Se upp i backen! Tips på skidskola för vuxna

Hej,

Jag är en 37- åring nybörjare på skidor som vill lära mig att åka skidor utan rädsla!

Jag har testat slalom ett par gånger och kan ta mig ner för grön/blå backe plogandes i låg hastighet.

Mitt problem är att jag är rädd när jag åker, vilket har blivit lite av ett komplex. Det ser så härligt ut när alla andra åker, men själv kan jag inte slappna av och njuta av åkningen. Känner att jag saknar både teknik och självförtroende.

Jag letar nu efter en skidskola som är lämplig för vuxna med rädsla men vilja att lära sig åka. Jag önskar boka privatlektioner men har önskemål om erfaren instruktör, gärna någon i min egen ålder eller äldre.

Vill passa på att fråga i gruppen. Någon som känner till en bra instruktör för vuxna?

Vi ska åka till Sälen (hundfjället) vecka 3 så med kort varsel tar jag nu tips på skidskolor/instruktörer!

Om friluftsfrämjandet har verksamhet på din hemort så hör med dom. Förutsatt att det finns åkmöjligheter hemma då så klart. Annars har väl Skistar skidskola. Min fördomsfullhet säger att det är dyrt som 17 men jag kan ha helt fel.

Mitt problem är att jag är rädd när jag åker, vilket har blivit lite av ett komplex. Det ser så härligt ut när alla andra åker, men själv kan jag inte slappna av och njuta av åkningen. Känner att jag saknar både teknik och självförtroende.

Du är med andra ord en fullt normalt funtad vuxen person som precis börjat åka skidor. Jag hade varit mera oroad om du INTE hade varit aningen skraj. Det har nog alla vi som börjat åka i vuxen ålder varit. Visst ser det enkelt och ledigt ut när mer erfarna åker, men det är svårt att börja med skidåkning som vuxen för det är så mycket som rörelser som behöver programmeras in i ryggmärgen och det tar tid så det gäller att nöta pist. Åka åk efter åk tills hjärnan tröttnar på att vara skraj och det lossnar. Om lagom utmaning är att åka hälften av den enklaste backe du kan hitta så böjar du där.