Köpa begagnade skidor – 8 tips som räddar dig

Att köpa begagnat är bra både för plånboken och miljön och ett par skidor håller i regel längre än man kan tro. Det mesta går dessutom att laga  men inte allt. Freeride reder ut det viktigaste som du bör ha koll på när du ska köpa ett par begagnade lagg. 

I denna artikel fokuserar vi på redan använda skidor och listar vad som är viktigt att tänka på vid ett eventuellt begagnat skidköp. Mer eller mindre bra tips på vad du ska tänka på när du köper skidor i största allmänhet finns redan i överflöd och några väl valda tips gällande begagnad skidutrustning i stort hittar du här: ”Köpa begagnad skidutrustning – 7 tips som du behöver”.

När du har hittat ett par lagg som känns intressanta bör du kolla skicket på belag, kanter, topsheet, bindningar och eventuella borrhål. Det bästa är om du kan klämma och känna på skidorna men bor säljaren för långt borta för att det ska vara praktiskt genomförbart går det alltid att begära bilder och ställa näsvisa frågor.

Belag

Några repor i belaget är i regel inget att bry sig om (om du inte åker port på elitnivå vill säga) och det är relativt enkelt att laga belagen själv (se video längst ned). Finns det riktigt stora märken bör du dock kolla så inte skadan gått igenom hela belaget och in i skidans kärna. Risken är då att det kommit in fukt inuti skidan. Väta inuti kärnan gör skidorna svampiga och både trä och glasfiber, som finns i de flesta skidor, är känsliga för fukt. Har du möjlighet och kunnighet kan du flexa skidan för att avgöra om det fortfarande känns spänstig.

Kanter

Slöa och repade kanter är inte heller något att bry sig om. Det går att slipa. Men sprickor och stålkanter som gått av helt bör du definitivt akta dig för. En trasig stålkant kan se oskyldig ut och du känner antagligen inte så mycket till en början men allt som oftast slutar det tyvärr med att hela kanten lossnar och skadan är svår att laga när den väl är skedd. Detsamma gäller om kanten är helt rund, vilket den till slut blir om railar mycket med skidorna, då är det svårt att rädda kanterna.

Kolla också hur mycket av själva stålkanten som finns kvar, i synnerhet om du köper raceorienterade lagg. Alpinfarsorna har gjort kantslipning till en konstform och specialintresse till den milda grad att det ibland inte finns så mycket kant kvar att jobba med efter åratal av frenetiskt slipande. Är det dåligt med stålkant kvar är det sannolikt också dåligt med belag kvar då skidorna antagligen också planslipats i överflöd.

Topsheet

Skidans topsheet, det vill säga ovansidan, skyddar förstås kärnan mot fukt men är inte alls lika hårt utsatt som belaget och fyller därför främst en estetisk funktion rent praktiskt. Ofta finns det repor och skrapmärken från stålkanterna och stavarna på skidans topsheet. De kan se ut som jack längs kanterna, små hål eller långa repor. Oavsett hur sliten en skidas ovansida ser ut så är det inget att bry sig om så länge du inte är allt för fåfäng när det kommer till skidans utseende eller om skidan mot förmodan skulle ha en så pass djup repa på ovansidan att det kan tränga in fukt i kärnan. Då är principen densamma som för djupa repor i belagen  det vill säga en stark röd varningslampa.

Men det finns undantag. Om skidan har börjat att delaminera bör du noggrant överväga ditt eventuella skidköp. Delaminering är ett fint ord som beskriver när skidans olika skikt börjar släppa. Oftast syns det först på det översta lagret, det vill säga topsheetet, vilket kan vara ett tecken på att fler lager är på gång att släppa. Händer det förlorar skidan helt och hållet sin spänst.

Bindningar

Glöm inte bort bindningarna när du köper begagnade skidor. Investerar du i ett par skidor utan medföljande bindning kan det rent av bli en usel affär då fristående bindningar kostar skjortan.

Bindningarnas funktion kan vara svår att avgöra med blotta ögat. Väljer du att köpa begagnade bindningar får du helt enkelt ta risken att köpa grisen i säcken. Men du kan åtminstone kolla så att inget är uppenbart trasigt samt att det går att klicka i och ur en pjäxa utan problem. Dessutom bör du vara noga med att bindningen passar dig båda vad gäller vikt och funktion  det är svårt att gå på topptur med en alpinbindning…

Borrhål

Detta är viktigt när du köper begagnade skidor. Kolla och fråga hur många gånger bindningarna har monterats om.

Varför är det viktigt? Jo, en skida med väldigt många borrhål kan försvaga skidans hållbarhet och funktion. Dessutom kan det vara svårt att montera om bindningen då det kan finnas skruvhål i vägen vilket kan leda till att du måste fram- eller bakmontera bindningen för att få fast den. Därför finns det också en poäng i att kolla om befintlig montering passar din pjäxstorlek.

Vad kostar ett par begagnade skidor?

Håll koll på de uppenbara sakerna som årsmodell och skick. Kolla även vad en motsvarande modell kostar samt vad nypriset är. Vid osäkerhet finns som tur är den här både informativa och underhållande forumtråden på Freeride att tillgå.

Vid distansköp måste ni göra upp om vem som står för frakten samt hur den ska ske. Gamla goda bussgodset är ett hett tips. Bussgods har fast pris inom Sverige på skidor och tar sakta men säkert skidorna land och rike runt. Känns även rimligt miljövänligt… bussen går ju ändå.

Vilka skidor är bra att köpa begagnade?

Alla slags skidor går förstås att köpa begagnade men vissa är mer lämpliga än andra och det kan vara bra att kolla efter lite olika saker beroende på vilken typ av skida du ska köpa.

En offpistskida ser ofta rätt sliten ut. Om laggen har används i sitt rätta element har de sannolikt träffat på en och annan sten i jakt på puder. Men å andra sidan tillåter offpiståkning att skidorna är i riktigt uselt skick utan att det blir kännbart.

Desto mer pistorienterad skidan blir desto kräsnare ska du vara gällande skicket. Planerar du att köra hård pist (eller ännu värre  portar) så är risken större att du känner av slöa kanter och repade belag.

Parkskidor lämpar sig sämst för att köpa begagnat. Parkåkning sliter extremt mycket på skidorna och ett par parkskidor överlever knappt en säsong om de används flitigt i stora hopp och på arga stålräcken.

Vart köper jag begagnade skidor?

Den allra bästa begagnatmarknaden hittar du förstås här på freerides egna köp & sälj där det finns ett stort utbud av begagnade skidor. På skidorter och i större städer finns det också ofta bra secondhandbutiker med outdoor- eller sportinriktning med fasta priser och oftast redan kontrollerat skick. 

Ett annat tillvägagångssätt som starkt rekommenderas är att köpa så kallade demoskidor. Detta är skidor som leverantörerna lånar ut för test under säsongen, exempelvis under skidtestarhelgerna i början av säsongerna. Inga skidor är så pedantiskt skötta som dessa då leverantörerna förstås vill erbjuda sina potentiella köpare bästa möjliga skida. Ofta har dessa skidor inte mer än 10-20 skiddagar i bagaget.


Freerides skidvårdsskola del 3  Laga stålkant och belag

 

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.