Lavinsändare/mottagare, en dödsfälla

KaptenStofil
19 inlägg
KaptenStofil 19 inlägg 13 år sedan

Så här i sportlovstider förfäras jag av alla dessa lavinexperter som press och media skramlar fram ur dammiga vrår. Den här insändaren skulle kunna handla om ett ifrågasättande av deras "expertskap". Vilka krav ställer egentligen Sveriges Television, Dagens Nyheter och andra media på sina sakkunniga? Men i förhållande till deras eventuella brist på kompetens så är deras numera evigt hamrande budskap långt mycket värre. Budskapet "bär alltid spade, sond och transciever" är för unga utförsåkare en dödsfälla.

Då dessa ungdommar börjar använda så kallad lavinsäkerhetsutrustning så ökar automatiskt deras risktagande och de far över långt mer farliga sluttningar än de annars skulle ha gjort. Med sin lavinsändare/mottagare innan för vindjackan så tror de att de är odödliga, därför bör all försäljning av lavinsändare/mottagare förbjudas omedelbart.

Den hjältemodige fjällräddaren Sten Lindgren förespråkar lavinsnöret och jag skulle här vilja slå ett slag för detta lavinräddningsverktyg. I undersökningar gjorda på 1970-talet i USA kunde man inte se något som helst ökat riskbeteende vid användning att lavinsnöret.

Med hopp om bättring,

Svar

tulipan
5 inlägg
tulipan 5 inlägg 13 år sedan

jösses. skämtar du? om någon verkligen skulle tro att han är odödlig bara för att han bär en lavinsändare så skulle jag tro att han för eller senare hittar något sätt att ta livet av sig ändå, med eller utan förbud.

barba_skibum
13 inlägg
barba_skibum 13 inlägg 13 år sedan

det ligger ju något i det du säger med det ökade risktagandet. men tror du verkligen att det skulle vara bättre om alla kastade sig hals för huvud utan någon sändare alls?

ridium
84 inlägg
ridium 84 inlägg 13 år sedan

Jag tycker man ska sluta hytta med pekfingret och låta folk få bestämma över sina egna liv.

Jag förstår din oro men förbud är aldrig en lösning, mer utbildning till allmänheten isåfall om lavinfara.

Knarren
39 inlägg
Knarren 39 inlägg 13 år sedan

Intressant resonemang. Tyvarr kan det inte tas pa allvar da undersokningen gjord i USA for raddningssnoret inte kan matchas mot en likadan undersokning gjord for lavinsandaren. Detta ar bara tomt resonemang utan nagon som helst grund. For ovrigt verkar slutsatsen vara logiskt fel. Varfor skulle en lavinsandare skapa storre risktaganden an, ett pa 70-talet, vedertaget livraddningsverktyg?

/Med hopp om mindre lavindod.

barba_skibum
13 inlägg

hur fungerar ett lavinsnöre?

Knarren
39 inlägg
Knarren 39 inlägg 13 år sedan

Ett lavinsore fungerar inte.

Guiseppi_Suffermountain
89 inlägg
Guiseppi_Suffermountain 89 inlägg 13 år sedan

Kapten stofil slänger som vanligt ur sig något lagom provocerande med en lagom dos ironi! Men det ligger ju något mycket bra i det du säger dock! Jag syftar då inte på förbudet av lavinsändare men att folk tror att de kan köra var som helst bara för att de har sändare. En mycket läskig utveckling, kanske man bara borde få köpa en sändare om man först gick en lavinkurs... (som en positiv bieffekt skulle detta också ge goda inkomster för maffian genom att sälja peeps på svarta marknaden!)
Nä kör lugnt helt enkelt eller fram för lavinsnöret!

AbsolutIggy
321 inlägg
AbsolutIggy 321 inlägg 13 år sedan

KaptenStofil har väl rätt i att han tycket att det fokuseras för mycket på sånt som ger dig en chans när lavinen väl har gått. Det är minst lika viktigt att undervisa om hur laviner undviks - att det behövs kunskap och erfarenhet.

Sen är det ju viktigt att kunna använda sin utrustning, det måste påpekas också.

Absolut. Citera
Magnus76
115 inlägg
Magnus76 115 inlägg 13 år sedan

Samma sak med hjälmar och så kallade ryggskydd för skidåkare. De för bara med sig ett ökat riskbeteende!

När jag försökte få NTF och Vägverket med på noterna att cykelhjälmar bara skulle säljas med licens, efter avslutad treveckors kurs i trafikvett fick jag bara ett snett leende tillbaka. Upp till kamp!

Vi ses på barrikaderna.

Den gamle och berget Citera
BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 13 år sedan

KaptenStofil har ju skrivit endel (seriösa) inlägg i sinda dagar. Men det ligger faktiskt nått i det där med att man blir mindre rädd för laviner och utmanar brantare ställen m,m

Btw. Vad är ett lavinsnöre? Är det är ett snöre man fäster mellan åkarna, eller kanske ett snöre med en röd dunk dinglades i slutet som flyter ovanpå lavinen så man ser var åkaren befinner sig!?

Den där BigAir.. Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 13 år sedan

Ett förslag är att varje lands liftorganisation enbart tillåter skidåkning utanför backarna på egen hand om man genomfört en lavinutbildning.
Följer man inte det så makuleras liftkortet.

Offpistkörkort helt enkelt!

Vad tror ni om det?

www.dpsskis.com Citera
barba_skibum
13 inlägg

jag hejar på dunken! kan ju vara utformad som ett jättestort flöte...

barba_skibum
13 inlägg

offpistkörkort - kanske det. alltså jag tycker att samspelet mellan pistörerna och marodörerna är intressant. för pistörerna vill ju ändå att folk ska få åka utanför pisten - annars skulle de ju pista upp mer. samtidigt är de inte jättesugna på att rädda folk som gör bort sig...

Daffa
218 inlägg
Daffa 218 inlägg 13 år sedan

Så nu kanske det ska börja finnas Offpist poliser också som åker i pudret och stoppar alla för olåvlig körning:D

D

Snowblades är endast till för att skydda pjäxorna Citera
Haldemar
43 inlägg
Haldemar 43 inlägg 13 år sedan

Hmm....
Problemet är väl inte försäljningen av trancievers? Snarare okunskapen i riskbedömmning och användandet av trancievers?

Enligt min mening är du lite ute och simmar kaptenstofil....

Appropå röd dunk som har i snöre efter sig,
http://www.lawinenball.at/
Enligt min mening en helt fantastisk produkt.

Äh!

tulipan
5 inlägg
tulipan 5 inlägg 13 år sedan

offpistkörkort? please, oansvar och att det finns idioter som övervärderar sig själva är inget man löser med förbud eller licens. körkort har ju funnits i evigheter men det verkar inte ha stoppat de värsta bilförarna. jag tror på utbildning (frivillig), upplysning på plats och inpräntande av att offpiståkning är var och ens ansvar och på egen risk.

STORPOTATEN
625 inlägg
STORPOTATEN 625 inlägg 13 år sedan

Ett utmärkt förslag. När vi fått igenom detta är det dags att ta bort bilbälte, krockkuddar, ESP samt vinterdäck som bara ökar risktagandet hos bilisterna.
Sen ger vi oss naturligtvis på flytvästar, cykelhjälmar, isdubbar/ispikar, och diverse attiraljer som gör oss alla odödliga!

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 13 år sedan

Resonemanget är inte helt fel, "Stupid line" är ett begrepp inom lavinsäkerheten och det innebär i korthet att man just ökar sitt risktagande i direkt relation till hur mycket säkerhetsutrustning man bär. Se sid 256 i "Staying alive in avalanche terrain" av Bruce Tremper http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2524

Fenomenet är något som yrkesfolk inom lavinindustrin alltid måste ha i åtanke. Både för sitt eget beteende i lavinområden och för eventuella gäster, klienter, etc.

Lavinsnöret kan vi dock dömma ut då det inte finns några dokumenterad lyckade räddningar med det "lavinräddningsverktyget". Använd spade, sond och transciever men tänk efter hur ni åker.

www.arelavincenter.se Citera
rabbit
780 inlägg
rabbit 780 inlägg 13 år sedan

"det händer bara andra, inte mig"

För några år sedan gjordes en undersökning bland svenska bilförare, jag kommer inte ihåg i vilket län, som visade på att >80% av de tillfrågade bilförarna ansåg sig vara en betydligt skickligare förare än genomsnittet.

Det är denna attityd som många människor lider av.

Tron på att "man själv" är så jävla speciell och duktig och "extra viktig" i alla situationer.

Lite självkännedom och ödmjukhet skulle alla människor må bra av.

Och olyckorna, på alla områden, skulle minska.

/rabbit

Equal rights and Justice. Citera
l-e
18 inlägg
l-e 18 inlägg 13 år sedan

Går du lavinkurs eller läser en bok som "Staying Alive in Avalanche Terrain" av Bruce Tremper får du lära dig att en av de största faktorerna till att folk dör i laviner är mänskliga faktorn, läs högmod.
Jag tar mig friheten att citera ur Trempers bok:
"Almost (killed, sic) all are very skilled in their sport, male, fit, educated, intelligent, middle class and between the ages of 18 and 40. Does this sound anything like you".

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 13 år sedan

Som i de flesta fall är det inte verktygen som är den verkliga faran utan ANVÄNDAREN! Och, ja, jag är benägen att hålla med om att lavinsäkerhetsutrustningen kan leda till en i högsta grad falsk säkerhet, vilket sannolikt leder till att många åkare tar risker utanför sans och förnuft.

Jag är faktiskt inne på Noljas idé (vill minnas att den varit uppe till diskussion tidigare). Det är inte ovanligt att det talas om vikten av att kunna använda sin lavinsäkerhetsutrustning. Och alla som har övat vet också att det är långt ifrån enkelt att hitta en utplacerad tranciever, speciellt om man kliver omkring i en brant sluttning med snö upp till midjan. Så omfattande övning med utrustningen är livsviktig.

Men vad som borde prioriteras är naturligtvis den förebyggande utbildningen för att kunna bedöma hur stor lavinfaran är på just den sluttning man befinner sig på. Hur påverkar väder och vind lavinrisken? Hur påverkar snöfall och skilda snölager risken? Var är direkt riskabelt att åka, var är relativt säkert att åka? Ja, det finns mängder med saker man MÅSTE känna till för att kunna göra en rimlig bedömning av hur säker (osäker) en sluttning är.

Med tanke på den uppenbara dödsrisk som faktiskt finns vid offpiståkning (nu pratar jag inte Romme Alpin och Kungsberget) vore det faktiskt på sin plats med ett "grönt kort" för offpiståkning. Sannolikt skulle det spara åtminstone en handfull liv varje år!

Jag är dock inte naiv nog att tro att detta skulle lösa alla problem, i slutänden kommer det alltid att finnas individer som är beredda att ta risker även om (eller kanske just för att) det är riktigt, riktigt farligt. Personligen vill jag dock ha så mycket kunskap att jag på ett rimligt sätt kan bedöma var gränsen går.

That´s all folks! / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 13 år sedan

Så, Off-pist poliser, Flöten, Lavinsnören. Off-pist körkort.
Jag tycker det där med off-pistkörkort låter relativt bra och enkelt, Att man måste ha en liten lavinutbildning eller liknande för att få köra off-pist.

Ett snöre med ett gigantiskt flöte efter sig är ju inte fel det heller..
Skidpoliser borde vi ha, åtminstone i dom större backarna..

Den där BigAir.. Citera
barba_skibum
13 inlägg

fortfarande nyfiken på lavinsnöret. kan någon berätta vad det är?!

KaitsuH
564 inlägg
KaitsuH 564 inlägg 13 år sedan

Uh huh!

Först läste jag om "långfångremkontrollen" för brädåkare, och nu: "Ett förslag är att varje lands liftorganisation enbart tillåter skidåkning utanför backarna på egen hand om man genomfört en lavinutbildning.
Följer man inte det så makuleras liftkortet.

Offpistkörkort helt enkelt!

Vad tror ni om det? "

Vet ni, vad socialfascismen menar?

KaitsuH Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 13 år sedan

KaitsuH: Nix, jag har ingen aning om vad socialfascismen har för syn på offpiståkning! Upplys mig!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
chrtur
676 inlägg
chrtur 676 inlägg 13 år sedan | Senast ändrad chrtur (12 år sedan)

Säkert något intressant stod här en gång?

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
KaptenStofil
19 inlägg
KaptenStofil 19 inlägg 13 år sedan

Bäste herr Magnus76, ett alldeles utomordentligt förslag på min ära!

Självklart så ska också hjälmar och så kallade ryggskydd förbjudas. Det är bara att konstatera att också sådan utrustning ökar ungdommarnas risktagande och faktisk mer säljs som en modefluga istället för att på riktigt öka säkerheten bland utförsåkarna. Se bara på hur de så kallade ryggskydden var utformade då flugan slog igenom, har verkligen skidåkare 30-35 cm kortare ryggrad än motorcykelåkare?

Herr Centralbyråkrat, visst har herr Tremper rätt i sin text kring "stupid line" men att som du skriva upp hans bok till den främsta för tillfället måste väl ändå vara en överdrift. Den nordamerikanska lavinforskningen har helt snöat in på problematiken kring variatoner i snötäcket och har fullständigt glömt sin historia. Nä, den bästa lavinboken är och förblir så: Snowstructures and Ski Fields av G. Seligman från 1936. Väl avvägda tankar kring ämnet och mycket fina illustrationer.

Med hopp om bättring,

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 13 år sedan

Det behövs inget förbud, transor och än mindre spade och sond används ju i alla fall inte av den stora majoriteten.

Jag roade mig med att lyssna av de som passerade toppstugan på Skutan idag om de hade transciever på sig. 1 av 20 hade det och antagligen så hade de som skulle åka baksidan inte ens reflekterat över lavinproblemet.

När jag senare åkte ner så utlöste jag en rad mindre laviner så något snack om att Skutan är säker för tillfället håller inte.

Jag tror att om vi kan få fler att använda spade sond och transciever så visst kommer en del att åka mer riskbenäget. I slutändan kommer dock antalet lyckade lavinräddningar att öka även om vi aldrig kommer att bli av med problemet helt. Då måste vi ju sluta åka.

www.arelavincenter.se Citera
IvanTheMan
220 inlägg
IvanTheMan 220 inlägg 13 år sedan

Förbjud säkerhetsbälten, airbags och alla säkra bilar. Låt alla åka runt i såna där plasttrabanter a la DDR. Då jävlar ska ni får se att folk kör långsamt på vägarna!

pleasure is to be insane Citera
dutchess
40 inlägg
dutchess 40 inlägg 12 år sedan

http://doglotion.com/new-avalanche-safety-video
Är det det här som menas med lavinsnöre?

MikeMike
328 inlägg
MikeMike 328 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad MikeMike (12 år sedan)

Vilken idé, livet är en carneval och då måste också skidåkningen vara det ;-) När kommer Åka Skidors test av lavin balonger?

earn your turns! Citera
mustalianen
51 inlägg
mustalianen 51 inlägg 12 år sedan

Daffa :

Så nu kanske det ska börja finnas Offpist poliser också som åker i pudret och stoppar alla för olåvlig körning:D

D

haha, jag vill lätt bli offpistpolis....

perbac
264 inlägg
perbac 264 inlägg 12 år sedan

dutchess :

http://doglotion.com/new-avalanche-safety-video
Är det det här som menas med lavinsnöre?

Hehehe
Ett måste för den säkherhets medvetne, nu är det bara att börja surfa på conrad och leta helium helt enkelt.....

henning2
1345 inlägg
henning2 1345 inlägg 12 år sedan

Ursäkta !

Men ska vi inte förbjuda hjälm och ryggskydd med då eller?

comeback Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Jo det ligger ett förslag om det längre upp i tråden.. Läs först och skriv sen tack..

//Hasse

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
henning2
1345 inlägg
henning2 1345 inlägg 12 år sedan

Hasse :

Jo det ligger ett förslag om det längre upp i tråden.. Läs först och skriv sen tack..

//Hasse

Men jag hadde inte lust att läsa igenom en hel sida och dessutom har jag matte prov snart. !

comeback Citera
ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 12 år sedan

henning21 :

Hasse :

//Hasse

Men jag hadde inte lust att läsa igenom en hel sida och dessutom har jag matte prov snart. !

intresseklubben antecknar......

rolig kille den där kaptenstofil.

go big or go home. biiatch Citera
Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad CrashX (12 år sedan)

varför inte förbjuda bilbältet också nu när vi är igång?
- Oj, nej vi kan ju inte åka bil nu när vi förbjudit bältet osv osv.
snart stannar hela samhället med din teori.

Inse att vi behöver saker som skydder oss och hjälper oss i nödsituationer även om vi skär ner på vårt risktagande när det gäller skidåkning,bilåkning eller vas som hellst. Olyckan kommer alltid att inträffa dels p.g.a. att den mänskliga faktorn, människan blir aldrig perfekt, hur mkt vi än skär ner på riskerna.

Så KaptenStofil lägg ner för fan, tänk vad som skulle hända.

EDIT: har också matteprov snart^^ imorgon rättare sagt i Matte A Naturvetenskap & Teknik, Förändringsfaktor,potenser och exponentialfunktioner ^^

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Dagens ungdom förstår inte lite IRONI eller?? Läs hans andra forum inlägg oxå så kanske ni förstår?

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 12 år sedan

Hasse :

Dagens ungdom förstår inte lite IRONI eller?? Läs hans andra forum inlägg oxå så kanske ni förstår?

1, har inte hunnit läst det.
2. förstår varken meningen eller vad som är roligt med att göra en sån här tråd om det är ironi ? : O neutral

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook