Hur man ger Bildkritik!

Supersub

Ny medlem
Hur man ger Bildkritik!
Eftersom det laddas upp mycket bilder här på Freeride.nu så tänkte jag att denna kan vara bra att läsa innan man går in och ger kritik på folks bilder!

Mvh
Johan Ståhlberg

Konsten att ge bildkommentarer!

Av Maria Mattiasson 2005-07-21. (inklistrat från fotosidan.se)

Varför ska man egentligen kommentera bilder och hur ska man tänka? Vad är det man ska titta på? Och borde man inte vara en superduktig fotograf innan man ger sig på att kommentera andras bilder? Den här artikeln hoppas både kunna ge svar och väcka frågor som gör det lättare för dig att agera bildkritiker.

Den stora frågan 'Varför?'
Skälen till varför vi kommenterar bilder varierar från person till person, men man skulle kunna sammanfatta dem lite kort såhär:

1. att kommentera andras bilder är nyckeln till att lära känna sitt eget bildseende och lära sig sätta ord på vad man känner och tycker inför en bild.
2. att kommentera andras bilder brukar innebära att man själv får kommentarer på de egna bilderna och det är ju bra.
3. att kommentera andras bilder är ett sätt att hjälpa dem utvecklas vilket ger mig glädje.

Ofta motiveras vi av alla tre i olika grader och ibland motiveras vi inte alls, men det kan vara givande att fundera över vad just du vill ha ut av ditt kommenterande.

Själv tror jag man ofta missar eller underskattar hur utvecklande för det egna bildseendet och bildskapandet som bildkommenterandet kan vara. Ett tydligt steg i att själv bli bättre som fotograf är att lära känna sin egen bildsmak och att i det lära känna vilken bildstil vi själva vill utveckla i vårt fotograferande. Sen har vi alla olika vägar i den utvecklingen, men i bildkommenterandet finns definitivt ett gyllene tillfället att utveckla sitt seende och lära sig sätta ord på sina bildreaktioner/känslor.

Så borde man inte vara en superfotograf för att kommentera bilder?
All form av återkoppling, varav bildkommenterande är en, bygger på den enskilda personens upplevelser och åsikter. Det handlar om vad du ser, vad du känner och upplever, det är din reaktion och dina åsikter du framför. Och när det gäller dig så är du faktiskt redan från början expert.

Alla kommentarer behöver inte handla om hur man ska ljussätta annorlunda . En kommentar som berättar om vad du ser och vad du upplever i bilder är en fullgod kommentar, som erbjuder fotografen massor med möjligheter till lärande om hon/han tar vara på den.

En rekommendation är att använda sig av 'jag-budskap' dvs skriva att det är dina åsikter du företräder snarare än hur det är. Det är ett sätt att markera dels att du står för åsikten som du framför, men också att den är ett uttryck för hur just du upplever världen - vilket lämnar utrymme för att andra upplever den annorlunda.

Det sista kan vara nog så viktigt då vi alla sitter vid olika skärmar, i olika ljusförhållanden och med olika färgåtergivning – en tydlig illustration av att inte ens kring så basala delar av en bild som dess ljushet/mörkhet upplever vi den lika och det blir inte mindre olika för att vi övergår till komposition eller budskap.

Bedöm bilden men tala till fotografen
En förutsättning för att nå fram med det man försöker säga i sin bildkommentar är att man anpassar sitt budskap till den som ska ta emot det. Frågan 'Vem talar jag till/med?' är grundläggande, här som överallt annars, om man som kommenterande part vill att budskapet ska nå fram. Självklart är det bilden som ska bedömas, men i formulerandet av åsikten kan man ta hänsyn till saker som ålder, erfarenhet och/eller relationen man har till fotografen. Med en fotografer man känner kan man ofta kosta på sig att ta sig andra friheter med språket, men om man pratar med någon man inte känner kan det krävas en extra tydlighet för att budskapet ska gå fram.

"Jag vet att du tror
att du förstår
vad du tror att jag sa,
men jag är inte säker på
att du har fattat
att det du hörde
inte var det jag menade."
Anonym

Som du redan vet försvårar textbaserade medier för oss när vi försöker kommunicera, genom att utesluta saker som tonfall och kroppsspråk. Läs gärna igenom dina kommentarer en gång extra och försök undvika tvetydiga formuleringar.

Konstruktiv kritik?
Oavsett din motivation till att ge bildkritik och avsett uttryck, så bör syftet med kritiken alltid vara konstruktivt. För att bildkommentaren ska kunna betraktas som konstruktiv gäller det att försöka hitta en balans mellan det som är positivt och det som jag skulle vilja se förändrat/förbättrat. Kommentaren får också gärna innehålla förslag om hur den förändringen/förbättringen kan göras, men det är egentligen inte ett krav.

Tre exempel

'Fan va snygg !' – en enbart positiv kommentar är självklart trevlig att få, men den varken ger nåt att jobba vidare med eller lämnar nåt bestående intryck när den är så kort. Om dina intryck är enbart positiva försök att konkret beskriva vad det är du upplever som så bra och gärna varför – på så sätt kan fotografen lära sig vad som funkar och fortsätta med det .

'Kass familjealbumsbild, dåligt exponerad och ännu sämre komponerad. Gör om, gör rätt!' – en enbart negativ kommentar kan vara svår att ta till sig även om den beskriver vad som är fel. Försök hitta en balans mellan det positiva och det negativa, fundera över tonfallet och undvik frågeord som låter ifrågasättande som 'Varför' .

'Söt katt och den röriga bakgrunden stör inte alls' – att kommentera motivet snarare än bilden eller att ursäkta bildens eventuella brister är ickekonstruktivt. Det är viktigt att faktiskt våga lyfta fram det i bilden som upplevs som förbättringsområden eller negativa. Ingen kommer tacka dig för att du bestjäl fotografen på en lärandemöjlighet. Om du oroar dig för hur kritiken kommer tas emot, titta över dina formuleringar en gång extra innan du klickar på registrera .

Att ge konstruktiva kommentarer är egentligen inte så svårt, försök hitta en balans mellan det positiva och det du upplever kan förbättras, försök sätta ord på varför du upplever det du upplever som bra eller dåligt. Var alltid ärlig, men försök ge en lagom mängd kritik.Att ge konstruktiv bildkritik är en färdighet som du utvecklar om du övar – så börja skriv.

Vad ska man titta efter?
Beroende på vem du är så kommer du nalkas bilden på olika sätt, men oavsett vad du först ser i en bild så är det alltid bra att utveckla och utöka de aspekter hos en bild som du funderar över och tar in i beräkningen i en bedömning av en bild. Utan nån inbördes ordning följer här några saker som kan beaktas i bildkritiken: helhetsintryck och första/starkaste känslan du får av bilden, hur väl den rent tekniskt är genomförd, hur väl bilden fyller sin funktion, hur väl den berättar sin historia/förmedlar sitt budskap, hur bilden är komponerad, och hur originell är bildidén.

Vi har alla olika preferenser och bildsmaker, våra bildseenden finner den Bra bilden i oerhört olika utformningar så ta vara på dina kommentarer och använd dem som en guide för att lära känna din egen bildsmak. Läs och fundera över vad du fastnar för hos en bild, vad som stör respektive väcker och vitaliserar ditt öga och sinne, vad du finner intressant och vad du tycker är meningslöst. Utmana dig själv ibland och kommentera bilder som spontant inte alls tilltalar dig, fundera över varför och hitta nya ingångar till vad bilden är för dig.

Att ta emot bildkommentarer
Innan vi slutar är ett par ord om konsten att ta emot bildkommentarer kanske på sin plats. På samma sätt som vid givande av bildkommentarer så kan det vara väl värt att ta reda på vem det är som pratar med dig, speciellt om du reagerar på nåt i bildkritikens 'tonfall'. Vi uttrycker oss alla olika och det som kan upplevas som ett ifrågasättande är inte alltid menat som ett sådant.

Försök ha en öppen inställning till den kritik som framförs, lyssna, fundera, känn efter och välj sedan om du ska ta till dig av kritiken helt, delvis eller kanske inte alls. Om kommentaren svider lite, låt den göra det och fundera om den är befogad – är den inte det, så har du och bildkommentatören helt enkelt olika syn på din bild.

Det kan vara väl så viktigt att komma ihåg att utveckling inte alltid är att göra som andra vill. Fundera över vad som är ditt eget uttryck, så att du finner en egen väg till bilden. Därmed inte sagt att du ska förkasta den kritik du får, låt den sjunka in och ta sen ställning, ibland är den nyckeln till helt nya bilder och kunskaper.

Vänta gärna med att svara på bildkritik, fundera, låt den sjunka in, be om förtydningar om det är något oklart. Blir du arg av kommentaren – dubbelkolla först att du förstod den rätt och svara på den när du sovit på saken.

Meh! Jag är faktiskt fotograf, inte bildkritiker …
Hur mycket tid du vill lägga på att utveckla dina färdigheter som bildkritiker är givetvis upp till dig och ingen kommer försöka bränna dig på bål för att du nångång ibland skriver 'Gud så snygg!' under en bild. Den inneboende möjligheten till att bli en bättre fotograf genom att se och prata om andras och egna bilder, att bekanta sig med sin bildsmak och kanske hitta nya nycklar till i bildskapandet, är din att ta eller avstå från.

Men om du vill, låt nyfikenheten leda dig till bilden och utveckla sen dina färdigheter som bildkritiker i den takt som känns meningsfull och givande.

Hur man ger Bildkritik!
supersub: Han vill tala om för folk varför/hur man ska kommentera bilder!

vad vill du själv ha sagt?

Lång läsning så jag orkade bara läsa typ halva men det var ju bra i alla fall

Edit: Ett litet stavfel

Hur man ger Bildkritik!
Wow, ruggigt bra... likt deespin orkade jag inte läsa allt, men det lilla jag läste var ruskigt bra... Om ändå någon kunde skriva något liknande om hur skidor bör bedömmas... Känns som att ngn får starta en tråd om hur en skidrecension skall vara upplagd nån gång!

Hur man ger Bildkritik!
Meningen var att istället för att folk kastar ur sig att bilden suger, värdelös, bästa bilden på hela jorden mm, så kan man ju tänka på vissa saker! Lite overkill kanske men tänkte den kunde vara kul att läsa! =)

// J

Hur man ger Bildkritik!
det var kul att läsa Johan!
äntligen vet man lite mer om hur man ska tänka när man ser en bra bild, eller dålig

när man ger tips på hur fotografen skulle ha ändrat bilden till det "bättre" enligt ens egen mening, ska man då ge tips om slutartid/bländare eller placering av kameran mot objektet som fotograferas?
vilket är viktigast att ge kritik om? jag tror att nästan alla amatörfotografer här på freeride.nu använder automatik på kameran... så det skulle vara roligt att veta.

"I like where this thread is going" -unknown @ 4chan

Hur man ger Bildkritik!
Bra läsning! Något att tänka på faktiskt...
Tycker att det borde finnas något litet hörn för fotografering på freeride, men bland annat lite basic tips och trix såsom "gurra_skoj" efterlyser!

Hur man ger Bildkritik!
Min åsikt är denna: Majoriteten av Freerides medlemmar lägger inte upp bilder för att få dem bedömda ur en fototeknisk synvinkel. Att kommentarerna blir därefter (coolt/fett/suger/bögigt/najs m.m.) får man nog räkna med. Nämnda Fotosidan har ett utmärkt forum för kritik som på allvar diskuterar fotograferandet och det är inte helt ovanligt att man får se samma bilder här som på Freeride. Jag tror inte att Freerides läsare är intresserade av att läsa om bländare, slutare, slavblixtar och vitbalans. Om man ser igenom de något fattiga kommentarerna (coolt/fett/suger/bögigt/najs m.m.) så är det ju trots allt skidåkningen som diskuteras och det är väl därför man kommer till Freeride?

Hur man ger Bildkritik!
Det är skidåkaren som är inressant! Inte fotografen och dennes teknik eller gadgets!

...Sen är det nog inte bara bildkritik folk behöver lära sig. Man kan väl inte rimligtvis skriva att en text är ruggigt bra i samma mening som man skrivit att man inte orkar läsa allt?

Hur man ger Bildkritik!
"att kommentera motivet snarare än bilden eller att ursäkta bildens eventuella brister är ickekonstruktivt"
Detta känns som en lite märklig kommentar eftersom många som lägger upp sina bilder här nog snarare är intresserade av just motivet än bilden. Jag håller med om att det är kul att lära sig hur man ska ta bättre bilder men en stor del av bra skidbilder är (enligt mig) faktiskt att vällja bra motiv. Dels har detta med kameravinklar och tekniskt dravel (no hard feelings gadgetboys) men att fota rätt trick/sväng på rätt ställe är minst lika viktigt.

I övrigt hållar jag helt med om att det är bra med lite konstruktiv kritik och inte bara när det gäller bilder...

Till Supersub (och Gustav?) vill jag säga att jag tycker det är lite märkligt att ge sig in i en tråd som ni nu vet att ni inte är intresserade av. Det är troligt att de flesta här på freeride är mest roade av jibbing med tanke på vilka skidor de väljer men det betyder väl knappast att vi som gillar att diskutera annat måste hålla käften och detsamma gäller väl rimligtvis även foto.

Hur man ger Bildkritik!
Detta är en sak många tycker olika om, som t,ex Gustav tycker att det är skidåkaren som är intressant. Jag tycker inte själva åkaren är så intressant, försöker mera att få ett helhetsintryck av bilden.

För mig spelar inte bara själva "motivet" roll. Utan bakgrunden, färgen, formen, väder och mycket mer. Bara för att en kille hoppar över 8 lastbilar, och en annan 2 personbilar så kan killen som hoppar över 2 cyklar bilden vara mycket snyggare, ha bättre vinkel och ovanstående..

Och som Supersub säger så är dom flesta kommentarerna på Freeride.nu "Coolt, Fett, Bögig, Äcklig, Asful" och ja, listan kan göras lång.

Tänk om alla kunde ge bra kommentarer som (Snygg bild, det lila ljuset på himlen bakom fick du till riktigt bra) eller (Jag tyckte inte riktigt om denna bild, hade gärna sett lite mindre av det lila ljuset)

Men sånt ser man inte mycket av..

Här hittar man gay några gånger http://www.freeride.nu/member/photo.php?id=15056
Tror dom flesta ser att bilden är fejkad, MEN annars tycker jag att hela bilden är snygg.
Ljuset, hösten, gröna löven och betongen matchar fint till varandra..

Bra skrivet Johan och Maria, läste allt!

Återkommer..

Hur man ger Bildkritik!
Till Iller (och naturligtvis även er andra):

Jag kanske har uttryckt mig oklart? Jag är faktiskt intresserad av fotografering och av denna anledning vet jag att det finns forum på Internet (är själv medlem på Fotosidan) som helt hänger sig åt det som efterfrågas.

Att jag har bett människor som är intresserade av fotografering att hålla käften får du nog ta tillbaka. (Du och jag har nog mer gemensamt än du tror.) Om det är min generalisering att Freerides medlemmar inte vill läsa om blixtar och vitbalans du menar så är det också just en generalisering som gäller de kommentarer som diskuteras i tråden! Istället för att kommentera bildkvaliet, ljussättning och komposition så kommer kommentarerna snarare handla om andra saker som är ovidkommande ur en fototeknisk synvinkel.

Vad jag vill komma till är att man får nog räkna med att kommentarerna ligger på en viss nivå med hänsyn till det forum som bilderna läggs upp i. Så länge foto inte är inriktningen på sidan kommer kommentarernas kvalitet att bli därefter.

...men det är kul att man kan diskutera saken.

Hur man ger Bildkritik!
Jag tror att jag förstår vad du menar men jag håller inte helt med.

Ja det finns bättre forum för att diskutera foto MEN finns det verkligen bättre forum för att diskutera skidfoto? Det jag menar är ju att poängen är att kunna diskutera bilder med hänsyn till BÅDE teknik och åkning.

Jag förstår vad du menar i din generalisering men det behöver inte sluta där. Det jag försökte skriva är att bara för att de flesta här på freeride kanske inte uppskattar ett visst ämne så behöver inte alla rätta sig efter det. Även om de flesta kommer att fortsätta kommentera bilder precis som du beskriver (och det har jag absolut inget emot även om jag kanske inte tycker det tillför så mycket) så kan ju vi som är intresserade kommentera lite annorlunda.

Slutligen var det inte meningen att påstå att du/ni bett någon att hålla käften utan det var tänkt som en liknelse (ja den var otydligt skriven - my bad, sorry) och jag verkar ju dessutom varit ute i ogjort väder angående dina intressen.

Hur man ger Bildkritik!
Du har helt rätt i att Freeride är ett utmärkt forum för att diskutera foto OCH skidåkning och jag kan även hålla med dig om att det skulle vara kul att läsa lite mer konstruktiv kritik när det gäller skidåkning och fotografering. När jag tänker efter så kanske det är dags för Freerideredaktionen att ta ett steg mot en mer seriös framtoning, även på forumsidan?. (Jag kände i början av tråden att detta ligger längre fram i tiden för Freeride) Kanske kan det vara lämpligt att göra det möjligt för den som laddar upp bilden att välja vilken typ av forum bilden ska läggas i. Om jag minns rätt kan man redan idag klassificera sin bild efter skidåkning eller snowboard. Det kan ju inte vara så svårt att lägga upp ytterligare en kategori för bildkritik? Detta forum skulle ju kunna vara lite striktare upplagt gällande kommentarer. Det känns som om att antalet uppladdade bilder har ökat kraftigt det senaste året vilket gör det svårt att hitta guldkornen. Att lägga till en kategori för kritik skulle kanske kunna underlätta detta?

Hur man ger Bildkritik!
Tyckte det var en bra text. Jag är iallafall utav åsikten att jag minnst vill ha lika myckte kommentarer på "bilden" som på åkaren.

Tillbaka
Topp