Ironi, satir, sarkasm och postironi...

WITMatrix

Ny medlem
Efter ett par timmars meningslöst surfande bland trådar här på Freerideså börjar man undra...ironiska generationen brukar man ju kalla 60-70 talisterna, och även de som va tonåringar under 90 talet brukar man ju säga kunna formulera, förstå och uppskatta ironi.
Min poäng...det finns en faktiskt...är att yngre förmågor här på Freeride kanske förväxlar begreppen ironi och ex. sarkasm som e starkt förekommande här.

Ex. är ju att allt som ofta när ett sarkastiskt eller satiriskt(?) inlägg besvaras med ett par seriösa inlägg för att därefter trackas ner av någon som skriver:
"men åhh...fatta...ironi..."

Ett ironiskt inlägg är enligt min uppfattning när man säger en sak men uppenbart menar en annan sak...om man får många seriösa inlägg så har man kanske misslyckats med att vara ironisk...fast vid närmare eftertanke kanske det beror på vilken åldersgrupp som svarar på inlägget? Vissa kan ju formulera, förstå och uppskatta ironi...

Frågan är om jag e ironisk eller satirisk...eller jag helt enkelt bara är sarkastisk...kanske postironisk, jag tillhör ju även den genreation som myntade det begreppet!
Eller så kan det vara så att vattnet va för kallt idag efter årets första dopp så hjärnan slintit fel...

"...överdriver alltså något som är negativt så att det blir så positivt så att det blir negativt." - Galenskaparna om ironi. ;)

Det ÄR 13-års gräns på freeride även om in´gen bryr sig. Nu till ämnet.
Ófta är det så att det inte alls är mycket som skiljer ironi och sarkasm åt. Inlägg som skrivs ironiskt kan lätt uppfattas som sarkastiska och vice versa. Sedan finns det ju inlägg som både är ironiska OCH satiriska. För att försvåra det hela ytterligare finns det inlägg som är så korkade att de uppfattas som ironiska eller sarkastiska. Eller så är det någon slags dubbelbottnad maskirovka som jag inte förstår.

grattis jibb3r. du har nu lyckats med att stå för de 3 hjärndödaste inläggen i freerides historia. detta kan jag säga utan att ha läst varenda inlägg. det behövs faktiskt inte, dina ord var alltför outstanding. än en gång, grattis.

för att se de tre segrande inläggen föreslår jag att du scrollar upp en liten bit och njuter av denna "kompetens".

Tillbaka
Topp