Offpist Sälen..

Skiersdown

Ny medlem
Offpist Sälen..
Vilken av orterna i sälen(eller på ungefär samma avstånd) har bäst offpist resp. bäst snötillgång?
(gärna lita annan info, brantast backar, bäst backar, minst filk osv..)

Undanbedjer mig kommenarer som: Åk till alperna, sälen suger osv. Jag ska upp tor-sön och farsan vägrar köra längre...

//Martin

Offpist Sälen..
Tandådalen/Hundfjället är väl enligt mina erfarenheter det vettigaste i Sälen. Kläppen lär ha bäst park däremot om du sysslar med sånt.

Offpist Sälen..
Park är inte det viktigast då jag inte kan "jibba" men det är alltid kul att bara hoppa i bigjumpsen även om det ser fult ut!

Offpist Sälen..
Enligt min enkla synpunkt hittar du den bästa offpistkörningen i Hundfjället. I princip är hela sluttningen mot Tandådalen åkbar. Efter ett snöfall är det bara att börja "beta av" från anläggningen och bortåt. Sämsta området är oftast (om det inte kommit riktigt bra med snö) det markerade offpistområdet på båda sidorna av Väggen (pisten) eftersom det oftast är uppkört. Men det går i princip alltid att hitta orörda löper bortom (från anläggningen sett) detta område, även långt efter ett snöfall. Du får cirka 200 fallhöjdsmeter i gles barrskog direkt i falllinjen. Inte alls illa även jämfört med Alperna ...

För övrigt kan du i stort sett köra offpist överallt i Hundfjället. Det enda man behöver se upp för är de hängdrivor som bildas på sluttningen mot Tandådalen. Här finns alltid en rasrisk, men sunt förnuft (ställ dig inte längst ut på en driva) räcker långt.

För övrigt har Tandådalen/Hundfjället oftast de bästa snöförhållandena i Sälenfjällen. Vidare rekommenderar jag en tur till Trysil som bjuder på skidåkning som ingen anläggning i Sälen kan matcha oavsett om det gäller pist eller offpist. Men ... stor del av skidåkningen i Trysil sker ovanför trädgränsen vilket innebär att bra väder är en förutsättning för att kunna nyttja berget maximalt. (Hundfjället går bra även en blåsig januaridag ...)

That´s all folks! / MM

Offpist Sälen..
Jag håller med MM och lägger till att vill du ha snällare prova-på-offpist finns det även möjligheter i Östra Tandådalen. Lite tätare skog på sina ställen men en del riktigt trevliga åk. Bl.a. ett som jag skrivit om tidigare i en f.d. liftgata. Ankar-liften plockades ner för några år sen men spåret i skogen syns fortfarande om man tittar på en pistkarta.

Offpist Sälen..
Blackriverpaint: Jo...det är ju välkänt att Tandådalen har sitt eget lilla mikroklimat. När snön faller som mjuka fluffiga flingor i övriga delar av landet kommer den som underkylt regn över Tandådalen och fryser direkt till is på backen ... eller ...

Nej, så är det naturligtvis inte. Däremot är det helt riktigt att de brantare backarna i Tandådalen (mot huvudanläggningen) ofta är hårda och isiga. Detta beror på en kombination av en bas med kanonsnö och tjockt med "turister" som på några få morgontimmar effektivt sladdar bort det översta lösare skiktet med snö ... Dessa backar ligger oxå i söderläge vilket gör att de på vårkanten kan bli uppvärmda under dagen och när det sedan fryser på under natten, ja ... då blir det hårt (det här är dock inte unikt för Tandådalen!!!).

That´s all folks! / MM

Tillbaka
Topp