Att reklamera skidor från Sport Conrad!

Leder

Medlem
Då har det hänt, det alla varit så rädda och oroliga för, vad händer om skidorna går sönder som man köpt från Sport Conrad? Går det att reklamera, är det krångligt, är jag körd, måste jag köpa nya…?!!?

Köpte ett par nya fetlagg från Sport Conrad i början av december eftersom SC kan erbjuda skidor till nästan halva priset mot svenska butiker så var saken biff, SC it is!

Frågetecken finns dock kring frågan hur det går att reklamera skidor man köpt från SC. Jag tänkte berätta hur det gick till när jag reklamerade mina lagg!

Dag1, skidjevvlarna har gått sönder. Jag ser att det inte rör sig om fel handhavande utan att det är något konstruktionsfel. Sorg och uppgivenhet infinner sig likväl ändå…

Dag2, inte kommer jag ihåg vad jag gjorde då, är ju på semester så antagligen drack jag en starköl!

Väl hemma i Sverige igen och nu börjar reklamationsarbetet!

Dag 1, mailar SC och beskriver vad som hänt och bifogar lite bilder på skadan jag tagit. "tänk man har nytta av modern teknik ändå"

Dag 2, Får svar att jag ska skicka skidan till dem utan bindning. Monterar av bindningen och ska försöka posta skidan.

Dag 3, får mail från SC där de säger att det är enklare om jag bara uppger en adress där jag vill att skidan ska bli hämtad på. En adress där det alltid finns någon hemma under dagtid. Det blir m.a.o. adressen till jobbet som uppges.

Dag 4, händer inget

Dag 5, En lite gubbe från en budfirma dyker upp och hämtar min skida. Bon voyage!

Dag 5-13, Skidan är ute och reser!

Dag 14, får mail från SC att skidan nu har skickats till Fischers fabrik.

Dag 14-17, Skidan reser på nytt och blir förmodligen också undersökt av någon skidobducent!

Dag 18, får besked av SC att skidan nu har obducerats och av obduktionsrapporten framgick det att skidan dog p.g.a. en medfödd genetisk defekt! Och att jag är friad från misstankar om att ha brukat våld mot skidan. Jag ska bli fullt kompenserad så klart! De undrar också om jag vill ha skidan borrad som den gamla skidan.

Dag 19, Jag mailar SC och uppger vilken adress jag vill att skidan ska levereras till.

Dag 19-25, Skidan är ute och reser igen!

Dag 26, Skidan anländer glädjen är total!

Som sagt, det tar lite tid med reklamationen då det blir en hel del postgång, kan bara säga att SC har skött sig exemplariskt och varit otroligt serviceinriktade. Jag har inte behövt göra någonting, de har skött alla leveranser mm jag har bara berättat var jag vill ha saker hämtade och av lämnade. Jag har inte behövt betala en krona utan allt har SC stått för. Super bra jobbat av dem måste jag säga, jag kommer troligen aldrig handla en skida i en svensk butik så länge de håller med ockerpriser!

/Leder

Vi har samlats här idag för att ta farväl. Vi säger adjö till den en gång stolta verksamhet som kallas "den svenska skidbutiken". Böj era huvuden och skänk dessa forna hjältar en stund av eftertanke. Nya tider stundar. Amen.

/MnO i tillfällig prästroll

Oj helt fantastiskt! tänk om det kunde vara så här i Sverige för mig tog det 2,5 månader att reklamera mina B3or som jag köpte på team sportia... Egentligen fick jag tillbaka skidorna efter 1,5 månad men bindningarna som tydligen var tvugna att sitta på när jag reklamerade dem kom inte tillbaka förens jag klagat ett par gånger och skrivit ett mejl till rossignol fabriken..
Mina goda tankar om Sport Conrad har just stärkts ytterligare!

Måste tyvärr instämma i AMEN!!! (Hoppas Condrad går i graven snart iaf)

Trevligt vore om priserna i de svenska butikerna kunde sjunka tack vare konkurrensen från SC.

Jo ... prisbilden är intressant.

Vi kan ju konstatera att prisnivån på många varor har sänkts radikalt sedan Sverige blev medlem i EU. Detta beror sannolikt på såväl den ökade konkurrensen när vi fått möjlighet att handla inom EU utan krångel med tull och moms samt att även möjligheten för svenska butiker att på ett enklare sätt köpa in varor och skippa det fördyrande ledet med en svensk "generalagent".

Tydligast kan vi detta i Radio & TV -branschen där prisbilden succesivt under de senaste åren sänkts och närmat sig priserna i Storbritannien och Tyskland (länder som ligger lågt på denna typ av varor i Europa). Än kan jag inte se att priserna på skidor och annan sportutrustning följt samma linje, men nu borde det vara hög tid om den svenska sportdetaljhandeln ska överleva på sikt. Jag håller tummarna för mer EU-anpassad prisbild!

Än så länge kan vi handla till tysk moms från SC, men det finns faktiskt ett regelverk som säger att om omfattande handel sker med annat land inom EU skall det aktuella landets momssats användas. Detta skulle innebära omkring 10% högre pris från SC för oss svenskar (om vi handlar via nätet). Exakt var gränsen går (omfattning av handel) vet jag inte, men man kan se att vissa Internehandlare av elektronikvaror har skilda sajter och priser beroende på var man bor, tex: Pixmania. Så vill vi fortsätta handla riktigt billigt från SC ska vi inte sprida informationen allt för ihärdigt ...

That´s all folks! / MM

Min bindning pajjade en marker m11 free.
vi visste itne vad som skulle hända trodde det bara var o köpa nytt men vi skicka ett email till conrad för att höra ochså sa dom att dom kunde fixa en m12 free för 30 euro eftersom den e dyrare. frakt stog dom för.
det enda jag fick göra var att skicka bindningen vänta o få en ny. visst drygt o vänta men vilken service!

dåligt skrivet jag vet men kom nyss hem från skolan och så e man seg.

Tillbaka
Topp