Se upp i backen! Tips på skidskola för vuxna

Hej,

Jag är en 37- åring nybörjare på skidor som vill lära mig att åka skidor utan rädsla!

Jag har testat slalom ett par gånger och kan ta mig ner för grön/blå backe plogandes i låg hastighet.

Mitt problem är att jag är rädd när jag åker, vilket har blivit lite av ett komplex. Det ser så härligt ut när alla andra åker, men själv kan jag inte slappna av och njuta av åkningen. Känner att jag saknar både teknik och självförtroende.

Jag letar nu efter en skidskola som är lämplig för vuxna med rädsla men vilja att lära sig åka. Jag önskar boka privatlektioner men har önskemål om erfaren instruktör, gärna någon i min egen ålder eller äldre.

Vill passa på att fråga i gruppen. Någon som känner till en bra instruktör för vuxna?

Vi ska åka till Sälen (hundfjället) vecka 3 så med kort varsel tar jag nu tips på skidskolor/instruktörer!

Om friluftsfrämjandet har verksamhet på din hemort så hör med dom. Förutsatt att det finns åkmöjligheter hemma då så klart. Annars har väl Skistar skidskola. Min fördomsfullhet säger att det är dyrt som 17 men jag kan ha helt fel.

Mitt problem är att jag är rädd när jag åker, vilket har blivit lite av ett komplex. Det ser så härligt ut när alla andra åker, men själv kan jag inte slappna av och njuta av åkningen. Känner att jag saknar både teknik och självförtroende.

Du är med andra ord en fullt normalt funtad vuxen person som precis börjat åka skidor. Jag hade varit mera oroad om du INTE hade varit aningen skraj. Det har nog alla vi som börjat åka i vuxen ålder varit. Visst ser det enkelt och ledigt ut när mer erfarna åker, men det är svårt att börja med skidåkning som vuxen för det är så mycket som rörelser som behöver programmeras in i ryggmärgen och det tar tid så det gäller att nöta pist. Åka åk efter åk tills hjärnan tröttnar på att vara skraj och det lossnar. Om lagom utmaning är att åka hälften av den enklaste backe du kan hitta så böjar du där.

Privatlektioner är utmärkt och åker du till en stor ort så kan du garanterat be om att få en instruktör som både är lite äldre, alltså över 30 bast, och som har erfarenhet av att lära vuxna att åka. Det är inget konstigt. Och det finns även 22-åringar som är helt fantastiska på att ta sig an såväl ungar som deras mor- och farföräldrar.

Lycka till och ge inte upp. Been there, done that, got the (Freeride) t-shirt.

Du är med andra ord en fullt normalt funtad vuxen person som precis börjat åka skidor. Jag hade varit mera oroad om du INTE hade varit aningen skraj. Det har nog alla vi som börjat åka i vuxen ålder varit. Visst ser det enkelt och ledigt ut när mer erfarna åker, men det är svårt att börja med skidåkning som vuxen för det är så mycket som rörelser som behöver programmeras in i ryggmärgen och det tar tid så det gäller att nöta pist. Åka åk efter åk tills hjärnan tröttnar på att vara skraj och det lossnar. Om lagom utmaning är att åka hälften av den enklaste backe du kan hitta så böjar du där.

Privatlektioner är utmärkt och åker du till en stor ort så kan du garanterat be om att få en instruktör som både är lite äldre, alltså över 30 bast, och som har erfarenhet av att lära vuxna att åka. Det är inget konstigt. Och det finns även 22-åringar som är helt fantastiska på att ta sig an såväl ungar som deras mor- och farföräldrar.

Tack snälla för att du tagit dig dig tid att svara! Känns lite skönt att veta att jag inte är ensam om dessa tankar. Ditt meddelande gör mig pepp att fortsätta kämpa med åkningen. Du är grym som lärt dig åka!

Om friluftsfrämjandet har verksamhet på din hemort så hör med dom. Förutsatt att det finns åkmöjligheter hemma då så klart. Annars har väl Skistar skidskola. Min fördomsfullhet säger att det är dyrt som 17 men jag kan ha helt fel.
Tack för svar och tips!

Jag har testat en privatlektion via skistar innan, minns att jag tyckte instruktören var ok men inte mer än så. Med rätt instruktör är det värt varje krona för mig. Ska testa på nytt.

Har inget förslag mer än att det är bra att du kollar upp skidlektioner. Har några vänner där deras flickvänner börjat åka i vuxen ålder och de fastnar i barnbacken men går ändå inte i skidskola eller tar en privatlektion. Men det jag ser hos dem är rädsla, vilket jag antar är fullt normalt om man börjar som vuxen. Tror det viktigaste då är att åka mycket och hela tiden utmana sig. Men om du tar privatlektion är jag rätt säker på att om du säger hur de känner att de anpassar sig.

Men skulle också då vilja få förslag på lärare eller tips för dessa personer. Nu fick jag åka en halv dag själv senast för att min kompis hängde på sin partner i barnbacken. Vilket jag ändå räknade med men inte så kul om det skulle vara så i flera år.

Ring och fråga om du kan boka Fredric Ericsson som är Arbetsledare skidskola i Stöten. Fredric har skidlärarexamen och är med i Svenska Demoteamet för skidlärare. Han är både pedagogisk och trevlig.

Tjena! Gick med forumet pga ditt inlägg !
Hur gick det för dig?
Jag var samma vecka i Sälen, men på Lindvallen!
Samma känsla och inställning. Sällskapet delade med sig om knaper kunskap. Men mycket "häng på det blir kul".
Första kvällen jag stod på skidor blev jag upplurad i Gustavsbacken efter några turer i barnbacke och halva blå.
Kan berätta att adrenalinet pumpade när man stod där uppe på Gustavsbacken och jag rullade halvt ner för den. Men ner kom jag.

Gick du någon kurs? Hur var den?

Snödjup

Tillbaka
Topp