Tomas Olsson saknas efter fallolycka

fyfan..han måste väl ligga skadad nånstans efter fallet?
Låter mycket illa detta!
hoppas dom hittar Tomas kvickt!

hoppas verkligen att killen lever och att de hittar honom och lyckas ta hem honom, annars vore det tragiskt, lycka till!!

Ramis-Jibbear, han föll inte 8500 meter, han föll när det var 10 meter till marken.
hoppas att dom hittar honom, levande.

Senast ändrad:
Men tänk nu sj! Ett fall på 10m (som är jävlgt högt) tror jag inte han klarade om han har rullat och dom inte har hittat honom så jag tror de är svart för hans ögon ;'( Men hoppas verkligen att han klarade de!!! HOPPASSS"!!!!!

Monis sa:
vänta nu hade han inte redan klarat av att åka ner?
www.fangadagen.com har klarat det, dock en lättare led men likaså en enorm bedrift.

Känns som om att de största delarna av vägen ned till den stora glaciären är en 'no fall zone'.

Jag kan inte allt om den olyckan men liknar omständigheterna den franske snowboardåkaren som inleder La Nuit de la Glisse (Perfect Moment)?

Hoppas

från www.mounteverest.net:

Pia Rosin, the team's press manager told ExplorersWeb in a phone call that the climbers encountered a 150 ft rock section a few hours later and began rappelling down, when the rope broke loose from the wall. Tomas began falling, continuing down the north side. Tormod climbed down after Tomas but found only his ice axe. Swedish authorities and Tomas family are notified.

Tormod Granheim, Fredrik Schenholm (the expedition photographer), Olof Sundström and Martin Letzter (who skied down an easier route) are all currently at 6400 meter getting ready to climb back up to search for Tomas. They expect the search to take up to 4 days

Senast ändrad:
hur försvann han? 10 meter rätt ner i djupsnö, glaciär eller rullade han ner?

förlåt att jag inte har läst allt men har verkligen inte tid med det nu. sitter och studerar

Sparvone sa:
hur försvann han? 10 meter rätt ner i djupsnö, glaciär eller rullade han ner?

förlåt att jag inte har läst allt men har verkligen inte tid med det nu. sitter och studerar
Jetströmmarna (mycket starka vindar) gör att det inte finns något puder där uppe. Bara en blandning av skare, is och sten.

en kompis till pappa ramlade ner från ett tak på ca 10 meter och klarade sig! knappt nå skador alls han hade fet tur och hoppas att samma gäller tomas!
det är sant!
så att det är inte omöjligt. var posetiv!

Fyfan asså =/ Han / Dom som var så j*vla nära!
Hoppas som f*n att dom iaf hittar honom, hoppas ännumer att han är levande .
Han levde iaf upp till sin dröm,och var så j*vla nära, tycer synd om stackarn, och han familj.

August_ahlnas sa:
en kompis till pappa ramlade ner från ett tak på ca 10 meter och klarade sig! knappt nå skador alls han hade fet tur och hoppas att samma gäller tomas!
det är sant!
fy faaan vad du är dum i huvudet? Hur fan kan du jämföra ett fall från ett hustak med ett fall från en klippvägg på 8500 meters höjd? Jävla offer....

Dave_Spruce sa:
August_ahlnas sa:
det är sant!
fy faaan vad du är dum i huvudet? Hur fan kan du jämföra ett fall från ett hustak med ett fall från en klippvägg på 8500 meters höjd? Jävla offer....
Visa lite jävla tolerans, "Dave", killen är 13 bast och enl ovanstående inlägg framstår det som att han "bara" föll 10 meter, från en klipphylla eller inte. Varken du eller jag vet hur det såg ut och förrän vi vet det så kan vi väl låta besserwisser nego-attityden ligga kvar på hyllan?! Det är nog illa som det är och grabben menad säkert inget med sin något taktlösa liknelse.

jag tänker och hoppas att historien i boken/filen touching the void upprepar sig.
känns jäkligt olustigt allt

Senast ändrad:
Hoppas på snabb räddningsaktion! Går snabbt att kyla ner kroppen utan rörelse! Snälla skynda! Hoppas för guds skull tomas klarat sig!!!

Tomas Olsson is missing on the North Face of Everest. Hel fell at approximately 8500 meter when a rope that they used for a rappel broke loose. Tormod Granheim was with him and climbed after him, but was not able to find him.

Tormod and Fredrik Schenholm are now heading towards the foot of the North Face to look for Tomas.

I am very sorry to have to report this sad news, and I am extremely sad that the information I received yesterday turned out to be incorrect. Let's hope for the best. I am now going to make phone calls to Everest Army basecamp, that is located near the foot of the North Face, to see if they can be of any help.

Jag hittade den här informationen på en annan sida.
Förmodligen sanningen.

Ne, ärligt talat tror jag inte han klarat detta. Tyvärr, även om han klarat fallet så tror jag inte han klarar kylan och allt det där, speciellt inte utan mat. Så det är nog ganska kört för han ;´(
Hoppas dom hittar han ialafall, så dom kan ta hem han till Sverige.

RIP Tomas.

Här är en bild på bergssidan. Att tumla ner för den branta sidan kan knappast vara möjligt att överleva.

20060517xtomas.jpg

"Shortly after, the two skiers encountered a 50 ft rock section at about 8500 meters and began rappelling down. Suddenly the anchor broke and Tomas fell, continuing to slide down the wall. Tormod immediately climbed down after him but found only Tomas ice axe. Climbers who have been in the area say that the section is so steep that a fall not arrested by a rock is likely to end at the foot of the mountain, in deep soft snow. " (från http://www.mounteverest.net/news.php?id=2040)

Senast ändrad:
någon som har hört något om martin och olof? är dom kvar på berget? ute och letar?

Riktigt, riktigt obehagligt. Men det har skett mirakel förr och jag hoppas innerligt att Tomas hittas välbehållen. Sänder varma hälsningar till familj och anhöriga. Han är en av de absolut främsta!!

apostrof sa:
Dave_Spruce sa:
August_ahlnas sa:
det är sant!
Visa lite jävla tolerans, "Dave", killen är 13 bast och enl ovanstående inlägg framstår det som att han "bara" föll 10 meter, från en klipphylla eller inte. Varken du eller jag vet hur det såg ut och förrän vi vet det så kan vi väl låta besserwisser nego-attityden ligga kvar på hyllan?! Det är nog illa som det är och grabben menad säkert inget med sin något taktlösa liknelse.
Nej jag försöker vara lite posetiv och det är inte bara 10 meter men han jag känner landade på asfalt typ men nu i efterhand har jag läst att tomas kan ha farit ner för det kilometerlånga branta partiet. det är mycket värre. och tror inte att det är storchans att han överlevt men jag försöker somdagt sprida lite posetiva vibbar även om dave inte tycker jag lyckas.

ursäkta stavfel och dåligt förklarat. är inge iq barn

Senast ändrad:
hörde på radio imorrse att dom fortfarande leta efter han! hoppas dom hittar han iallafall!
må lyckan vara med han men troligt nog levar han nog tyvärr inte! men att han blir ihågkommen är det ju ingen fråga om iallafall! han levde ju ett skjujävla liv oh tyvärr så är ju detta något han säkert tänkt skulle kanske komma någon dag! inget normalt liv iallafall men vem vill leva de? och han var ett bra exempel på de

Tar fyra dar ungfär att ta sig upp och ner att börja leta som dom har en del att jobba på...

Tillbaka
Topp