Digital skidskola - Kan det vara något?

Plankor

Ny medlem
Hej alla,

En stor del av vår härliga sport, oavsätt om vi åker snowboard, skidor eller något mitt emellan, är att sträva mot ständig utveckling.

Vi tar skidlektioner, frågar kompisar, kollar youtube och skriver på forum om hur vi skall förfina vår teknik.
Enligt mig är det ofta tid som är den bristande komponenten, 10 000 timmar och man blir proffs ni vet? ;) Men att få in 10 000timmar under en veckas vintersemester med familj/vänner är rätt svårt.

Så vi tar en lektion, kollar youtube eller frågar om råd. De som är riktigt hardcore kanske till och med lyssnar på råden och drar å tränar i sin lokala backe medan vi försöker få livspusslet att gå ihop. Bara för att få höra på privatlektionen att tippset du fick på youtube var skitdåligt och nu har du nött in en teknik som får dig att se ut som Stig Helmer och är rent livsfarlig för dig och andra i backen.

Jaja, på't igen, eller?

Här är då min fråga: Om det skulle finnas en möjlighet till digital skidskola, via telefon (app) eller dator, skulle ni använda det?

Konceptet som jag har funderat på är enligt följande:
Man börjar med att fylla i sin profil. Standardsaker. Längd, vikt, vad man åker, hur ofta och sånt.

Sedan fyller man i vad man vill bli bättre på. Detta kan vara allt ifrån att lära sig carva på snowboard till att förfina sin offpist-teknik i barnbacken, vad vet jag? Detta kompleteras med att man skickar in en video på när man åker. Ju mer video man kan skicka in ju bättre såklart.

Sedan får man en inspelad analys av en examinerad skid/snowboardlärare där läraren analyserar videon live och sedan kommer med förslag på olika övningar man kan göra för att utvecklas. Komplett med inspelade klipp där skidläraren demonstrerar och kanske har en live-lektion med någon annan likt:

Då har man själv tid att disponera och kan träna när och vart man vill! När man känner sig nöjd med utvecklingen eller kanske missnöjd så hör man av sig igen till läraren med nya filmer / frågor / eller något nytt man vill lära sig eller ta vidare. Man kan såklart få feedback under hela resans gång.

Konceptet kan säkert utvecklas och jag är inte helt på det klara i hur det ska fungera men vad tror ni? Är detta något som folket vill ha?
I mitt huvud är den stora nyttan att man blir fri att öva när man vill och inte behöver lägga massor med tid under den enda veckan/veckorna på året man faktiskt är i alperna/fjällen. Samt att man själv lägger nivån på vilken hjälp man vill ha. Såklart bra mycket billigare än en privatlektion också.

Feedback?

pd

Aktiv medlem
Tom Gellie erbjuder videocoachning för 240 USD/tim. länk Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att testa Tom för han har en väldigt speciell profil där videoanalys är en central del. Och jag betalar gärna för att bli ännu bättre. Livet är för kort för att åka sämre än nödvändigt så jag har spenderat runt 20 timmar med duktiga instruktörer i backen senaste åren.

Om budgetvideoanalys vore något som skulle intressera massorna är jag dock tveksam till. Till att börja med så behöver man vara på en ganska hög nivå för att kunna ta till sig feedback på ett åk man gjorde tidigare under dagen och tillämpa det på åk man skall göra nästa dag. Visst det går säkert att få med sig en eller två saker som behöver förbättras, men huruvida man lyckas med det eller ej kräver antagligen en ny videosession. Och då springer det lätt iväg och blir mer tidskrävande, dyrare och sämre än att ta någon timmes lektion i backen.

Plankor

Ny medlem
Tom Gellie erbjuder videocoachning för 240 USD/tim. länk Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att testa Tom för han har en väldigt speciell profil där videoanalys är en central del. Och jag betalar gärna för att bli ännu bättre. Livet är för kort för att åka sämre än nödvändigt så jag har spenderat runt 20 timmar med duktiga instruktörer i backen senaste åren.

Om budgetvideoanalys vore något som skulle intressera massorna är jag dock tveksam till. Till att börja med så behöver man vara på en ganska hög nivå för att kunna ta till sig feedback på ett åk man gjorde tidigare under dagen och tillämpa det på åk man skall göra nästa dag. Visst det går säkert att få med sig en eller två saker som behöver förbättras, men huruvida man lyckas med det eller ej kräver antagligen en ny videosession. Och då springer det lätt iväg och blir mer tidskrävande, dyrare och sämre än att ta någon timmes lektion i backen.
Tack för feedback och länkar! Tom ser väldigt proffsig ut och har tydligt hemsida som ger en känsla av att man vet vad man köper om man signar upp sig på en timme. Rätt dyr timpeng dock?

Hmm din feedback är väldigt rimlig.. Det är kanske en rätt smal målgrupp som faktiskt kan ta åt sig feedbacken och samtidigt är tillräckligt intresserade av att utveckla in åkning.

Hade du kunnat tänka dig prova en svensk variant?

HBrosenius

Medlem
Möjligen skulle det funka för racekids om du som tränare är tillräckligt duktig. Där jagas det ständigt ny input ifrån betaltränare runt om i landet, möjligen finns en niche för de som inte alltid kan vara i fjällen att ändå få feedback på inskickade videoklipp.

pd

Aktiv medlem
Hade du kunnat tänka dig prova en svensk variant?
Absolut!

Möjligen skulle det funka för racekids om du som tränare är tillräckligt duktig. Där jagas det ständigt ny input ifrån betaltränare runt om i landet, möjligen finns en niche för de som inte alltid kan vara i fjällen att ändå få feedback på inskickade videoklipp.
Där finns dessutom en förståelse för att saker kostar.

Topp