Tack UCPA! v.12 2020 (Coronakrisen)

Bohica

Aktiv medlem
Nej, titeln är inte ironisk!

Hej alla
Jag vill bara ge min lilla rapport från helgens äventyr med UCPA, mitt under coronavirusets kaos.

Det var dagen efter jag skickade betalningen för Val Thorens v.12 med UCPA som Corona briserade som en bomb i Europa. Innan des hade det såklart rapporterats, men det var där medialavinen började på hemmaplan. Självklart undrade man hur det skulle gå, och ifall man precis hade kastat bort sina surt hopsparade slantar för vinden.

Tiden gick och veckorna rullade på, Kina, Iran, Italien, Resten av Europa. Och sen Sverige. Alpresorna var mycket i fokus, fler åtgärder och restriktioner i andra länder. Man såg vart det barkade, men inget från UCPA, som fortfarande körde på. Sista två veckorna innan avfärd växte det varje dag. Och jag mailade UCPA två gånger sista veckan, men dom sade att dom följde UD's rekommendationer, och varken Svenska staten eller Franska hade satt stopp.

05:00 fredag den 13'e (haha) åkte jag iväg. Tåget till GBG, och därifrån bussen ner mot alperna. Många avhopp gjorde bussen halvfull och alla fick varsitt dubbelsäte att sova i. Hela resan präglades av uppdateringar via folks telefoner om nyhetsläget. När vi kommit in i Tyskland fick vi veta att Danmark stängt gränsen, men vi var ju förbi. Vad skulle vänta oss längre fram? Alla visste nog ATT det skulle stängas, frågan var bara när.

Bussen delades upp på de olika destinationerna, och vi kom fram till Val Thorens vid lunch på lördagen. Fantastiskt väder, och trängseln på centret och i pisterna var ungefär som på bussen, d.v.s. typ halvfullt. Vi fick inte hämta utrustningen förrän vid 18, så ingen skidåkning på eftermiddagen. Istället gick vi i pisterna upp mot byn och åt. Pisterna såg fina ut, och inte överbefolkat. Jag tyckte att UCPA ändå skötte allt snyggt och seriöst, dom spärrade av sektioner mitt i matsalen och införde olika tider för olika grupper vid måltiderna, mycket information och folk var noga med hygienen. Pistvisning på söndag 09:30.

Vi förstod att det skulle bli minst lika mycket avhopp från de som flög ner. Och i mitt 4-mannarum blev jag själv, då de två andra uteblev. Skidgrupperna skulle antagligen blivit små, och så länge det inte stängdes så kunde det blivit en episk vecka. Men alla satt på kvällen och såg ena nyheten efter den andre komma, allt värre restriktioner, allt närmre kröp det. Och sedan runt 22 kom nyheten vi väntade på. Skidorten stängdes för säsongen! Inte bara vår, utan typ hela Frankrike. Jahapp, beställ en öl till. Vad kan man göra? Och enda kritiken här var att baren stängde 22:30. I detta läge tycker jag dom kunde tummat lite på reglerna och haft öppet ett par timmar till, för både personal och gäster satt kvar ändå och pratade. De som kom med transfer hade fått höra nyheten när dom landat, men fick ändå köra transfern till centren. Mest för sovplatserna. Många satte igång direkt och bokade egna hemresor, särskilt transferfolket. Men snabb information kom också. Vi fick tyfdligen inte vara kvar söndag vid midnatt "enligt lag", så dom skulle få oss hem snabbt.

Redan vid 10:00 kom bussen och hämtade alla UCPA'are till Genéves flygplats. Där skulle flygarna hoppa på plan, medan bussresenärerna fick vänta en stund på hembussen. Alla center hade fått ungefär samma upplevelse. Resan hem kändes inte lika stressande, mindre fokus på nyhetsuppdateringar, vi visste ju vart vi skulle. Och det var precis som jag kände innan avfärd, man kändes klart mindre exponerad för smitta med det lilla gänget man umgicks med på resan, än hemma i Stockholm. Ingen i det här gänget sprang ju iväg till jobbet, hämtade ungar på dagis, handlade på ICA, eller träffade sina familjer hemma. Vi var ju bara exponerade för varandra, och det var ju inte så att vi satt och hånglade allesammans heller. Men nu var jag alltså på väg tillbaka till smitthärden i Stockholm istället, där alla exponeras för alla på ett helt annat sätt. Och det märktes, från att sitta på en helt osnorig buss var det lagom skoj att hoppa på tunnelbanan i Stockholm med massa snörvlande och hotande främlingar. Resan kändes som rena karantänen i jämförelse.

Vi blev uppradade utanför bussen av danska tullen, och av svenska. I bägge fallen var det visa pass, men också en uppenbar okulär besiktning efter symptom hos resenärerna. Men dom ville inte gå ombord och leta efter varor iaf.

För mig blev det samma väg tillbaka och när jag kom hem 19:00 igår (måndag) så hade jag rest 86 timmar, 450 mil, och åkt 0 skidor. Hahaha
Men jag är glad ändå. Visst är det tråkigt allt som händer i världen just nu, men UCPA lyckades ju faktiskt fixa hem oss blixtsnabbt allihop.
Vissa kan ju kritisera dom för att inte ställt in tidigare på eget bevåg, men dom följde ändå svenska och franska statens beslut, och skötte sig så gott dom kunde. Så det ska UCPA ha ett stort tack för. Mitt förtroende för dom var högt innan, och har bara ökat med detta. Dom jobbade hårt hela nätterna, och vi fick mail strax före 04:00 på morgonen om hemresan. Och ordnade ombokningar av resebiljetter hela vägen tillbaka.

Jag vet inte hur denna rapport kan intressera någon, men jag skriver den ändå. Det var ändå en ganska speciell resa. Vi får trycka upp T-shirts:
"UCPA v.12 -20 Vi kom, vi såg, vi åkte hem".... eller "Så nära, så nära"...
Resterande veckors bokningar blev ju avbokade, och de tidigare hann ju åka. Men det lilla gänget v.12 fick ju en klart särskilt resa.

Simma lugnt alla ni andra, och hoppas ni klarar denna pandemin bra. Vilken vinter detta har varit, lite snö och mycket coronakaos. Vi får hoppas på en roligare säsong nästa år, och att världen har överlevt corona tills dess.

PS. Och försök att hålla pekpinnarna/näthatet till ett minimum är ni bussiga. ;)

photooftheday0002-Swine-Flu1.jpg

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
PS. Och försök att hålla pekpinnarna/näthatet till ett minimum är ni bussiga. ;)
Ge oss ett enda välgrundat argument för det så kanske vi låter bli.

Bohica

Aktiv medlem
Ge oss ett enda välgrundat argument för det så kanske vi låter bli.

Jag/vi bröt inte mot någon karantän, och UD's avrådan kom dagen efter vi hade rest, vilket du kan se om du jämför datumen i det jag skrev och UD's beslut. UCPA ställde inte in, och jag kunde inte avboka utan att förverka all rätt till ersättning.

termons

Aktiv medlem
Ganska kasst av Vattendropp att kasta sig på Bochia efter det han upplevt och bearbetat på ett beundransvärt sätt.Stressiga tider.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Gött att läsa att du kom hem ordentligt. Vi får ta den där ölen ett annat år helt enkelt. :)

jarnebring

Aktiv medlem
Bra att ni kom hem smidigt i alla fall. Själv var jag i Italien v 9 och åkte på frivillig karantän här hemma. Fick åka tillbaka till jobbet i måndags, lagom till att det stängs och alla ska jobba hemifrån.

bejcon

Ny medlem
Välskrivet, och fint att inte alltid bara uppmärksamma negativa saker - Speciellt i dessa tider. Jag ska ta en sida ur din bok och bli bättre på att prisa när prisas bör!

Jag har rest med UCPA fem gånger, haft flera konversationer med deras "kundtjänst" (alltså, Jerker) i olika ärenden/generella frågor, och har alltid haft en jättebra upplevelse med både support och själva resorna. Det är ett fantastiskt bra gäng bakom spakarna på UCPA (både Svenska och Franska) och jag kommer definitivt att resa med dem igen!

Ta hand om er allesammans, så ses vi snart på berget;)

pd

Aktiv medlem
Jag/vi bröt inte mot någon karantän, och UD's avrådan kom dagen efter vi hade rest, vilket du kan se om du jämför datumen i det jag skrev och UD's beslut. UCPA ställde inte in, och jag kunde inte avboka utan att förverka all rätt till ersättning.
Det här får en ju att undra om det inte finns en endaste människa på UD eller i regeringen, den svenska så väl som den franska och andra kulörer, som har varit på paketresa. Till 99 %, om inte mer, roteras bäddarna på lördagar och söndagar. Det innebär att resor börjar avgår med start på fredag. Så varför tar de då inte beslutet senast på torsdag och låter det gälla från måndag? Känns som att de beslutsfattande är rädda för att ta beslut med stora konsekvenser, skjuter på det och istället tvingas ta beslut med enorma konsekvenser.

Bohica

Aktiv medlem
Det här får en ju att undra om det inte finns en endaste människa på UD eller i regeringen, den svenska så väl som den franska och andra kulörer, som har varit på paketresa. Till 99 %, om inte mer, roteras bäddarna på lördagar och söndagar. Det innebär att resor börjar avgår med start på fredag. Så varför tar de då inte beslutet senast på torsdag och låter det gälla från måndag? Känns som att de beslutsfattande är rädda för att ta beslut med stora konsekvenser, skjuter på det och istället tvingas ta beslut med enorma konsekvenser.
Fast i den här krisen har dom nog fattat beslut direkt det har blivit aktuellt, snarare än att planera händelseförloppet så det ska bli "bekvämt". Jag är inte ett dugg sur eller bitter på myndigheterna heller, varken de svenska eller de franska. Dom har ett svårt jobb som ingen har hanterat tidigare i närtid, så dom gör nog så gott dom kan. Vem som har "rätt eller fel" får nog framtiden utvisa. Det är nog olika beroende från land till land också, sen finns det säkert flera vägar som leder till samma slutdestination också.

Vad gäller resan är jag inte heller upprörd. Allt gick ju bra ändå, och resan var ett äventyr. Jag var aldrig orolig eller uppstressad, det var bara att åka med. Visst har det varit en tråkig skidvinter, men det kunde ju varit värre. We live to fight another day. (Förhoppningsvis)

Folk i allmänhet borde tagga ner lite. Den här hysterin och paniken skördar fler offer än viruset. Ta det på allvar, men förlora inte förnuftet. Håll huvudet kallt och tänk rationellt så kommer det att lösa sig. Även när zombiesarna kommer.

Pillard

Aktiv medlem
Det där är ju en relevant invändning. Jag misstänker att det är så att researrangörerna har sina försäkringar kopplade till UDs råd. Alltså kan de inte på eget bevåg ställa in före UD ger sina rekommendationer. Om de skulle göra det skulle nog en mindre aktör som UCPA få slå igen sen.

Att man som kund kanske inte heller ställer in innan UDs råd har jag också full förståelse för. Vi pratade om det när vi själva var på väg till Österrike, hur skönt det är att ha möjligheten att vaska en resa utan att familjens ekonomi påverkas allt för mycket. Det är en trygghet att ha det så. Vi hade ju istället den motsatta enorma turen med tajming då vi åkte hem dagen innan hela landet stängde ner för säsongen...

Så ja, UD borde i ett sånt här läge kunnat ana vartåt det barkade och haft en betydligt bättre framförhållning.

MKOL

Medlem
Alltså jag kan ju inte säga emot din upplevelse att UCPA skötte det akuta läget bra och det är ju skönt att du ändå kan se nyktert på det. Och jag som åkte med dom i januari har i princip bara positiva erfarenheter av deras organisation/personal på plats i Serre.

Men jag vet inte om jag tycker att dom agerade speciellt ansvarsfullt innan dom stoppade allt. Det känns som att dom bagdad bob'ade in i det sista och borde själva fattat att vuxenkollon som deras är bland dom potentiellt värsta smitthärdarna. Och gissningsvis hade dom fått indikationer på att smitta fanns på centren redan innan dom stängde säsongen.

Bohica

Aktiv medlem
Så ja, UD borde i ett sånt här läge kunnat ana vartåt det barkade och haft en betydligt bättre framförhållning.
Min poäng var att jag tror att både UD och regeringen har fler saker än bara skidturisterna att bry sig om i nuläget. Sen kan det ju även vara så att man kanske inte VILL ha hem alla på en gång, för det skulle ge sådan ketchupeffekt på vården.
Jag vet inte, men tror att det är mycket strategi i allt det här, och jag tror dom har med oss skidresenärer i beräkningar, men vi är ju bara en del i ett mycket stort pussel just nu. Så jag kan inte kritisera UD för att dom inte tajmade sitt beslut till just min semester, när dom försöker få vården och samhället att klara dödsfall bland befolkningen. Men det är ju bara min åsikt. Jag är inte avundsjuk på deras arbetsbelastning/uppgift nu.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp