KaptenStofil
Ny medlem
Lavinsändare/mottagare, en dödsfälla
Så här i sportlovstider förfäras jag av alla dessa lavinexperter som press och media skramlar fram ur dammiga vrår. Den här insändaren skulle kunna handla om ett ifrågasättande av deras "expertskap". Vilka krav ställer egentligen Sveriges Television, Dagens Nyheter och andra media på sina sakkunniga? Men i förhållande till deras eventuella brist på kompetens så är deras numera evigt hamrande budskap långt mycket värre. Budskapet "bär alltid spade, sond och transciever" är för unga utförsåkare en dödsfälla.
Då dessa ungdommar börjar använda så kallad lavinsäkerhetsutrustning så ökar automatiskt deras risktagande och de far över långt mer farliga sluttningar än de annars skulle ha gjort. Med sin lavinsändare/mottagare innan för vindjackan så tror de att de är odödliga, därför bör all försäljning av lavinsändare/mottagare förbjudas omedelbart.
Den hjältemodige fjällräddaren Sten Lindgren förespråkar lavinsnöret och jag skulle här vilja slå ett slag för detta lavinräddningsverktyg. I undersökningar gjorda på 1970-talet i USA kunde man inte se något som helst ökat riskbeteende vid användning att lavinsnöret.
Med hopp om bättring,
Då dessa ungdommar börjar använda så kallad lavinsäkerhetsutrustning så ökar automatiskt deras risktagande och de far över långt mer farliga sluttningar än de annars skulle ha gjort. Med sin lavinsändare/mottagare innan för vindjackan så tror de att de är odödliga, därför bör all försäljning av lavinsändare/mottagare förbjudas omedelbart.
Den hjältemodige fjällräddaren Sten Lindgren förespråkar lavinsnöret och jag skulle här vilja slå ett slag för detta lavinräddningsverktyg. I undersökningar gjorda på 1970-talet i USA kunde man inte se något som helst ökat riskbeteende vid användning att lavinsnöret.
Med hopp om bättring,