Hittat Carvingen - vilken skida rekommenderar ni?

MagnusEriksson

Ny medlem
Hej

Var uppe och åkte med familjen under veckan och efter att läst på det här forumet och använt de tips och länkar som gavs tips om så hittade jag carving-svängen och enormt mycket åkglädje! Tack!
Jag tyckte att jag var en medelgod åkare tidigare men förstår nu att jag harvade på gamla meriter och stil. Nu upplevde jag stunder av att dansa ner under åkningen vilket var underbart roligt. Fortfarande är jag naturligtvis inte tillräckligt bra för att kunna hålla nere farten i brantare backar men jag känner nu att det finns hopp och tills jag blir bättre i tekniken så har jag iaf riktigt roligt.
Nu till min fråga inför köp av skidor; jag hade hyrt ett par Head Supershape Magnum 170 cm och jag gissar att de är ganska lättåkta. De skar enormt bra på isigare ställen och jag tyckte att det gick att släppa både kortare svängar och utnyttja skidornas radie. Det enda negativa var att de fladdrade rejält när farten blev lite högre (läs när jag inte klarade att hålla nere farten och svängarna minskade och farten ökade ;)). Nu tänkte jag kika på hemmaplan efter skidor (Stadium, Intersport, XXL) och såg att de hade bra erbjudanden på skidor som kanske kan vara aktuella? Jag åker enbart pist och i de mindre backarna i Sverige - Sälen, Trysil, Kungsberget osv. Tror jag ska ha ca 180 cm?

De skidor som jag kikat på och fått rekommenderat i butik: Atomic Nomad Smoke TI ARC, Rossignol Hero Elite LT, Völkl RTM 80, Salomon X Race, K2 M Velocity.

- Nuvarande skidor: Hyrda Head Supershape Magnum 170 cm
- Vikt: 96 kg
- Längd: 184
- Åkstil: Vill ha kontroll. Åker enbart pist och inte så mycket varje säsong men vill inte ha för "klen" utrustning.
- Erfarenhet: Inte någon erfaren åkare

Bästa hälsningar / Magnus

Du är fullväxt så du skall:
Köpa längsta skidorna av märket
Magnumen är en bra skida men du hyrde för korta, Magnum skidan skall körs aktivt på kant med tighta svängar, och dom svänger:) rakt fram i fart så blir det nog ostadigt.
Av dom Stadium har, völkl rtm 81 e i 177 längd, och hyfsat pris har dom på dom
Bra skida för alla pister, med högar och is.
X-race skidan skall du absolut inte köpa, den blir allt för styv och avancerad och trivs bäst i släta pister, vilket dom är dom första timmarna på dagen.

/GC

Om du gillade Magnum, köp den! Fast håller med om att du borde gå upp i längd. Däremot vet jag inte om x-race är fel om carving är det du gillar. Tror att den kan vara ypperlig för vad fu är ute efter. Du är ju en stor kille.

Har ett par X-Max och kompis har köpt X-Race
X-max är mycket trevliga pistskidor, x-race samma DNA men styvare
Jag själv väger in på knappt 100kg med utrustning på. Skulle beteckna mig som ganska så duktig, åker närmare 50 dagar per år. X-race är styvare än X-Max
När pisten börjar bli uppkörd åker x-Max in i skidboden till förmån för andra skidor. Så min rekommendation köp inte x-race. Satsa på en skida med både tip och tailrocker som RTM har, det blir så mycket mer lättåkt och du tappar ingen prestanda. Själv växlar jag mellan fem olika par beroende på underlag. Körde tre olika i dag, bara i pist. 73, 100 och 125 mm breda. Lika kul på alla men ganska olika och passande för hur backen var.

/GC

Tack alla för input! Det uppskattas. Det är verkligen ett område där jag inte har några andra referenser att gå på annat än pris och den beskrivning som står och det säger inte alltid så mycket, så det uppskattas med hjälp här från er som kan skidor. Ok, förstår att x-race blir för styva för mig och inte så lättåkta som jag nog behöver och önskar. Fortsätt gärna tipsa om lämpliga skidor.

Mvh/ Magnus

GoranC sa:
Du befinner dig i ett spektra av skidor dör det finns massor att välja på
Vad vill du betala är en mer befogad fråga, skidorna vänjer du dig vid oavsett.
Dom här skulle absolut fungera
https://www.glisshop.co.uk/pack_ski...2_konect_dual_wtr_b90_black_green-102879.html
178 eller 186 långa båda lär fungera bra

/GC
Tack, de fanns att beställa i Sverige också. Vad tror du/ni om Rossignol Experience 80 Premium, finns för 3000:- eller Rossignol Hero Elite LT för 4000:-, är det något alternativ?

tror att båda snabbt blir för klena för din vikt
Lägg på en tusenlapp å få en betydligt bättre/stabilare skida.
Du är ju ingen lättviktare så när du nu känt vad carving innebär så är det helt fel att köpa för klena grejer. Och att beställa skidor på nätet är helt ofarligt, speciellt skidor med railsystem på bindningarna, dvs inte skruvade i skidan utifrån specifik pjäxstorlek.

/GC

Hej!

Köp en speed om du vill ha mer spårstabilitet, vet inte hur du menar att dom fladdrade, var det upp och ner eller menar du fladder i sidled?

Annars är jag en sån tråkig människa som rekommenderar RTM84 till alla.

Men den blir något snabbare än magnum. Gäller speed också (längre svängar)

Tack för hjälpen alla! Det blev ett par Atomic Nomad Smoke Ti idag. Tror de kommer passa mig bra för den typ av åkare jag är och att jag kommer kunna utvecklas lite med dem.

Ha det gott! //Magnus

Tillbaka
Topp