Helt otroligt

Helt otroligt
den där grejen när han hoppar upp till nästa ställa att ta tag i e fan galnast tänk om man missbedömer och så e de inget att ta tag i..

Helt otroligt
Han har nog inte alla rep i berget om man säger så, lär ju inte vara första gången han klättrar den väggen iaf.
fråga: Lever han idag...

Helt otroligt
Kan det verkligen vara riktigt? Tror nästan inte det men är det riktigt så är snubben garn!

Helt otroligt
Dan Osman...han e känd för sin free-solo klättring...gjort många rikigt imponerande turer.
Han hoppade också vad som kan liknas vid bungee-jump fast med klätterrep, tror hans rekord låg på typ 300m.
Hur det ser ut finns att beskåda på
http://video.google.com/videoplay?docid=994500903799016230
ungefär 3 min in i filmen e första hoppet...det är ganska galet!
Om jag inte minns fel så va det på ett sånt hopp han dog, 1998...kan tom. varit på samma klippa som han hoppar från i filmen...Leaning Tower, Yosemite.

Helt otroligt
He died November 23, 1998 at the age of 35 when his rope was not properly calculated during a controlled free-fall jump from a rock pillar called Leaning Tower in Yosemite National Park. He is survived by a daughter.

Källa: Wikipedia

Helt otroligt
Men en fråga, måste det inte göra jävligt ont att hoppa "bungyjump" med klätterrep :S
Är ju inte gummisnoddar i dom och ser jävligt ryckigt och hård stopp ut?

Helt otroligt
Big Air: Ett vanligt klätterrep av dynamisk karaktär töjer sig ungefär 20-30%, alltså vid ett fall på 300m töjer det sig upp till maximalt 90 m. Använder mig sig av ett statiskt rep så töjer det sig ändå upp till 13%. Men visst, hårdare stopp än med ett riktigt gummirep blir det ju.

Helt otroligt
känner säkert till den där vägen ut och innan ni ser ju hur han hoppar utan fotfäste och utan att se sig om eller nåt och tar tag i en liten osynlig springa, mEEN helt SJUKT JAG RYSTE TYP

Helt otroligt
Killen lär ju typ klättrat den där linjen 300 ggr eller nåt innan dom filma, såg ut som att han memorerat hela vägen i princip, såg man ju när han hoppade och tog tag med båda händerna på en närbild, skulle han missa på en sån grejj så är han DÖD..

Skulle vara intressant att få veta hur länge killen faktist får leva innan han dör i nån olycka..

Helt otroligt
Tim_vxt sa:
Killen lär ju typ klättrat den där linjen 300 ggr eller nåt innan dom filma, såg ut som att han memorerat hela vägen i princip, såg man ju när han hoppade och tog tag med båda händerna på en närbild, skulle han missa på en sån grejj så är han DÖD..

Skulle vara intressant att få veta hur länge killen faktist får leva innan han dör i nån olycka..
Han är död;)

Tillbaka
Topp