbla som tusan med smala midja och skön radie. Det enda felet på dem var att de var allt för mjuka och började fladdra i lite högre farter.

scaniar500 sa:
Själv hadde jag progressor 8+ förut i 170cm är själv 180 cm men upplevde dom fladdriga vid mycke fart! så nu när jag bytt till progressor 800 tog jag 175 i längd och upplever att det är mycke stadigare och går att ligga på mycket bra! Så köp inte för korta skidor då kan det bli sladrigt!
Det där med längden är mitt stora problem tror jag. När skidorna börjar komma upp i 170cm så tycker jag att de känns otympliga och inte lika lätta att "få runt" i en sväng.

Jag har ett par riktiga supercarvers till salu. Tror att de skulle kunna passa dig bra:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=103966

Om man inte skall åka i en snöröjd bana eller lägger allt fokus på hur skidorna fungerar första timmen på dagen så tycker jag att det är en mycket god idé att snegla på lite bredare skidor och med lite tip-rocker. Jag är skolad i slalomklubb och har alltid bara åkt på rena race-skidor tidigare. Kobran öppnade en ny värld för mig. Vill inte pusha in absurdum för min egen annons, men kolla i alla fall noga på RTM och liknande och tänk noga innan du köper rena race-skidor.

Sinclairwilde sa:
Det där med längden är mitt stora problem tror jag. När skidorna börjar komma upp i 170cm så tycker jag att de känns otympliga och inte lika lätta att "få runt" i en sväng.
Jag skulle tro att det då handlar mera om åkteknik och erfarenhet vid carvingskidans egenskaper. I princip börjar skidan svänga så fort den kantställs. En skida 165-170 cm med radie 11-13 m kommer runt mycket snabbt, förutsatt att den går på kant och belastas (böjs ut) rejält . Faktum är att den i de flesta fall kommer snabbt runt i en hasande sväng också. I mina ögon är ett par 170 cm allt utom otympliga, SL-tävlingsgänget kör t ex på 165 cm.

Generellt gäller att ju längre och bredare (för denna kategori skidor ca 75-80 mm) lagg, desto bättre stabilitet och kontrollbarhet i besvärliga fören (uppåkta pister, pister med högar, etc). Du bör inte gå under 165 cm tycker jag. Min erfarenhet är att smala (65 mm) SL-carvers, typ 165 cm, är jobbiga i uppåkta pister. När det är är nypreppat och jämt är dom däremot helt underbara!

För din del, Head Supershape Titan (78 mm) tror jag på! Finns ju förstås fler...

/A

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Två mycket carvingorienterade lagg är HEAD Supershape Magnum och Titan. Stadiga sandwichkonstruktioner med dubbla metallager, en softad tävlingsskida. Har funnits några år nu, har alltid fått bra tester, mycket användarvänliga. Finns till bra priser nere i Tyskland. Jag skulle föreslå längd 170 cm. (radie 13,5).
http://www.skixpress.de/catalog/product_info.php?products_id=6434
http://www.skixpress.de/catalog/product_info.php?products_id=6431

Vore intressant att få veta hur du resonerade kring dina alternativ. I mina ögon är möjligen de båda Fischerskidorna de enda någorlunda intressanta.

/Ace DG
Mitt resonemang har gått som så här att jag vill ha en radie kring 12-14m och har därefter sonika surfat runt och spanat in skidor som passar in i det radiespannet. Körde ett par Elan hyrskidor över nyårsveckan som hade en radie på 13,5m vid läng 165. Kändes riktigt skönt. Hade nog försökt få med ett par Elan Waveflex på listan om det inte hade varit för att det verkar som om ingen säljer Elan i Sverige (vill gärna prova innan jag köper och har siktet inställt på nästa skidtestardag i Hamarbybacken i brist på annat).

Rossignol skidorna har jag läst lite om och de verkar vara sköna crusing carvare med en radie som jag känner är ungefär precis vad jag letar efter. Har börjar snegla lite på Pursuit 16 också. Vad jag förstår har den en radie på 15m vid 170cm, och Rossignols tabell föreslår att jag kör på 163cm men har inte lyckats hitta någon radiespecifikation för den längden. Men den lär ju vara lite mindre än 15m vilket talar för även 16 versionen.

Fischer Progressor har jag läst massor om och haft svårt att hitta någon som inte tycker om dem så de fick åka upp på listan för den sakens skull plus att radien är schysst. Snackade med en Ficher representatn förra hegen som även tyckte att jag skulle prova RC4 laggen så de åkte upp på listan utan större eftertanke.

Salomon 24 Dayton har jag också läst massor om och där är också svårt att hitta någon med negativa kommentarer. Så dessa känner jag att jag måste prova och de ganska så lagom in i radiespannet. 24 X-kart åkte bara upp på listan eftersom även de har en passande radie.

Shit va jag e insnöad på radien märker jag nu, men det är det enda gemensamma jag har lyckats hitta bland de skidor jag åkt på som har gjort att jag har njutit av ett par skidor.

SL står för slalom (specialslalom). Används som beteckning för skidor för tävling, racestock eller de lite enklare modeller som säljs i butik som brukar kallas butiksracer. Körs i 165 cm för killar och 155 cm för damer.

RTM 84 är allt annat än klumpiga ... och ett grymt bra skidval om man vill ha en allroundskida med fokus på pist. Men kräver att man behärskar carvingtekniken för att komma till sin rätt ... men då! Svängglad är bara förnamnet!

/MM

@Sinclairwilde:
SL står egentligen för tävlingsdisciplinen "Slalom", Korta lagg med radie ca 11-13 m kallas ofta för SL-carvers. Man kan inte bara snöa in på radien. Skidans styvhet och allmänna konstruktion bidrar lika mycket till egenskaperna. Prova att testa ett par "high end" SL-carvers så får du en god likare för fortsatta funderingar!

/A

Hej MM! ...du hann före!

Senast ändrad:
Pistgubbe sa:
Jag har ett par riktiga supercarvers till salu. Tror att de skulle kunna passa dig bra:

Om man inte skall åka i en snöröjd bana eller lägger allt fokus på hur skidorna fungerar första timmen på dagen så tycker jag att det är en mycket god idé att snegla på lite bredare skidor och med lite tip-rocker. Jag är skolad i slalomklubb och har alltid bara åkt på rena race-skidor tidigare. Kobran öppnade en ny värld för mig. Vill inte pusha in absurdum för min egen annons, men kolla i alla fall noga på RTM och liknande och tänk noga innan du köper rena race-skidor.
Kobra är ju helt grym, en helt annan kategori skida än de du räknar upp ovan. Dom kan liknas vid en "race stockskida" fast bredare. 172:an har däremot radie 17 m och kräver sin åkare, men mycket vassare kan du inte hitta, helt rätt. Om du vill spänna bågen hårt, så visst...

/A

Pistgubbe sa:

917 (edit: COBRA ska det va) kanske inte är förstahandsalternativet för den som tycker att ett par skidor i 170 cm är otympliga och svåra att få runt i sväng. Känns som valet bör ligga på något mindre kompromisslöst ... Jag har kört Head Magnum som Ace länkar till ovan. Mycket trevligt alternativ för den som inte behöver raceprestanda. När det gäller Fisher är Progressor 900 en riktigt trevlig skida för den som vill ha en lättkörd pistcarver.

/MM

Senast ändrad:
Nu var det ju iofs Kobra och inte 917. Jag bytte från Fischer RC4 SC 170cm (r14) till Kobra. Tyckte att det var lättare att svänga tight med Kobran än med Fischer, trots att radien är 17 på Kobran. Rocker och annat har helt klart mycket stor påverkan. Tyckte också att Kobran var mycket bättre än RC4 så fort det började bli det minsta uppkört. Om RC4 är på listan tycker jag inte man skall plocka bort Kobran. Men jag är ödmjuk för att jag kan ha helt fel i rekommendationen (men då tror jag att även RC4 är fel). Testat Progressor 900, men de var lite veka för mig. Jag är knappa 10kg upp från Sinclairwilde.

Yes Cobra var det (tror jag blandar ihop lite olika trådar jag läser ...)! Påverkar iofs inte min syn på det hela ... ;)

/MM

Inte för att det har någon relevans för tråden (eller kanske ens överhuvudtaget) men skidan har den svenska stavningen Kobra

Det som gör att jag ryggar lite för skidor i kategorin "hårda" är min någerlunda ringa kropsliga tyngd. 65 pannor som stundtals kan komma upp i 67 om jag missköter mig. Är jag lite för försiktig i onödan när jag tänker så? Vill kunna trycka ner och böja ut hela skidan utan att ha spagetti till efter lunch.

Head Supershape Titan hade jag glömt. De blev rätt omtalade när de kom kommer jag ihåg. De åker upp på listan!

Kobrorna däremot de åker inte upp på listan. De hamnar lite utanför de preferenser jag har för stunden.

Progressor 900 ska provåkas likaså 800.

En liten update. Åkte Rossignol 9SL och Pursuit 16 Aramid/Basalt TPX igår.

Börjar med 9SL. Vilken skida! Kvick som attan på att initiera sväng så fort den känner tillstymmelse till kontakt mellan kant och backe. Tokigt rolig att åka ner för backen i korta svängar. Lite längre glidarsvängar kanske inte är denna skidas gebit. Dock så kännde jag att det inte hade skadat med lite fler kilon i kroppen eller kanske större och starkare benmuskler för att kunna trycka ut skidan i backen vid varje sväng och framförallt hålla den uttryckt genom hela svängen. Men allt som allt så tror jag att lilebror 8SL som ska vara samma skida men i lite mjukare utförande kan vara vad jag söker.

Vad gäller Pursuit 16 Aramid/Basalt TPX så har vi en något mer avslappnad skida som är lite mer laid-back. Jämfört med 9SL känner man att det är en liten paus efter det att man tänkt sväng och lagt den på kant till att den börjar svänga. Annars en trevlig skida för att glidåka med mellanlånga svängar som sitt starka område.

Hej,
Läste att du var på jakt efter ett par riktiga slalom carvers. Vet inte om du hittat dina drömlagg ännu, om inte så har jag ett par helt nya Elan SLX Slalom Race 165 cm RACE STOCK - 2013 till salu just nu. Annonsen lades ut igår:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=104768

Lycka till med ditt skidköp Sinclairwilde!

Senast ändrad:
Meeru-Robban sa:
Hej,
Läste att du var på jakt efter ett par riktiga slalom carvers. Vet inte om du hittat dina drömlagg ännu, om inte så har jag ett par helt nya Elan SLX Slalom Race 165 cm RACE STOCK - 2013 till salu just nu. Annonsen lades ut igår:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=104768

Lycka till med ditt skidköp Sinclairwilde!
Tyvärr, det har blivit en order på ett par Rossignol 8SL. Men tack för tanken. ;-)

Senast ändrad:
Då har jag levt med mina nya skidor ett tag. Till slut så landade valet på ett par Rossignol Radical 8SL. Hur nöjd som helst! Så stort tack till alla i tråden som hjälpte mig på vägen! :) Och som en hyllning till er alla så har ni här ett klipp jag lite snabbt trollade ihop på mina nya ögonstenar:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp