Skidtypsrekommendation?

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Hej.

Jag tänkte se om ni kan hjälpa mig komma på rätt spår för vilken typ av skida jag bör leta efter. Är rätt så nybörjare med tanke på att jag började åka för ca 3-4 år sedan men älskar det verkligen och åker ca 2-3 v om året. Åkte tyvärr aldrig med familjen när jag var liten.

Försöker hela tiden utvecklas och tittar en hel del på bl.a. youtube om åkteknik, tar lite privatlektioner etc och försöker ta åt mig och tänka på det jag sett när jag åker. Jag tar mig ner för de flesta pister utan problem (läs ramla) , men hamnar nog fortfarande en del med baktyngd när det blir lite svårare förhållanden.

Det jag insett är den roligaste åkningen är utanför pisten, i inte allt för snårig skog, eller i öppna backar i lössnö/opistat (typ ej ännu öppnade backar).
Hoppar gärna om jag ser en möjlighet , dock inga big jumps ännu.

Dock, när jag åker där är jag sällan först utan många som åkt innan och då är det inte riktigt längre lössnö i ex skogen utan rätt så spårat. Detsamma gäller de opistade backarna som mer eller mindre känns som puckelpistbanor om ni förstår vad jag menar. Väldigt uppkört med mycket ojämnt underlag och uppkörda snödrivor. Dock tycker jag detta också är roligt.

Exempel här är Tänndalen vid Tännporten och bort mot Svansjöliftarna eller Ramundberget runt Osthang eller Fjällgårdsliften. Alltså ej det pistade vid Osthang. Där åkte jag sedan nedför K2 vilket klart och tydligt var över min förmåga, med 2 fall innan jag kom ned.

Jag har också 2 yngre döttrar som jag försöker få med i skidåkningen och med dem åker vi ex Mickelinaspåren vid Ramundberget eller i Trollskogen i Hundfjället men med dem blir det mycket vanlig pist också.

I nämnda skogsdelarna ovan tycker jag ex det ändå kan gå rätt fort i spåren efter dem och det känns rätt trångt att stanna i om de åker före och ramlar.

Pisten är kul men är mer eller mindre en ”transportsträcka” med familjen, eller för att leta upp nya ställen att svänga in i ex skog eller utanför pisten i kortare eller längre partier, eller ta sig ned till liften.

Jag är tyvärr snart 40 men känner mig mycket yngre på skidorna 🤗
185 cm lång, väger nu lite mer än jag borde med ca 100 kg med börvikt mellan 90-95kg.

När jag tittar efter skidor så är det en djungel med modeller och begrepp, och jag undrar därför om ni med ovan info kan ge mig lite tips på vad jag ska leta efter för typ av skida. Om det ändå är en pistskida pga att jag sällan är först i offpisten och orörd snö eller lite mer ”freeride” eller ”offpist” skida etc?

Kan tillägga att jag idag åker på en Blizzard Brahma 88mm 180 cm R19 (2014). Känslan är att jag vill ha en kortare skida (för att svänga runt snabbare där det är lite trängre tänker jag..), men den kanske redan är i kortaste laget för mig?
Den känns väldigt snabb nerför berget, tycker att det är svårt att åka långsamt i branterna, vet inte om det är att jag fortfarande är lite farträdd ändå, eller om det är för dålig teknik.
Kanske är en skida med kortare svängradie något jag söker?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Har aldrig åkt på Brahma men vad jag förstått är det väl en väldigt styv och "krävande" skida? Skulle jag vara du skulle jag satsa på en skida med 90-100 midja och ganska snäll rocker både fram och bak men inte allt för mjuk. Med risk för att vara tjatig (har föreslagit den i andra trådar och har föregångaren själv) så skulle nog denna passa dig alldeles utmärkt. https://www.momentskis.com/products/wildcat-101 Med tanke på din vikt och längd skulle jag säga 190-längd men utifrån var du vill åka osv skulle jag säga 184.

Jag har själv länge haft problem med just trång skog, bakvikt osv. Så då vill man ju ha en snäll skida som inte spårar fast. Problemet är att du då ofta får en mjuk skida. Mjuka skidor hatar jag själv i uppkörd snö för att de inte klarar att plöja igenom vallarna och istället styrs man av snön. Moments magic recepie för mig har altid varit rejält styva skidor med en form som är väldigt lättsvängd. Tack vare den började jag våga stå på i skog osv.

https://blisterreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2 Förlagan till wildcat

Här är skidan från Moment som hjälpte mig. Lite onödigt bred för det du vill ha dock... https://blisterreview.com/gear-reviews/moment-bibby-pro-190cm

erik_lagg

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Håller med ovanstående. Men du verkar ju vara en lekfull skidåkare så kolla in lite parkskidor med rocker i bägge ändarna - sådana är lätta att komma runt med när det är trångt. Många skidor i denna kategori är mycket stabilare än man skulle kunna tro och kan nog passa din vikt - kolla på de som är runt 100 mm breda finns runt din längd och som beskrivs som lite hårdare inom segmentet.
Typ Völkl revolt 95 (kanske för korta), Faction CT 2, eller Armada edollo (kanske för symmetriska och korta).
Sen får man ju fundera på hur pass ungdomliga skidor man får åka på när man närmar sig medelåldern. ;-)

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack både @Pillard ocg @erik_lagg .

Jag var inne lite på just 90-100 mm midja så det verkar ju bra. Många rekommenderar ju att prova innan man köper men det är ju inte alltid möjligt, och tråkigt att slänga många tusenlappar i sjön om det inte känns bra.

Med risk för att bli ratad direkt, är det någon som har en uppfattning om Decathlons nya serie Freeride skidor, Patrol 95mm och Slash 100mm, 3700kr?

Eller Black Ops Escaper? 4700kr

fredw

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Ja Decathlon blir i detta fall ratat direkt! ;) Det finns så mycket rea på riktiga märkesskidor just nu så du bör hitta något mer kompetent inom 4-5000 kr. Blackopskidan däremot låter helt ok, men jag tror du kan gå ännu bredare.

Instämmer i övriga tips men eftersom du verkar gilla ”uppkörd lössnö i pisten” (välkommen i gänget!) och inte nämner ngt om park eller baklängesåkning etc så är jag inte säker på att en parkorienterad/symmetrisk skida är det bästa. Ren piståkning verkar ju inte heller alls vara din prio så som sagt helt rätt att titta på midjor över 90 mm. Gärna runt 100. Dessa skidor brukar ju ändå gå utmärkt i pisten men är förstås inte optimerade för carving.

Det verkar finnas två principer för hur man helst vill åka i ”uppkörd pist”, old schoolgubbar (som jag) gillar att bränna rakt igenom snöhögarna medan andra yngre förmågor hellre vill flyta ovanpå. Det medför litet olika skidval. Pillard verkar ha hittat en bra kompromiss.

zingo11

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Amen på alla förslag men dom är personliga.
Men va f.n om du åker i Ramis kan du besöka Topsport och testa olika lagg,tror det kostar 300-400 spänn /dag (kan höra i morgon).Ut i Västhangsbranten och kör.Lägg några timmar på lektioner,riktigt duktiga instruktörer i Ramis.
Bekymrar du dej för K2 och SP ,s..t i det dom flesta hasar sig ner.
Lycka till

ozito

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Skaffa det du behöver för att fixa stålkanter och valla. Håll sen koll på Facebook marketplace när det dyker upp halvslitna skidor för några hundringar.
Mitt skidrum set ut som en mindre uthyrning med flera olika skidor för olika fören och sinnelag.
De skidor jag stått på mest den här säsongen är ett par rejält sönderhärjade Dynastar Cham 107 som jag köpte på just marketplace efter förra säsongen för 200:-.
På så vis kommer du snabbt kunna ha nått par till pisten, nått par till lössnö och nått par när det är uppåkt puckelpist. (I lössnön gör det dessutom ingenting om belaget är halvrisigt)

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack för alla svar.

Ju mer man tittar efter nya skidor inser man vilken djungel det är.
Ibland när man hittar en schysst skida, som jag tror i alla fall, till bra pris, ex just nu Salomon QST 99 18/19 för 4000 kr inkl bindning, så hittar man en detalj som gör en fundersam.

Den skidan har ex inte mycket till rocker bak, men i tipsen ovan var det bra om den hade det både fram och bak.

Vad säger ni om rocker bak?
Bör jag fokusera på att den skall ha det?
Det verkar ju kul att kunna åka baklänges vilken den säkert underlättar för också, men det är ju mer i så fall bara korta bitar som jag känner nu, innan man svänger runt igen.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack för alla svar.

Ibland när man hittar en schysst skida, som jag tror i alla fall, till bra pris, ex just nu Salomon QST 99 18/19 för 4000 kr inkl bindning, så hittar man en detalj som gör en fundersam.

Den skidan har ex inte mycket till rocker bak, men i tipsen ovan var det bra om den hade det både fram och bak.

Det verkar ju kul att kunna åka baklänges vilken den säkert underlättar för också, men det är ju mer i så fall bara korta bitar som jag känner nu, innan man svänger runt igen.
Jaghar haft QST 99 18/19. Skulle inte säga att det är en superbra skida att köra i skogen med. Baken är relativt styv och svår att få runt. Mer av en ganska lätt charger imo. I så fall skulle jag kolla på den som kom 19/20 där man ändrat konstruktionen en del och kanske gjort den lite snällare.

Pillard

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Anledningen till att ha rocker bak är snarare tailens greppighet. Tittar du på en raceskida ser du att tailen ligger helt platt och är rakt kapad. Det ger att skidan håller spåret väldigt bra. Du vill dock ha motsatsen. Du vill ha en tail som är lätt att sladda ut. Det gör att du inte blir straffad om du råkar få lite bakvikt i skogen. Det löses antingen genom att ha en rejäl rocker eller att tailen är mjuk. En mjuk skida blir dock mindre förutsägbar tycker jag. Så jag föredrar styva skidor med en form som gör den lättsvängd.

assr

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack för alla svar.

Rocker bak underlättar för svängar när du åker framåt. Bakänden "släpper" lättare, så sladdsväng blir enklare. Det underlättar också rejält för alla svängar i lösare förhållanden.

Nackdelen är att du får en kortare kontaktyta vilket gör att kontrollen i pisten blir (teoretiskt) sämre.

Jag skulle gå på en skida med rocker fram och bak. Med det sagt så behöver det ju inte vara någon extrem rocker, och gärna lite spann under foten och en trevlig skärning på 15-20 meter ungefär.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack för alla svar.

Angående formen så handlar det ganska mycket om hur styv skidan är och var, precis som Pillard skrev. Om jag förstår dig rätt så gillar du att köra skog och kanske inte är supermycket för att carva tokhård pist? I så fall skulle jag nog också satsa på något av det som Pillard rekommenderade. Kollar du på Blisters site så har de också något de kallar Deep Dive där de jämför skidor i samma bredd/kategori för att definiera skillnader etc. Man kanske måste betala för Deep Dive men det är väl investerade pengar. ;)

TailGunnar

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Anledningen till att ha rocker bak är snarare tailens greppighet. Tittar du på en raceskida ser du att tailen ligger helt platt och är rakt kapad. Det ger att skidan håller spåret väldigt bra. Du vill dock ha motsatsen. Du vill ha en tail som är lätt att sladda ut. Det gör att du inte blir straffad om du råkar få lite bakvikt i skogen. Det löses antingen genom att ha en rejäl rocker eller att tailen är mjuk. En mjuk skida blir dock mindre förutsägbar tycker jag. Så jag föredrar styva skidor med en form som gör den lättsvängd.

Jag tycker att det är just därför många inte lär sig att åka skidor. I stället fladdrar dessa Backseat Charlies runt på fjällen utan att ha nån kontroll över sina feta skidor :)

fredw

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Jag tycker att det är just därför många inte lär sig att åka skidor. I stället fladdrar dessa Backseat Charlies runt på fjällen utan att ha nån kontroll över sina feta skidor :)
Jag har motsatt problem. Lärde mig åka i djup snö med smala skidor där spetsarna aldrig syntes och att i pisten initiera sväng av mina smala tvåmetersspett med rejält plöstryck (som utgick från stortån!) Har nu svårt att stå jämnare på skidorna både i sidled och fram/bak, och njuta av att flyta ovanpå.
Ibland får jag iofs bakvikt just av det faktum att spetsarna inte gräver ner sig som före sekelskiftet... kanske det du menar.

Pillard

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Jag förstår vad det är @jaksu är på jakt efter och generellt så börjar det väl slarvas en hel del med tekniken på sina ställen. Men om man vill åka i skog så måste man ju börja våga få fart. För att våga måste man ju också lita på att man kan få stopp när det behövs. För mig var det ett väldigt viktigt steg i att komma loss i skogen när jag fick tag i mina Bibbys. Sen skulle jag inte säga att jag åker med nån vidare bakvikt, men det händer fortfarande i trånga lägen att jag ibland hamnar bakåt och då är det väldigt väldigt skönt att inte behöva krascha in i ett träd i hög fart bara för att jag råkat hamna lite bakåt.

Nitell

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Ja, det är verkligen förjävligt med sån här produktutveckling som gör upplevelser mer lättillgängliga för folk. Har man inte frusit på torsdagsträningar i lokala slalomklubben sedan lekis har man fan inte lössnön att göra. Kul verkar folk ha också.. fy fan! Det är samma som dom här synkroniserade växellådorna dom börjat med på sistone... DUBBELTRAMPAR MAN INTE KÖR MAN INTE BIL PÅ RIKTIGT!!!

Marboh

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Rocker bak underlättar för svängar när du åker framåt. Bakänden "släpper" lättare, så sladdsväng blir enklare. Det underlättar också rejält för alla svängar i lösare förhållanden.

Nackdelen är att du får en kortare kontaktyta vilket gör att kontrollen i pisten blir (teoretiskt) sämre.

Jag skulle gå på en skida med rocker fram och bak. Med det sagt så behöver det ju inte vara någon extrem rocker, och gärna lite spann under foten och en trevlig skärning på 15-20 meter ungefär.
Rockern ger kortare kontaktyta till du kantar skidan (visst det finns en relation mellan hur mkt man kantar och hur mkt rocker). Så har du kant på den spelar det ingen roll. Dock blir svängintiering snabbare då du redan har ”böj” på skidan.
Taper där emot kortar effektiv kant.

kalle_31

Ny medlem
Skidtypsrekommendation?
Har ett par Icelantic Nomad 105 i nyskick som jag snart ska lägga ut på Köp & Sälj. 181cm långa med Marker 13 bindning. Om det kan vara intressant! Skicka PM i sådant fall.

TailGunnar

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Ja, det är verkligen förjävligt med sån här produktutveckling som gör upplevelser mer lättillgängliga för folk. Har man inte frusit på torsdagsträningar i lokala slalomklubben sedan lekis har man fan inte lössnön att göra. Kul verkar folk ha också.. fy fan! Det är samma som dom här synkroniserade växellådorna dom börjat med på sistone...
Intressant. Dock började TS tråden med:

"Försöker hela tiden utvecklas och tittar en hel del på bl.a. youtube om åkteknik, tar lite privatlektioner etc och försöker ta åt mig och tänka på det jag sett när jag åker. "

Pillard

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Intressant. Dock började TS tråden med:

"Försöker hela tiden utvecklas och tittar en hel del på bl.a. youtube om åkteknik, tar lite privatlektioner etc och försöker ta åt mig och tänka på det jag sett när jag åker. "
Jo, jag känner igen mig också i just den beskrivningen. Men grejen är ju att hur mycket du än tragglar i pisten och slipar teknik så är det nåt helt annat när du befinner dig i lite oförutsägbar snö och det lutar på bland träden... Bara för att en skida inte straffar dig rejält när du gör fel är ju inte det detsamma som att du inte behöver lära dig eller kommer att lära dig.

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Jo, jag känner igen mig också i just den beskrivningen. Men grejen är ju att hur mycket du än tragglar i pisten och slipar teknik så är det nåt helt annat när du befinner dig i lite oförutsägbar snö och det lutar på bland träden... Bara för att en skida inte straffar dig rejält när du gör fel är ju inte det detsamma som att du inte behöver lära dig eller kommer att lära dig.
Nej helt sant. Därför försöker jag åka där det ser ”svårare” ut just för att få känna på det och förhoppningsvis bli bättre på det 😬

gLasspinneL

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Är en djungel med alla olika skidor.
Blizzard Brahma ska du nog inte ha som tidigare sagts..
Däremot Blizzard Rustler 10 låter som en bättre ide!
Kom förbi i Kittelfjäll så kan du få låna mina en dag eller ett par Bonafide (storebror till Brahma)så du kan jämföra ;)

Senast ändrad:

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Är en djungel med alla olika skidor.
Blizzard Brahma ska du nog inte ha som tidigare sagts..
Däremot Blizzard Rustler 10 låter som en bättre ide!
Kom förbi i Kittelfjäll så kan du få låna mina en dag eller ett par Bonafide (storebror till Brahma)så du kan jämföra ;)
Schysst tack, men tyvärr lite för långt för mig :(

Vad tror ni om Fischer Ranger 102 FR då?

TailGunnar

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?

Ranger 102 FR är en helt fantastisk skida! Jag testade back-to-back den, Enforcer 93/100, Rustler 10 (1st gen), QST 99 och Fusion 95. Jag skaffade Enforcer 100 i slutändan men det kunde även ha blivit Ranger. Rappare och snabbare känsla än på Enforcer. Dock är skidan ganska styv och jag tycker att man får vara mera "på" den än tex. Rustler som är mjukare och snällare.

Nitell

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Schysst tack, men tyvärr lite för långt för mig :(

Dina Brahma räcker ju och blir över när det gäller ”chargig” skida man kan bränna på med i alla förhållanden. Så, om jag vore dig skullle jag komplettera den med något riktigt mjukt och annorlunda, t.ex. en Rossignol Soul7 som du också kan hitta riktigt billigt på nätet nu.
Då får du en skida som är helt annorlunda än dina Brahma, och kommer vara superkul att jaga ungarna i skogen med.

102fr tror jag kommer ge dig samma känsla som idag: skidan vill åka fortare än du vill!

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Dina Brahma räcker ju och blir över när det gäller ”chargig” skida man kan bränna på med i alla förhållanden. Så, om jag vore dig skullle jag komplettera den med något riktigt mjukt och annorlunda, t.ex. en Rossignol Soul7 som du också kan hitta riktigt billigt på nätet nu.
Då får du en skida som är helt annorlunda än dina Brahma, och kommer vara superkul att jaga ungarna i skogen med.

102fr tror jag kommer ge dig samma känsla som idag: skidan vill åka fortare än du vill!

Tack.
Soul 7 verkar lite bredare än jag tänkt mig,
såg att den finns i en lite smalare variant, Sky 7. Vad tror du om den?

Annars, har ni nogon uppfattning om en begagnad Salomon Q98, verkar vara från ca 2015..

Nitell

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack.
Soul 7 verkar lite bredare än jag tänkt mig,
såg att den finns i en lite smalare variant, Sky 7. Vad tror du om den?

Annars, har ni nogon uppfattning om en begagnad Salomon Q98, verkar vara från ca 2015..
Sky har jag inte provat, men vad jag förstår är det samma känsla i den som soul, så den blir nog bra!

Q98 är säkert en fin skida, och begagnad kan du säkert hitta den billigt, men den blir mer lik skid du redan har. Jag tycker poängen med att ha mer än ett par skidor är att kunna välja efter förutsättningarna:
Leka i skogen, åka mjuk snö? Soul/sky
Åka hårdare pist? Brahma

givet att du bor/reser så du kan ta med dig mer än ett par skidor alltså!

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Har inte testat den själv. Men Black Crows Camox ska väl vara lite av allt det som du söker. Om du bara kan släpa med dig ett par alltså.

fredw

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Jag har ett par äldre Soul7, ej HD, gula bananer. Snälla ”trots” sin bredd. En nybörjare kan nog åka fint på dem. Ej att jämföra med de flesta andra skidor i liknande bredd som ofta är riktade till rutinerade åkare med ”aggressiv åkstil”, eller för turande (vilket iofs Soul7 tydligen funkar ok till).
Men om man vill att skidan ”ger tillbaka” när man trycker på så är de alldeles för mjuka. En fråga om smak och åkstil. De är litet för ”slöa” för mig. Skidornas Golden Retriver typ.
Och Sky är nog minst lika beskedliga. Risk att med din tyngd och vana av Brahma, att Sky blir för snälla.

Jag förstår inte iofs riktigt detta som många skriver med att vilja ha en skida som man kan ”sladda runt med barnen”. Det tycker jag själv funkar ok med de flesta skidor? Jag hade valt en skida som funkar bäst för mig själv när jag åker under litet svårare förhållanden.

Senast ändrad:

Nitell

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Jag förstår inte iofs riktigt detta som många skriver med att vilja ha en skida som man kan ”sladda runt med barnen”. Det tycker jag själv funkar ok med de flesta skidor? Jag hade valt en skida som funkar bäst för mig själv när jag åker under litet svårare förhållanden.
Så länger man håller sig i pisten håller jag med, men när ungarna ska ut i skogen tycker jag det är stor skillnad. Barn brukar ju gilla små trånga skogsbanor. Som exempel har jag t.ex. ett par QST 106 och ett par 118. 106:ans bakände styr ganska mycket, och den blir därför ganska jobbig när det är trångt. 118 däremot har mycket mer rocker fram och ffa. bak, och går typ att snurra på en femöring. Så, ska jag ut i trång skog, med eller utan barn, tar jag hellre vad som egentligen är en lössnö-skida, för den är mycket snabbare runt träden.

Har man möjlighet tycker jag det är mycket roligare att ha en samling skidor med olika bredd och egenskaper än att försöka hitta exakt vilken 97mm bred all-mountain som är bäst. Fast som sagt, kan man bara ha ett par är det så klart annorlunda.

mrDGriffon

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Så länger man håller sig i pisten håller jag med, men när ungarna ska ut i skogen tycker jag det är stor skillnad. Barn brukar ju gilla små trånga skogsbanor. Som exempel har jag t.ex. ett par QST 106 och ett par 118. 106:ans bakände styr ganska mycket, och den blir därför ganska jobbig när det är trångt. 118 däremot har mycket mer rocker fram och ffa. bak, och går typ att snurra på en femöring. Så, ska jag ut i trång skog, med eller utan barn, tar jag hellre vad som egentligen är en lössnö-skida, för den är mycket snabbare runt träden.

Tack för alla kommentar.

Ja tanken är egentligen att försöka hitta 1 skida, och precis det där du skriver @Nitell , åkningen efter barnen är det jag skulle vilja få till lite bättre :)

Att det skall vara så svårt.

Jag försöker hitta en skida runt 4-5000 vilket kanske begränsar en del, Black Crows Camox verkade ju trevliga, men de blir lite dyrare.

Så nu står det och väger mellan nya Sky 7 HD eller QST 99 vilken verkar ha fått lite förändringar sedan 2017 (18?).. eller äldre Q98.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Tack för alla kommentar.

Ja tanken är egentligen att försöka hitta 1 skida, och precis det där du skriver @Nitell , åkningen efter barnen är det jag skulle vilja få till lite bättre :)

Att det skall vara så svårt.

Jag försöker hitta en skida runt 4-5000 vilket kanske begränsar en del, Black Crows Camox verkade ju trevliga, men de blir lite dyrare.

Så nu står det och väger mellan nya Sky 7 HD eller QST 99 vilken verkar ha fått lite förändringar sedan 2017 (18?).. eller äldre Q98.
Du får ju lätt ett par Camox från Sport Conrad med förra årets grafik för 5000 kr. ;)

Topp